DR. V.B.
A vrut imediat să discutăm despre muzică; evident nu era încă
conştient de prăpastia care există la Universitate între un boboc şi un student
din anul patru. Probabil că discret l-am făcut să o simtă căci din ziua aceea
şi-a luat un aer ofensat şi s-a străduit în fel şi chip să mă impresioneze cu
ceva. De exemplu, se întorcea acasă la patru
dimineaţa şi lovea cu picioarele în mobilă, sperînd să treacă drept un chefliu înveterat. Sau începea să cînte la pian
la o oră
imposibilă ca şi cum ar fi compus; dar acestea nu erau decît improvizaţii sau variaţiuni facile pe teme
cunoscute — celui care are puţin habar de pian, toate îi sînt foarte cunoscute.
Sau perora despre artă; învăţase aproape o duzină de cuvinte mari, ca intuiţie,
subconştient, substanţă originală şi nu mai ştiu care şi acum avea capul ticsit
de ele. E curios cît de uşor se pot fabrica gînduri mari din cuvinte mari. Unii
oameni nu ar mai avea nimic de spus dacă li s-ar simplifica vocabularul. Cînd
aud sau citesc asemenea elucubraţii despre cristalizare spirituală,
prefundamen- tare formală, sinteză creatoare sau nu mai ştiu ce, simt că mă
îmbolnăvesc. Doamne, mă gîndesc, dacă, domnilor, v-aţi băga nasul în chimia
organică (asta ca să nu mai vorbim de
matematică) ce greu v-ar mai fi să scrieţi! In aceasta constă după
părerea mea cea mai mare nenorocire a secolului nostru; pe de-o parte creierele noastre lucrează cu microni şi cu mărimi
infinitezimale cu o precizie aproape absolută, dar pe de altă parte admitem ca creierul nostru, sensibilitatea şi gîndirea
noastră să fie stăpînite de cele mai nebuloase cuvinte. Mi-a plăcut
întotdeauna muzica ; am simţit în ea aceeaşi măreţie şi puritate arhitecturală
ca în cifre, chiar dacă uneori se amestecă în ea ceva odios şi epidermic uman.
De aceea pur şi simplu îl detestam pe tînărul
Foltyn cu vorbele lui bombastice despre muzica percepută ca manifestare a instinctului vital primitiv. Nu ştiu
unde găsise teoria că întreaga artă izvorăşte
din impulsul erotic primitiv şi că ţine de
activitatea sexuală. Artistul e posedat de
eros, afirma el, iar aceasta frenezie nu o poate exprima şi epuiza
altfel decît prin creaţie, suferinţă creatoare
şi plăcere. În cazul
acesta, nu trebuie să se manifeste în public, mă supăram eu; dar Foltyn
nu se lăsa bătut. Tocmai aici e aici, zicea el: toată
arta este o formă dc exhibiţionism. Creaţia artistică e un egoism divin: este
maniera de a trăi total, ameţitor şi fără limită propriul suflet, întregul eu.
Dar chica asta mare, am bodogănit eu, e tot un
fel de a trăi, pînă la limita extremă, propriul eu? Tînărul a fost puţin vexat: poate are dreptul să se
distingă prin ceva de restul turmei rumegătoare. Într-un cuvînt nu ne puteam înţelege; în acelaşi timp Foltyn simţea o nevoie insuportabilă de a se uşura dc
cuvintele lui mari şi de a-şi destăinui cuiva părerile şi stările lui
sufleteşti; era probabil destul de singur deşi începuse să facă caz de
relaţiile şi de aventurile lui amoroase.
Nu-mi place cînd cineva se laudă cu succesele şale la femei; ceea ce îmi repugnă la aceşti pretlinşi donjuani nu este felul în care ei caută să se distreze, ci faptul că se fălesc cu neruşinare şi cu mîndrie ca de o performanţă sportivă. Un spărgător de case de bani nu se laudă în public cu numărul de case pe care le-a jefuit, dar un seducător o face în gura mare. Nu trecea zi fără să mă lase discret să înţeleg că întreţine relaţii cu o anume doamnă sau că o baroneasă s-a îndrăgostit de el nebuneşte; era suficient să îl vezi pe stradă vorbind cu o tînără domnişoară pentru ca imediat să insinueze că fata aceea nu i-a refuzat nici o favoare.
III La universitate
MA TEM CA AMINTIRILE
mele despre Bedrich Foltyn să
nu fie nedrepte. Căci mi-a fost antipatic încă de la prima întîlnire. Venisem
din vacanţă ca să încep anul patru al Facultăţii de filozofie cînd
proprietăreasa mea m-a anunţat că voi avea un nou colocatar în aşa numita cameră
cu pian; aceasta era o odăiţă la fel de strîmtă ca a mea, dar printr-o minune
intrase în ea şi un pian hodorogit. Foltyn a venit să se prezinte. Era un tînăr
cu nasul mare şi plete lungi, cu bărbia retrasă şi slab conturată, cu un gît
lung ca un caltaboş şi o expresie de suficienţă şocantă în ochii spălăciţi.
Tocmai îşi dăduse bacalaureatul şi urma să se înscrie la drept; dar, după cum
spunea, vroia să studieze mai ales muzica. Compunea un poem simfonic Ariel şi spera că
aceasta nu o să mă deranjeze. Depinde, i-am răspuns, mă pricep şi eu puţin la
muzică, tinere.
Nu-mi place cînd cineva se laudă cu succesele şale la femei; ceea ce îmi repugnă la aceşti pretlinşi donjuani nu este felul în care ei caută să se distreze, ci faptul că se fălesc cu neruşinare şi cu mîndrie ca de o performanţă sportivă. Un spărgător de case de bani nu se laudă în public cu numărul de case pe care le-a jefuit, dar un seducător o face în gura mare. Nu trecea zi fără să mă lase discret să înţeleg că întreţine relaţii cu o anume doamnă sau că o baroneasă s-a îndrăgostit de el nebuneşte; era suficient să îl vezi pe stradă vorbind cu o tînără domnişoară pentru ca imediat să insinueze că fata aceea nu i-a refuzat nici o favoare.
E o fata superbă, nu?
atrăgea el atenţia pe un ton de expert, şi n-ai idee ce coaptă e! E adevărat că
se îmbrăca cu o eleganţă ostentativă şi nu lipsea de la nici un bal numai
„pentru a-şi face relaţii", după cum zicea el. Rămîne şi azi pentru mine un mister de unde făcea rost de bani;
era sărac ca un şobolan şi săptămîni întregi mînca numai cîteva chifle, dar
cînd ieşea era elegant, parfumat şi cu părul
ondulat. Bănuiam că face parte probabil dintre cei ce reuşesc, să trăiască din datorii; eu personal nu am reuşit niciodată
să-mi închipui ce trebuie să fac ca cineva să-mi împrumute cîteva coroane. Îl rodea o ambiţie ciudată să fie primit în societatea celor
bogaţi; acasă, însă, făcea pe boemul înveterat căruia puţin îi pasă de această
adunătură plină de bani îşi care dispreţuieşte tot ce nu e artă. Odată a
început din nou să-mi turuie despre baroanele şi cuconiţele lui şi să facă aluzii intime la o fată ce mi se păruse prea
chipeşă pentru un pozeur cu nas mare, cum era el. M-am înfuriat oarecum
pe el şi i-am zis:
— Omule, nu mai
trăncăni atît, nicio femeie nu s-a uitat pînă acum la dumneata; şi fiindcă niciuna
nu te vrea scorneşti toate porcăriile astea.
A roşit, iar ochii i s-au umplut de lacrimi; mi-am
dat seama că l-am rănit prea tare, dar era tîrziu.
— E cu atît mai rău pentru tine, amice, că te-ai
ofensat; dar cel puţin, ai aflat că nu mă tragi pe sfoară.
De atunci mi-a purtat o ură surdă de moarte.
Ne întîlneam, dar numai aşa ca pe muchie de cuţit; la urma urmelor, să
trăieşti lîngă un om ce se sufocă pur şi
simplu de ură, este de-a dreptul penibil.
A reuşit chiar să se răzbune; niciodată nu aş fi crezut că poţi jigni un om prin muzică. Iată cum
s-a întîmplat. Aveam o prietenă, studentă la filozofie
ca şi mine, o fată frumoasă şi cuminte. Studia botanica în timp
ce eu eram cvasiasistent la chimie organică;
ne-am cunoscut în laboratorul facultăţii, într-o zi, cînd am certat-o cu
grosolănie, fiindcă nu reuşea să identifice glucoza. Îmi plăcea mult să ies cu
ea, era proaspătă şi spontană, pe cînd eu mă
consideram mai mult un şoarece de bibliotecă; nici nu ne trecea prin cap
să ne gîndim la dragoste — eram numai mulţumit şi mă
simţeam bine cînd hoinăream împreună prin Praga, după
cursuri. Se numea Paula. Intr-o zi, spre seară, nu
ştiu ce idee i-a venit, să-mi înapoieze cărţile
pe care i le împrumutasem. Eu nu eram acasă. A
sunat şi i-a deschis Foltyn într-un halat de
catifea. Întîmplător am mai întîlnit-o în aceeaşi
seară. Mi-a pomenit în treacăt că mi-a adus cărţile
şi brusc m-a întrebat cu o cută dreaptă între sprîncene:
— Spune-mi, te rog, prietenul tău, muzicianul, e un individ
curios, nu-i aşa?
M-am pus imediat în gardă.
— Ce s-a întîmplat,
Paula? A fost cumva incorect cu tine? am zis cu un aer dezgustat.
— Nu, dar spune-mi, te rog... este el, într-adevăr, un artist mare?
Asta nu-mi prevestea nimic bun. Aha, mi-am zis în
sinea mea, Foltyn şi-a prezentat fără îndoială numărul.
— Ascultă, Paula, nu-i aşa că ţi-a împuiat capul cu erotismul primar şi cu alte asemenea prostii? Nu ţi-a
cîntat o nocturnă? Nu ţi-a povestit nimic despre posesiunea divină şi trăirea
ameţitoare a propriului eu?
— De ce? m-a întrebat
ea evaziv.
— Fiindcă, am spus
eu printre dinţi, îi rup picioarele dacă şi-a permis
să te atingă.
Ce să fac, am avut o criză de gelozie.
S-a oprit vădit supărată.
— Dar tu,
ştii că nu am nevoie de nimeni care să mă apere?
Bineînţeles că ne-am certat; e
normal. După aceea am fugit acasă să mă socotesc cu Foltyn. Şedea în odaia sa
pe întuneric şi improviza la pianină cu un aer visător.
— Ascultă,
Foltyn, am izbucnit eu. Paula a fost pe aici? Continua
să cînte, dar îi auzeam mai tare respiraţia.
—
Da, zise el indiferent după un timp, zdrăngănind
mai departe la pian ceva neclar.
—
Nu a zis nimic?
—
...Nu. Nimic special.
Deodată a început să cînte un
vals de operetă; parcă mi-ar fi dat o palmă; era o melodie vulgară, languroasă, un fel de
efuziune erotică ordinară.
— Ce înseamnă asta? l-am întrebat
eu furios.
„Tra-lâ, la, tra-la-la”, cînta Foltyn şi zdrăngănea
la pian murdăria aceea dulceagă ca un marş triumfal. Mi-era teamă să nu îi
sugrum pe întuneric gîtul său moale, hedonic; am găsit pe dibuite comutatorul
şi am aprins lumina. Foltyn şi-a mijit spre
mine ochii orbiţi şi cînta mereu, cînta, cînta legănîndu-şi tot trupul, cu gura
schimonosită, cu o expresie de plăcere extaziată, obscenitatea aceea în
ritm de vals. Ştiam că acesta e un fel de a o murdări
şi calomnia pe Paula, că o dezbracă în faţa mea şi îşi bate joc de mine:
ea a venit, ea a venit şi restul se cîntă. Ştiam că minte, că vrea numai să mă umilească si să
mă insulte şi că pur si simplu se zvîrcoleşte de
plăcerea răzbunării sale. Eram în stare să îl strîng de gît; dar nu poţi să scoţi ochii cuiva numai pentru că zdrăngăne la
pian o porcărie de vals. „Nemernicule", am urlat eu, dar pînă să trîntesc uşa în urma mea, Foltyn s-a
întors către mine, mijindu-si batjocoritor ochii, cu
un mic surîs triumfător şi aruncîndu-şi
pletele pe spate, cu un gest sigur de parcă ar fi spus:
— Ei bine, ţi-am
făcut-o, amice!
A doua zi m-am mutat. Paulei nu i-am sous nimic; dar
prietenia noastră s-a spulberat. Probabil din cauza geloziei: nu mă mai puteam
amăgi că n-a fost nimic între noi, că doar mă minţeam bine cînd ieşeam cu ea
după cursuri.
Într-o seară pe cînd ne plimbam pe
cheiul Petrsky, a început să-mi sune în minte motivul
valsului lui Foltyn, cu senzualitatea sa enervantă, obsedantă, insinuantă; m-a
surprins atît de grosolan şi de idiot încît
am jignit-o pe Paula cu adevărat şi ne-am despărţit certaţi. Era o fată
fermecătoare şi inteligentă, iar eu mi-am pierdut capul în seara aceea. Cred că
Foltyn trebuie să fi avut un fel de geniu; că reuşea să facă farmece prin
muzică dar şi talentul poate să fie un soi de viciu. După un timp am auzit că
Foltyn s-a căsătorit fără să termine dreptul. Se pare că a luat pe fiica unui
tîmplar înstărit, proprietarul a cinci case. Trebuie să spun că vestea nu m-a
surprins.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu