Directorul de teatru
Omul care urma
să îngenuncheze oraşul trăia printre noi încă din vremea cînd nici nu-1 băgam
în seamă. L-am observat abia cînd a început să bată la ochi printr-o comportare
ce ni s-a părut caraghioasă, în acea perioadă făcîndu-se multe glume pe seama
lui. Cînd ne-a atras atenţia, ajunsese deja la conducerea teatrului. Nu rîdeam
pe seama lui cum obişnuim în cazul oamenilor care ne amuză prin naivitatea sau
prin hazul lor, ci aşa cum ne distrăm uneori pe seama unor lucruri
necuviincioase.
Omul care urma
să îngenuncheze oraşul trăia printre noi încă din vremea cînd nici nu-1 băgam
în seamă. L-am observat abia cînd a început să bată la ochi printr-o comportare
ce ni s-a părut caraghioasă, în acea perioadă făcîndu-se multe glume pe seama
lui. Cînd ne-a atras atenţia, ajunsese deja la conducerea teatrului. Nu rîdeam
pe seama lui cum obişnuim în cazul oamenilor care ne amuză prin naivitatea sau
prin hazul lor, ci aşa cum ne distrăm uneori pe seama unor lucruri
necuviincioase.
Se poate face
observaţia, dar lucrul acesta nu e dovedit, că schimbările pe plan estetic nu sunt
puse încă pe seama răului atunci cînd ne atrag pentru prima dată atenţia. În
acea vreme ne gîndeam de fapt mai mult la o lipsă de gust sau glumeam în
legătură cu presupusa lui prostie. Desigur, aceste prime spectacole prezentate
la teatru, sub regia lui, nu aveau încă importanţa acelora care urmau să-l
facă, în perioada următoare, renumit, deşi existau toate indiciile ce lăsau să
se întrevadă planul său. Aşa, de pildă, îi era caracteristică o tendinţă spre
mascaradă, ce se putea remarca încă din acea perioadă timpurie în punerile lui
în scenă, şi exista şi acea abstracţiune a structurii care, ulterior, avea să
fie adesea comentată. Aceste caracteristici nu erau bătătoare la ochi, însă se
înmulţeau indiciile că el urmăreşte o anumită idee, pe care o simţeam, dar nu
puteam să o determinăm. Se asemuia unui păianjen aflat pe punctul de-a începe o
pînză uriaşă, dar care acţiona aparent fără niciun plan şi, poate, tocmai
această lipsă de plan ne-a făcut să rîdem de el. Fireşte, cu timpul n-am putut
să nu observ că, pe nesimţite, se străduia să se impună, iar după alegerea lui
în Parlament, oricine a putut să remarce acest lucru. Folosindu-se în mod
abuziv de teatru, el a reuşit să ademenească lumea într-un loc unde nimeni nu
bănuia că se ascunde vreun pericol. Mi-am dat seama de primejdie abia cînd
schimbările de pe scenă atinseseră un grad care dezvăluia obiectivul secret al
acţiunilor sale. Ca într-un joc de şah, ne-am dat seama de mutarea care ne
nimicea abia după ce ea fusese făcută, deci prea tîrziu. Ne-am întrebat apoi
adesea ce anume determina masele să meargă la teatrul lui. A trebuit să recunoaştem
că la această întrebare nu se putea găsi un răspuns. Ne-a trecut prin minte că
există poate un instinct rău, care îi împinge pe oameni să-şi caute ucigaşii,
pentru a li se oferi, căci fiecare dintre schimbările lui dezvăluia faptul că
se străduia să submineze libertatea prin demonstrarea imposibilităţii acesteia,
aşa încît arta sa constituia un atac temerar la adresa sensului umanităţii.
Acest obiectiv l-a făcut să elimine orice element întîmplător şi să
fundamenteze totul în modul cel mai riguros, astfel încît întîmplările de pe
scenă se petreceau sub imperiul unei uriaşe necesităţi. De asemenea, era
remarcabil modul în care se folosea de limbaj, reprimînd în cadrul acestuia
elementele prin care scriitorii se deosebeau unul de altul, astfel încît ritmul
natural era falsificat pentru a se ajunge la unul egal, lipsit de nerv, ca
bătaia unor pistoane. Actorii se mişcau ca nişte marionete şi puterea care îi
punea în acţiune nu era deloc disimulată, ci tocmai ea era scoasă în evidenţă,
ca o forţă oarbă, încît ne făcea să credem că privim într-o sală a maşinilor,
unde se producea o substanţă care urma să distrugă lumea. Trebuie amintit aici
şi modul în care utiliza lumina şi umbra, care nu-i serveau pentru a evoca
spaţii infinite şi, astfel, pentru a crea o legătură cu lumea credinţei, ci pentru
a evidenţia caracterul limitat al scenei, straniile blocuri cubice limitînd şi
îngrădind lumina, el fiind de fapt un maestru al formei abstracte; evita, de
asemenea, prin mecanisme secrete orice penumbră, încît întîmplările păreau a
se petrece în spaţiul strîmt al unor celule. Folosea numai roşu şi galben,
creînd un incendiu de culoare care violenta privirea. Cel mai infernal era însă
faptul că, pe nesimţite, orice acţiune a căpătat alt sens, iar genurile au început
să se amestece între ele, tragedia transformîndu-se în comedie, în timp ce o
piesă veselă era falsificată într-o tragedie. Pe atunci, am auzit adesea de
revolte ale acelor nefericiţi care doreau cu înfocare să-şi îmbunătăţească
soarta prin forţă, însă prea puţini erau încă cei care credeau zvonul potrivit
căruia forţa motrice a acestor incidente ar fi trebuit căutată în direcţia lui.
In realitate, totuşi, aşa au stat lucrurile, de la început teatrul slujindu-i
doar ca mijloc de a obţine puterea, care, ulterior, avea să se dovedească a fi
domnia crudă a unei teribile violenţe. Ceea ce ne împiedica, pe atunci, să
înţelegem mai clar aceste lucruri, a fost faptul că problema actriţei începuse
să ia pentru cei iniţiaţi o amploare tot mai ameninţătoare. Soarta ei era în
mod ciudat legată de cea a oraşului, iar el încerca s-o distrugă. În momentul
în care intenţiile lui faţă de ea au început să devină evidente, poziţia lui în
oraşul nostru era în asemenea mâsură consolidată, încît soartă crunta a acestei
femei s-a putut împlini, o soartă care urma să fie funestă tuturor, neavînd
putere s-o împiedice nici cei care îşi dăduseră seama de puterea lui de
seducţie. Iar ea a pierdut deoarece nesocotea tocmai puterea pe care el o întruchipa.
Nu se poate spune că a fost faimoasă şi înainte ca el să preia conducerea
teatrului, însă ea deţinea în teatru o poziţie care, deşi puţin importantă, era
totuşi incontestabilă, respectul general faţă de ea datorîndu-se faptului că
îşi exercita arta fără acele concesii, pe care altele, care urmăreau scopuri
mai înalte şi a căror poziţie era mai însemnată, trebuie să le facă opiniei publice.
La fel de semnificativ este şi faptul că el a ştiut s-o distrugă tocmai prin
poziţia ei, căci se pricepea să împingă omul în prăpastie folosindu-se chiar de
virtuţile lui.
Actriţa nu se supusese ordinelor sale. Nu
acorda nicio atenţie transformărilor care se petreceau în teatru, astfel încît
începuse să se
deosebească tot mai clar de ceilalţi.
Insă tocmai această
constatare mă făcea să fiu îngrijorat, căci era evident că el nu lua nicio
măsură pentru a o obliga să se supună ordinelor lui. Planul lui era tocmai ca
ea să se deosebească de ceilalţi. Se pare, ce-i drept, că, odată, după ce abia
venise la conducerea teatrului, îi făcuse o observaţie cu privire la jocul ei;
despre această divergenţă nu am putut însă afla niciodată ceva sigur. De atunci
însă a lăsat-o în pace şi nu a întreprins nimic pentru a o îndepărta din
teatru. Dimpotrivă, o împingea tot mai mult în prim-plan, astfel încît, cu
timpul, a ajuns să ocupe o poziţie de frunte în teatru, deşi ea nu putea face
faţă acestei sarcini. Tocmai acest procedeu ne-a trezit neîncrederea, căci arta
ei şi concepţia lui erau atît de contradictorii, încît o ciocnire părea
inevitabilă şi aceasta putea să fie cu atît mai periculoasă cu cît avea să
aibă loc mai tîrziu. Existau şi semne că poziţia ei începuse să se schimbe în
mod decisiv. Dacă la început jocul ei entuziasmase mulţimea şi era lăudat în
mod unanim, fără discernămînt (fiind considerată o mare descoperire), acum
începură să se facă auzite voci care au ajuns pînă acolo încît să o critice şi
să-i reproşeze că nu se ridică la nivelul regiei lui şi că numai rarei lui
răbdări (şi omenii) i se datorează faptul că o lasă să ocupe în continuare o
poziţie de frunte. Cum însă atacurile vizau în special faptul că ea se ţinea
strict de regulile artei teatrale clasice, a început să fie apărată din nou de
cei care îşi dăduseră seama de adevăratele lipsuri ale artei ei, o luptă
nefericită care, din păcate, a întărit-o în hotărîrea de a nu pleca de bunăvoie
din teatru — poate că aşa s-ar mai fi putut salva, cu toate că oraşul nostru nu
mai putea oricum să scape din mîinile lui. Cotitura hotărîtoare a avut loc,
însă, abia atunci cînd începuse să se vadă că arta ei avea asupra mulţimii un
efect ciudat, care trebuie să fi fost îngrozitor pentru ea şi care consta în
faptul că publicul a început să rîdă de ea în secret şi apoi chiar în timpul
reprezentaţiei; un efect pe care el, fireşte, îl calculase dinainte şi pe care
încerca să-l amplifice. Eram consternaţi şi neputincioşi. Nu ne aşteptasem la
această armă teribilă a comicului-fără-voie. Deşi continua să joace, era clar
că observase acest lucru, după cum cred că îşi dăduse seama cu mult înaintea
noastră de inevitabilitatea declinului ei. Cam pe atunci fusese terminată o
lucrare despre care în oraşul nostru se vorbea demult şi pe care o aşteptasem
cu mare încordare. Este adevărat că despre această construcţie au discutat
mulţi, însă înainte de a-mi expune părerea trebuie să spun că nici pînă azi nu
mi-aş fi dat seama cum de a putut el să procure mijloace pentru acest teatru
nou, dacă nu ar fi apărut o bănuială de care nu am putut face abstracţie. Pe
atunci, n-am prea crezut în acest zvon care făcea o legătură între această
construcţie şi unele cercuri lipsite de scrupule din oraşul nostru care,
dintotdeauna, nu au fost preocupate decît de înmulţirea la infinit a bogăţiilor
lor şi împotriva cărora era îndreptată revolta celor pe care el, de asemenea,
îi influenţa. Oricare ar fi fost însă situaţia, această construcţie, care în
prezent urmează să fie distrusă, a echivalat cu o blasfemie. Este greu, totuşi,
să vorbeşti despre această construcţie, care, sub aspect exterior, era un
colosal amestec din toate stilurile şi formele, nu fără a i se recunoaşte o
anumită măreţie. Era o clădire care nu evoca viul exprimat în materia amorfă prin
mijlocirea transformatoare a artei, ci, în mod voit, îşi propunea ca obiectiv
exprimarea lipsei de viaţa, în atemporalitatea şi greaua ei inerţie. Totul ni
se prezenta în goliciunea sa hîdă, neruşinată, fără urmă de frumuseţe, avînd
nişte uşi de fier, care păreau cînd peste măsură de uriaşe, cînd apăsătoare ca
nişte porţi de închisoare. Construcţia părea să fie o aglomerare de materiale
puse unul peste altul de mîinile neîndemînatice ale unui ciclop, prin blocurile
sale absurde de marmură, de care se sprijineau coloane grele fără rost, însă
aceasta era doar o aparenţă, fiindcă totul în această construcţie fusese
calculat în vederea anumitor efecte, care vizau constrîngerea brutală a
oamenilor, atragerea lor în captivitatea arbitrariului pur. De pildă, în
contradicţie cu aceste mase brute şi proporţii brutale, existau unele elemente
executate de meşteri cu o exactitate despre care se spunea că merge pînă la a
zecea mia parte dintr-un milimetru. Şi mai înfiorător era interiorul, sala de
teatru. Imita teatrul grec, însă forma sa era absurdă, deoarece peste sală se
întindea un planşeu ciudat curbat, astfel încît, atunci cînd am pătruns
înăuntru, am avut senzaţia că nu venisem la un spectacol, ci la o serbare în
pîntecul pămîntului. Aşa s-a ajuns la catastrofă. Aşteptam spectacolul plini
de o încordare mută. Stăteam palizi, înghesuiţi unul în altul, în cercuri tot
mai largi şi priveam ţintă la cortina ce acoperea scena, pe care era reprezentată
o răstignire sub forma unei farse batjocoritoare. Nici aceasta n-a fost luată
drept o nelegiuire, ci drept artă. Apoi a început spectacolul. Mai tîrziu s-a
afirmat că forţele dezlănţuite ale străzii ar fi săvîrşit această revoluţie,
însă în sală se aflau atunci cei din oraşul nostru care constituiau în cea mai
mare măsură strălucirea şi cultura lui şi care vedeau în directorul de teatru
pe marele artist şi revoluţionar al scenei, luînd cinismul lui drept spirit şi
nedîndu-şi seama cît de repede acest individ i-a deturnat din sfera
esteticului, pe care îl admirau la el, în zone ce nu mai aveau nimic comun cu
esteticul; cu prilejul inaugurării acestui nou edificiu, chiar înainte de
începerea spectacolului, în aplauzele entuziaste ale asistenţei la
festivitate, preşedintele statului i-a înmînat premiul Shakespeare. Ce lucrare
clasică a fost jucată la inaugurare, dacă a fost Faust sau Hamlet, nu-mi mai amintesc, dar regia a
avut un asemenea efect încît, imediat ce cortina cu scena Răstignirii s-a
ridicat, răspunsul la această întrebare a devenit indiferent, înainte chiar ca
ea să fie pusă. Ceea ce se petrecea, acum, în faţa ochilor noştri şi era
frecvent salutat cu aplauze entuziaste. de către guvern, societate şi elita
universităţii, nu avea nimic de-a face cu opera vreunui clasic sau cu cea a
oricărui alt autor. O forţă îngrozitoare îi cuprinsese pe actori ca un ciclon
care smulge case şi arbori din rădăcini, pentru a lăsa apoi totul să cadă. Vocile
nu sunau omeneşte, ci ca şi cum ar fi vorbit, poate, nişte umbre, pentru a
trece apoi, brusc, la o tonalitate similară cu cea a tobelor bătute nebuneşte
de triburi sălbatice. Stăteam în teatrul său nu ca oameni, ci ca zei. Ne
entuziasma o tragedie care, în realitate, era propria noastră tragedie. Apoi însă,
a apărut ea, şi niciodată nu am văzut-o atît de neajutorată, dar nici atît de
pură ca în acea clipă care îi preceda moartea. Cînd s-a ivit pe scenă, mulţimea
a izbucnit mal întîi în rîs, apariţia ei fiind astfel calculată încît să aibă
efectul unui gag obscen, însă curînd rîsetele s-au transformat în furie. Părea o
păcătoasă care a îndraznt să se opună unei forţe care, deşi sfărîmă totul,
justifică, în schimb, orice păcat şi elimină orice răspundere, şi am înţeles
atunci că tocmai acesta era motivul pentru care mulţimea a fost sedusă să
renunţe la libertate pentru a se deda răului, căci vina şi păcatul există numai
în condiţii de libertate. A început să vorbească, şi glasul ei le părea o
violare a groaznicelor legi în care omul începe să creadă cînd vrea să se
ridice la rangul de zeu, eliminând distincţia între bine şi rău. Mi-am dat seama
de intenţia lui şi acum ştiam că îşi propusese să o distrugă în faţa tuturor şi
cu aprobarea tuturor. Planul lui era perfect. Dezvăluise o prăpastie în care
mulţimea se năpustea, avidă de sînge, cerînd noi şi noi victime, pentru că
numai aşa se putea atinge acea stare de ameţeală inconştientă, singura care-i
dădea posibilitatea de a nu se lăsa cuprinsă de o deznădejde infinită. Iar ea
stătea ca o răufăcătoare în mijlocul oamenilor preschimbaţi în bestii. Am văzut
că există momente îngrozitoare, în care
are loc o funestă transformare prin care nevinovatul trebuie să
pară oamenilor vinovat. Oraşul nostru era, deci, gata de-a contribui la o faptă
ce echivala cu un sălbatic triumf al răului. Concomitent, din partea de sus a
scenei a început să coboare o maşinărie. Trebuie să fi fost construită din bare
uşoare de metal şi sîrme, pe care fuseseră puse cleme şi cuţite, precum şi
drugi de oţel cu articulaţii ciudate, care erau legaţi între ei într-un mod
straniu, astfel încît maşinăria semăna cu o uriaşă insectă extraterestră, pe
care am observat-o, de fapt, abia cînd a cuprins-o pe femeie şi s-a ridicat
apoi cu ea. Nici nu se terminase bine acest episod că mulţimea a şi izbucnit în
aplauze furtunoase şi în strigăte de bravo. Cînd noi şi noi clame au început să
coboare asupra actriţei ţintuind-o locului, spectatorii se tăvăleau de rîs.
Cînd cuţitele au început să-i sfîşie hainele, din masa celor contopiţi
laolaltă se auzi un strigăt, lansat de undeva, care cu viteza gîndului a luat
proporţii tot mai mari, răspîndindu-se la infinit, reluat mereu şi retransmis
pînă cînd s-a auzit o chemare universală: Omoar-o! şi, în zarva mulţimii,
trupul ei a fost ciopîrţit de cuţite, astfel încît capul i-a căzut printre
spectatori, iar aceştia s-au ridicat, l-au prins, mînjiţi de sîngele ce picura
în timp ce el zbura de la unul la altul, ca o minge. Şi cînd oamenii au început
să iasă din teatru, bulucindu-se, călcîndu-se în picioare, rostogolind capul în
faţa lor, formînd lungi şiruri ce şerpuiau prin uliţele întortocheate, am
părăsit oraşul în care fluturau deja flamurile cenuşii ale revoltei şi oamenii
se năpusteau unii asupra altora ca animalele, înconjuraţi de ciracii lui, obligaţi
să se supună ordinii sale, în timp ce la orizont se iveau zorii unei noi
zile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu