O moarte eroică
Fanciullo
era un bufon admirabil, şi aproape unul din prietenii prinţului. Dar pentru
persoanele închinate prin îndeletnicire comicului, lucrurile serioase au fatale
atracţii, şi, cu toate că ar putea părea ciudat ca ideile de patrie şi
libertate să stăpînească despotic creierul unui histrion, într-o zi Fanciullo
intră într-o conspiraţie alcătuită din cîţiva gentilomi nemulţumiţi.
Pretutindeni
se află binevoitori ca să denunţe puterii pe aceşti indivizi de-o fire
posomorîtă care vor să-i detroneze pe prinţi şi să opereze, fără s-o consulte,
răsturnarea unei societăţi. Seniorii de care e vorba fură arestaţi, ca şi
Fanciullo, şi hărăziţi unei morţi sigure.
Mi-ar
plăcea să cred că prinţul fu aproape supărat să-şi găsească actorul favorit
printre răzvrătiţi. Prinţul nu era nici mai bun nici mai rău decît altul; dar o
sensibilitate excesivă îl făcea, în multe cazuri, mai crud şi mai despot decît
toţi semenii lui. Îndrăgostit cu patimă de artele frumoase, cunoscător excelent
altminteri, era cu adevărat nesătul de voluptăţi. Destul de nepăsător faţă de
oameni şi de morală, el însuşi adevărat artist, nu cunoştea duşman mai primejdios
ca plictiseala, şi bizarele sforţări ce le făcea să scape de acest tiran al
lumii ori să-l învingă i-ar fi atras, desigur, din partea unui istoric sever,
epitetul de „monstru", dacă, în domeniile sale, ar fi fost îngăduit să se
scrie ceva care să nu urmărească altceva decît plăcerea sau uimirea, care e una
din cele mai delicate forme ale plăcerii. Marea nenorocire a acestui prinţ era
că niciodată n-a avut un domeniu destul de întins pentru geniul său. Sunt
tineri Neroni care se sufocă în hotare prea strîmte, şi veacurile ce vin Ie vor
trece la uitare numele şi bunăvoinţa. Acestuia, neprevăzătoarea Providenţă îi
dăruise facultăţi mai mari decît statele sale.
Dintr-odată
se răspîndi zvonul că suveranul voia să-i graţieze pe toţi conjuraţii; şi
originea acestui zvon fu anunţarea unui mare spectacol în care Fanciullo
trebuia să joace unul din rolurile de mîna întîi, cele mai bune ale lui, şi la
care, zice-se, ar asista chiar gentilomii osîndiţi; semn vădit, adăugau spiritele
superficiale, pentru generoasele tendinţe ale prinţului ofensat.
Din
partea unui om atît de firesc şi voit excentric totul era cu putinţă, chiar şi
virtutea, chiar şi iertarea, mai ales dacă ar fi nădăjduit să găsească în ele
plăceri neaşteptate. Dar pentru cei care, ca mine, putuseră pătrunde mai mult
în adîncurile acestui suflet curios şi bolnav, era nesfîrşit mai probabil că
prinţul voia să judece valoarea talentelor scenice ale unui om condamnat Ia
moarte. Voia să profite de împrejurare pentru a face o experienţă psihologică
de-un interes capital, şi pentru a verifica pînă la ce punct
facultăţile obişnuite ale unui artist puteau fi vătămate sau modificate de
situaţia extraordinară în care se găsea. Mai mult, era în sufletul său o
intenţie de îndurare mai mult sau mai puţin hotărîtă ? E un punct care n-a
putut fi lămurit niciodată.
În
sfîrşit, ziua cea mare sosită, această curte mică îşi desfăşură toată pompa, şi
ar fi greu de conceput, afară numai dacă ai fi văzut, tot ceea ce clasa
privilegiată a unui mic stat, cu venituri restrînse, poate să arate ca strălucire
pentru o adevărată solemnitate.
Era
de două ori adevărată, întîi prin magia luxului desfăşurat, apoi prin interesul
moral şi tainic ce se lega de aceasta.
Signor
Fanciullo excela mai ales în rolurile mute sau puţin încărcate de vorbe, care
de cele mai multe ori sunt principalele în aceste drame feerice al căror obiect
e reprezentarea simbolică a misterului vieţii. Intră în scenă domol şi cu
desăvîrşită uşurinţă, ceea ce contribui, în publicul nobilimii, la întărirea
ideii de blîndeţe şi de iertare.
Cînd
se spune despre un actor de comedie: „Iată un bun comedian", se foloseşte
o formulă prin care se înţelege că în dosul personajului se mai află ghicit
comedianul: adică arta, strădania, voinţa. Dar, dacă un comedian ar fi, faţă de
personajul pe care este însărcinat să-l exprime, ceea ce statuile cele mai bune
ale antichităţii, miraculos însufleţite, vii, umblînd şi văzînd, ar fi faţă de
ideea generală şi confuză a frumuseţii, fără îndoială acesta ar fi un caz fără
pereche şi cu totul neprevăzut. În această seară Fanciullo fu o perfectă
idealizare, cu neputinţă să n-o presupui vie, posibilă, reală. Acest bufon
pleca, venea, rîdea, plîngea, se zvîrcolea, cu o indestructibilă aureolă în
jurul capului, aureolă pentru toţi invizibilă, dar vizibilă pentru mine, şi în
care se amestecau, într-un amalgam straniu, razele artei şi gloria mucenicului.
Fanciullo, prin nu ştiu ce graţie deosebită, introducea divinul şi
suprafirescul pînă în cele mai extravagante bufonerii. Îmi tremură în mînă
pana, şi lacrimile unei emoţii necontenit prezente îmi urcă în ochi cînd caut
să vă descriu această seară de neuitat. Fanciullo îmi dovedea, într-un fel
convingător, neîndoios, că beţia artei e mai potrivită decît toate celelalte să
acopere sub văluri spaimele prăpastiei; că geniul poate juca, la marginea
mormîntului, comedia cu o bucurie ce-l împiedică să vadă mormîntul, pierdut,
cum e, într-un paradis ce alungă orice idee de mormînt şi de nimicire.
Întreg
acest public, oricît de blazat şi frivol, se simţi îndată sub atotputernica
stăpînire a artistului. Nimeni nu se mai gîndi la moarte, la doliu sau la
torturi. Fiecare se abandonă, fără nelinişte, voluptăţilor multiplicate pe care
le dăruie vederea unei capodopere de artă vie. Exploziile de bucurie şi de
admiraţie zguduiră de mai multe ori bolţile clădirii cu energia unui tunet
necontenit. Însuşi prinţul, îmbătat, îşi amestecă aplauzele cu ale curţii.
Totuşi,
pentru un ochi clarvăzător, beţia lui nu era, pentru el, fără amestec. Se
simţea învins în puterea lui despotică? Umilit în arta de a îngrozi inimile şi
de a îngheţa spiritele? Înşelat de speranţe şi batjocorit în prevederi? Astfel
de presupuneri nu tocmai îndreptăţite, dar nu absolut neîntemeiate, îmi
trecură prin minte pe cînd priveam faţa prinţului, pe care o nouă paloare se
adăuga mereu Ia paloarea obişnuită, aşa cum zăpada se adaugă zăpezii. Buzele i
se strîngeau din ce în ce, şi ochii se luminau de-un foc lăuntric la fel cu
cel al geloziei şi al duşmăniei, chiar cînd aplauda făţiş talentele vechiului
său prieten, straniul bufon, care atît de bine bufona moartea. La un moment
dat, văzui pe alteţa-sa plecîndu-se către un mic paj, aşezat Ja spate, şi
vorbindu-i la ureche. Înfăţişarea poznaşă a drăgălaşului copil se lumină de-un surîs; apoi părăsi repede loja princiară, ca
pentru a îndeplini o însărcinare grabnică.
Peste
cîteva minute un fluierat ascuţit, prelung, îl întrerupse pe Fanciullo
într-unul din momentele sale cele mai bune, şi în acelaşi timp sfîşie urechile
şi inimile. Şi din locul sălii de unde ţîşnise această neaşteptată dezaprobare,
un copil, în hohote înăbuşite, se repezea-ntr-un coridor.
Fanciullo,
zdruncinat, trezit din vis, închise mai întîi ochii, apoi îi deschise aproape
îndată, măriţi peste măsură, căscă apoi gura ca pentru a respira convulsiv, se
clătină puţin înainte, puţin înapoi, şi căzu mort de-a binelea pe duşumele.
Fluierul,
iute ca o spadă, îl păgubise cu adevărat pe călău? Ghicise prinţul toată
eficacitatea ucigaşă a vicleniei sale? E îngăduit să ne îndoim, îl regretă pe
scumpul şi inimitabilul Fanciullo? E plăcut şi îndreptăţit să credem.
Gentilomii
condamnaţi se bucuraseră pentru ultima dată de-un spectacol de comedie. În
aceeaşi noapte li se luă viaţa.
De atunci, numeroşi mimi, preţuiţi pe drept cuvînt în
diferite ţări, au venit să joace înaintea curţii lui; dar niciunul n-a izbutit
să amintească minunatele talente ale lui Fanciullo, nici să ajungă pînă la
acelaşi hatîr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu