Ziua următoare, în timp ce Dorian
Gray îşi lua micul dejun, Basil Hallward fu condus în cameră.
- Sunt atît de
bucuros că te-am găsit, Dorian, spuse el cu gravitate. Am trecut aseară şi mi
s-a spus că eşti la Operă. Ştiam eu că e imposibil. Dar regret că n-ai lăsat
vorbă unde eşti de fapt. Am petrecut o seară îngrozitoare, pe jumătate speriat
că o tragedie ar putea fi urmată de alta. Ai fi putut să-mi telegrafiezi cînd
ai auzit ce s-a întîmplat. Am citit despre asta aproape din întîmplare în
ultima ediţie a ziarului The Globe pe care am luat-o la club. Am venit imediat
aici şi m-am întristat că nu te-am găsit. Nici nu-ţi pot spune cît de îndurerat
sunt. Îmi dau seama cît trebuie să suferi. Dar unde ai fost? Ai fost să o vezi
pe mama fetei? O clipă mi-a trecut prin minte să vin după tine acolo. Au dat şi
adresa în ziar. Undeva în Euston Road, nu-i aşa? Dar mi-a fost teamă să nu
apăs inutil pe o durere pe care nu o pot uşura. Sărmana femeie! În ce stare
trebuie să fie! Şi singurul copil pe deasupra! Ce a spus?
- Te-ai dus la
Operă? spuse Hallward, vorbind foarte rar şi cu o notă de durere reţinută în
voce. Te-ai dus la Operă în timp ce Sibyl zăcea moartă într-o casă mizeră? Eşti
capabil să-mi spui că altă femeie e încîntîtoare şi că Patti a cîntat divin,
înainte ca fata pe care ai iubit-o să aibă parte de un mormînt în care să
doarmă? Cum, omul, asta ai făcut tu în vreme ce acelui trup alb şi mic i se
pregătesc orori?
- Opreşte-te,
Basil! Nu vreau să aud! Strigă Dorian, sărind în picioare. Nu trebuie să-mi
spui lucruri de acest gen. Ce s-a întîmplat, s-a întîmplat. Să lăsăm trecutul.
- Numeşti ziua de
ieri trecut?
- Ce are de-a face
trecerea reală a timpului cu asta? Unora le trebuie ani pentru a se descotorosi
de o emoţie. Un om care este stăpîn pe sine poate pune capăt unei dureri tot la
fel de uşor cum poate inventa o plăcere. Nu vreau să fiu la bunul plac al
emoţiilor. Vreau să le folosesc, să mă bucur de ele şi să le domin.
-Dorian, dar
asta-i groaznic! Ceva te-a schimbat total. Arăţi la fel ca băiatul acela
minunat care venea zilnic în atelierul
meu ca să-mi pozeze pentru portretul lui. Dar atunci erai simplu, natural şi
cald. Erai creatura cea mai pură din lume. Acum nu ştiu ce s-a întîmplat cu
tine. Vorbeşti de parcă n-ai avea inimă, n-ai avea milă. E la mijloc influenţa
lui Harry. Văd asta. Băiatul roşi, apoi, ducîndu-se la fereastră, privi afară
cîteva clipe grădina verde, pîlpîitoare şi bătută de soare.
- Îi datorez enorm
lui Harry, Basil - spuse el în cele din urmă - mai mult decît îţi datorez ţie.
Tu m-ai învăţat doar să fiu vanitos.
- Ei bine, sunt
pedepsit pentru asta, Durian sau voi fi într-o bună zi.
- Nu ştiu ce vrei
să spui. Ce vrei, de fapt?
- ÎI vreau pe acel
Dorian Gray pe care îl pictam, spuse artistul cu tristeţe.
- Basil, spuse
băiatul, ducîndu-se lîngă el şi punîndu-i mâna pe umăr, ai venit prea târziu. Ieri,
cînd am auzit că Sibyl Vane s-a sinucis...
- S-a sinucis?
Doamne sfinte! Nu e nicio îndoială în legătură cu asta? strigă Hallward,
uitîndu-se la el cu o expresie de oroare în ochi.
- Dragul meu Basil!
Bineînţeles că nu crezi că a fost un accident banal! Desigur că s-a sinucis.
Bărbatul cel vîrstnic îşi îngropă faţa în palme.
- Ce înfricoşător,
murmură el, cutremurat de un fior.
- Nu, spuse Dorian
Gray, nu-i nimic înfricoşător în asta. Este una dintre cele mai măreţe tragedii
romantice ale epocii. De regulă, cei care joacă teatru au existenţe anoste.
Sunt soţi buni, soţii credincioase, sau ceva de genul acesta - oricum, sunt
plicticoşi. Ştii ce vreau să spun - virtutea burgheză cu tot ce o înconjoară.
Ce deosebită a fost Sibyl! Ea şi-a trăit cea mai frumoasă dintre tragedii.
Întotdeauna a fost eroină. În ultima seară în care a jucat - în seara în care
ai văzut-o - a jucat prost pentru că întîlnise realitatea dragostei. Cînd şi-a
dat seama de irealitatea ei, a murit, la fel de bine cum ar fi putut şi Julieta
să moară. A revenit în sfera artei. Există ceva de martir în ea. Moartea ei are
întreaga inutilitate patetică a martiriului, întreaga lui frumuseţe risipită.
Dar, cum spuneam, să nu crezi că nu am suferit. Dacă ai fi venit ieri, la o
anume oră — în jur de cinci şi jumătate, poate, sau şase fără un sfert — m-ai
fi găsit în lacrimi. Nici Harry, care a fost aici şi care mi-a adus vestea, nu
şi-a dat seama prin ce treceam. Am suferit enorm. Apoi a trecut. Nu pot repeta
o emoţie. Nimeni nu poate, cu excepţia sentimentalilor. Iar tu eşti groaznic
de nedrept, Basil. Vii aici să mă consolezi. Încîntător din partea ta. Mă
găseşti deja consolat şi devii furios. Ce mult semeni cu cineva căruia îi place
să compătimească! Îmi aminteşti de o poveste — mi-a spus-o Harry - despre un
anume filantrop care şi-a irosit douăzeci de ani din viaţă încercînd să aline o
durere sau alta sau să îndrepte o anume lege nedreaptă - am uitat despre ce era
vorba cu exactitate. În cele din urmă a reuşit şi dezamăgirea lui a fost fără
margini. Nu mai avea absolut nimic de făcut, a devenit un mizantrop în toată
regula. Şi, în afară de asta, dragul meu bătrîn Basil, dacă vrei neapărat să mă
consolezi, învaţă-mă mai curînd să uit ce s-a întîmplat sau să văd acest lucru
dintr-un punct de vedere artistic just. Nu oare Gautier scria despre „La
consolation des arts”? Îmi amintesc că am luat o cărţulie legată în piele de
viţel într-o zi pe cînd mă aflam în atelierul tău şi am dat peste această
expresie superbă. Ei bine, nu semăn cu acel tînăr despre care mi-ai spus pe
cînd ne aflam împreună la Marlow, acela care obişnuia să spună că satinul
galben te poate consola de toate mizeriile vieţii. Îmi plac lucrurile frumoase
pe care le poţi atinge şi mînui. Vechi brocarturi, bronzuri înverzite, lucrări
lăcuite, fildeşuri sculptate, ambianţe luxoase, luxul, pompa - poţi obţine
multe de la toate acestea. Dar pentru mine contează mai mult temperamentul
artistic pe care îl creează sau, oricum, îl aduc la lumină. A deveni
spectatorul propriei vieţi, cum spune Harry, înseamnă să evadezi din calea
suferinţei vieţii. Ştiu că te surprinde că îţi vorbesc astfel. Nu ţi-ai dat
seama cum am evoluat. Pe vremea cînd m-ai cunoscut eram un şcolar. Acum sunt
bărbat. Am noi pasiuni, noi gînduri, noi idei. Sunt altul, dar asta nu înseamnă
că trebuie să mă placi mai puţin. M-am schimbat, dar tu trebuie să-mi rămîi
mereu prieten. Desigur că ţin foarte mult la Harry. Dar ştiu că tu eşti mai bun
decît el. Nu eşti mai puternic - ţi-e teamă prea mult de viaţă - dar eşti mai
bun. Şi ce fericiţi ne simţeam împreună! Nu mă părăsi, Basil, şi nu te certa cu
mine. Sunt cum sunt. Nu mai e nimic de adăugat.
Pictorul se simţi mişcat într-un
mod ciudat. Băiatul îi era foarte drag, iar personalitatea lui
fusese momentul de răscruce al
propriei arte. Nu mai suporta ideea de a-i face reproşuri. La urma urmelor,
indiferenţa lui era probabil o stare trecătoare. Caracterul lui avea atîtea
părţi bune, atîta nobleţe.
- Ei bine, Dorian,
spuse el în cele din urmă, cu un zîmbet trist, nu-ţi voi mai vorbi despre acest
lucru oribil de acum încolo. Sper doar ca numele tău să nu fie menţionat în
legătură cu această afacere. Ancheta va avea loc în după-amiaza asta. Te-au
chemat?
Dorian clătină
din cap şi pe faţa lui trecu o expresie de iritare la auzul cuvîntului anchetă. Toate aceste lucruri aveau în sine
ceva brutal şi vulgar.
- Nu-mi cunosc
numele, răspunse el.
- Dar ea nu-l ştia?
- Nu-mi ştia decît
numele de botez şi sunt sigur că nu l-a spus nimănui. Odată mi-a spus că toţi
sunt curioşi să afle cine sunt, iar ea le spunea invariabil că mă cheamă
Făt-Frumos. Frumos din partea ei. Trebuie să-mi faci un portret al lui Sibyl,
Basil. Aş vrea ca într-adevăr să am ceva mai mult de la ea decît amintirea
cîtorva săruturi şi a cîtorva cuvinte patetice, frînte.
- Voi încerca să
fac ceva, Dorian, dacă asta ţi-ar face plăcere. Dar trebuie să vii tu însuţi
să-mi mai pozezi. Nu mă pot descurca fără tine.
- Nu-ţi mai pot
poza, Basil. E imposibil! Exclamă el, trăgîndu-se înapoi.
Pictorul se uită lung la el.
- Băiete, dar ce
prostie! Strigă el. Vrei să spui că nu-ţi place ce am făcut? Unde e portretul?
De ce ai pus paravanul în faţa lui? Lasă-mă să mă uit la el. E cel mai bun
lucru pe care l-am făcut vreodată. Dă, te rog, paravanul la o parte, Dorian. E
pur şi simplu ruşinos că servitorul tău mi-a ascuns opera în acest mod. De cum
am intrat mi-am dat seama că încăperea arată altfel.
- Servitorul nu
are nimic de a face cu asta, Basil. Doar nu-ţi imaginezi că-l las să-mi
aranjeze camera! Uneori îmi aranjează florile - atît. Nu, eu însumi am făcut-o.
Lumina bătea prea tare asupra portretului.
- Prea tare! Cu
siguranţă, nu, dragul meu! Este aşezat într-un loc admirabil. Dă-mi voie să-l
văd. Şi Hallward se îndreptă spre colţul camerei. Un strigăt de teroare ieşi
din gura lui Dorian Gray care se repezi să ajungă între pictor şi paravan.
- Basil, spuse el,
iar faţa îi era palidă, nu trebuie să te uiţi la el. Nu vreau să faci acest
lucru.
- Să nu mă uit la
propria operă! Nu eşti serios. De ce să nu mă uit la el? Exclamă Hallward
rîzînd.
- Pe cuvîntul meu
de onoare, Basil, dacă vei încerca să te uiti la el, nu voi mai vorbi cu tine
cît voi trăi. Vorbesc foarte serios. Nu-ţi dau nicio explicaţie şi nici tu nu
trebuie să o ceri. Dar, ţine minte, dacă vei atinge acest paravan, totul s-a
sfîrşit între noi.
Hallward rămase ca trăsnit. Se
uita la Dorian Gray absolut uimit. Nu-l văzuse niciodată într-o astfel de
stare. Băiatul era de fapt palid de furie. Mîinile îi erau încleştate iar
pupilele ochilor semănau cu nişte discuri de foc albastru.Tremura tot.
- Dorian!
- Nu mai spune
nimic!
- Dar ce s-a
întîmplat? Sigur că nu mă voi uita la el, dacă nu vrei, spuse el pe un ton destul
de rece, răsucindu-se pe călcîie şi îndreptîndu-se spre fereastră. Dar,
într-adevăr, mi se pare absurd să nu am voie să-mi văd propria operă, mai cu
seamă că am de gînd s-o expun la Paris în toamnă. Va trebui să-i mai aplic un
strat de lac înainte, aşa că trebuie s-o văd într-o bună zi, şi de ce nu azi?
- Să o expui? Vrei
s-o expui? Exclamă Dorian Gray, şi o ciudată undă de teroare i se strecură în
trup. I se va arăta lumii secretul lui? Vor căsca oamenii ochii la misterul
vieţii lui? Era imposibil. Ceva - şi el ştia ce - trebuia făcut.
- Da, sper că nu
ai nimic de obiectat. George Petit va strînge cele mai bune tablouri ale mele
pentru o expoziţie specială în Rue de Seze, care se va deschide în prima
săptămînă din octombrie. Portretul va sta acolo doar o lună. Aş vrea să cred că
nu-ţi va fi greu să te desparţi de el în această perioadă. De fapt, vei fi
plecat din oraş. Iar dacă-l ascunzi după paravan, înseamnă că nu ţii prea mult
la el.
Dorian Gray îşi trecu mîna peste
frunte. Era acoperită cu stropi de sudoare. Se simţea la limita unui pericol
groaznic.
- Acum o lună
mi-ai spus că nu-l vei expune niciodată, strigă el. De ce te-ai răzgîndit? Voi,
cei care pretindeţi că sunteţi constanţi, aveţi capricii ca toţi ceilalti.
Singura diferenţă e că aceste capricii ale voastre sunt fără sens. Nu se poate
să fi uitat că m-ai asigurat solemn că pentru nimic în lume nu-l vei trimite la
vreo expoziţie. Şi lui Harry i-ai spus acelaşi lucru. Se opri brusc şi ochii i
se luminară. Îşi aminti că lordul Harry îi spusese cîndva, pe jumătate serios,
pe jumătate în glumă: "Dacă vrei să petreci un sfert de oră straniu, fă-l
pe Basil să-ţi spună de ce nu vrea să expună portretul. Mie mi-a spus de ce şi
pentru mine a fost o adevărată revelaţie". Da, probabil că Basil are şi el
secretul lui. Îl va întreba şi va încerca să rezolve situaţia.
- Basil, spuse el,
apropiindu-se suficient de el şi privindu-l drept în faţă, fiecare dintre noi
avem un secret. Spune-mi-l pe-al tău şi ţi-l voi spune pe al meu. Din ce motiv
refuzai să expui portretul? Pictorul se cutremură fără voie.
- Dorian, dacă
ţi-l voi spune, poate că m-ai plăcea mai puţin decît acum şi cu siguranţă ai
rîde de mine. N-aş suporta niciuna din ipostaze. Dacă tu doreşti să nu mă mai
uit la portretul tău niciodată, sunt dispus să o fac. Te vei uita tu la el în
locul meu. Dacă doreşti ca opera cea mai bună pe care am făcut-o vreodată să fie
ascunsă lumii, voi fi mulţumit. Prietenia ta îmi e mai dragă decît orice glorie
sau reputaţie.
- Nu, Basil,
trebuie să-mi spui, insistă Dorian Gray. Cred că am dreptul să ştiu. Teroarea i
se risipise şi curiozitatea îi luase locul. Era hotărît să descopere misterul
lui Basil Hallward.
- Să ne aşezăm,
Dorian, spuse pictorul, părînd tulburat. Să ne aşezăm. Şi răspunde-mi la o
întrebare. Ai observat ceva curios la portret? - ceva care la început nu te-a
frapat, dar ţi s-a revelat apoi brusc?
- Basil! Strigă
băiatul încleştîndu-şi mîinile tremurătoare pe braţele scaunului şi privind la
el cu ochi înfricoşaţi, uimiţi.
- Văd că ai
observat. Nu vorbi. Aşteaptă să-ţi spun ce am de spus. Dorian, din momentul în
care te-am întîlnit, personalitatea ta a avut o influenţă extraordinară asupra
mea. Sufletul,
mintea, forţa mea au fost
dominate de tine. Pentru mine ai devenit încarnarea acelui ideal a cărui
amintire ne bîntuie pe noi, artiştii, ca un vis inefabil. Te-am divinizat. Am
devenit gelos pe oricine îţi vorbea. Am vrut să te am numai pentru mine. Eram
fericit numai cînd eram cu tine. Cînd nu erai cu mine, erai totuşi prezent în
arta mea ... Desigur, nu ţi-am dat niciun indiciu niciodată. Ar fi fost
imposibil. Nu ai fi înţeles. Eu însumi nu înţelegeam. Ştiam doar că mă
întîlnisem cu perfecţiunea faţă în faţă şi că lumea devenise în ochii mei
minunată - mult prea minunată, poate, pentru că în asemenca divinizări
nebuneşti există întotdeauna un pericol, pericolul de a le pierde, care nu este
mai mic decît acela de a le păstra... Au trecut săptămîni în şir iar eu
deveneam din ce în ce mai absorbit de personalitatea ta. Apoi a apărut o nouă
întorsătură. Te desenasem în chip de Paris, într-o armură fragilă, şi ca Adonis
în haină de vînător şi lance şlefuită de vier. Încoronat cu flori de lotus
grele, stăteai la prova barjei lui Adrian, privind lung apa verde şi tulbure a
Nilului. Te plecai peste apa nemişcată a unui iaz dintr-o pădure grecească şi
vedeai în argintul tăcut al apei minunea propriului chip. Şi erai aşa cum ce
arta însăşi ar trebui să fie, adică inconştientă, ideală şi distantă. Într-o zi
- şi uneori mă gîndesc la faptul că a fost o zi fatală - m-am hotărăt să te pictez aşa cum eşti, nu în
costumul epocilor moarte, ci în propriu-ţi costum şi în epoca ta. Nu pot spune
dacă a fost la mijloc realismul metodei sau fascinaţia propriei tale
personalităţi, prezentată mie în mod direct, fără abur sau văl. Dar ştiu că în
timp ce lucram la portret, fiecare strat şi dîră de culoare îmi păreau că-mi dezvăluie
secretul. Mi s-a făcut teamă că alţii vor afla de idolatria mea. Simţeam,
Dorian că am pus prea mult din mine însumi în el. Atunci m-am hotărît să nu
permit ca portretul să fie expus vreodată. Tu erai puţin cam iritat, dar nu îţi
dădeai seama ce reprezintă asta pentru mine.
Harry, căruia i-am spus, a rîs de
mine. Dar nu i-am dat importanţă. Cînd tabloul a fost gata şi am rămas singur
în faţa lui, am simţit că am avut dreptate... Ei bine, după cîteva zile,
obiectul mi-a părăsit atelierul şi, imediat ce am scăpat de fascinaţia
intolerabilă a prezenţei lui, mi s-a părut că fusese o nebunie din partea mea
să-mi imaginez că văzusem altceva în el, mai mult decît faptul că eşti extrem
de frumos şi că eu l-am putut picta. Chiar acum nu mă pot reţine să nu simt că
e o greşeală să crezi că pasiunea pe care o simţi atunci cînd creezi apare
într-adevăr în opera creată de tine. Arta este întotdeauna mult mai abstractă
decît ne imaginăm. Forma şi culoarea nu exprimă altceva decît forma şi culoarea,
asta-i tot. Adesea mi se pare că arta îl ascunde pe artist, nu îl dezvăluie,
şi, dacă stăm să comparăm, îl ascunde mult mai bine. Aşa că, atunci cînd am
primit această ofertă de la Paris, m-am hotărît să fac din portretul tău
punctul central al expoziţiei. Nu mi-a trecut prin minte că vei refuza. Acum
îmi dau seama că ai dreptate. Portretul nu poate fi arătat. Nu trebuie să te
superi pe mine, Dorian, pentru tot ce ţi-am spus. Aşa cum i-am spus şi lui
Harry odată, eşti făcut să fii divinizat.
Dorian Gray respiră adînc.
Culoarea îi reveni în obraji şi pe buze îi apăru un zîmbet jucăuş. Pericolul
trecuse. De data asta era în siguranţă. Totuşi nu se putu abţine să nu simtă o
milă infinită pentru pictorul care tocmai îi făcuse această confesiune ciudată
şi se întrebă dacă el însuşi va fi dominat vreodată în asemenea măsură de
personalitatea unui prieten. Lordul Henry, prin farmecul lui, era extrem de
periculos. Dar atît. Era prea inteligent şi prea cinic pentru a se ataşa
realmente de el. Va exista oare cineva care îi va inspira o asemenea idolatrie
ciudată? Acesta să fie oare lucrul pe care i-l pregătea viaţa?
- Mi se pare
extraordinar, Dorian, spuse Hallward, ca tu să fi văzut într-adevăr acest lucru
în portret. Cu adevărat l-ai văzut?
- Am văzut eu
ceva, răspunse el, ceva care mi-a părut foarte curios.
- Ei bine, n-ai
nimic împotrivă să mă uit acum la el?
Dorian dădu din din cap.
- Nu trebuie să-mi
ceri acest lucru, Basil. Nu te pot lăsa să stai în faţa acelui portret.
- Dar într-o zi mă
vei lăsa, desigur...
- Niciodată.
- Ei bine, poate
că ai dreptate. Şi acum la revedere, Dorian. Ai fost singura persoană din viaţa
mea care într-adevăr mi-a influenţat arta. Ceea ce am făcut e bine şi ţie îţi
datorez acest lucru. Ah, nici nu-ţi dai seama cît m-a costat să-ţi spun ce
ţi-am spus.
- Dragul meu
Basil, dar ce mi-ai spus? Pur şi simplu că ai simţit că m-ai admirat prea mult.
Acesta nici măcar nu-i un compliment.
- Nici măcar nu am
spus-o ca pe un compliment. A fost o confesiune. Acum, pentru că am făcut-o, mi
se pare că s-a risipit ceva din mine. Poate că nu trebuie să-ţi exprimi
niciodată adoraţia în cuvinte.
- A fost o
confesiune foarte dezamăgitoare.
- De ce, la ce te
aşteptai Dorian? N-ai văzut altceva în tablou, nu-i aşa? Mai era altceva de
văzut?
- Nu, nu mai era
nimic altceva de văzut. De ce mă întrebi? Dar nu trebuie să vorbeşti despre
divinizare. E o nebunie. Noi doi suntem prieteni, Basil, şi trebuie să rămânem
aşa mereu.
- Îl ai pe Harry,
spuse pictorul cu tristeţe.
- Oh, Harry! Spuse
băiatul, într-o cascadă de rîs. Harry îşi petrece zilele spunînd lucruri
incredibile şi serile făcînd lucruri improbabile. Tocmai genul de viată pe care
mi-ar plăcea mie să-l duc. Dar, totuşi,nu cred că m-aş duce la Harry dacă aş
avea vreun necaz. Mai curînd aş veni la tine, Basil.
- O să-mi mai
pozezi?
- Imposibil!
- Îmi ruinezi
viaţa de artist refuzîndu-mă, Dorian. Nimeni nu s-a întîlnit cu două idealuri.
Extrem de puţini s-au întîlnit cu unul.
- Nu-ţi pot
explica de ce, Basil, dar nu mai trebuie să-ţi pozez. Acest portret are ceva
fatal în el. Are propria lui viaţă. Voi veni să luăm ceaiul împreună. Asta va
fi absolut plăcut.
- Mai plăcut
pentru tine, mi-e teamă, murmură Hallward, cu regret. Şi acum, la revedere. Îmi
pare rău că nu vrei să-mi dai voie să mă mai uit la portret. Dar nu am ce face.
Înţeleg ce simţi.
După ce părăsi
camera, Dorian Gray zîmbi în sine. Sărmanul Basil! Ce puţin ştia el din
adevăratul motiv! Şi cît de ciudat era faptul că, în loc să fie obligat să-şi
dezvăluie propriul secret, reuşise, din întîmplare, să smulgă un secret de la
prietenul lui! Cît de mult înţelegea acum, după strania confesiune! Toanele
absurde de gelozie ale pictorului, devoţiunea lui nemăsurată, panegiricele lui
extravagante, curioasele lui reticenţe, acum le înţelegea şi îi părea rău. I se
păru că există ceva tragic într-o prietenie colorată de un asemenea romantism.
Oftă şi scutură clopoţelul. Portretul trebuie
ascuns cu orice preţ. Nu-şi mai putea asuma riscul descoperirii. Fusese o
nebunie din parte-i să permită ca acel obiect să rămână, chiar şi o oră, într-o
încăpere în care avea acces oricare din prietenii lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu