Ani de zile Dorian
Gray nu s-a putut elibera de influenţa acestei cărţi. Sau, mai precis, nu s-a
străduit să se elibereze de ea. Şi-a procurat de la Paris nu mai puţin de nouă
exemplare cu hîrtie ultrafină din prima ediţie, şi le-a legat în diverse culori
pentru a fi în ton cu stările lui variate şi fanteziile schimbătoare ale unei
firi asupra căreia părea, uneori, să-şi fi pierdut aproape în întregime
controlul. Eroul, minunatul tînăr parizian, în care se amesteca în mod atît de
curios temperamentul romantic şi cel ştiinţific, deveni un fel de tip care îi
prefigura propria personalitate. Şi, într-adevăr, îi părea că întreaga carte
conţine povestea propriei vieţi, scrisă înainte ca el s-o fi trăit.
Sub un singur
aspect era mai norocos decît eroul fantastic al romanului: nu cunoscuse niciodată
- nu i se prilejuise acest lucru, acea spaimă oarecum grotescă de oglinzi şi de
suprafeţe metalice lustruite, de ape stătătoare, care îl cotropise pe tînărul
parizian în primii ani ai tinereţii şi care apăruse datorită declinului brusc
al unei frumuseţi ce se pare că fusese remarcabilă. Cu o bucurie aproape crudă
- şi probabil că există cruzime în aproape fiecare bucurie, cum există cu
siguranţă în fiecare plăcere, obişnuia să citească ultima parte a cărţii, cu
relatarea ei într-adevăr tragică, chiar dacă era oarecum supralicitată, despre
acela care pierduse ceea ce preţuise el cel mai mult în sine şi în lume. Căci
frumuseţea minunată, care îl fascinase în aşa măsură pe Basil Hallward şi pe
mulţi alţii în afara lui, părea să nu se hotărască să-l părăsească. Chiar şi
cei care auziseră cele mai oribile lucruri care se spuneau împotriva lui - din
cînd în cînd se răspîndeau în Londra zvonuri ciudate şi deveneau bîrfa
cluburilor - nu puteau crede nimic din ele în momentul în care îl vedeau. Avea
mereu acea expresie a celui care reuşise să nu fie atins de lume. Bărbaţii care
vorbeau vulgar, tăceau în momentul în care Dorian Gray intra în încăpere.
Exista ceva în puritatea feţei lui care îi dojenea. Simpla lui prezenţă părea
să le cheme amintirea inocenţei pe care ei o pătaseră. Cu toţii se întrebau cum
reuşise o fiinţă atît de încîntătoare şi graţioasă ca el să scape de
întunecimea unei epoci în egală măsură sordidă şi senzuală. Deseori,
întorcîndu-se acasă după unele dintre absenţele prelungite şi misterioase care
dădeau naştere unor supoziţii stranii în rîndul prietenilor lui sau a celor
care credeau că îi sunt prieteni, el însuşi se strecura la etaj spre uşa
încuiată, o descuia cu cheia pe care o ţinea în permanenţă la el şi stătea, cu
o oglindă în mîină, în faţa portretului pe care i-l făcuse Basil Hallward,
privind cînd la faţa răutăcioasă care îmbătrînea, cînd la blondul chip tînăr
care îi rîdea din oglinda netedă. Chiar acest contrast izbitor îl făcea să simtă
plăceri tot mai rafinate. Se îndrăgostea din ce în ce mai mult de propria
frumuseţe şi devenea din ce în ce mai interesat de degradarea propriului
suflet. Obişnuia să examineze cu o încîntare monstruoasă, teribilă, liniile
hidoase care însemnau fruntea ce se rida sau care se tîrau în jurul gurii
apăsat senzuale, întrebîndu-se uneori care sunt mai oribile - semnele păcatelor
sau semnele vîrstei. Îşi alătura mîinile albe de mîinile pătate şi grosolane
din tablou şi zîmbea. Îşi bătea joc de trupul diform şi de membrele şubrede.
Noaptea, în special, erau momente în care, stînd treaz în propria cameră
delicat mirositoare sau în camera sordidă a unei taverne rău famate de pe lîngă
docuri, pe care o frecventa sub un alt nume şi deghizat, se gîndea la modul în
care îşi ruinase sufletul, cu o milă care era şi mai sfâşietoare pentru că era
pur egoistă. Acea curiozitate faţă de viaţă pe care i-o stîrnise la început
lordul Henry pe cînd stăteau în grădina prietenului lor părea să sporească,
oferindu-i o plăcere şi mai mare. Cu cît ştia mai mult, cu atît mai mult doarea
să ştie. Avea dorinţe nebuneşti care deveneau şi mai devastatoare pe măsură ce
le satisfăcea.
Totuşi, nu era total nesăbuit,
cel puţin în relaţiile cu lumea bună. O dată sau de două ori pe lună iarna şi
în fiecare miercuri seara în timpul sezonului, îsi deschidea frumoasa lui casă
şi îi invita pe cei mai renumiţi muzicieni ai zilei pentru a-şi încînta
musafirii cu minunile artelor. Dineurile lui restrînse, la aranjarea cărora îl
ajuta întotdeauna lordul Henry, se remarcau atît pentru alegerea şi plasarea
atentă a invitaţilor la masă, cît şi pentru gustul desăvîrşit arătat în
decorarea mesei, cu subtilele aranjamente simfonice ale florilor exotice, cu
feţele de masă brodate şi vechile farfurii de aur şi argint. Într-adevăr,
mulţi, în special din rîndul celor foarte tineri, vedeau, sau îşi imaginau că
văd în Dorian Gray reala întrupare a unui tip la care deseori visaseră în anii
de şcoală petrecuţi la Eton sau Oxford, un tip ce avea să combine ceva din
cultura autentică a unui cărturar cu întreaga distincţie, graţie şi manierele
desăvîrşite ale unui cetăţean al lumii. Lor li se părea a fi unul dintre cei pe
care Dante îi prezintă spunînd că au căutat să se perfecţioneze prin adorarea
frumosului. Asemenea lui Gautier, el era unul pentru care "lumea vizibilă
exista". Şi, desigur, pentru el Viaţa era cea dintîi, cea mai măreaţă
dintre arte, pentru care toate celelalte arte păreau doar un exerciţiu
pregătitor. Moda, prin care ceea ce este cu adevărat fantastic capătă pentru o
clipă atributul universalităţii şi dandysmul, care în felul lui este o
încercare de a afirma modernitatea absolută a frumosului, îşi exercitau,
desigur, fascinaţia asupra lui. Modul în care se îmbrăca şi anumite stiluri pe
care, din cînd în cînd, le afecta, aveau o influenţă marcantă asupra tinerilor
filfizoni din sălile de bal din Mayfair şi asupra celor care se arătau la
ferestrele clubului Pall Mall; aceştia îl copiau în tot ce făcea şi încercau să
reproducă farmecul întîmplător al sclivisirilor lui graţioase, deşi el însuşi
le lua doar pe jumătate în serios.
Căci, chiar dacă nu a aşteptat
prea mult să fie rugat să accepte postura care i-a fost aproape imediat oferită
în momentul majoratului şi a aflat, într-adevăr, o plăcere subtilă în gîndul că
s-ar putea să devină pentru Londra epocii sale ceea ce fusese autorul Satyricon-ului
pentru Roma neroniană, în forul lui interior dorea, totuşi, să fie ceva mai
mult decît un simplu arbiter elegantiarum,
să fie consultat în privinţa modului în care se poartă o bijuterie sau cum se
leagă o cravată sau cum se ţine în mînă un baston. El căuta să elaboreze o nouă
schemă de viaţă care să aibă filosofia ei raţională şi principiile ei ordonatoare
şi care să-şi afle împlinirea în spiritualizarea simţurilor.
Cultul simţurilor a fost deseori
şi pe bună dreptate condamnat, oamenii avînd un instinct natural de teroare
faţă de pasiuni şi senzaţii care par a fi mai puternice decît ei înşişi şi
despre care sunt conştienţi că le împart cu forme de existenţă inferior organizate.
Dar lui Dorian Gray i se părea că adevărata natură a acestor simţuri nu fusese
niciodată înţeleasă şi că ele rămăseseră sălbatice şi animalice doar pentru că
lumea căutase să le înfometeze pentru a le supune sau să le ucidă prin chinuri,
în loc să-şi dorească să le facă elemente ale unei noi spiritualităţi, a cărei
caracteristică dominantă urma să fie un rafinat instinct al frumosului. Privind
înapoi la mersul omului prin Istorie, el era bîntuit de sentimentul unei
pierderi. Atîtea lucruri fuseseră abandonate, şi pe mai nimic! Respingeri
voluntare, forme monstruoase de autotortură şi autonegare a căror origine era
frica şi al căror rezultat era o degradare infinit mai teribilă decît acea
degradare închipuită, de care, în ignoranţa lor, căutaseră să scape Natura, cu
minunata ei ironie, trimiţîndu-l pe Anahoret să se hrănească cu animalele
sălbatice ale deşertului şi dîndu-i pusnicului fiarele cîmpiei drept tovarăşi.
Da, va apărea, aşa cum profetizase lordul Henry, un nou Hedonism care să
recreeze viaţa şi să o salveze din asprul şi urîtul puritanism care, în zilele
noastre, cunoaşte o renaştere curioasă. Desigur, se va servi de intelect,
totuşi nu va accepta nicio teorie sau sistem care va presupune sacrificiul
oricărei forme de experienţă pasională. Scopul lui va fi experienţa însăşi şi
nu fructele experienţei, fie ele dulci sau amare. Va ignora total ascetismul
care anihilează simţurile cum şi desfrînarea vulgară care le prosteşte. În
schimb, îl va învăţa pe om să se concentreze asupra clipelor vieţii, care ea însăşi
nu este decît o clipită.
Nu sunt puţini cei care s-au
trezit înaintea zorilor,fie după una dintre acele nopţi fără vise care ne fac
să ne îndrăgostim de moarte, fie după una dintre acele nopţi de oroare şi
bucurie diformă, cînd prin cămările creierului se preumblă fantome mai teribile
decît realitatea însăşi, pătrunse de acea viaţă care pîndeşte în toate formele
groteşti şi care conferă artei gotice o vitalitate durabilă, această artă fiind
în special arta celor a căror spirite au fost tulburate de maladia reveriei -
cel puţin aşa ţi-ai putea închipui. Încetul cu încetul degete albe se strecoară
printre perdele şi par să tremure. Sub forme negre şi fantastice,umbre mute se
tîrăsc spre colţurile camerei şi se ghemuiesc acolo. Afară se aud păsările
fremătînd printre frunze sau oamenii care merg la muncă sau oftatul şi suspinul
vîntului venind de pe dealuri şi cutreierînd în jurul casei cufundate în tăcere
de parcă s-ar teme să nu-i trezească pe cei ce dorm, dar care totuşi trebuie să
alunge neapărat somnul din peştera lui albastră. Se ridică văl după văl de
ceaţă fină, sumbră, şi încetul cu încetul lucrurile îşi recapătă formele şi
culorile, iar noi vedem cum zorile refac lumea după tiparul ei vechi. Palidele
oglinzi îşi recapătă viaţa lor mimată. Lumînările fără flacără stau acolo unde
le-am lăsat, iar lîngă ele se află cartea cu paginile parţial tăiate pe care o
studiam înainte de a ne culca sau floarea pusă pe sîrmă pe care am avut-o la
bal sau scrisoarea pe care ne-am temut să o citim sau pe care am citit-o prea
des. Nimic nu ni se pare schimbat. Din umbrele ireale ale nopţii revine viaţa
reală pe care am cunoscut-o. Trebuie s-o reluăm de unde am părăsit-o şi în noi
se strecoară încetul cu încetul teribilul simţ al necesităţii de perpetuare a
energiei în acelaşi carusel obositor al obiceiurilor stereotipe, sau, poate,
sălbatica dorinţă ca pleoapele noastre să se deschidă într-o dimineaţă asupra
unei lumini care s-a remodelat în întuneric pentru propria noastră plăcere, o
lume în care lucrurile ar avea contururi şi culori proaspete, una schimbată, cu
alte secrete, o lume în care trecutul ar avea un loc restrîns sau nici măcar
atît - n-ar supravieţui, oricum, sub vreo formă conştientă de obligaţie sau
regret, unde chiar amintirea bucuriei să-şi aibă amărăciunea ei, iar amintirile
plăcerii chinul lor.
Tocmai crearea unor asemenea lumi
îi părea lui Dorian Gray a fi adevăratul scop sau unul dintre adevăratele
scopuri ale vieţii şi în goana lui după senzaţii noi şi încîntătoare în acelaşi
timp, care să posede acel element de stranietate, esenţial aventurii romantice,
adopta uneori anumite ipostaze ale gîndirii despre care ştia că sunt străine
naturii sale. Se abandona influenţelor lor subtile şi apoi, după ce le sesiza
bine culoarea şi îşi satisfăcea curiozitatea intelectuală, le părăsea cu acea
indiferenţă curioasă care nu este incompatibilă cu autentica ardoare a
temperamentului şi care, după anumiţi psihologi moderni, este de multe ori
însăşi condiţia existenţei lui. Odată s-a zvonit că era gata să devină membru
al bisericii romano-catolice; desigur, ritualul romano-catolic exercita o mare
atracţie asupra lui. Sacrificiul zilnic, mult mai teribil într-adevăr decît
sacrificiile lumii antice, îl incita în aceeaşi măsură prin superba respingere
a probei simţurilor şi prin simplitatea primitivă a elementelor sale şi patosul
etem al tragediei umane pe care căuta să-l simbolizeze. Adora să îngenuncheze
pe pardoseala rece de marmură şi să-l urmărească pe preot, în veşmîntul său
ţeapăn şi înflorat, dînd la o parte încet, cu mîinile lui albe, vălul
tabernacolului sau ridicînd ostensoriul ca un felinar bătut în pietre scumpe,
în care se afla acea foiţă străvezie de azimă despre care uneori eşti înclinat
să crezi că este într-adevăr panis caelestis, pîinea îngerilor. Sau îl vedea
înveşmîntat în veşmintele Patimilor lui Cristos, rupînd anafura din potir şi
lovindu-şi pieptul pentru păcatele lui. Cădelniţele fumegînde pe care băieţi
gravi, îmbrăcaţi în dantelă şi purpură, le aruncau în aer ca pe nişte flori
mari poleite, exercitau o fascinaţie subtilă asupra lui. În drum spre ieşire,
se uita întrebător la confesionalele negre şi dorea nespus să se aşeze în umbra
întunecată a unuia dintre ele şi să-i asculte pe oameni, bărbaţi sau femei,
şoptindu-şi adevărata poveste a vieţii lor prin grilajul învechit. Dar nu a
căzut niciodată în eroarea de a-şi lăsa intelectul reţinut din dezvoltarea lui
de vreo acceptare formală a vreunui crez sau sistem, nici în greşeala de a
confunda o casă de locuit cu un han potrivit doar pentru un răgaz de o noapte
sau de numai cîteva ore dintr-o noapte în care pe cer nu-i nicio stea iar luna
se chinuie să apară. Mistica, cu puterea ei incredibilă de a face lucrurile
banale să ne pară stranii şi cu subtilul ei spirit antinomic ce pare a o însoţi
de-a pururi, l-a atras o scurtă perioadă şi, tot o scurtă perioadă, a înclinat
spre doctrinele materialiste ale mişcării Darwinismus din Germania şi a găsit o
plăcere curioasă în a depista gîndurile şi pasiunile oamenilor în una din
celulele perlate ale creierului ori în vreun nerv alb al trupului, plăcîndu-i
intens concepţia dependenţei absolute a spiritului de anumite condiţionări
fizice, fie morbide sau sănătoase, fie normale sau maladive. Totuşi, aşa cum
s-a spus mai înainte, nicio teorie deapre viaţă nu-i părea prea importantă în
comparaţie cu viaţa însăşi. Se simţea acut conştient de precaritatea oricărei
speculaţii intelectuale în momentul în care aceasta era separată de acţiune şi
experienţă. Ştia că simţurile, nu mai puţin decît sufletul, au propriile mistere
spirituale de revelat.
Aşa că într-o
perioadă a studiat parfumurile şi secretele fabricării lor, distilînd uleiuri
cu mirosuri puternice, arzînd răşini mirositoare din Est. A văzut că nu era
ipostază a minţii care să nu-şi aibă corespondentul în viaţa senzuală şi s-a
apucat să caute să descopere adevăratele relaţii dintre ele, întrebîndu-se ce
anume se află în tămîie, încît aceasta îl face pe om să fie mistic, şi în umbra
care incită pasiunile, şi în violetele care trezesc amintirea iubirilor moarte,
în mirosul ce tulbură creierul şi în acea specie de magnolie, care colorează
imaginaţia. De cîteva ori a încercat să elaboreze o psihologie a parfumurilor,
să evalueze numeroasele influenţe ale rădăcinilor dulci mirositoare şi ale
florilor încărcate de polen sau ale balsamurilor aromate şi ale esenţelor de
lemn parfumat, ale levănţicii care te îmbolnăveşte, ale hoveniei care-i înnebuneşte pe oameni şi
ale aloei
despre care se spune că alungă melancolia din suflet.
Într-o altă
perioadă s-a dedicat total muzicii şi, într-o încăpere lungă, cu ferestre
zăbrelite, cu tavan roşiatic auriu şi pereţii lăcuiti în oliv, dădea nişte
concerte stranii, la care ţigani nebuni smulgeau melodii sălbatice din ţitere
mici sau tunisieni sobri, învăluiţi în şaluri galbene, ciupeau corzile întinse
ale unor lăute monstruoase, în timp ce negri rînjind băteau monoton nişte tobe
de aramă şi, ghemuindu-se pe covoraşe stacojii, indieni slabi cu turbane suflau
în naiuri lungi de trestie sau alamă şi vrăjeau sau se prefăceau că vrăjesc şerpi
sau vipere cu corn. Intervalele abrupte şi sunetele sfredelitoare, dizarmonice,
ale muzicii barbare îl incitau atunci cînd graţia muzicii lui Schubert,
frumoasele dureri ale lui Chopin şi armoniile maiestuuase ale lui Beethoven
însuşi treceau pe lîngă el fără să-i impresioneze urechea. A colecţionat din
toate colţurile lumii cele mai ciudate instrumente care puteau fi găsite fie în
mormintele popoarelor dispărute, fie la puţinele triburi sălbatice care
supravieţuiseră contactului cu civilizaţiile occidentale şi îi plăcea enorm să
le atingă sau să le încerce. Avea acel misterios juruparis din piele de tigru al
indienilor, la care femeile nu au voie să se uite şi pe care nici tinerii nu au
voie să-l vadă decît după ce postesc şi sunt biciuiţi, şi vasele din pămînt ale
peruanilor, care scot sunete sfredelitoare de păsări, şi flaute din oase de om
despre care Alfonso de Ovallea auzise că există în Chile, şi jaspuri verzulii
din zona Cuzco, renumite pentru nota lor de o dulceaţă deosebită. Pictase
tărtăcuţe umplute cu pietricele care zăngăneau cînd le scuturai. Avea şi acel
clarinet lung al mexicanilor, în care instrumentistul nu suflă, ci inspiră aer,
aspru tub al triburilor amazoniene, în care suflă santinelele care stau toată
ziua urcate în copacii înalţi şi despre care se spune că poate fi auzit de la o
distanţă de trei leghe. Mai avea şi un teponazal cu două limbi de lemn care
vibrează şi în care se bate cu beţe înmuiate într-o răşină elastică, obţinută
din sucul lăptos al plantelor; clopoţei ai aztecilor, strînşi ca într-un
ciorchine de strugure şi o imensă tobă cilindrică, acoperită cu piei de şarpe,
asemănătoare cu aceea pe care Bernal Diaz a văzut-o atunci cînd l-a însoţit pe
Cortes în templul mexican, şi despre al cărei sunet dureros ne-a lăsat o descriere
atît de alertă.
Caracterul fantastic al acestor
instrumente îl fascina şi simţea o plăcere stranie gîndindu-se că Arta,
asemenea Naturii, îşi are monştrii ei, lucruri cu forme animalice şi voci
hidoase. Totuşi, după o vreme, s-a plictisit de ele şi a început să se ducă în
loja lui de la Operă, unde stătea fie singur, fie în compania lordului Henry,
ascultînd ca în transă şi văzînd în preludiul acestei capodopere descrierea
tragediei propriului suflet.
Odată s-a apucat să studieze
bijuteriile şi a apărut la un bal costumat ca Anne de Joyeuse, amiral al
Franţei, într-un costum acoperit cu cinci sute şaizeci de perle. Acest gust
pentru bijuterii l-a fascinat ani de zile şi se poate spune că nu l-a părăsit
niciodată. Deseori petrecea după-amieze întregi aranjînd şi rearanjînd în
cutiile lor diversele minerale şi pietre preţioase pe care le colecţionase, cum
ar fi crisoberilul verde-oliv, care devine roşu la lumina lămpii, cimufanul, cu
stratul lui de argint, peridotul de culoarea fisticului, topaze rozalii şi
galbene ca vinul, rubine de un stacojiu ca focul şi stele tremurătoare în patru
colţuri, esonite roşii ca flacăra, spineli portocalii şi violet şi ametiste cu
straturile lor alternative de rubin şi safir.
Adora auriul roşiatic al pietrei
soarelui, albeaţa de perlă a pietrei lunii şi curcubeul continuu din opalul
lăptos. De la Amsterdam şi-a procurat trei smaralde de o extraordinară mărime
şi bogăţie a culorii şi poseda un turcoaz de la Vieille Roche pentru care îl
invidiau toţi cunoscătorii. A mai descoperit şi poveşti minunate despre
bijuterii. În cartea lui Alphonso Clericalis "Disciplina", e menţionat un şarpe cu ochi de
hiacint autentic, iar în viaţa romanţată a lui Alexandru se spune că acesta,
cuceritorul Ematiei, a găsit în valea Iordanului şerpi „cu
şiruri de rubine autentice crescîndu-le pe spinare”.
Filostrat ne spune că
în creierul unui dragon era o gemă şi că prin "arătarea unor litere aurii şi aunei mantii stacojii " monstrul putea fi adormit şi
ucis. După marcle alchimist Pierre de Boniface, diamantul îl face pe om invizibil, iar agata
de India îi
dă elocinţă. Calcedonia potoleşte furia, hiacintul provoacă somnul, iar ametistul alungă aburii beţiei. Granatul
alungă demonii, iar hidropicusul poate lipsi luna de culoarea ei. Selenitul creşte şi descreşte o dată cu
luna, iar meloceus, cu ajutorul căruia sunt
descoperiţi hoţii, poate fi influenţat doar de sîngele iezilor. Leonardus
Camillus văzuse cum este scoasă o piatră albă din creierul unei broaşte
ţestoase tocmai ucise, şi care era un antidot sigur împotriva otrăvirii. Bezoarul, găsit în inima unei căprioare
de Arabia, este un leac împotriva ciumei. În cuiburile păsărilor arabe se
găseşte aspilatul care, după Democrit, îl păzeşte
pe cel care îl poartă de pericolul focului.
La ceremonia încoronării, regele
Ceylonului a mers călare prin oraş cu un mare rubin în mînă. Porţile palatului
lui loan Duhovnicul erau făcute din sardiniu încrustat cu corn de şarpe cu
coarne, astfel încît nimeni să nu aducă otravă cu el înăuntru. Deasupra
frontonului erau două mere aurii, în care erau două rubine, încît aurul să
strălucească la lumina zilei şi rubinele la lumina nopţii, în ciudatul roman al
lui Lodge „A
Margarite of America”,
se afirma că în camera reginei puteai vedea toate doamnele pure din lume
dăltuite din argint, privind prin frumoase oglinzi de crisolite, rubine, safire
şi smaralde verzi. Marco Polo îi văzuse pe locuitorii din Zipangu punînd perle
roz în gurile morţilor. Un monstru marin era îndrăgostit de perla pe care
scufundătorul i-o adusese regelui Perozes; l-a ucis pe hoţ şi a plîns şapte
luni perla pierdută. Cînd hunii l-au ademenit pe rege într-un puţ imens, el a
aruncat-o, ne spune Procopius - şi nu a mai fost găsită, deşi împăratul
Anastasius a oferit cinci măsuri de bani de aur pentru ea. Regele Malabarului
i-a arătat unui anume veneţian un rozariu din trei sute patru perle, cîte una
pentru fiecare zeu pe care-l adora.
Cînd ducele de Valentinois, fiul
lui Alexandru al Vl-lea, l-a vizitat pe Ludovic al XlI-lea, regele Franţei, Brantome ne spune că avea calul încărcat
cu petale de aur, iar pălăria îi era împodobită cu două şiruri de rubine care
aruncau o lumină puternică. Charles al Angliei călărise pe o şa prinsă cu patru
sute douăzeci de diamante. Richard al II-lea avea o haină, preţuită la trei mii
de mărci, acoperită cu spineli rosii. Edward Halle l-a descris pe Henric al
VIII-lea, în drumul lui spre Turn, înainte de încoronare, purtînd
"o haină dintr-o ţesătură de aur în relief, brodată cu diamante şi alte
pietre preţioase şi cu un mare colan din spineli rosii". Favoritele lui Iacob I
purtau cercei de smaralde montaţi în filigran de aur. Eduard al Il-lea i-a
dăruit lui Piers Gaveston
o armură
roşu-aurie împodobită cu hiacint, un colier din trandafiri de aur în care erau
încrustate turcoaze şi o scufie cu perle.
Henric al II - lea purta mănuşi
pînă la cot, încărcate cu pietre scumpe, şi avea o mănuşă de călărie pe care
erau cusute douăsprezece rubine şi cincizeci şi două de perle strălucitoare. Pe
pălăria ducală a lui Carol cel Aprig, ultimul duce al Burgundiei, atîrnau perle
în forrmă de pară şi era ornată cu safire.
Cît de rafinată era viaţa odată!
Ce splendori de pompă şi ornament! Chiar şi lectura despre luxul celor morţi era
minunată.
Apoi şi-a îndreptat atenţia
asupra broderiilor şi tapiseriilor care jucau rolul de fresce în camerele
răcoroase ale popoarelor nordice din Europa. Pe măsură ce investiga acest
subiect - şi avea o facultate extraordinară de a se lăsa absorbit o vreme de
ceea ce se apuca să studieze, se întrista de ruina pe care Timpul o aducea
asupra lucrurilor frumoase şi minunate. El, oricum, scăpase de asta. O vară
trecea după alta şi ghioceii galbeni înfloreau şi mureau de multe ori şi nopţi
ale ororii îşi repetau povestea ruşinii, dar el rămînea neschimbat. Nicio iarnă
nu-i deteriora faţa şi nu-i întina înflorirea. Ce soartă diferită aveau cele
materiale! Ce deveneau ele? Unde era mantia de culoarea şofranului pe care zeii
s-au luptat cu giganţii, aceea lucrată de fete cafenii pentru plăcerea Atenei?
Unde era acel imens velarium pe care Nero îl întinsese deasupra Colosseumului
din Roma, acea pînză purpurie titanică pe care era desenat cerul înstelat şi
Apollo conducînd carul tras de armăsari albi cu frîie aurite? Tînjea să vadă
curioasele şervete lucrate pentru Preotul Soarelui, pe care erau aşezate
delicatese şi mîncăruri necesare unui festin, giulgiul regelui Chilperic, cu
cele trei sute de albine aurii, veşmintele fantastice care treziseră indignarea
episcopului de Pontus şi pe care erau reprezentaţi „lei, pantere,
urşi, cîini,
păduri, stînci,
vînători - tot ce
poate copia un pictor din natură”
şi haina pe care a purtat-o cîndva Charles de Orleans, pe mînecile căreia erau
brodate versurile unui cîntec începînd cu Madame, je suis
tout joyeux,
acompaniamentul muzical al cuvintelor fiind lucrat cu aţă de aur şi fiecare
notă, de formă pătrată pe vremea aceea, alcătuită din cîte patru perle. A citit
despre camera pregătită la palatul din Reims pentru folosinţa reginei Jeanne de
Burgundia, şi care a fost decorată cu "trei
sute douăzeci şi unu de papagali făcuţi din broderie cu blazonul conţinînd
armele regelui şi cinci sute şaizeci şi unu de fluturi, ale căror aripi erau
ornamentate cu armele reginei, întreaga operă fiind lucrată în aur".
Catherine de Medicis avea un pat
de doliu făcut pentru ea din catifea neagră presărată cu semilune şi sori.
Perdelele erau din damasc, cu ghirlande şi coroniţe desenate pe un fond de aur
şi argint, mărginite cu broderii de perle; patul se afla într-o cameră unde era
emblema reginei tăiată în catifea neagră şi montată pe o ţesătură cu fir de
argint. Ludovic al XIV-lea avea în apartamentul lui cariatide brodate, înalte
de patru metri şi jumătate. Patul lui Sobieski, regele Poloniei, era din
brocart de aur de Smirna, pe care erau brodate în turcoaze versete din Coran. Avea
stîlpi poleiţi în argint, frumos sculptaţi, acoperiţi cu o profuziune de
medalioane din email şi pietre preţioase. Patul fusese luat din tabăra
turcească instalată la porţile Vienei, iar flamura lui Mahomed fusese pusă sub
poleiala tremurătoare a baldachinului.
Şi aşa, un an întreg, el a căutat
să acumuleze cele mai rafinate specimene de textile şi broderie, obţinînd
muselină delicată din Delfi, lucrată fin cu palmete din fir auriu, peste care
erau cusute aripi iradiante de gîndăcei, ţesături străvezii de Dacea, ştiute în
Est sub numele de "aer ţesut", "apă
curgătoare"
şi "rouă de seară", ţesături din Java, cu figuri
stranii, draperii galbene chinezeşti meşteşugite, cărţi legate în satinuri
roşiatice sau mătăsuri albastre şi încrustate cu fleurs de lys, păsări şi
imagini, văluri de laci lucrate în punct unguresc, brocarturi siciliene şi
catifele spaniole ţepene, lucrătură georgiană cu monedele ei poleite şi
foukousas japoneze cu aurul lor în tonuri verzi şi păsările cu penaj uluitor de
frumos.
Avea pasiune şi pentru veşmintele
bisericeşti, cum avea faţă de tot ce era legat de serviciul religios. În cufere
lungi de cedru, care stăteau aliniate în galeria vestică a casei, el depozitase
multe specimene rare şi frumoase care reprezintă într-adevăr veşmîntul Miresei
lui Cristos, care trebuie să poarte purpură şi bijuterii şi ţesături fine
pentru a-şi ascunde trupul palid şi macerat, epuizat de suferinţa pe care o
caută şi rănit de durerea pe care singură şi-o provoacă. Avea un extraordinar
veşmînt religios din mătase carmin, lucrat cu un motiv repetat de rodii aurii
puse în interiorul unor flori cu şase petale, dincolo de care, pe ambele laturi
era ananasul lucrat în perle. Tivul de aur era împărţit în casete care
prezentau scene din viaţa Fecioarei, iar încoronarea Fecioarei era reprezentată
în mătăsuri colorate pe glugă. Era lucrătură italienească din secolul al
cincisprezecelea. Un alt veşmînt religios era din catifea verde, brodat cu
grupuri de frunze de acant în formă de inimă, din care plecau flori albe cu
tulpini lungi, ale căror detalii erau scoase în relief cu fir de argint şi
cristale colorate. Închizătoarea avea o lucrătură în fir de aur în relief.
Tivul de aur era ţesut dintr-o mătase roşie şi aurie, presărată cu medalioanele
multor sfinţi şi martiri, printre care şi Sfîntul Sebastian. Avea odăjdii, de
asemenea din mătase de culoarea ambrei şi azurului, din brocart de aur, din
damasc galben de mătase şi din ţesătură cu fir de aur, decorate cu scene ale
Patimilor şi Crucificării lui Cristos, brodate cu lei şi păuni şi alte embleme;
mai avea şi odăjdii din satin alb şi damasc roz, decorate cu lalele, delfini şi
fleurs de lys, perdele pentru altar din catifea carmin şi pînză albastră şi o
mulţime de şervete, acoperitoare de potir şi sudarii. Exista ceva care îi
trezea imaginaţia în rolurile mistice pe care aceste obiecte le aveau.
Căci aceste comori şi tot ce
colecţiona în frumoasa lui casă aveau să fie mijloace de uitare, maniere prin
care putea evada un timp de teama care, uneori, devenea mult prea mare pentru a
fi îndurată. În camera încuiată în care-şi petrecuse copilăria agăţase cu
mîinile lui portretul groaznic ale cărui trăsături schimbătoare îi arătau
adevăratul nivel al degradării vieţii sale. În faţa lui pusese vălul mortuar de
culoarea purpurei şi aurului.
Săptămîni întregi nu mergea acolo şi-şi
recăpăta inima uşoară, minunatul lui spirit vesel, preocuparea pasionată faţă
de simpla existenţă. Apoi, brusc, într-o noapte se strecura din casă şi mergea
în locurile acelea blestemate de lîngă Blue Gate Fields şi rămînea acolo pînă
era alungat. Cînd se întorcea, se aşeza în faţa tabloului, uneori detestînd în
egală măsură tabloul şi pe sine însuşi, dar alteori se umplea cu acea mîndrie a
individualismului care este pe jumătate fascinaţie a păcatului, zîmbind cu o
plăcere secretă la umbra diformă care trebuia să poarte povara pe care singur
ar fi trebuit s-o ducă.
După cîţiva ani nu a mai putut
suporta să lipsească mult timp din Anglia şi a renunţat la vila pe care o
împărţea cu lordul Henry la Trouville şi la casa înconjurată de ziduri din
Algiers, unde nu o dată îşi petrecuseră iarna. Nu suferea să fie despărţit de
tabloul care făcea parte în acest mod din viaţa lui şi se mai temea că în
timpul absenţei lui cineva ar putea să aibă acces în cameră, în ciuda
complicatului sistem de drugi montat la uşă.
Era deplin conştient că nu le-ar
spune nimic. Portretul încă păstra, dincolo de josnicia şi urîţenia feţei, o
asemănare marcată cu el însuşi - dar ce puteau afla ei din asta? Ar rîde, pur
şi simplu, dacă cineva ar încerca să-şi bată joc de el. Nu el îl pictase. Ce
avea el de-a face cu faptul că arăta ticălos şi acoperit de ruşine? Chiar dacă
le-ar spune, ar crede oare?
Totuşi se temea. Cîteodată, cînd se afla
în casa lui din Nottinghamshire, distrîndu-i pe tinerii mondeni din lumea lui,
care erau în acelaşi timp principalii lui tovarăşi, şi uimind ţinutul prin
luxul nebunesc şi splendoarea magnifică a felului lui de viaţă, brusc îşi
părăsea oaspeţii şi se repezea înapoi în oraş să vadă dacă nu cumva cineva
încercase să deschidă uşa şi dacă tabloul mai era acolo. Dacă fusese cumva
furat? Simplul gînd îl făcea să îngheţe de spaimă. Desigur, atunci lumea i-ar
afla secretul.
Poate că oamenii deja suspectau ceva.
Căci, dacă îi fascina pe mulţi, nu puţini erau cei care nu aveau încredere în
el. Era gata-gata să fie respins din clubul West End al cărui membru avea
dreptul să devină datorită originii şi poziţiei pe care o ocupa în societate si
se spune că, o dată, cînd a fost dus de un prieten în fumoarul de la Churchill,
ducele de Berwick şi un alt domn s-au ridicat ostentativ şi au părăsit
încăperea. După ce a trecut de douăzeci şi cinci de ani au apărut şi au
circulat pe seama lui nişte poveşti ciudate. Se zvonea că fusese văzut făcînd scandal
cu marinari străini într-un bîrlog de joasă speţă din zonele îndepărate din
Whitechapel, că se însoţea cu hoţii şi falsificatorii de bani şi le ştia
secretele meseriei. Extraordinarele lui absenţe au devenit notorii şi, atunci
cînd reapărea în societate, bărbaţii şuşoteau pe la colţuri sau treceau pe
lîngă el privindu-l sarcastic ori iscodindu-l atent de parcă erau hotărăţi să-i
descopere secretul.
Desigur, el nu băga în seamă
asemenea gesturi insolente şi încercări de înjosire, iar după părerea
majorităţii oamenilor, comportamentul lui franc şi degajat, încîntătorul lui
zîmbet copilăresc şi infinita graţie a minunatei tinereţi care părea că nu vrea
să-l părăsească, erau toate un răspuns suficient la calomniile - pentru că
astfel le etichetau aceştia - care circulau pe seama lui. Totuşi, s-a remarcat
faptul că unii dintre cei care-i fuseseră extrem de apropiaţi, după o vreme, se
fereau de el. Femeile care îl adoraseră la nebunie şi de dragul lui sfidaseră
cenzura socială şi convenţiile, păleau de ruşine sau de groază dacă Dorian Gray
intra în încăpere.
În ochii multora, totuşi, aceste
scandaluri şuşotite nu făceau decît să sporească farmecul lui straniu şi
periculos. Marea lui avere era un element de siguranţă. Societatea, cel puţin societatea
civilizată, nu e niciodată gata să creadă nimic în detrimentul celor care sunt
deopotrivă bogaţi şi fascinanţi. Simte instinctiv că manierele au mai mare
importanţă decît moravurile, iar deplina respectabilitate are cu mult mai
puţină valoare decît faptul de a avea un bun şef bucătar. Şi, la urma urmelor,
nu-ţi slujeşte drept consolare faptul că omul care ţi-a servit o masă proastă
sau ţi-a dat un vin de proastă calitate este un om ireproşabil în viaţa lui
particulară. Nici măcar virtuţile cardinale nu pot compensa nişte sentimente pe
jumătate reci, cum a remarcat odată lordul Henry într-o discuţie în jurul
acestui subiect, şi se pot spune multe în apărarea părerii lui.
Pentru că întotdeauna canoanele lumii bune
sunt, sau ar trebui să fie, aceleaşi ca ale artei. Forma este lucrul esenţial
în ceea ce o priveşte. Ar trebui să posede demnitatea unei ceremonii şi, în
aceeaşi măsură, irealitatea ei, şi ar trebui să combine caracterul nesincer al
unei piese romantice cu maniera spirituală şi frumuseţea care ne produc
încîntare. Este sinceritatea chiar atît de groaznică? Nu cred. E pur şi simplu
doar o metodă prin care ne putem multiplica personalitatea.
Opinia lui Dorian Gray era,
oricum, asta. Se minuna în faţa acelui gen plat de psihologie care concepea Eul
din om drept un lucru simplu, permanent, fidel şi dotat cu o unică esenţă. După
el, omul era o fiinţă cu miriade de vieţi şi miriade de senzaţii, o creatură
multiformă şi complexă care ducea în sine ciudate moşteniri de gîndire şi
pasiune şi a cărui carne era viciată de maladiile morţilor. Adora să se plimbe
în voie prin recea şi pustiita galerie de tablouri din casa lui de la ţară şi
să privească diversele portrete ale celor al căror sînge îi curgea în vine.
Iată-l pe Philip Herbert, descris de Francis Osborne în Memoires on the Reigns
Of Queen Elizabeth and King James drept unul care era alintat de Curte pentru
faţa lui frumoasă, care nu l-a însoţit mult timp. Oare a dus uneori viaţa
tînărului Herbert? Se strecurase prin venele lui un germene otrăvitor,unul care
trecuse de la un corp la altul pînă ajunsese la el? Oare acel simţ obscur al
graţiei distruse îl făcuse să rostească brusc şi aproape fără niciun temei în
atelierul lui Basil Hallward acea rugăciune nesăbuită care îi schimbase în
asemenea măsură viaţa? Iată-l, în jiletca roşie cu broderie de aur şi tunica
acoperită de pietre preţioase, cu gulerul plisat şi manşete aurite, stătea Sir
Anthony Sherard, cu armura negru- argintie strînsă la picioarele lui. Ce
moştenire lăsase acest om? Îi lăsase oare iubitul Giovannei de Neapole vreo
urmă de păcat şi ruşine în zestrea lui? Erau acţiunile lui doar visele pe care
cei morţi nu îndrăzniseră să le realizeze? Din tabloul ale cărui culori păleau
îi zîmbea lady Elizabeth Devereux, cu gluga ei străvezie, cu brîul de perle şi
mînecile roz, tăiate drept. În mîina dreaptă ţinea o floare, iar în stînga
strîngea un guler smălţuit cu roze albe de Damasc. Lîngă ea, pe o măsuţă, erau
o mandolină şi un măr. Pe pantofii ei ascuţiţi erau rozete mari, verzi. Îi ştia
viaţa şi cunoştea ciudatele poveşti despre iubiţii ei. Avea oare ceva din
temperamentul ei? Ochii alungiţi, cu pleoape grele păreau să-l privească
într-un mod curios. Dar George Willoughby cu părul pudrat si akinitele lui
fantastice? Cît de diabolic arăta! Avea faţa întunecată şi oacheşă, iar buzele
senzuale se strîmbau într-o expresie dispreţuitoare. Manşete din dantelă
delicată îi cădeau peste mîinile gălbejite, slabe, atît de încărcate de inele.
Fusese un filfizon al secolului al optsprezecelea şi, în tinereţe, prietenul
lordului Ferrars. Dar cel de-al doilea lord Beckenham, tovarăşul Prinţului
Regent în perioada lui George al IV-lea şi unul dintre martorii căsătoriei lui
secrete cu doamna Fitzherbert? Ce mîndru şi frumos era, cu buclele lui castanii
şi poza insolentă! Ce pasiuni îi lăsase moştenire? Lumea îl consideraun infam.
El fusese capul orgiilor de la Carlton House. Pe piept îi strălucea steaua
ordinului Jartierei. Alături de el era portretul soţiei lui, o femeie palidă,
cu buze subţiri, îmbrăcată în negru. Şi sîngele ei bătea în el. Ce straniu era
totul! Şi mama lui, cu faţa ei de lady Hamilton, cu buzele ei umede ca de vin -
ştia ce avea din ea. De la ea avea frumuseţea şi pasiunea pentru frumuseţea
altora. Rîdea la el, îmbrăcată în veşmîntul lejer, de bacantă. În păr avea frunze
de viţă. Din cupa pe care o ţinea în mînă se revărsa purpura. Culoarea
carnaţiei se veştejise, dar ochii erau încă minunaţi prin profunzimea şi
strălucirea culorii. Păreau că-l urmăresc oriunde mergea.
Uneori, lui Dorian Gray i se
părea că întreaga istorie nu era decît povestea propriei lui vieţi, nu cum o
trăise în fapt şi împrejurări, ci în modul în care imaginaţia lui o crease
pentru el, cum era în creierul şi pasiunile lui. Simţea că le cunoscuse pe
toate, că ştia toate figurile stranii şi teribile care s-au perindat pe scena
lumii, care au făcut păcatul să apară atît de uluitor şi răul atît de plin de
subtilitate. I se părea că într-un mod cu totul misterios, vieţile lor fuseseră
propriile lui vieţi.
Chiar eroul acelui roman minunat
care îi influenţase viaţa într-o aşa măsură cunoscuse asemenea fantezii
curioase. În al şaptelea capitol el spune cum, încununat cu laur ca nu cumva
să-l atingă fulgerul, el se aşezase ca Tiberiu într-o grădină din Capri, citind
cărţile ruşinoase ale lui Elephantis, în timp ce pitici şi păuni păşeau ţanţoşi
în jurul lui, iar naistul îşi bătea joc de cel care cădelniţa. Precum Caligula
chefuise cu jocheii în cămăşi verzi prin grajduri şi cinase într-o iesle de
fildeş cu un cal a cărui frunte era împodobită cu bijuterii şi, la fel ca
Domiţian, vagabondase printr-un coridor pe ai cărui pereţi erau oglinzi din
marmură, căutînd cu o privire rătăcită reflectarea pumnalului care avea să-i
sfîrşească zilele, fiind bolnav de plictis, de acel teribil tadium vitae ce se abate asupra acelora
cărora viaţa nu le refuză nimic. Printr-un smarald clar scrutase piaţa de carne
de lîngă Circ şi apoi într-o litieră împodobită cu perle şi purpură, trasă de catîri
cu potcoave de argint, fusese dus în strada Rodiilor, la Casa de Aur şi, în
trecere, îi auzise pe oameni proclamîndu-l pe Nero, Cezar. La fel ca
Elagabalus, îşi pictase faţa în culori, mînuise furca de tors alături de femei,
adusese Luna din Cartagina şi o unise cu Soarele într-o căsătorie mistică.
Dorian citise şi răscitise acest
capitol fantastic şi următoarele două capitole în care, ca într- o tapiserie
ciudată sau ca în emailurile viclean lucrate, erau reprezentate formele oribile
sau frumoase ale celor pe care Viciul, Sîngele şi Oboseala îi transformaseră în
monştri sau nebuni: Filippo, ducele de Milano, care şi-a ucis soţia şi i-a
pictat buzele cu otravă roşie pentru ca iubitul ei să-şi soarbă moartea de la
trupul fără viaţă pe care-l dezmierda; Piertro Barbi, Veneţianul, cunoscut sub
numele de Paul al II-lea, care, în vanitatea lui, căutase să-şi ia titlul de
Formosus şi a cărui tiară, evaluată la două sute de mii de florini, a fost
cumpărată cu preţul unui păcat teribil; Gian Maria Visconti, care folosea cîini
de vănătoare pentru a-i hăitui pe oameni si al cărui trup ucis a fost acoperit
cu roze de o femeie de atradă care-l iubise; Pietro Riario, tînărul cardinal
arhiepiscop al Florenţei, copil şi favorit al lui Sixtus al IV-lea, a cărui
frumuseţe îşi găsea egal doar în desfrînarea lui şi care a primit-o pe Leonora
de Aragon într-un pavilion de mătase albă şi carmin, plin cu nimfe şi centauri,
şi a îmbrăcat în aur un băiat ca să poată servi la festin în chip de Ganymede
sau Hylas; Ezzelin, a cărui melancolie putea fi vindecată doar de spectacolul
morţii şi care avea o pasiune pentru sîngele roşu la fel cum alţii au pentru
vinul roşu - fiul Diavolului, după cum se aflase, care îşi înşelase tatăl la
zaruri cînd jucase cu el pentru propriul suflet; Giambattista Cibo, care în
bătaie de joc îşi luase numele de Inocentul şi în ale cărui vene amorţite un
doctor evreu a introdus sîngele a trei băieţi; Sigismondo Malatesta, iubitul
Isottei şi stăpînul cetăţii Rimini, a cărui efigie a fost arsă la Roma pentru
că era duşmanul lui Dumnezeu şi al omului, cel care o strangulase pe Poysaena
cu un şervet şi-i dăduse otravă Ginevrei d'Este într-o cupă de smarald şi care,
în cinstea unei pasiuni ruşinoase construise o biserică păgînă pentru cultul
creştin; Carol al VI-lea, care o adorase atît de nebuneşte pe soţia fratelui său,
încît un lepros îl avertizase despre nebunia care avea să-l cuprindă şi care,
atunci cînd creierul i se îmbolnăvise şi începuse să o ia razna, putea fi
calmat doar de cărţi ale Saracinilor pictate cu imaginile Dragostei, Morţii şi
Nebuniei; îmbrăcat în vesta brodată şi pălăria cu pietre preţioase şi bucle ca
de acant, Grifonetto Baglioni, care i-a ucis pe Astorre şi pe mireasa lui, şi
Simonetto cu pajul lui, a cărui faţă era atît de atrăgătoare încît în momentul
agoniei, întins în piaţa galbenă din Perugia, cei care îl urau n-au putut să
nu-l plîngă, şi Atlanta, care îl blestemase şi îl binecuvîntase deopotrivă.
Toţi exercitau o fascinaţie
oribilă asupra lui. Îi vedea noaptea şi-i tulburau imaginaţia în timpul zilei.
Renaşterea cunoştea modalităţi ciudate de otrăvire, otrăvirea cu o cască şi o
torţă aprinsă, cu o mănuşă brodată şi un evantai cu pietre preţioase, cu o
sferă aurită cu ierburi sau cu un lanţ de chihlimbar. Dorian Gray fusese
otrăvit de o carte. Erau momente în care considera răul doar o modalitate prin
care îşi putea atinge concepţia lui despre frumos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu