Tabloul lui Sisif
Întîmplarea a
făcut să ajung, iarna aceasta, într-un sat din Elveţia franceză, însă perioada
de izolare petrecută acolo mi-a rămas destul de confuză în memorie. Îmi
reamintesc cu claritate numai colina albă, cu pante largi, însă cele cîteva
căsuţe s-au restrîns, fantomatic, la o aglomerare de scări, coridoare şi camere
neprietenoase, prin care cutreieram agitat, încoace şi încolo. Doar o singură
întîmplare din aceste săptămîni uitate mi-a rămas în minte, cam ca atunci cînd,
după ce ne-am uitat din neatenţie la soare, multă vreme în faţa ochilor avem o
pată cenuşie. Privisem atunci de pe o scară întortocheată, care se pierdea
undeva în întuneric, printr-o fereastră pe jumătate acoperită cu gheaţă, într-o
încăpere viu luminată, unde vedeam clar tot ce se petrecea, dar nu auzeam
niciun zgomot. Astfel, fiecare amănunt mi-a rămas în minte şi aş putea să spun
şi culoarea hainelor pe care le purtau atunci copiii, îmi amintesc îndeosebi de
o jachetă roşu aprins, vîrstată cu auriu, a unei fete blonde.
Pe masa rotundă,
copiii ridicaseră un castel mare din cărţi de joc şi era pasionant să le
urmăreşti mişcările deosebit de atente. După ce l-au terminat, au început să-l
strice. Şi nu printr-o lovitură puternică, aşa cum mă aşteptasem, ci luînd
carte cu carte, cu atenţie, pînă cînd, cu un mare efort, care corespundea exact
muncii cu care îl construiseră, castelul de cărţi a dispărut. Această întîmplare
stranie mi-a amintit de decăderea unui om, la care asistasem cu mult înainte.
Tocmai faptul că îi vedeam din ascunzătoare pe
copii, a făcut să am impresia că din spatele tabloului liniştit,
ce mi se oferea în încăpere, apare un al doilea, mai întunecat şi mai ciudat
dedt primul, înrudit totuşi cu el, mai întîi confuz, apoi tot mai clar şi, la
fel cum spiritul unui decedat este chemat prin practici oculte, în conştiinţa
mea s-a ivit acel nefericit la care nu mai îndrăznisem să mă gîndesc multă
vreme, chemat de jocul copiilor, dar fără a-mi provoca groază, ci mai şters în
crepusculul memoriei, dar totuşi cu contur destul de precis, pentru că fiinţa
lui mi s-a revelat dintr-o dată în acest tablou. Aşa cum, uneori, cînd se crapă
de ziuă, mai întîi apare linia orizontului şi abia apoi încep să se distingă
celelalte lucruri, mi-au venit şi mie în minte diferitele trăsături ale acestui
om.
Mi s-au
redeşteptat şi bănuielile sumbre ce le avusesem în legătură cu persoana lui.
Astfel, cărţile aflate pe masă mi-au readus în minte zvonul potrivit căruia el
avea o pasiune secretă pentru jocul de cărţi. Multă vreme am considerat acest
zvon o legendă, aşa cum se ţes uneori în jurul oamenilor deosebiţi, fără a
bănui oribila ironie ce-l determina. Pe atunci mă înşelase faptul că se
înconjura de lucruri care nu erau supuse clipei, deşi ar fi trebuit să mă
avertizeze cuvintele lui, căci îi plăcea deseori să spună că înţelege arta mai
bine ca noi toţi, deoarece este rob al clipei şi de aceea o poate privi la fel
de liniştit cum privim noi stelele. Îmi pare apoi foarte important şi faptul că
nu-mi mai amintesc nici măcar numele lui, deşi cred că studenţii îi spuneau
„Manta Roşie“. Cum s-a putut ajunge la acest nume, dacă l-o fi avut vreodată,
nu mai ştiu, poate predilecţia lui pentru culoarea roşie să fi jucat vreun rol.
Aşa cum se
întîmplă adesea cu oamenii care au o mare putere asupra celorlalţi, şi în cazul
său aceasta se baza pe o fărădelege tăinuită, căreia îi datora uriaşa sa avere,
despre care auzisem lucruri fantastice. Asemenea fărădelegi se comit rareori
din cauza unei ticăloşii intrinseci, ci constituie instrumente necesare
acestor oameni pentru a
pătrunde în societatea care îşi închide porţile în faţa lor.
Fapta lui „Manta
Roşie” a fost însă la fel de stranie ca tot ceea ce făcea şi ca modul în care,
apoi, a decăzut, deşi trebuie să mărturisesc aici că îmi vine greu să reconstitui
în minte absolut toate întîmplările care au dus la decăderea lui. S-ar putea să
ţină de însăşi esenţa amintirii faptul că lucruri pe care le-am trăit de-a
lungul timpului, ne apar acum ca ceva exterior şi aflat în afara timpului,
astfel încît ne cuprinde un sentiment de nesiguranţă deoarece suspectăm o
neconcordanţă misterioasă între amintirea noastră şi ceea ce s-a întîmplat cu
adevărat. De asemenea, nu ne amintim niciodată cu aceeaşi claritate toate
episoadele unei acţiuni, unele ascunzîndu-se într-un întuneric de nepătruns,
altele reliefîndu-se cu maximă claritate, întîmplîndu-ni-se adesea să încurcăm
succesiunea diferitelor momente, deoarece le ordonăm după gradul de claritate
şi astfel ne abatem fără să vrem de la realitate. Aşa mi-a apărut deci, şi mie,
într-o lumină fantomatică, acea noapte în care, pentru prima oară, am simţit
puterea curentului de adîncime care l-a tras în abis pe „Manta Roşie“.
Era către sfîrşitul
toamnei cînd ne-am întîlnit cu toţii la unul dintre cei mai bogaţi şi mai
nefericiţi oameni din oraşul nostru, care a murit acum cîţiva ani în sărăcia
cea mai lucie. Mi-amintesc cu claritate cum, împreună cu doctorul care mă
îngrijea pe atunci de o lungă boală, am intrat într-o mică încăpere laterală,
cu o boltă interesantă, ai cărei pereţi atenuau zgomotele petrecerii,
transformîndu-le într-o muzică tainică. Mi se pare că tocmai purtam o discuţie
foarte complicată, ceea ce corespundea caracterului partenerului meu, eu
străduindu-mă să resping o remarcă la care revenea mereu şi care consta dintr-o
afirmaţie ciudată, pe care nu mi-o mai amintesc. Era un dialog obositor,
desfăşurarea lui formînd un adevărat cerc vicios. Am tăcut abia cînd am văzut
un tablou ce atîrna pe perete într-o ramă grea, cu o mică placă pe care era
scris numele olandezului Hieronymus Bosch. Am privit plini de uimire micul
tablou pictat pe lemn,
reprezentînd iadul prin
chinurile lui cele mai înspăimântătoare şi mai tainice, şi care,
prin modul în care era repartizată culoarea roşie, îţi provoca o senzaţie de
nelinişte, Aveam impresia că privesc o mare de flăcări a căror vîlvătaie se
refăcea în nenumărate noi şi noi forme şi abia după un timp am desluşit legea
care stătea probabil la baza tabloului. M-a înspăimîntat mai ales faptul că,
prin procedeele enigmaticului pictor, privirea îmi era abătută tot mereu către
un om gol, aproape acoperit de ceata fără număr a celor schingiuiţi, care
împingea o stîncă enormă la deal, pe colina ce se înălţa ameninţător pe fundal
dintr-o mare de sînge roşu-întunecat. Nu putea să-l reprezinte decît pe Sisif,
cel care, după cum se spune, fusese cel mai şiret dintre oameni. Mi-am dat
seama că aici se ascundea centrul de greutate al tabloului, în jurul căruia se
roteau toate celelalte elemente ale lui, ca în jurul unui soare. Totodată am
început să am sentimentul că tabloul vechiului maestru redă soarta lui „Manta
Roşie“ ca printr-o scriere ideografică, fără să pot, pe atunci, să o descifrez.
Se poate ca această bănuială să-mi fi fost trezită de masele de culoare roşie
ale tabloului şi bănuiala începuse să devină certitudine cînd „Manta Roşie“ a
intrat în cameră cu gazda, un bancher. Au intrat fără să vorbească, fără măşti,
cum aveau majoritatea, ci în haine de seară, cu calmul desăvîrşit al oamenilor
de lume, însă ochii lor aveau priviri fixe. Mi-am dat seama că între cei doi se
întîmplase ceva îngrozitor, care-i făcuse duşmani de moarte şi că toată
întîmplarea, dintr-un motiv necunoscut mie, avea o legătură cu tabloul.
Insă toate
acestea au durat doar o clipă. Bancherul s-a reîntors cu medicul în salon şi
„Manta Roşie“ mă atrase într-o discuţie stranie şi obscură cu privire îa Sisif,
explorînd domenii tot mai periculoase, unde spiritul rătăceşte fără plăcere;
totodată, sub cuvintele sale, părea să ardă acel fanatism pe care-l întîlnim la
oamenii hotărîţi să jertfească totul ideilor lor. Deşi în memorie nu mi-au
rămas decît fragmente din discuţia noastră, mi-amintesc totuşi că cele spuse de
el m-au convins, atunci, că o pasiune puternică şi ciudată îl lega de acest
tablou vechi pe care nu l-a scăpat din ochi o clipă în cursul întregii noastre
convorbiri. Mi-amintesc neclar o serie de aluzii la paralele tainice care pot
fi făcute între chinul lui Sisif şi esenţa infernului. Apoi mi-a vorbit
batjocoritor despre ironia intrinsecă chinurilor iadului, care în acelaşi timp
parodiază vina damnaţilor, astfel încît chinul acestora sporeşte într-o manieră
înfricoşătoare.
Restul
convorbirii mi-a dispărut din minte ca un vis greu şi nu mai ştiu cum ne-am
despărţit; din petrecerea care a durat pînă tîrziu a doua zi, nu-mi amintesc
decît cîteva măşti de spiriduşi colorate negru şi galben strălucitor, purtate
atunci de dansatoare.
Am plecat cu
medicul spre locuinţa mea cu mult înainte de sfîrşitul petrecerii, obligat de
boală, pornind împreună prin ceaţa deasă, care uneori se lumina în alb; se
destrămaseră şi raporturile spaţiale şi ne mişcam ca într-o pivniţă, în care
pătrunsesem pe furiş. Sentimentul unui pericol ce ne pîndeşte la tot pasul era
întărit de faptul că în faţa noastră se vedea mereu silueta unui om, pe care
încercam cu îndîrjire să-l ajungem din urmă, deoarece bănuiam că este „Manta
Roşie“, pentru a cărui persoană doctorul arăta de multă vreme un tot mai mare
interes. Încercările noastre au dat însă, greş mereu, deoarece silueta se
comporta totdeauna altfel decît ne aşteptam, aşa încît eram păcăliţi de
fiecare dată fără să ştim cum. În timp ce mergeam aşa şi ne uitam neliniştiţi
după cel din faţa noastră, care cînd dispărea, cînd reapărea pe neaşteptate în
imediata noastră apropiere, doctorul începu să-mi povestească în şoaptă despre
„Manta Roşie“, de parcă îi era teamă să nu fie auzit. Principalele puncte ale
spuselor sale erau legate de faptul că „Manta Roşie“ încercase de mai multe ori
să pună mîna pe tablou, după cum aflase doctorul, dar eşuase mereu din cauza
bancherului, care respinsese cele mai generoase oferte. În acest context,
doctorul şi-a exprimat o bănuială, pe care deocamdată nu o putea justifica mai
îndeaproape, afirmînd că „Manta-Roşie“ va recurge la orice mijloc, nedîndu-se,
în lături chiar de la o crimă, pentru a obţine tabloul lui Sisif. Am încercat
să-l liniştesc şi-mi amintesc că am simţit o anumită enervare în legătură cu
faptul că orice discuţie cu doctorul lua aceeaşi turnură incertă, fiindcă el
nu evoca niciodată fapte reale, ci numai bănuieli şi intuiţii sumbre, ca şi cum
ar fi mers pe căi ascunse. Doctorul, la care mă gîndesc şi acum cu cea mai mare
recunoştinţă, poseda o virtuozitate specifică de-a descoperi incertitudinea în
orice fenomen şi îi plăcea să se refere la lucruri numai cînd ele se precipitau
spre marginea abisului. M-a dezarmat mai ales cu argumentul că „Manta
Roşie" se aflase în posesia tabloului, cu mai mulţi ani în urmă, şi îl
vînduse pentru o sumă enormă, după ce-l obţinuse de la un telal cu cîţiva
gologani, şi sunt motive care vorbesc în favoarea faptului că fusese probabil
foarte sărac anterior. Înainte de a mă retrage în locuinţa mea, doctorul, care
mă însoţise pînă acasă, a observat cu un zîmbet, despre care astăzi îmi dau
seama că era sarcastic, că nu trebuie să neglijez zvonul care părea să arunce o
oarecare lumină asupra trecutului întunecat al lui „Manta Roşie". Se
spunea că acesta ar fi fost în tinereţe un artist destul de talentat şi nu este
exclus ca banii pe care i-a obţinut cu vechiul tablou să fi fost motivul pentru
care a părăsit arta, existînd de asemenea anumite indicii care confirmau
această teorie. Convorbirea s-a terminat sub auspicii sumbre, cu atît mai mult
cu cît o înrăutăţire a bolii m-a ţintuit multă vreme în casă. De aceea pun pe
seama modului meu de viaţă foarte izolat de atunci faptul că mi-a rămas ascunsă
atîta vreme lupta crîncenă ce începuse să se dea pentru posesia tabloului între
„Manta Roşie", care ajunsese atunci în cel de-al şaizecilea an al
existenţei sale, şi bancher. Nici medicul nu mi-a spus nimic multă vreme, în
dorinţa de a nu mă tulbura. Era o luptă între doi adversari care preferau să acţioneze
pe ascuns, pe teritoriul bunului plac. A fost o luptă lungă şi plină de precauţii,
fantastică numai pentru că în joc era posesia unui tablou, în cursul căreia au
fost folosite armele cele mai fine şi mai ascunse, fiecare atac şi fiecare
retragere fiind întreprinse după o infinită chibzuinţă şi fiecare pas putînd
aduce pieirea, o luptă care ar
fi fost la fel de potrivită în
oficii unde domneşte un veşnic clarobscur, în anticamere departamentale şi în
birouri încălzite, în camere în care oamenii nu îndrăznesc să vorbească decît
în şoaptă, acolo unde au loc acele lucruri despre care nu auzim decît cînd şi
cînd cîte ceva, ca despre toate evenimentele care se decid dincolo de aparenţe
şi care nu lasă să se vadă nici un semn al lor pe feţele celor care sunt
implicaţi cel mai mult în ele. Şi erau adversari de acelaşi calibru în privinţa
fermităţii ce constituia o premisă pentru această formă de luptă, deşi „Manta
Roşie“ avea avantajul primei mutări care, în asemenea condiţii, adesea se
dovedeşte hotărîtor. De asemenea, în acest duel misterios, lui i-a revenit şi
rolul de atacant, pe cînd bancherul s-a văzut mereu pus în postura de apărător,
dezavantajat şi de faptul că resortul acţiunilor sale consta în vanitatea lui,
care nu-i permitea să renunţe la tablou şi să se salveze astfel, dorinţa
demonică a lui „Manta Roşie“ de a obţine tabolul făcînd să se nască o forţă
întunecată ce-şi avea rădăcinile în răul însuşi şi, de aceea, o capacitate de
a acţiona neobosită. Aşa se face că acest duel, ce a durat timp de mai mulţi
ani, dintre un mare industriaş şi o mare bancă, a aţîţat noi şi noi trusturi
unul contra altuia şi a atras după sine, în cele din urmă, o catastrofă
economică, precum o boală latentă, care se soldează cu moartea. Multă vreme
victoria nu s-a decis. Încetul cu încetul însă, uriaşul capital al bancherului
s-a risipit, căci „Manta Roşie“ se comporta ca un jucător de şah care nu se dă
în lături de la cele mai mari pierderi, dacă îl ajută să obţină un avantaj cît
de mic şi, jertfmdu-şi întregul avut, a reuşit să-l distrugă şi pe cel al
bancherului şi să pună mîna pe tablou.
Care o fi fost
motivul pentru care mi s-a adresat, nu-mi dau seama, însă nu pot spune că
invitaţia lui m-a luat pe nepregătite, considerînd-o mai curînd ca pe ceva
inevitabil.
A fost una din
ultimele mele ieşiri în oraşul nostru, cu puţin înainte să-l părăsesc (în
împrejurări pe care le voi povesti mai tîrziu). Parcursesem lungile străzi ale
suburbiilor, trecînd prin cartierul muncitoresc, care îmi oferea priveliştea
unor contururi primitive în zig-zag, cu abisuri profunde şi umbre geometrice,
care se profilau clar pe suprafaţa de asfalt. Era noaptea tîrziu, doar cîţiva
beţivi mai umblau pe două cărări, urlînd cîntece porcoase, şi pe undeva se
produsese o încăierare cu poliţia. Apoi am ajuns la casa lui, în josul
fluviului, înconjurată de tufele de pe mal, de grădini de zarzavat şi de
semicercul ceva mai depărtat al blocurilor cu locuinţe de închiriat, o clădire
prelungă, cu diferite acoperişuri, iniţial compusă din patru clădiri,
construite alături, de diferite înălţimi, ai căror pereţi intermediari fuseseră
dărîmaţi şi ale căror ferestre luceau în lumina lunii. Poarta principală era
larg deschisă, ceea ce m-a îngrijorat, cu atît mai mult cu cît a trebuit să
trec peste un morman de ghivece răsturnate pentru a ajunge la ea, însă în interior
nu am găsit dezordinea la care mă aşteptam. Am străbătut camerele uriaşe,
luminate doar de luna care pătrundea tremurînd prin ferestre, am întrezărit pe
pereţi tablouri de o valoare inestimabilă, iar în aer simţeam parfumul unor
flori rare, însă pretutindeni, în obscuritatea de argint, zăream chitanţele
funcţionarilor de la sechestru, lipite pe toate obiectele. Înaintînd pe pipăite
— curentul electric fusese întrerupt, fiindcă zadarnic am încercat de mai
multe ori să aprind lumina — am înţeles esenţa labirintului, care ascunde în
măruntaiele lui clipa spaimei supreme, provocată prin creşterea treptată,
ritmică, a spaimei, ce izbucneşte cînd, imediat după o curbă bruscă a
coridorului, dăm peste un minotaur păros. După puţin timp însă, înaintarea a devenit
tot mai dificilă. Ajunsesem într-o zonă a clădirii care nu avea decît nişte
ferestre mici, zăbrelite, situate undeva sus; în plus, aici, covoarele fuseseră
făcute sul şi mobila deplasată. În această dezordine tot mai mare, curînd n-am
mai ştiut unde mă aflu. Aveam impresia că revenisem de mai multe ori în aceeaşi
cameră. Am început să strig pentru a mă face remarcat, însă nimeni cu mi-a
răspuns, o singură dată am avut impresia că de undeva, de departe, se aude un
rîset. În cele din urmă, am găsit drumul, după ce am urcat o scară în spirală.
Am intrat de fapt într-un fel de pod foarte
întins, după cum îmi mai amintesc, cu grinzi puse-n cruciş si curmeziş, care
sprijineau acoperişul, cu diferite platforme care, pentru că erau inegal de
înalte, fuseseră legate una de alta cu scări de fier fixe. Şi aici, stăpînul
casei adusese tot felul de lucruri scumpe şi, prin aranjamente făcute cu
pricepere, podul devenise locuibil, deşi sensul unui asemenea loc era greu de
ghicit. Acum, de undeva din spate, dinspre un calcan, pîlpîia spre mine o
lumină roşiatică. Am urcat cu greu şi-am coborit diferite scări. Nu se vedeau
nicăieri ferestre, în afară de focul din cămin nu era altă lumină ; acesta
ardea neregulat, cînd se aprindea atît de tare încît toate obiectele din pod se
vedeau clar — stîlpii, grinzile, mobila, iar pe pereţi şi pe tavan dansau umbre
dezlănţuite, cînd aproape că se stingea, astfel încît mă găseam într-un
întuneric profund pe paliere sau pe scări, undeva prin încăperea întunecoasă.
Mă apropiam tot mai mult de lumina focului. După ce am trecut de o grămadă de
rafturi răsturnate, din care se revărsaseră foliante groase, am ajuns la cămin.
Lîngă el se afla un bătrîn cu aspect mizer, cu haine rupte şi murdare, ce-i
erau mult prea largi, neras, un cerşetor după înfăţişare, cu o ţeastă fără păr
care lucea la lumina flăcărilor, o arătare ce provoca spaimă, în care doar cu
greu l-am recunoscut pe „Manta Roşie“. Pe genunchi ţinea tabloul olandezului,
la care privea nemişcat, pe a cărui ramă era de asemenea lipită o hîrtiuţă.
L-am salutat, dar abia într-un tîrziu s-a uitat la mine. Mai întîi păru să nu
mă recunoască şi nu ştiam dacă nu cumva era beat, căci pe podea se aflau mai
multe sticle goale. În cele din urmă, începu să vorbească cu o voce răguşită,
dar mi-a fost greu să înţeleg ce spunea. Poate erau cuvinte batjocoritoare
ceea ce bombănea el, cuvinte care se refereau la decăderea sa, la pierderea
bunurilor lui, a fabricilor şi trusturilor sale, ori la necesitatea de a părăsi
casa şi oraşul. Ce a urmat însă am înţeles abia cînd am văzut copiii din acea
încăpere, construindu-şi castelul de cărţi şi distrugîndu-l cu aceeaşi grijă.
Se lovi cu mîna slabă şi bătrînă peste coapsa dreaptă, nerăbdător. „Stau aici,
în hainele murdare ale tinereţii mele — strigă el, devenind dintr-o dată furios
— în hainele sărăciei mele. Urăsc aceste haine şi această sărăcie, urăsc
murdăria, o părăsisem şi acum m-am scufundat din nou în această mlaştină
vîscoasă", şi aruncă spre mine cu o sticlă, care, fără să mă nimerească,
s-a spart undeva jos, în spatele meu. S-a mai liniştit şi mă privi cu ochi
stranii, pătrunzători. „Se poate face ceva din nimic?“ întrebă, privindu-mă
scrutător cum dădeam fără convingere din cap. Trist, mă aprobă. „Ai dreptate,
băiete — spuse el — ai dreptate" şi smulse tabloul din ramă, aruncîndu-l
în foc. „Ce faceţi — am strigat îngrozit şi m-am repezit pentru a scoate
tabloul din foc — Ardeţi un Bosch. “ Mă împinse însă înapoi cu o forţă de care
nu l-aş fi crezut în stare. „Tabloul nu este autentic — rîse el — Ar fi trebuit
să ştii, doctorul ştie asta demult, el le ştie pe toate, mereu, demult.“ cămin
izbucniră ameninţător flăcările, aruncînd peste noi o lumină pîlpîitoare, de
un roşu aprins. „Dumneavoastră înşivă l-aţi falsificat — am spus încetişor — şi
de aceea aţi vrut să-l luaţi înapoi." Mă privi ameninţător. „Pentru a face
din nimic ceva — spuse. Cu banii pe care i-am obţinut pe acest tablou, am făcut
avere, a fost o avere frumoasă, o avere superbă, şi dacă aş fi avut tabloul
acesta din nou, aş fi făcut din nimic ceva. Oh, un calcul exact în această lume
prăpădită." Apoi se uită iarăşi la foc, stînd acolo veşmintele
sale jerpelite şi murdare, sărac ca odinioară, absurd, un cerşetor încărunţit,
imobil, şters. „Din nimic, ceva", şoptea el, tot mereu, încetişor, aproape
fără să mişte buzele sale pămîntii, imperceptibil, ca tic-tacul unui ceasornic
fantomatic: „Din nimic, ceva. Din nimic, ceva“. Am plecat mîhnit de lîngă el,
mi-am găsit pe pipăite drumul prin casa amanetată şi, ajuns în stradă, n-am
dat atenţie faptului că, deodată, din toate părţile, au început să fugă spre
casa pe care o părăsisem, oameni cu ochi holbaţi în care se citea groaza, ochi
în care am avut impresia că mă uit abia atunci cînd, după ani şi ani, gheaţa a
acoperit geamul prin care m-am uitat la copii, la cărţile lor şi la mîinile lor
pe masa rotundă, aşa încît numai rama ferestrei mai plutea în faţa mea, amurg,
delimitînd imobilă o întindere pustie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu