La mere
Între Pontul Euxin şi Marea
Albă, sub gradul corespunzător de longitudine şi de latitudine, locuieşte de
mult, pe cernoziomul lui, moşierul Trifon Semionovici. Numele de familie al lui
Trifon Semionovici e lung, ca, bunăoară, cuvântul „inadmisibilitate” şi se
trage dintr-un cuvânt latinesc foarte răsunător, care însemnează una dintre
cele mai răspândite virtuţi omeneşti. Numărul de desiatine ale cernoziomului
este de 3.000.
Moşia este ipotecată şi scoasă în vânzare, şi aceasta
datorită simplului fapt că moşia e moşie şi moşierul – moşier.
Vânzarea a fost
hotărâtă de tribunal, încă de când Trifon Semionovici nu avea chelie, dar
datorită credulităţii băncii şi şireteniei lui Trifon Semionovici, lucrurile
au fost tărăgănate până astăzi şi merg foarte prost. Banca cu pricina o să dea
într-o bună zi faliment, fiindcă Trifon Semionovici, ca toţi cei de teapa lui,
care alcătuiesc o adevărată armată, a luat rublele, dar nu plăteşte dobânzile,
sau chiar dacă le plăteşte din an în Paşte, o face cu aceleaşi ifose cu care
filotimii dau o copeică pentru odihna sufletului sau pentru zidirea unei
biserici. Dacă lumea asta n-ar fi aşa cum este şi le-ar spune lucrurilor pe
numele lor adevărat, lui Trifon Semionovici nu i s-ar spune Trifon Semionovici,
ci altfel şi anume aşa cum li se spune cailor şi boilor. La drept vorbind,
Trifon Semionovici este o adevărată bestie. Şi îl poftesc să se declare de
acord cu mine în această privinţă. Dacă această invitaţie a mea ajunge până la
el (Trifon Semionovici citeşte câteodată „Strekoza”), sunt sigur că nu se va
supăra, deoarece, fiind un om înţelegător, îmi va da dreptate în totul, ba
poate că la toamnă îmi va trimite, din bunătăţile lui de la moşie, o duzină de
mere „antonovca”, în semn de recunoştinţă că nu am dat în vileag numele lui de
familie, atât de lung, mărginindu-mă de data aceasta doar la numele lui de
botez şi la acela al tatălui său. N-am să mă apuc să înşir toate virtuţile lui
Trifon Semionovici: n-aş mai dovedi. Pentru a face portretul lui în întregime,
cu mâini şi cu picioare, ar trebui să stau cu condeiul în mână cel puţin tot
atâta timp, cât a stat Eugène Sue când a scris voluminosul şi lungul său „Jidov
rătăcitor”. N-am să vorbesc nici de măsluirile sale la preferans, nici de
politica lui financiară, potrivit căreia nu-şi plăteşte nici datoriile, nici
dobânzile, n-am să pomenesc nici de chipul în care îşi bate joc de preot şi de
dascăl, nici de plimbările lui călare prin sat, într-un costum de pe timpurile
lui Cain şi Abel, ci am să mă mărginesc să povestesc o singură scenă, mică, dar
grăitoare, despre felul în care înţelege el raporturile sale cu oamenii, în
cinstea cărora experienţa sa de trei sferturi de secol a născocit o frază, greu
de rostit repede, dar care ar vrea să spună cam următoarele: „mujici
prostănaci, tâmpiţi şi suciţi, la jocul de cărţi de toţi păcăliţi”.
Într-o dimineaţă, minunată din
toate punctele de vedere (lucrurile se petreceau pe la sfârşitul verii), Trifon
Semionovici se plimba pe aleile lungi şi scurte ale bogatei sale livezi. O mână
darnică împrăştiase în jur, în cantităţi uriaşe, tot ce inspiră pe domnii
poeţi. Totul părea să spună şi să cânte: „Poftim, omule, ia! Desfată-te cât
timp nu e încă toamnă!” Dar Trifon Semionovici nu se desfăta deloc, fiindcă nu
era nici pe departe poet; unde mai pui că în dimineaţa aceea, spiritul i se
delecta cu deosebită sete cu gânduri negre, cum se întâmplă întotdeauna când
stăpânul acestui spirit pierde gros la cărţi. În spatele lui Trifon
Semionovici păşea, uitându-se mereu în dreapta şi în stânga, credinciosul lui
simbriaş, Karpuşka, un moşneguţ de vreo şaizeci de ani. Prin virtuţile sale,
acest Karpuşka mai-mai că-l întrece chiar pe Trifon Semionovici. Lustruieşte ca
nimeni altul cizmele, spânzură şi mai bine câinii fără stăpân, fură tot ce
poate şi de unde poate şi este o iscoadă neîntrecută. Satul îi spune „zbirul”,
poreclă găsită de secretarul primăriei. Rar să treacă o zi fără ca mujicii şi
vecinii să nu se plângă lui Trifon Semionovici de purtările şi apucăturile lui Karpuşka;
plângerile rămân însă zadarnice, deoarece Trifon Semionovici nu poate găsi pe
lume un al doilea Karpuşka pentru gospodăria lui. Când iese la plimbare,
Trifon Semionovici ia întotdeauna cu el pe credinciosul său Carp: e mai sigur
şi mai plăcut. Karpuşka este un izvor nesecat de fel de fel de istorioare,
snoave şi poveşti – şi nicio clipă nu-i stă gura. Întotdeauna are ceva de
povestit şi nu tace decât când ascultă ceva care-i place peste măsură. În
dimineaţa de care vorbim, mergea în spatele stăpânului său şi îi raporta cum
doi elevi de liceu cu şepci albe şi puşti de vânătoare trecuseră într-o căruţă
pe lângă livadă şi îl rugaseră stăruitor să-i lase să vâneze un pic; cum el, Karpuşka,
împotrivindu-se, cei doi elevi de liceu încercaseră să-l ademenească cu
cincizeci de copeici, iar el, ştiind prea bine cui îi datoreşte credinţă,
refuzase cu indignare cele cincizeci de copeici şi-i asmuţise pe Gaştian şi pe
Serko asupra elevilor. După ce isprăvi povestea cu elevii, începu să descrie
în culori vii moravurile revoltătoare ale felcerului satului, dar descrierea
nu-i izbuti, deoarece la urechile lui ajunse un foşnet neobişnuit venit din
desişul merilor şi perilor. Auzind foşnetul, Karpuşka îşi stăpâni limba, ciuli
urechile şi ascultă încordat. Convins că foşnetul n-a fost o închipuire şi
părându-i-se cam ciudat, trase pe stăpânu-său de pulpana hainei şi se repezi ca
o săgeată într-acolo. Presimţind un prilej de distracţie, Trifon Semionovici
tresări şi alergă cu pasul lui mărunt de bătrân pe urmele lui Karpuşka. Avea
şi de ce să alerge…
La marginea livezii, sub un măr
bătrân, rotat, stătea o ţărancă tânără, mestecând din fălci. Lângă ea, se târa
în genunchi un flăcău lat în umeri, care culegea de pe jos merele scuturate de
vânt; pe cele necoapte, le arunca în tufe, iar pe cele coapte le oferea
drăgăstos, pe palma lui lată, cenuşie, dulcineei sale. Dulcineea, care,
pesemne, nu se prea sinchisea de stomacul ei, mânca merele unul după altul, cu
poftă, în timp ce flăcăul, umblând de-a buşilea prin iarbă şi culegând mereu,
uitase de el şi nu se îngrijea decât de fată.
— Ia şi din pom!
îl împinse aceasta în şoaptă.
— Mi-e frică.
— De ce să-ţi fie
frică?! Zbiru’ e acu’ la cârciumă…
Flăcăul se ridică în picioare, sări
în sus, rupse din copac un singur măr şi i-l întinse. Dar mărul nu le purtă
noroc, tot aşa cum pe timpuri nu purtase noroc Evei şi lui Adam. Abia muşcă
fata din fruct şi-i dădu şi flăcăului să guste, abia simţiră amândoi pe limbă
acreala înţepătoare, şi… feţele li se schimonosiră, se lungiră şi se
îngălbeniră… Dar nu fiindcă mărul era acru, ci fiindcă zăriseră în faţa lor
chipul aspru al lui Trifon Semionovici şi mutra cu zâmbet câinos a lui Karpuşka.
— Bună ziua,
dragii mei! spuse Trifon Semionovici, apropiindu-se. Mâncaţi mere? Poate că
v-am tulburat?
Flăcăul îşi scoase şapca şi lăsă
capul în jos. Fata începu să-şi privească şorţul.
— Ei, ce mai
faci, Grigori, eşti sănătos? se adresă Trifon Semionovici flăcăului. Cum o mai
duci, băiete?
— N-am luat
decât unul, bolborosi flăcăul, şi chiar şi pe acela l-am cules de pe jos…
— Şi tu,
drăguţo, ce mai faci? o întrebă Trifon Semionovici pe fată.
Fata începu să-şi cerceteze cu şi
mai multă râvnă şorţul.
— Ce-i cu nunta,
n-aţi făcut-o încă?
— Încă nu… Zău
că n-am luat decât unul, conaşule, şi chiar pe acela… numai aşa…
— Bine, bine.
Eşti un flăcău chipeş. Ştii să citeşti?
— Nu… Dar zău,
conaşule, că n-am luat decât unul, şi chiar pe acela l-am ridicat de pe jos.
— De citit, nu
ştii să citeşti, dar la furat te pricepi. Bine şi aşa. Priceperea nu trebuie
ţinută ascunsă. Şi de mult ai început să furi?
— Da’ cum aşa,
ce-am furat?
— Şi drăguţa ta
de logodnică la ce s-o fi gândind, de-i atât de obidită? îşi înălţă şi Karpuşka
glăsciorul. Poate că n-o iubeşti cum trebuie?
— Ţine-ţi gura,
Carp! se răsti la el Trifon Semionovici. Ia spune-ne o poveste, Grigori…
Grigori tuşi şi zâmbi.
— Eu nu ştiu
poveşti, conaşule. Ce, credeţi că am nevoie de merele dumneavoastră? Dacă vreau
mere, pot să-mi cumpăr.
— Îmi pare
foarte bine că ai bani mulţi, drăguţule. Hai, spune-ne o poveste. Am s-o ascult
şi eu, şi Carp, şi frumoasa ta logodnică. Nu te ruşina, fii mai îndrăzneţ! Un
hoţ trebuie să fie îndrăzneţ. Nu-i aşa, dragul meu?
Şi Trifon Semionovici îşi aţinti
privirea vicleană asupra flăcăului, prins cu mâţa în sac… Pe fruntea tânărului
se iviră broboane de sudoare.
— Puneţi-l mai
bine să zică un cântec, conaşule. De unde să se priceapă, tontul, să spuie
poveşti? îşi înălţă uşor Karpuşka glasul lui subţire şi nesuferit, care parcă
zdrăngănea.
— Ţine-ţi gura,
Carp. Să spună mai întâi o poveste. Ia spune, drăguţule!
— Nu ştiu.
— Nu ştii? Dar
de furat ştii? Cum sună porunca a opta?
— De ce mă întrebaţi?
De unde s-o ştiu? Zău, conaşule, că n-am mâncat decât un singur măr, şi acela
l-am cules de pe jos…
— Spune
povestea!
Karpuşka începu să culeagă urzici.
Flăcăul ştia prea bine la ce trebuiau să slujească urzicile. Ca toţi cei de
teapa lui, Trifon Semionovici se poartă cam după bunul lui plac. Când prinde un
hoţ, îl închide douăzeci şi patru de ore în beci, îl biciuieşte cu urzici, sau
îi dă drumul, după ce mai întâi l-a dezbrăcat până la piele… Pentru
dumneavoastră, lucrul acesta constituie o noutate? Sunt însă oameni şi locuri
pentru care sistemul acesta este ceva obişnuit şi vechi ca o căruţă. Grigori
trase cu coada ochiului la urzici, mai stătu la gânduri un pic, tuşi şi începu
să spună o poveste, sau mai bine zis, dădu drumul pe nerăsuflate unui basm.
Dregându-şi întruna glasul, asudând, tuşind şi suflându-şi mereu nasul, povesti
cum, pe timpuri, bogatârii ruşi trăgeau nişte bătăi groaznice vrăjitorilor şi
se însurau cu fete răpitor de frumoase. Trifon Semionovici stătea locului,
asculta şi nu-l slăbea din ochi pe povestitor.
— Ajunge! spuse
el, când spre sfârşit flăcăul se încurcă de tot şi începu să toarne la nerozii.
Povesteşti frumos, dar furi şi mai bine. Şi acum, frumuşico… se adresă el
fetei, spune-ne „Tatăl nostru”!
Frumuşica roşi şi, răsuflând
anevoie, spuse mai mult în şoaptă, „Tatăl nostru”.
— Şi cum sună
porunca a opta?
— Poate credeţi
că am luat multe? răspunse flăcăul, făcând un gest deznădăjduit cu mâna.
Poftiţi, fac semnul crucii, dacă nu ne credeţi!…
— Foarte rău că
nu ştiţi poruncile, dragii mei. Trebuie să vi le spun eu. Logodnicul tău te-a
învăţat să furi, frumuşico? De ce taci, îngeraşule? Trebuie să-mi răspunzi. Ia
spune! Taci? Tăcerea e un semn de încuviinţare. Ei, frumuşico, trage-i o bătaie
voinicului tău fiindcă te-a învăţat să furi!
— Eu nu dau în
el, şopti fata.
— Bate-l niţel.
Proştii trebuie învăţaţi. Trage-i câteva, drăguţo! Nu vrei? Atunci am să dau
poruncă lui Carp şi lui Matvei să te atingă pe tine niţel cu urzici… Tot nu
vrei?
— Eu nu dau în
el!
— Carp, ia
vino-ncoa!
Fata sări ca arsă la flăcău şi îi
trase o palmă. Flăcăul zâmbi prosteşte şi începu să plângă.
— Bravo,
frumuşico! Ia trage-l şi de păr! De ce stai, drăguţo? Nu vrei? Vino-ncoa, Carp!
Fata îşi apucă logodnicul de păr.
— Nu trage de
mântuială, că îl doare mai tare! Târnuieşte-l!
Fata începu să-l târnuiască. Karpuşka,
în culmea fericirii, râdea cu hohote şi glasul lui zăngănea ca o tingire.
— Ajunge, spuse
Trifon Semionovici. Îţi mulţumesc, drăguţo, că ai pedepsit nelegiuirea. Şi
acum, se adresă el flăcăului, învaţ-o şi tu pe tinerica ta… Ea te-a învăţat pe
tine minte, acum e rândul tău…
— Ce tot
născociţi, conaşule, zău?… Pentru ce s-o bat?
— Cum pentru ce?
Ea nu te-a bătut? Bate-o şi tu! O să-i prindă bine. Nu vrei? Rău faci. Carp,
strigă-l pe Matvei.
Flăcăul scuipă, tuşi scurt, îşi
băgă mâna în pletele logodnicei sale şi începu să pedepsească nelegiuirea. Fără
să-şi dea seama, în timp ce pedepsea răul, îl cuprinse un fel de beţie, se
înfierbântă, şi uită că nu-l bate pe Trifon Semionovici, ci pe logodnica sa.
Fata începu să zbiere. Flăcăul bătu mult timp la ea ca la fasole. Nu ştiu cum
s-ar fi sfârşit toată povestea, dacă de după tufe nu s-ar fi ivit Saşenka,
frumuşica fiică a lui Trifon Semionovici.
— Tăticule, vino
la ceai! strigă Saşenka, apoi, văzând isprava tăticului ei, se porni pe un râs
răsunător.
— Ajunge! spuse
Trifon Semionovici. Acum puteţi să vă duceţi, dragii mei. La revedere. De nuntă
am să vă trimit mere.
Şi Trifon Semionovici le făcu
logodnicilor o plecăciune adâncă.
Flăcăul şi fata îşi potriviră
straiele şi plecară.
Flăcăul o luă la dreapta, iar fata
la stânga şi… nici până astăzi nu s-au mai întâlnit. Iar dacă nu s-ar fi ivit Saşenka,
te pomeneşti că flăcăul şi fata ar fi trebuit să guste şi din urzici… Iată cum
petrece la bătrâneţe Trifon Semionovici. Nici familia lui nu se deosebeşte mult
de el. Fetele sale au obiceiul să coasă la şepcile oaspeţilor de „condiţie
inferioară” coji de ceapă şi să scrie cu creta pe spinarea musafirilor
chercheliţi, de aceeaşi condiţie, cuviinţele: „măgar” sau „dobitoc”, cu litere
de o şchioapă. Iar fiul lui, Mitia, sublocotenent în retragere, l-a întrecut
într-o iarnă chiar şi pe tatăl său: în înţelegere cu Karpuşka, a spoit cu
catran poarta unui biet soldat care stătuse ani de zile în armată, fiindcă n-a
vrut să-i dea lui Mitia un pui de lup, pe care-l prinsese şi fiindcă ostaşul
nu-şi lăsa fiicele să primească turte dulci şi bomboane de la domnul
sublocotenent în retragere.
Poftiţi să-i mai spuneţi după toate astea lui Trifon Semionovici –
Trifon Semionovici!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu