Drum spre oraşul străin
Scrisoarea sfârşea
cu o chemare:
„Vino. E un oraş
încântător. Sunt sigur că o să te prindă farmecul străzilor noastre, cu nume de
voievozi şi de ctitori. Un oraş pitoresc, cu oameni pitoreşti.
În sfârşit, voi
avea prilejul să-ţi prezint faimoasa poamă rea a familiei, despre care ţi-am
povestit cu atâta admiraţie chiar în seara când ne-am cunoscut. Îţi aminteşti?
Unchiu-meu, scandaloasa celebritate a ţinutului, fostul sublocotenent care şi-a
pălmuit colonelul, a fost reformat şi trimis la temniţă, pe urmă a străbătut în
pas gimnastic cinci continente, în aventuri fabuloase - când nabab şi când
hamal, pentru ca după treizeci de ani să se întoarcă în urbea natală şi ca un Candide cuminţit, să-şi cultive grădina.
Ai să-l cunoşti la el acasă. În bizarul lui muzeu exotic cu panoplii de arme javanese
şi boomeranguri Australiene, piei de panteră şi coarne de ren.
Dar
ce-ţi povestesc? Te ghicesc surâzând. Am rămas o monstruoasă excepţie. Un
fenomen. Un provincial care-şi iubeşte oraşul şi îşi găseşte concetăţenii
interesanţi. Aci toţi suntem o mare familie. Tu, care n-ai părăsit niciodată
Capitala, n-ai să înţelegi decât când vei fi aci. Vino! Depeşează-mi din vreme, să te aştept la gară”.
Bun prieten! De
unde a presimţit, cu ce fine antene a cules din nevăzut, semnalul deznădăjduit
de naufragiu?
Tudor Stoenescu-Stoian,
avocat cu vagă clientelă şi vag colaborator al unei mai vagi publicaţii
juridice, devoră scrisoarea mai lacom decât anunţul unei moşteniri căzute din
cer, ci frată la milioane şi dinainte scutită de fisc.
Chemarea sosea
în una din acele după amiezi pustii, când toată Capitala se goleşte de cunoscuţi,
ca în preziua unei misterioase conspiraţii. Tudor Stoenescu-Stoian se trezise
deodată, printre miile şi miile de trecători, într-o
solitudine care-l apăsa, ca absurdele panici din visurile rele.
De pe scaunul
restaurantului, se descleştase în silă ultimul consumator, numai după ce
chelnerii sfârşiseră de recoltat şervetele, de clădit solniţele în piramidă şi
îi dăduseră târcoale cu tuşituri de nerăbdare.
Nu ştia încotro
să apuce. O pornise întâi pe Strada Regală, pe urmă se răzgândise şi mersese
grăbit, deşi fără ţintă, pe Strada Academiei. Urmărise cu luarea aminte a unui
edil grav preocupat de problema circulaţiei, spectacolul vehiculelor
imobilizate la încrucişarea liniilor de tramvai.
Păru că îl
pasionează grozav dezlănţuirea înjurăturilor de birjari şi stridenta guiţare a
claxoanelor, asupra cărora nicio putere nu dovedeau semnalizările disperate ale
unui agent cu fireturi la şapcă.
Pe urmă, când strada
se eliberă şi nu mai avu ce privi, îşi târâse paşii pe Calea Victoriei, ca un
licean care-a tras la fit şi aşteaptă să se scurgă ceasurile, verificând
amănunţit vitrinele cu oscilaţiile preţurilor, de la o fereastră cu arme şi
unelte de sport, la alta cu bastoane şi cravăţi, la fotografiile decupate din
reclama unui film, unde Rudolf Valentino, în costum de şeic, gonea cu burnuzul
fluturând într-un deşert cu nisipul incandescent, spre o oază cu trei
pămătufuri de palmieri.
Fictivele aventuri ale actorului
fotogenic îl indispuseră foarte. Simţi împotrivă-i o
ură personală. Înfăţişa temeritatea, vigoarea, tinereţea; numele lui
evoca îndată avuţie, voluptate, glorie, eroism, adoraţia a mii şi mii de femei
necunoscute.
Nu era oare
aceasta o injustă părtinire a destinului, care-şi risipise prodig toate
favorurile asupra unui singur individ, să-i lase lui numai rămăşiţele cele mai
meschine?
Îşi aruncă
privirea la Cafenea. Nimeni. Opri un birjar. Toate uşile prietenilor zăvorâte. Unde au
plecat toţi? Unde şi-au dat întâlnire, prin ce conjuraţie, părăsindu-l deodată
în această mulţime cu figurile ostil ferecate? Făcu semn cu bastonul în spatele
birjarului şi coborî la Capul Podului. Într-adevăr, în oraşul acesta nimeni nu
interesează pe nimeni. Eşti mai singur decât în deşertul peisagiului lunar.
Iar mai mult
decât întotdeauna, o simţea aceasta acum, înaintea sărbătorilor, când toţi
aleargă cu pachete, sunt absorbiţi de socoteli şi întâlniri, pregătesc
prăznuiri şi indigestii, cară cadouri copiilor şi lumânări poleite pentru pomul
de Crăciun, adună monedă măruntă pentru bacşişuri şi ştiu că îi aşteaptă acasă
miros de untură, de cuptor şi sgomot de piuliţe pisând zahărul. Toţi te izbesc
duşmănos de pe trotuar. Nu întorc capul. Nu surâd. Nici măcar nu simt nevoia
unei convenţionale formule de politeţe. N-au timp. Prinzi fără voie, din
treacăt, frânturi de conversaţie, o chemare, un rânjet răutăcios, o exclamaţie
de bucurie: toate dezarticulat. Toate în afară de tine. Te privesc şi nu te
văd. Nu însemni nimic. Nu eşti nimeni: un trecător, o cifră statistică; după
tine altul şi înaintea ta altul, şi lângă tine alţii, mereu alţii... Mulţime
pompată dintr-un izvor nesăcătuit, pentru care e indiferent dacă tu eşti mort
ori exişti, dacă eşti o canalie ori un geniu binefăcător omenirii, dar încă
ignorat. La această mulţime, naşterea ta n-a adăugat nimic, şi moartea ta nu va
scădea nimic. Căci dacă te zdrobeşte cumva un automobil- bolid, cadavrul tău
transportat la morgă, anonim, nu merită mai mult de trei rânduri zgârcit
strecurate la rubrica faptelor diverse şi o coroană de duzină, cu flori de
pânză ordinară şi ceruită, agăţaţă la carul mortuar din partea Baroului.
Bun prieten! De-ar
fi putut bănui ce lacom s’a repezit Tudor Stoenescu-Stoian, să răspundă
chemării!
Degetele
tremurau nervos răsfoind orariul trenurilor. Cel dintâi tren — cât mai repede!
La ghişeul poştei,
indiferenţa impiegatei cu părul super-oxigenat şi cu unghiile lăcuite în
culoarea siropului de smeură, mări sentimentul solidudinii totale.
A numărat
cuvintele fără să citească textul. Chiotul de evadare, pateticele efuziuni de
recunoştinţă, au fost evaluate cu răceală, după un tarif fix. Atâtea cuvinte,
atâţia lei — nici n-a ridicat ochii la chipul omului de după gratii,
transfigurat de cea mai fericită nerăbdare. A aruncat dispreţuitor restul şi
recipisa cu cerneala violetă, ca o prinţesă svârlind pomană guşatului de la
poarta palatului. Pe urmă, a dat drumul retezat ferestrei-ghilotină, ca să se aprofundeze
în lectura romanului mişcător până la lacrimi: „Viaţa şi amorurile lui Rudolf
Valentino”.
— Domnişoară!... bătu timid cu degetul în
fereastră, Tudor Stoenescu-Stoian. Domnişoară, dacă sunteţi atât de amabilă!...
Ghilotina s-a
ridicat de un lat de palmă. Domnişoara aşteaptă, fără să ridice ochii de pe
pagină. E tocmai la episodul zguduitor când una din iubitele lui Rudolf
Valentino, aflând despre a doua căsnicie a prea frumosului şi crudului erou
fotogenic, se aruncă disperată în cataracta spumegoasă a Niagarei.
Distanţa e de la
cer la pământ, iar comparaţia e pentru Tudor Stoenescu-Stoian, din toate
punctele de vedere, defavorabilă.
Deoparte omul
care lasă în urmă o hecatombă de victime, precum cad spicele retezate; aci
individul plictisitor şi anonim, stârcind la un ghişeu telegrafo-poştal.
Domnişoara îi ascultă glasul distrată, şi cu o strâmbătură de buze, scârbită.
— V-aş ruga o lămurire, domnişoară. Nu se poate
să-mi taxaţi telegrama urgentă? Mă tem să n-ajung înaintea ei...
— La aceasta trebuia
să te gândeşti de-acasă! Acum s-a dat;
am taxat-o. Nu suntem la prăvălie, să te tocmeşti!
Ghilotina a
căzut scurt, şi pagina s-a întors să-l urmărească pe Rudolf Valentino, călcând
peste inimi zdrobite, printre minaretele
arabe de scândură şi de carton din Holywood, metropola cinematografului şi
paradisul himeric al oricărei domnişoare de la poştă.
Tudor
Stoenescu-Stoian a dovedit de mic copil o
natură
blândă şi
îngăduitoare, întotdeauna recompensată cu lauda părinţilor şi a profesorilor.
Dar atâta aroganţă feroce şi nemotivată, îi dezlănţuie acum gânduri de cruntă
răzbunare.
Ca să-i dea o
lecţie de bună cuviinţă, s-ar putea prezenta la ghişeu cu o a doua telegramă,
către un prieten imaginar, formulată cu cele mai demonice intenţii ofensatoare:
„Află că
domnişoara de la ghişeu e cea mai infectă capră oxigenată din personalul poştei
române”. Sau în stilul biletelor de plăcintă, atât de actuale în această
săptămână din ajunul Crăciunului: „Când ai aşa mutră posacă, Rudolf ţi-ar fi
preferat o soacră”. O găseşte chiar de spirit. Întotdeauna a avut el aşa, un
talent de epigramist!
Te pomeneşti
însă că individa — în monologul său interior o numea dispreţuitor „individa” —
te pomeneşti că după cum n-are obiceiul să citească textul, ar taxa cuvintele
telegramei cu cel mai desăvârşit calm. O! Olimpica seninătate a ignoranţei! Ar
număra: Atâtea cuvinte, atâţia lei! Şi-ar tăia recipisa cu aceeaşi glacială
indiferenţă, ca să se întoarcă mai repede la pasionantele amoruri ale adoratului
Rudi. Toate sunt nebune după el!
Tudor Stoenescu-Stoian,
simţi cel puţin satisfacţia consolatoare că Rudolf Valentino e mort, îngropat,
şi că din cavou nu-l mai pot învia toate lacrimile celor un milion de
admiratoare.
Nu. O asemenea
telegramă-revanşă, oricât de mojic formulată, n-ar fi însă destul.
Nu l-ar mulţumi acum
decât o răzbunare mai teribilă. Bunăoară, de-ar fi el Directorul general al
Poştelor, s-ar prezintă înar- mat cu toată răbdarea la ghişeu, ar aştepta până
ce domnişoara ar ajunge la pasagiul cel
mai jalnic al înmormântării, când cele zece mii de neconsolate se înghesuie şi
cad leşinate — şi atunci, când Rudolf Valentino e întins pe catafalc sub
maldărul de coroane şi de jerbe, i-ar întrerupe
lectura, să ceară cu o perfidă
blândeţe o desluşire oarecare, de cea mai mica însemnătate. Ar suporta toate
necuviinţele, zâmbind cu o demonică inocenţă, pentru ca la sfârşit să-şi smulgă
masca şi să-şi dezvăluie incognito-ul.
— Vă plângeţi că
semnătura e indescifrabilă, prea amabilă domnişoară? Vă rog atunci, scriţi:
Tudor Stoenescu-Stoian, Directorul general al Poştelor. Atât e suficient?... Vă
rog, nu vă deranjaţi, amabilă
domnişoară. De ce aţi roşit? De ce vă tremură degetele atât de fin manichiurate?
Rămâneţi la locul dumneavoastră. Sunteţi la orele de serviciu şi eu sunt aci
un simplu contribuabil; publicul, bietul public pentru care statul vă plăteşte
să-l serviţi, amabilă domnişoară, nu să vă delectaţi cu fantasmagoriile
născocite pe socoteala acestui erou fotogenic, cu mutră de chelner şi
sentimente de bărbier. Nu mă întrerupeţi! Nu vă cereţi scuze! Rămâneţi la
ghişeu şi numai pe urmă, când trec orele de serviciu, vă rog să urcaţi la mine;
avem de discutat! La revedere, amabilă domnişoară şi bună dispoziţie, la lecturile
dumitale prea instructive!”
Cum ar apăsa, cu
un rânjet plin de înveninare, pe ameninţarea: „Avem de discutat!”.
Şi cum ar pălmui
usturător, cu acel: „Amabilă domnişoară”!
Ce satisfacţie
satanică i-ar da toată agitarea de furnicar speriat, din dosul tuturor
ghişeurilor; şoaptele alarmante, figurile îngălbenite şi glasurile bâlbâindu-se:
„Ssst! Directorul! Canalia aia de Director!”
Căci evident, l-ar
urî temându-l; iar ura aceea l-ar creşte şi l-ar întări ca o băutură vrăjită, pe el, Tudor
Stoenescu-Stoian, atât de neînsemnat şi de inofensiv, încât nici măcar nu-l
urăşte nimeni.
— Haide, domnule!
Ce te-ai imobilizat aci, la ghişeu! îl împinse de la spate un portar de bancă,
purtând în mână un vraf de telegrame.
Tudor Stoenescu-Stoian
se uitase într-adevăr la fereastra cu gratii, scufundat în proiectele diabolice
de răzbunare. Fu nevoit să se dea în lături. Păşi anonim şi ghiontit, în
forfotul sălii sonore de poştă, unde toată lumea se îmbulzea nerăbdătoare ca la
o bursă a veştilor.
Afară, ninsoarea
calmă, cu fulgi vătuiţi, îi potoli cruntele instincte ucigaşe.
Se aprindeau
cele dintâi becuri. Capitala lua înfăţişare ireală şi festivă. Totul era împrospătat şi
purificat. Casa de Depuneri arăta ca un magic palat de gheaţă dintr-o fantastică
cetate septentrională.
Tudor Stoenescu-Stoian,
îşi mărturisi că oricum, nu e atât de hâdă şi dezgustătoare această Capitală,
din care se pregătea adineauri cu atâta nerăbdare să evadeze. Şi se confundă
chiar cu oarecare voluptate, anonim în mulţimea anonimă, să sfârşească
pregătirile de plecare.
O problemă. Ştia
aproximativ că prietenul e însurat. Dar dacă a fost sau nu căsnicia
binecuvântată cu prunci numeroşi, cum se cuvine într-o respectabilă familie provincială,
aceasta nu o ştie. Încât nu se poate hotărî asupra cadoului. Chibzuind şi reducând,
de la panerul de papură cu flori de seră, albumele cu poze pentru copii, cutia
cu icre negre şi ediţiile numerotate, pe hârtie de Japonia pentru prieten —
ajunse la două cutii de bomboane. Se potrivesc şi pentru copii şi pentru doamna
casei. Dovedesc atenţiune şi în acelaş timp modestie. Ca întotdeauna, Tudor
Stoenescu-Stoian se împăcă şi de astă dată cu resturile mediocre şi meschine,
de ultima oră, ale intenţiilor lui generoase şi grandioase din primul moment.
Căci viaţa şi-o trăia mereu în dublu exemplar: una himerică unde totul se
petrece eroic şi superb, în închipuire; cealaltă, cea reală, alcătuită din
mucurile răcite ale celei imaginare. Fiindcă ştia să le împace pe amândouă, cu
firea lui molâie şi îndată resemnată — se socotea un matur spirit filozofic.
Mâncă pe fugă,
în restaurantul gării, printre copii scăpaţi în vacanţe, popi şi ofiţeri în
concediu. Îşi făcu provizie de ziare şi de portocale. Drumul era lung. La
miezul nopţii abia ajunge în staţia de
schimb, acolo va avea de aşteptat şapte ore, până dimineaţa, când un tren mixt
îl va duce în văgăuna orăşelului dintre dealuri.
Bun prieten,
caldă invitare şi grabnic răspuns! Dar cu ce precauţie de melc înaintează
trenul minuscul cu mecanism de jucărie! De la staţia de schimb, în zori, cu
ciolanele dureroase de nesomn, Tudor
Stoenescu-Stoian, nu s-a mişcat de la fereastra vagonului, să se desfete la
priveliştile necunoscute. Şi îi pare că merge nu înainte — ci îndărăt, în timp.
Locomotiva e strivită
de capuşonul enorm al coşului ce seamănă cu gravura din cărţile de fizică a
celei dintâi maşini de aburi. Vagoanele păstrează pitorescul incomod al
diligenţelor. Scârţâie, se clatină pe arcuri, oftează din frâne, se vaită de durerile
fierului bătrân şi ruginit. Mecanicul schimbă saluturi amicale cu cantoniştii,
iar şeful de tren transportă bileţele, damigene, curci împiedicate şi coşuri cu
ouă, de la o haltă, la alta.
Toţi se cunosc.
Fac parte, într-adevăr dintr-o strânsă familie.
Sănii
cu tălpi de lemn, aşteaptă în staţii. Spre ele se reped copii veniţi în
vacanţe, îndată înfăşuraţi în şaluri şi şube, îngropaţi în culcuş de paie.
Chicote şi întrebări nerăbdătoare se încrucişează în aerul sonorizat de ger: N-a
venit Mitică? Ce ştii de la Virginia? Când le dă drumul la Mihai Bravul?
După ce
odraslele au fost împachetate în fundul săniei şi vizitiul dă bice, săniile
pornesc spre ireala lume a copilăriei, în clinchet de zurgălăi, peste dealuri
întroenite, la bucurii şi la fericiri pe care Tudor Stoenescu-Stoian nu le-a
cunoscut niciodată. Le face cu mâna de la fereastra cu feregi de ghiaţă. Nu
pentru ei — căci nu-l văd. Dar pentru el, pentru bucuria lui, scăpând în
sfârşit la o vacanţă cum nu i-a dat toată copilăria...
Pe
urmă, trenul iar se urneşte, iar gâfâie, iar scârţie. Călătorii din vagon,
proaspăt urcaţi, sunt veseli, cu chef, şi povestesc peripeţiile unui botez, la
care a asistat chiar prefectul în persoană. Comentează telegramele ultimei ore
din gazeta pe care Tudor Stoenescu-Stoian, a citit-o la cafeneaua din
Bucureşti, acum două zile.
Comentariile
sunt pline de energie:
— Ştii, domnule, ce le-aş spune eu lui
Chamberlain şi lui Briand, să fiu eu în locul lui Titulescu, la Liga Naţiunilor?
Le-aş spune una să ţină minte şi să-i vâre în draci! Da, domnule! A trecut
vremea când eram ţara mică şi ne ţineam de pulpana celor mari. Acum umblăm pe
picioarele noastre. Ştii ce i-aş spune eu lui Briand?
Domnul din faţă
rămâne bleg, cu portocala în mână şi cu ochii căscaţi, tot atât de mari cât
portocala. Nu ştie.
— He he! râde celălalt. Aceasta e! Te-ai
intimida. Bonjur, domnule Briand! Cum o duci cu sănătatea, domnule Briand?
Toate mofturile diplomatice. Nu, domnule! Eu aş curma mieroşeniile astea. I-aş
spune, domnule, verde, că nu mai merge! Cunoaştem noi francmasonieriile
dumitale! Politica dumitale, domnule Briand,— i-aş spune — e de pe vremea
turcilor. Şi cu slănina în pod şi cu curechiul
uns. Dar dumneata,
domnule Briand, n-ai înţeles că nu se poate să fim bine şi cu nemţii şi cu
italianul şi cu englezul? Ce? Poţi prosti pe toată lumea? Trebuie să alegi.
Asta e! Scurt. Iar dacă dumitale nu-ţi place, dacă poate nu-ţi convine să te
strici cu lumea, lasă să vină altul. Om de fapte, nu de discursuri. Omenirea,
domnule Briand, are nevoie de fapte, nu de discursurile dumitale. Asta s-o ştii
de la mine!...
Apoi, trecând
brusc la altă ordine de idei, după ce-a privit afară, prin fereastra îngheţată:
— Iar începe să ningă. Bine că s-a milostivit
Cel de sus! Avea nevoie câmpul...
— Sunteţi agricultor?
— Nu! mărturisi intimidat Tudor
Stoenescu-Stoian, tovarăşului de drum care atât de energic l-ar pune la rezon
pe Briand. Sunt avocat şi publicist.
— Din Bucureşti, poate?
— Da, din
Bucureşti.
— Atunci îmi pare foarte bine. Dă-mi voie să mă
prezint. Stănică Ionescu, proprietar. Adică, vorba vine.... Un fel de
proprietar... Dacă eşti publicist, să-ţi dau eu domnule o chestie. Am una
grozavă! Să rămână toată lumea cu gura căscată şi să văd atunci ce-are să
răspundă guvernul... Aş fi tare curios... În altă ţară, domnule, un guvern pus
în faţa unui asemenea scandal, şi-ar lua frumuşel pălăria: la revedere, la
revedere! Şi ar face loc altora mai cu scaun la cap... Îmi pare rău că nu pot să
ţi-o spun... Am ajuns, şi trebuie să mă dau jos... Spune-mi, dumneata adresa,
am să ţi-o comunic la Bucureşti!...
Îi face semn
amical cu mâna şi sare într-o haltă pustie — baracă pe jumătate îngropată de
troiene, unde se înfundă modest, ca un geniu ignorat de contemporani, omul care
i-ar arăta el lui Briand ce trebuie să facă şi ar răsturna guvernul, cu chestia
lui, grozavă.
Locomotiva, desigur la ultimul drum
înainte de a intra în muzeul retrospectiv unde va fi conservată pentru
posteritate, gâfâie astmatic spre vârful colinelor; cuprinsă de capricioasă
sprinteneală, coboară cu viteză pantele, luându-şi seamă se opreşte; chiuie,
fluieră, strănută şi, împroşcând un nor dens de funingine, se opinteşte din
toate ţevile şi supapele, să mai urce un vârf de deal!
Singur la
fereastră, Tudor Stoenescu Stoian, fără voie reconstituie în monolog interior
ce i-ar spune el lui Briand, să se cutremure Europa. O! ar fi o execuţie mai cruntă încă decât şi-o închipuia bietul
domn Ionescu Stănică.
Chiar
gesticulează:
„Acesta, eşti
dumneata, domnule Briand. Un farsor care de treizeci de ani înşeli lumea!
Retragerea! Eşti un om sfârşit!”
Şi Tudor Stoenescu-Stoian, în
clătinările vagonului, în zgâlţăirea fiarelor vechi si a ferestrelor şubrede în
încheieturi, aude ridicându-se ca un singur glas, rumoarea mulţimii vociferând
şi tunetul de aplauze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu