DOISPREZECE
După
ploaie, pomii de pe partea superioară a lui Laverne Terrace aveau frunze verzi,
proaspete. În lumina rece a soarelui de după-amiază vedeam panta abruptă a
dealurilor şi treptele pe care fugise criminalul după cele trei împuşcături din
întuneric. Pe strada de dedesubt stăteau faţă în faţă două case mici. Din ele
s-ar fi putut sau nu să se audă împuşcăturile.
La intrarea
casei Geiger nu se observa nici o mişcare, ca de altminteri şi de-a lungul
străzii. Gardul viu arăta verde şi paşnic, iar şindrilele de pe acoperiş erau
încă umede. Am trecut încet cu maşina, frământat de o idee. În seara dinainte
nu mă uitasem în garaj. Din clipa când cadavrul lui Geiger dispăruse, nu mai
ţinusem cu adevărat să-l găsesc. Mi-ar fi forţat mâna. Dar dacă asasinul îl târa
în garaj, îl vâra în propria lui maşină şi-l lăsa să se prăbuşească într-una
din cele vreo sută de canioane pustii din jurul Los Angelesului, ar fi fost o
cale potrivită de a scăpa de el zile şi chiar săptămâni de-a rândul. Asta
presupunea două lucrări: cheia de la maşina lui şi două persoane în combinaţie.
Ar îngusta terenul cercetărilor destul de mult, mai ales că avusesem în buzunar
toate cheile lui personale, atunci când cadavrul dispăruse.
N-am avut
prilejul să mă uit prin garaj. Uşile erau închise şi încuiate cu un lacăt, iar
ceva se mişcă de-a lungul gardului viu în timp ce-am oprit maşina acolo. O
femeie într-un pardesiu în pătrăţele albe şi verzi şi cu o pălărie minusculă pe
părul blond şi fin păşi din labirintul gardului şi rămase cu ochii holbaţi şi
uluiţi la maşina mea, ca şi cum n-ar fi auzit-o urcând dealul. Apoi se întoarse
brusc şi dispăru de la vedere. Era, fireşte, Carmen Sternwood.
Am urcat strada,
am parcat maşina şi m-am întors. La lumina zilei părea un gest primejdios şi
bătător la ochi. Am trecut prin gardul viu. Carmen stătea tăcută şi dreaptă,
sprijinită de uşa de la intrare încuiată. Îşi ridică încet o mână la gură şi
muşcă uşor cu dinţii degetul mare caraghios. Sub ochi avea pete purpurii, iar
figura îi era descompusă şi palidă.
Îmi zâmbi vag.
Spuse:
— Hello, cu o
voce subţire şi spartă. Ce...? Ce...? â
Se întrerupse şi
continuă să-şi muşte degetul.
— Mă ţii minte?
am întrebat-o. Sunt Doghouse Reilly, cel care a crescut prea înalt. Ţii minte?
Dădu din cap afirmativ
şi pe buze îi jucă strâmb şi rapid un zâmbet.
— Hai să intrăm,
i-am spus. Am cheia. Nostim, nu?
— Ce...? Ce...?
Am împins-o de o
parte, am vârât cheia în uşă, am deschis-o şi am împins-o pe Carmen înăuntru.
Am închis uşa din nou şi-am rămas trăgând aer pe nări. La lumina zilei locuinţa
era oribilă. Aiurelile chinezeşti de pe pereţi, covorul, lămpile pretenţioase,
mobilele din lemn de tek, revărsarea lipicioasă de culori, totemul, flaconul de
eter şi laudanum – toate astea la lumina zilei aveau ceva dezgustător şi
suspect, ca o petrecere de perverşi.
Fata şi cu mine
am continuat să ne privim. Încercă să-şi păstreze pe faţă un zâmbet mic şi
şmecheresc, dar chipul îi era prea obosit ca să mai depună eforturi. Era un zâmbet
care devenea mereu mai inexpresiv şi care urma să se şteargă ca apa de pe
nisip, iar pielea ei palidă avea o consistenţă aspră şi granuloasă sub privirea
inexpresivă, uluită şi stupidă. Limba albicioasă îi linse colţurile gurii. O
fetiţă drăguţă, răsfăţată şi nu prea deşteaptă, care o apucase pe căi foarte,
foarte greşite şi nimănui nu-i păsa. Ducă-se dracului cei bogaţi. Mă scârbeau.
Mi-am răsucit o ţigară, am dat nişte cărţi la o parte şi m-am aşezat pe
marginea biroului negru. Mi-am aprins ţigara, am trimis un colac de fum în aer
şi-am urmărit pentru o vreme în tăcere scena jucată de ea cu degetul mare dus
la gură. Carmen stătea în faţa mea, ca o fetiţă neascultătoare în biroul
directorului şcolii.
— Ce faci aici?
am întrebat-o în cele din urmă.
Prinse între
degete stofa jachetei şi nu răspunse.
— Ce mai ţii
minte din cele petrecute aseară?
Îmi răspunse,
iar în dosul ochilor îi apăru o strălucire şireată:
— Ce să-mi
amintesc? Mi-a fost rău aseară. Am fost acasă.
Vocea ei avea un
sunet înfundat şi prudent, pe care de-abia îl auzeam.
— Nici vorbă
de-aşa ceva. Ochii i se mişcară repede. Înainte de a te duce acasă, am spus.
Înainte de a te fi dus eu acasă. Aici. Pe acel fotoliu – i l-am arătat – pe
acel şal portocaliu. Îţi aminteşti perfect.
Gâtul începu să
i se înroşească. Însemna ceva. Era în stare să roşească. Sub irisul cenuşiu şi
tulbure apăru o lucire albă. Îşi supse violent degetul mare.
— Dumneata... ai
fost acela? şopti ea.
— Eu. Cât de
mult îţi aminteşti?
— Eşti la de
poliţie? întrebă ea vag.
— Nu. Sunt un
prieten al tatălui dumitale.
— Nu eşti de la
poliţie?
— Nu.
Scoase un suspin
subţire.
— Ce... ce
doreşti?
— Cine l-a ucis?
Umerii i se
smuciră, dar faţa îi rămase imobilă.
— Cine... mai
ştie?
— Despre Geiger?
Habar n-am. În nici un caz poliţia, altfel ar fi instalată aici. Poate Joe Brody.
Era o întrebare
pusă la întâmplare, dar se nimeri.
— Joe Brody! El!
Am tăcut amândoi.
Am tras din ţigară, iar ea şi-a supt degetul mare.
— Nu face pe
deşteapta, pentru numele lui Dumnezeu! am îmboldit-o. E momentul să fii de un
simplism demodat. Brody l-a ucis?
— Pe cine?
— Ah,
Dumnezeule!
Păru jignită.
Bărbia i se aplecă uşor.
— Da, zise ea
solemn. Joe l-a ucis.
— De ce?
— Nu ştiu.
Îşi scutură
capul, pentru a se convinge că nu ştia.
— L-ai văzut des
în ultimul timp?
Mâinile îi
coborâră şi se încleştară în pumnii mici şi albi.
— Doar o dată
sau de două ori. Îl urăsc.
— Atunci ştii
unde locuieşte.
— Da.
— Şi nu mai ţii
deloc la el?
— Îl urăsc!
— Atunci ai vrea
să fie el vinovatul.
Luă iar o figură
inexpresivă. Puneam întrebările prea repede. Era greu să n-o fac.
— Eşti gata să
declari poliţiei că ucigaşul e Joe Brody? am tatonat eu.
Panica i se
întinse brusc pe faţă.
— Dacă aş putea
să elimin povestea cu fotografia nudului, desigur, am adăugat ca s-o liniştesc.
Chicoti. Mă
cuprinse un sentiment neplăcut. Dac-ar fi urlat, sau ar fi plâns, sau chiar
dac-ar fi căzut jos leşinată, aş mai fi înţeles. Se mulţumea însă să
chicotească. Deodată i se părea foarte nostim. Fusese fotografiată ca Isis, cineva
furase poza, cineva îl omorâse pe Geiger în faţa ei, ea fiind beată turtă, şi
deodată i se părea că totul e grozav de nostim. Aşa încât chicotea. Foarte
abil. Chicotelile deveniră tot mai stridente şi porniră să alerge prin
colţurile camerei ca şobolanii în dosul lambriurilor. O apucară istericalele.
M-am dat jos de pe birou, m-am apropiat de ea şi-am pălmuit-o pe un obraz.
— Exact ca
aseară, i-am spus. Suntem formidabili împreună, Reilly şi Sternwood, doi
cabotini în căutarea unui comediant.
Încetă brusc să
mai chicotească, dar palma nu o deranja mai mult ca în seara trecută. Probabil
că toţi prietenii ei o pălmuiau mai devreme sau mai târziu. Puteam să-i înţeleg
de ce-o făceau. M-am aşezat la loc pe marginea biroului negru.
— Nu te cheamă
Reilly, zise ea serioasă. Ci Philip Marlowe. Eşti detectiv particular. Mi-a
spus Viv. Mi-a arătat cartea dumitale de vizită.
Îşi mângâie obrazul
pe care îl pălmuisem. Îmi zâmbi, de parcă s-ar fi bucurat de tovărăşia mea.
— Ei bine, văd
că-ţi aminteşti. Aşa că te-ai întors să cauţi acea fotografie şi n-ai putut să
intri în casă. Adevărat?
Bărbia îi
tresări. Se chinui să zâmbească. Se hotărâse. Urma să mă cucerească. Într-o
clipă aveam să strig „Ura!" şi să-i cer să plece cu mine la Yuma.
— Fotografia a
dispărut, i-am spus. Am căutat-o aseară înainte de-a te duce
acasă. Probabil c-a luat-o Brody. Nu glumeşti în privinţa lui Brody?
Clătină din cap
serioasă.
— E un fleac,
i-am răspuns. Nu te mai gândi la asta. Nu spune nimănui c-ai fost aici aseară
sau astăzi. Nici măcar lui Vivian. Uită pur şi simplu c-ai fost aici. Lasă totul
pe seama lui Reilly.
— Numele
dumitale nu-i... începu ea, apoi se întrerupse şi scutură violent din cap în
semn de asentiment la ceea ce spusesem sau la ceea ce gândea. Ochii i se
îngustară, deveniră aproape negri şi transparenţi ca emailul de pe tăvile de
restaurant. Îi venise o idee. Trebuie să plec acasă, acum, zise ea, ca şi cum
ar fi fost invitată la o ceaşcă de ceai.
— Fireşte.
Nu m-am
clintit. Îmi aruncă o nouă privire şmecherească şi se îndreptă spre uşa de la
intrare. Pusese mâna pe clanţă când am auzit amândoi zgomotul unei maşini. Se
uită la mine întrebător. Am dat nepăsător din umeri. Maşina se opri chiar în
faţa casei. Figura fetei se descompuse de groază. Se auziră paşi, apoi soneria.
Carmen mă pironi cu privirea peste umăr, cu mâna încleştată de clanţă, aproape
gâfâind de teamă. Soneria continuă să sune. Apoi se opri. O cheie moşmoni în
broască, iar Carmen sări de lângă uşă şi rămase împietrită. Uşa se dădu brusc
de perete. Un bărbat pătrunse energic înăuntru şi se opri brusc, privindu-ne
calm, cu o perfectă stăpânire de sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu