Usa verde
Să zicem că vă plimbaţi pe Broadway după cină şi, în
cele zece minute rezervate pentru fumatul trabucului, încercaţi să vă hotărîţi
unde să mergeţi — la o tragedie amuzantă sau la ceva serios în genul
vodevilului. Brusc, cineva vă apucă de braţ. Vă întoarceţi şi priviţi în ochii
tulburători ai unei femei frumoase, acoperită de diamante şi salbe. Femeia vă
strecoară în mînă într-o clipă o chiflă cu unt fierbinte, scoate o forfecuţă,
vă taie al doilea nasture de la pardesiu, rosteşte cu înţeles un singur
cuvînt: „Paralelogram!” şi o ia la goană uitîndu-se temătoare înapoi, peste
umăr.
Asta s-ar putea numi — aventură curată. Aţi accepta-o?
Nu, dumneavoastră nu. V-aţi înroşi stînjenit, aţi da drumul prosteşte la chiflă
şi v-aţi vedea de drum, pipăind jenat locul de unde lipseşte nasturele. V-aţi
comporta exact aşa, doar dacă nu sunteţi cumva unul din puţinii pentru care
spiritul de aventură nu s-a stins încă.
Aşa-zişii aventurieri — nişte indivizi curajoşi şi
nemaipomeniţi — au fost cîtă frunză şi iarbă. De la Cruciade şi pînă la Palisade
au îmbogăţit arta istoriei şi a ficţiunii, precum şi afacerile cu ficţiune
istorică. Dar absolut toţi aveau ceva de cîştigat, aveau un ţel de atins, un os
de ros, o cursă de alergat, o lovitură de
dat, un nume de făcut,
un ochi de scos — aşa că de fapt nici nu erau în căutarea
aventurii autentice.
În marele oraş, spiritele înfrăţite ale Aventurii şi
Idilei sunt întotdeauna plecate să-şi caute servitorii loiali. În timp ce noi
colindăm străzile, ele se uită cu viclenie spre noi şi ne urmăresc în zeci de ipostaze.
Fără să ştim de ce, privim deodată în sus şi vedem la o fereastră un chip care
pare că face parte din galeria noastră de portrete intime; pe o stradă pustie,
auzim deodată un strigăt de groază, răsunînd dintr-o casă părăsită, cu
obloanele trase; în loc să ne lase la colţul obişnuit, taxiul ne depune în faţa
unei uşi stranii pe care o deschide cineva şi ne pofteşte înăuntru; un bilet
pluteşte pînă la picioarele noastre, aruncat de la geamul zăbrelit al întîmplării;
schimbăm priviri de ură, de afecţiune sau de teamă spontană, cu persoane
complet străine întîlnite pe stradă; o rafală neaşteptată de ploaie — şi sub
umbrela noastră poate şi-a găsit refugiu fiica Lunii Pline şi verişoara
primară a sistemului nostru sideral; la fiecare colţ cad batiste, degete se încovoaie,
cheile periculoase şi schimbătoare ale aventurii ne sunt strecurate în mînă.
Dar puţini dintre noi sunt gata să le păstreze şi să le urmeze. Ne-am anchilozat
sub atingerea nuieluşei convenienţelor. Ne vedem de drum şi într-o bună zi ne
trezim la capătul unei vieţi foarte serbede, făcînd reflecţia că romantismul
nostru s-a redus la vreo două mariaje, o rozetă de mătase păstrată cu grijă în
fundul sertarului şi disputa de o viaţă cu radiatorul cu aburi.
Rudolf
Steiner era un aventurier autentic. Puţine erau serile în care nu-şi părăsea
cămăruţa în căutarea neaşteptatului şi a extraordinarului. I se părea că cel
mai interesant lucru în viaţă poate fi găsit la colţul străzii următoare.
Uneori dorinţa de a ademeni soarta îl împingea pe cărări ciudate. Îşi petrecuse
două nopţi în gară; fusese înşelat mereu de borfaşi şmecheri şi ticăloşi,
plătise cu ceasul şi banii pentru nişte vorbe meşteşugite şi ademenitoare. Dar
cu aceeaşi însufleţire ridicase toate mănuşile aruncate în arena palpitantă a
aventurii.
Intr-o seară, Rudolf bătea o stradelă din vechea parte centrală a
oraşului. Două şuvoaie de oameni umpleau trotuarele — cei care se grăbeau să
ajungă acasă şi celălalt contingent,
neodihnit,
care-şi
părăseşte
căminul
pentru amăgitoarea urare de bun-venit, oferită de o table d'hote
cu o mie de waţi-putere.
Tînărul aventurier avea o înfăţişare plăcută şi se
mişca cu seninătate, dar cu un ochi ager. Ziua era vînzător într-un magazin de
piane. Cravata o purta trecută printr-un inel de topaz, în loc să-i pună
obişnuitul ac; şi odată scrisese unui editor al unei reviste că „Dovada iubirii
lui Junie”, de domnişoara Libbey, fusese cartea care îi influenţase cel mai
mult viaţa.
Cum mergea, atenţia îi fu atrasă de un clănţănit îngrozitor
care venea dintr-o vitrină, în faţa unui restaurant; cînd se uită
mai bine, distinse literele electrice ale unei firme de dentist, atîrnată sus
pe uşa alăturată. Un negru uriaş, îmbrăcat extravagant, într-o haină roşie cu
fireturi, pantaloni galbeni şi chipiu militar, împărţea cu discreţie cărţi de
vizită trecătorilor care
consimţeau să le ia.
Acest mod de a face reclamă la dentişti îi era bine
cunoscut lui Rudolf. De obicei, trecea pe lîngă cărţile de vizită fără să le
bage în seamă, dar în seara aceea, negrul îi strecură cu abilitate una şi el
nu-i dădu drumul, zîmbind la gîndul dexterităţii omului.
După cîţiva paşi, se uită cu indiferentă la cartea
de vizită. Surprins, o întoarse şi o privi din nou cu interes. Pe o parte era
albă; pe cealaltă scria cu cerneală: „Uşa verde”. Vreo cîţiva paşi în faţa lui,
Rudolf văzu pe altcineva aruncând cartea sa de vizita primită de la negru.
Rudolf o ridică. Era tipărită cu numele dentistului şi orarul obişnuit pentru
„plombe, punţi, coroane” şi promisiuni ademenitoare de operaţii nedureroase.
Aventurosul vînzător de piane se opri la colţ şi se
gîndi. Pe urmă traversă strada, înconjură blocul, traversă din nou şi se
alătura şuvoiului de oameni. Fără să pară că-l bagă în seamă pe negru,
cînd trecu a doua oară prin faţa lui luă nepăsător cartea de vizită care îi era
întinsă. Făcu cîţiva paşi şi se uită. Cu aceeaşi caligrafie ca pe prima, scria
: „Uşa verde". Pe jos erau alte trei sau patru, călcate în picioare de
trecători. Toate erau albe. Rudolf le întoarse. Toate conţineau orele de vizită
la „cabinetul" dentistului.
Rareori trebuise spiriduşul Aventurii să-i facă semn
de două ori lui Rudolf Steiner, adevăratul lui adept. Dar de data asta îi făcuse
semn de două ori şi căutarea începu.
Rudolf se întoarse agale la locul unde stătea
uriaşul negru, lîngă vitrina cu dinţii clănţănitori. De data asta, cînd trecu,
nu primi nicio carte de vizită. În ciuda ţinutei excentrice şi ridicole, negrul
avea o demnitate barbară
înnăscută, aşa cum stătea oferind cărţi de vizită cu amabilitate
unora şi lăsîndu-i pe alţii să treacă nestingheriţi. La fiecare jumătate de
minut, intona o frază aspră, neinteligibilă, asemănătoare cu bolboroseala
şoferilor sau a cântăreţilor de operă. Şi nu numai că nu-i dădu o carte de
vizită, dar lui Rudolf i se păru că primeşte de la chipul negru, mătăhălos şi
lucios o privire rece, aproape un dispreţ suveran.
Privirea îl străpunse pe aventurier. Citi în ea o acuzaţie
mută pentru culpa
în care se găsea. Oricare ar fi fost înţelesul cuvintelor misterioase scrise pe
cartea de vizită,
negrul îl alesese de două ori din mulţime, iar acum parcă îl
condamna pentru că era lipsit de isteţime şi de voinţa de a rezolva enigma.
Dîndu-se laoparte din iureşul mulţimii, tînărul cîntări din
ochi clădirea în care presupunea că îl cheamă aventura. Imobilul se ridica pe
cinci etaje. La parter era un restaurant mic. Primul etaj, acum închis, părea
să adăpostească un magazin de pălării sau blănuri. Al doilea, după literele
electrice care
clipeau, era al dentistului. Deasupra, un turn babl de reclame poliglote
se lupta să indice magazinele chiromanţilor, croitorilor, muzicanţilor,
doctorilor. Şi mai
sus, draperiile
în falduri şi sticle albe de lapte dintre ferestre arătau că acolo
se aflau apartamente.
După ce termină cu investigaţia, Rudolf urcă
sprinten treptele de piatră şi îşi continuă urcuşul pe scările acoperite de
covor, apoi se opri. Coridorul era slab luminat de două lămpi cu gaz — una
departe, la dreapta, cealaltă mai aproape, la stînga. Se uită către lumina mai
apropiată şi văzu în haloul palid o uşă verde. O clipă ezită. I se păru că distinge
zîmbetul batjocoritor al jongleurului de cărţi, dar se îndreptă spre uşa verde şi ciocăni.
Clipele dinaintea deschiderii uşii măsurau cu adevărat
palpitanta aventură autentică. Cîte nu puteau să fie în spatele pandurilor
verzi! Jucători cufundaţi în joc; borfaşi abili făurindu-şi capcanele cu
meşteşug; frumuseţea îndrăgostită de curaj, plănuind să fie căutată de el;
pericol, moarte, dragoste, nemulţumire, ridicol — toate acestea puteau fi
bănuite îndărătul temerarei bătăi în uşă.
Se auzi un foşnet slab şi uşa se deschise încet. În
prag apăru o fată care n-avea încă douăzeci de ani, nesigură pe picioare, cu
chipul alb. Fata scăpă clanţa din mînă şi se balansă uşor, bîjbîind cu cealaltă
mînă. Rudolf o prinse în braţe şi o aşeză pe o canapea decolorată, lipită de perete.
Închise uşa şi privi iute prin camera slab luminată de gaz. Curăţenie dar
sărăcie lucie, gîndi el.
Fata rămăsese nemişcată, de parcă ar fi leşinat. Rudolf
se uită tulburat prin cameră după un butoi. Persoanele leşinate trebuiesc
aşezate cu stomacul pe un butoi şi... nu, nu, asta e în cazul înecaţilor. Începu
să-i facă vînt cu pălăria. Se dovedi o iniţiativă reuşită, pentru că o lovi peste
nas cu borul şi ea deschise ochii. Şi atunci tînărul văzu că era chipul care
lipsea din galeria de portrete intime a inimii sale. Ochii cenuşii, sinceri,
nasul mic şi obraznic, părul castaniu, cu cîrlionţi cum sunt cîrceii de la măzăriche,
păreau finalul aşteptat al tuturor aventurilor lui minunate. Dar chipul era
teribil de slab şi palid.
Fata îl privi liniştită, apoi zîmbi.
—
Am leşinat mi se pare? întrebă slab. Dar cine ar
rezista? încearcă să nu mănînci nimic trei zile şi-ai să vezi!
—
Himmel! exclamă
Rudolf sărind în picioare. Vin imediat!
Se năpusti prin uşa verde şi coborî scările. După
douăzeci de minute era înapoi; împinse uşa cu vîrful pantofului ca s-o
deschidă. Avea braţele încărcate cu bunătăţi de la băcănie şi restaurant. Le
puse pe masă — pîine, unt, plăcinte, murături, stridii, friptură rece,
prăjituri, un pui fript, o sticlă cu lapte şi una cu ceai tare, fierbinte.
—
E ridicol să nu mănînci, izbucni Rudolf. Trebuie să
încetezi cu întrecerile, astea de a mînca cît mai puţin. Masa e gata.
O ajută să stea pe scaun la masă şi o întrebă :
—
Ai o ceaşcă pentru ceai?
—
Pe raftul de lîngă fereastră.
Cînd se întoarse cu cana, o văzu cu ochii
strălucitori cum muşcă cu poftă dintr-o murătură pe care o culesese cu infailibilul
instinct feminin. I-o luă din mînă rîzînd, şi-i umplu o cană cu lapte.
—
Bea întîi asta, îi ordonă, şi pe urmă ai să bei ceai
şi ai să mănînci o aripă de pui. Dacă eşti cuminte, mîine ai să poti să mănînci
şi murături. Şi acum, dacă-mi dai voie, mă aşez şi eu la masă.
Trase celălalt scaun. Ceaiul aduse strălucire în
ochii fetei şi-i rumeni puţin obrajii. Începu să mănînce cu un fel de
ferocitate delicată, ca un animal înfometat. Părea că socoteşte prezenţa şi
ajutorul tînărului ca ceva normal, dar fără a încălca buna-cuviinţă; se purta
ca un om care, trecînd printr-o mare suferinţă, avea dreptul să nu ţină seama
de formalismele societăţii omeneşti. Treptat, însă, pe măsură ce-i reveneau
puterile, îi reveni şi sentimentul convenienţelor sociale; începu să-i
spună mica poveste a vieţii ei. Semăna cu altele mii, pe care oraşul le deapănă
zilnic — povestea vînzătoarei
cu salariu foarte mic, din care încă i se mai „reţine" în timp ce profitul
magazinului
creşte vertiginos: pierduse timpul cu boala ; pierduse avantaje, speranţa şi
apoi... ciocănitul aventurierului la uşa verde.
Lui Rudolf însă, povestirea i se păru la fel de
măreaţă ca Iliada sau impasul din „Dovada iubirii lui June”.
—
Cînd mă gîndesc prin ce-ai trecut! exclamă el.
—
A fost groaznic, rosti fata solemn.
—
Şi nu ai rude, sau prieteni în oraş?
—
Pe nimeni.
—
Şi eu sunt singur pe lume, rosti Rudolf după un
timp.
—
Mă bucur, răspunse fata cu promptitudine, şi nu ştiu
cum, tânărului îi
făcu plăcere s-o audă că-i aproba situaţia solitară.
Nu trecu mult şi fetei începură să i se închidă
pleoapele şi suspină profund.
—
Mi-e grozav de somn şi mă simt minunat.
Rudolf se ridică şi-şi luă pălăria.
—
Atunci, noapte-bună. Un somn adînc o să-ţi
prindă foarte bine.
Întinse mîna. Ea i-o întinse pe a ei, şi-i
spuse „noapte bună“. În ochi însă i se citea o întrebare pusă atît de grăitor,
de cinstit şi patetic, încît el îi răspunse prin cuvinte.
—
Să ştii că trec mîine să văd ce faci. Nu scapi atît
de uşor de mine.
Pe urmă, la uşă, de parcă modul în care venise
fusese mult mai puţin important decît faptul că venise, ea îl întrebă :
—
Cum ai ajuns să baţi la uşa mea?
O privi o clipă, adueîndu-şi aminte de cărţile de
vizită şi simţi brusc un fel de gelozie. Dacă se întâmplase să cadă şi în alte
mîini, la fel de aventuroase ca ale lui? Se decise rapid că ea nu trebuie să
afle adevărul. O să-i ascundă că ştie de ciudatul expedient la care o împinsese
suferinţa.
—
Unul din acordorii noştri locuieşte aici. Am bătut
la tine din greşeală..
Ultimul lucru pe care-1 mai văzu în cameră, înainte
de a se închide uşa verde, fu zîmbetul ei.
In capul scărilor se opri şi se uita curios
împrejur. Apoi străbătu tot coridorul şi, întordndu-se, urcă la următorul etaj
ca să-şi continue explorările enigmatice. Toate uşile casei erau pictate în
verde. Mirat, coborî şi ieşi din casă. Năzdrăvanul negru nu plecase. Rudolf îi
arătă cele două cărţi de vizită.
—
Spune-mi de ce mi le-ai dat şi ce reprezintă?
Cu un zîmbet larg şi prietenos, negrul se
apucă să facă o reclamă înflăcărată celui ce-l plătise.
— P-acolo, şefule, spuse el, arătînd cu
degetul în josul străzii. Da’ cred că-i olecuţă cam tîrziu pentru
primu’ act.
Privind în direcţia arătată, Rudolf văzu. deasupra
intrării unui teatru, reclama sclipitoare a noii piese: „Uşa verde”.
— Am auzit că-i o piesă de mîna-ntîi, dom’le, continuă
negrul. Agentul care o reprezintă mi-a dat un dolar să împart şi vro’ cîteva cărţi d-ale ’mnealui, pe lîngă
cele ale lui dom’ doctor. Pot să vă ofer şi una din ale lu’ dom’ doctor,
domnule?
La colţul blocului în care locuia, Rudolf se opri să
bea o bere şi să fumeze un trabuc. Ieşi cu el aprins, îşi încheie haina şi se
adresă cu voce tare felinarului din colţ :
— Cred
totuşi că mîna Soartei m-a condus s-o găsesc. Concluzie care, în împrejurările
date, îl înscrie pe Rudolf Steiner în rîndurile adevăraţilor adepţi ai Idilei
şi Aventurii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu