Dicţionarul Webster defineşte
„speculantul” ca pe cineva care „cumpără şi vinde în scopul de a realiza
profituri rapide”, iar „specula” ca „înşelăciune, deposedare, jefuire”. Ultima
definiţie este folosită de public în semn de ostilitate faţă de cei care vând
bilete la negru.
Este uşor de înţeles motivul
acestei condamnări. Să
ne imaginăm un iubitor al teatrului, sau un fan al sportului, care soseşte
înainte de marele eveniment şi descoperă, consternat, că trebuie să plătească 50
de dolari pentru un loc de 10 dolari. El crede că aceste preţuri scandaloase
sunt cerute de speculanţi, care cumpără bilete la preţuri normale şi apoi le
păstrează în mod deliberat, până când oamenii sunt atât de disperaţi încât par
dispuşi să plătească orice preţ li se cere. Totuşi, o analiză economică va
arăta că este nedrept să-l condamnăm pe speculantul de bilete.
De ce există specula? O
condiţie sine qua non a vânzării la negru, absolut necesară
pentru existenţa acesteia, este un număr fix, invariabil de bilete. Dacă oferta
ar putea creşte o dată cu creşterea cererii, vânzătorul de bilete la negru ar
fi eliminat cu totul. De ce ar mai cumpăra cineva de la acesta, dacă şi-ar
putea procura bilete de la casă la preţul afişat?
O a doua condiţie necesară
este menţionarea, pe bilet, a unui anumit preţ. Dacă pe bilet nu ar apărea un
preţ specificat, vânzarea la negru, prin definiţie, nu ar putea avea loc. Să ne
gândim la nişte acţiuni cumpărate şi vândute la Bursa de valori din New York,
pe care nu este tipărit niciun preţ. Indiferent cât de multe ar fi cumpărate,
cât de mult timp ar fi păstrate, sau cât de mare ar fi preţul la care sunt
vândute din nou - ele nu pot fi „vândute la negru“.
De ce tipăresc teatrele şi
stadioanele preţul pe bilete? De ce nu permit să fie vândute la orice preţ va
propune piaţa, aşa cum se vinde grâul la bursa de mărfuri din Chicago sau
acţiunile la bursa de valori? Dacă s-ar proceda în acest mod, vânzarea la negru
ar fi eliminată. Poate că publicul consideră preţurile tipărite pe bilete ca un
mare avantaj; poate că acestea îi ajută pe oameni să-şi calculeze bugetul,
să-şi planifice vacanţele etc. Oricare ar fi motivul, oamenii trebuie să
prefere ca preţurile să fie specificate. Dacă nu ar avea această preferinţă,
managerii şi producătorii ar găsi că este în interesul lor să nu o facă. Deci,
a doua condiţie necesară pentru vânzarea la negru există prin cerere populară.
A treia condiţie care
trebuie să fie prezentă este ca preţul de pe bilet, ales prin management, să
fie mai scăzut decât „preţul de compensare al pieţei" (preţul la care
numărul de bilete pe care oamenii vor să le cumpere este egal cu numărul de
locuri disponibile).
Preţurile specificate mai
mici decât preţul de compensare al pieţei sunt o invitaţie
deschisă la vânzarea la negru. Aceasta deoarece, pentru un preţ mai mic,
numărul clienţilor dornici să cumpere bilete este mai mare decât cel al
biletelor disponibile. Acest dezechilibru pune în mişcare forţe care tind să-l
corecteze. Cumpărătorii aspiranţi încep să-şi înteţească eforturile de a
obţine bilete. Unii dintre ei devin dispuşi să plătească mai mult decât preţul
tipărit pe bilet. Preţurile cresc, iar dezechilibrul iniţial este corectat,
preţurile mai mari determinând o scădere a cererii.
De ce, oare, managerii teatrelor
şi cei ai stadioanelor îşi fixează preţurile sub preţul de compensare al
pieţei? În primul rând, pentru că preţurile scăzute invită o mare audienţă.
Cozile lungi de oameni care doresc să intre într-o sală de spectacol sau
într-un stadion constituie o reclamă gratuită. Cu alte cuvinte, managementul
alege preţuri mai mici pentru a economisi bani pe care ar trebui să-i
plătească pentru reclamă. Pe lângă aceasta, managerii se feresc să ridice
preţurile de pe bilete - chiar dacă nu le-ar fi prea greu să le vândă pentru un
eveniment sportiv deosebit sau pentru un film special - de frica unei reacţii
negative a spectatorilor. Mulţi oameni au sentimentul că există un preţ
„cinstit" pentru un bilet de cinema, iar managerii răspund acestui
sentiment. De aceea, chiar dacă ar putea cere preţuri mai mari decât cele
obişnuite pentru un film ca Naşul, directorii aleg să
nu o facă. Ei ştiu că mulţi oameni ar refuza să vină în continuare la sala lor,
având sentimentul că managerii au „profitat" de public cu ocazia rulării
acestui film foarte popular. Există şi alte câteva motivaţii, mai puţin
stringente, pentru a menţine preţurile fixate sub nivelele de echilibru. Luate
împreună, ele asigură continuarea acestei politici a preţurilor - a treia
condiţie necesară pentru vânzarea la negru.
Cercetând mai de îndeaproape
funcţia pozitivă îndeplinită de speculantul de bilete, s-a arătat că atunci
când preţurile biletelor sunt fixate sub nivelul de echilibru, există mai mulţi
clienţi decât bilete. Problema devine una de împărţire a unor bilete
insuficiente între numeroşii doritori. Vânzătorul la negru îşi joacă rolul
tocmai în rezolvarea acestei probleme.
Să presupunem că în timpul campionatului
de baseball, preţul unui bilet mediu este de 5 dolari şi stadionul este umplut
la capacitatea lui de 20 000 de locuri pentru fiecare meci. Cu toate acestea,
30 000 de oameni vor bilete pentru „marele joc" de la sfârşitul sezonului.
Cum vor fi distribuite sau raţionalizate cele 20 000 de bilete celor 30 000 de
oameni care vor să le cumpere? Care zece mii din cei treizeci de mii de
aspiranţi vor trebui să renunţe la meci?
Cele două metode
fundamentale de raţionalizare a bunurilor care se găsesc în cantitate
insuficientă au fost denumite de economişti „raţionalizare bazată pe preţ“ şi
„raţionalizare fără a folosi preţul". In primul caz, preţurilor li se
permite să crească. Acesta, în opinia noastră, este singurul mod cinstit de a
raţionaliza o marfă atunci când cererea depăşeşte oferta. In exemplul de mai
sus, preţul mediu al unui bilet ar putea creşte până la 9 dolari, dacă acesta
este preţul la care vor mai fi numai 20 000 de oameni dornici şi gata să
cumpere cele 20 000 de bilete. Procedura specifică,
prin care are loc această creştere de 4 dolari a preţului mediu al unui bilet,
este variabilă. Speculanţilor de bilete li s-ar putea permite să cumpere toate
biletele şi să le revândă la preţul de 9 dolari biletul. Sau, li s-ar putea
permite să cumpere 2 000 de bilete, celelalte 18 000 fiind vândute la preţul
tipărit de 5 dolari. Ei ar putea vinde cele 2 000 de bilete cu 45 de dolari
bucata, şi aceasta ar avea drept rezultat tot un preţ mediu de 9 dolari pe
bilet. Deşi vânzătorilor de bilete la negru li s-ar reproşa preţurile
„scandalos de mari“, preţurile ar fi, de fapt, rezultatul unei simple aritmetici.
Pentru că, dacă este necesar un preţ mediu de 9 dolari pentru a reduce cererea
de bilete la cele 20 000 disponibile, şi dacă 18 000 din ele sunt vândute cu 5
dolari bucata, atunci restul de 2 000 trebuie
vândute cu 45 de dolari fiecare.
In raţionalizarea care nu se
bazează pe preţ, preţurilor nu li se permite să crească pentru a reduce cererea
la nivelul ofertei disponibile. Sunt folosite alte tehnici pentru a obţine
acelaşi rezultat. Managerul poate distribui bilete pe baza principiului primul
venit - primul servit, sau poate utiliza alte tipuri de
favoritism în scopul de a restrânge piaţa: nepotismul (vânzarea biletelor numai
rudelor sau prietenilor), rasismul (a le vinde numai anumitor grupuri rasiale),
sexismul (a le vinde numai bărbaţilor). Anumite grupuri de vârstă pot fi
selectate, în timp ce tuturor celorlalte le va fi interzis accesul, pot fi
acordate privilegii speciale doar veteranilor de război, ori membrilor anumitor
partide. Toate aceste tehnici de raţionalizare care nu se bazează pe preţuri
sunt discriminatorii şi favorizează, în mod arbitrar, unele grupuri în
detrimentul altora.
Să analizăm o metodă tipică
de genul primul venit - primul servit (PVPS), deoarece
acesta este tipul de sistem cel mai larg utilizat şi cel considerat de obicei
„corect”. Deşi vânzarea biletelor a fost programată pentru ora 10,00 a.m. a
zilei în care are loc evenimentul, clienţii plini de speranţă se aşează la
coadă în faţa casei de bilete cu mult timp înainte. Unii se alătură rândului la
răsăritul soarelui; alţii, chiar în noaptea de dinainte. PVPS este deci
discriminatorie faţă de cei care consideră statul la coadă extrem de neplăcut,
faţă de cei care nu îşi pot lua o zi liberă pentru a sta la rând, sau faţă de
cei care nu îşi pot permite să angajeze servitori sau şoferi care să stea la
coadă în locul lor.
Oare raţionalizarea pe baza
preţului, şi deci specula cu bilete, îi favorizează pe cei bogaţi? La această
întrebare trebuie să dăm un răspuns echivoc. Dintr-un punct de vedere, specula
cu bilete ajută clasa de jos şi pe cea mijlocie, şi îi loveşte pe bogaţi. Dacă
presupunem că în rândurile clasei cu cel mai scăzut venit se află mai mulţi
oameni care sunt şomeri sau angajaţi parţial, ei au timpul şi ocazia să aştepte
la coadă. Chiar dacă ar fi angajaţi, ei nu pierd la fel de mult ca şi ceilalţi
când îşi iau liber de la serviciu. Pentru aceşti oameni cu puţine opţiuni,
vânzarea la negru a biletelor oferă un serviciu şi ocazia unei afaceri. Nu
există un alt domeniu în care o persoană săracă să-şi poată începe propria
afacere cu atât de puţin capital. In cazul descris mai sus, nu este nevoie
decât de 50 de dolari pentru a cumpăra zece bilete a câte 5 dolari. Când şi
dacă acestea sunt revândute cu 45 de dolari fiecare, este obţinut un profit de
400 de dolari.
Membrii clasei mijlocii sunt
şi ei ajutaţi, pentru că este mai puţin probabil ca aceşti oameni să aibă timp
disponibil să aştepte la coadă pentru bilete. Pentru ei este mai scump (în
sensul de venituri pierdute) să îşi ia liber de la serviciu decât pentru un
membru al clasei de jos. Este mai prudent, pentru un membru al clasei mijlocii,
să-şi cumpere un bilet de la speculant cu 45 de dolari, decât să aştepte la
coadă şi să piardă o sumă mult mai mare, pe care ar fi câştigat-o dacă se ducea
la lucru. Pe scurt, vânzarea biletelor la negru le permite oamenilor cu cele
mai mici venituri să servească drept agenţi plătiţi ai celor din clasa
mijlocie, care sunt prea ocupaţi pentru a aştepta la coadă pentru bilete
ieftine.
Oamenii bogaţi au servitori
care pot aştepta la cozi lungi în locul lor şi, prin urmare, nu au nevoie de
speculanţi. Intr-un caz, totuşi, vânzătorul de bilete la negru îl poate ajuta
chiar şi pe cel bogat atunci când speculantul, care este un specialist, poate
face treaba pentru o sumă mai mică
decât l-ar costa pe bogat dacă ar utiliza un servitor pentru acelaşi lucru. (Nu
trebuie să surprindă pe nimeni faptul că speculaţia cu bilete poate aduce tuturor
avantaje. Piaţa nu este o junglă unde oamenii pot avea avantaje numai în
detrimentul altora. Schimbul voluntar este modelul tipic de acţiune în care
ambele părţi au avantaje.) Dacă profitul cuvenit speculantului este mai mic
decât l-ar costa pe bogat să folosească un servitor, el poate cumpăra biletul
direct de la speculant, renunţând la intermediarul servitor, şi economisind
diferenţa de bani.
Dintr-o altă perspectivă,
totuşi, raţionalizarea pe bază de preţ şi vânzarea biletelor la negru îi
favorizează pe bogaţi, deoarece pentru ei va fi mai uşor să cumpere biletele la
preţul ridicat al pieţei, în timp ce pentru restul publicului acest lucru este
dificil sau imposibil. In orice caz, însă, aceasta este esenţa economiei
monetare şi ea trebuie acceptată, atâta timp cât dorim să obţinem avantajele pe
care numai un astfel de sistem le poate oferi.
In capitolul privind
importatorul, economia monetară este apărată, deoarece ea ne permite să ne
specializăm şi să beneficiem de diviziunea muncii. Imaginaţi-vă calitatea
vieţii şi şansele de supravieţuire dacă fiecare dintre noi ar fi restrâns la
ceea ce poate produce el singur. Perspectiva este înfricoşătoare. Vieţile
noastre depind de schimbul cu semenii noştri, şi majoritatea, dacă nu toţi
oamenii care trăiesc în zilele noastre, ar pieri dacă sistemul monetar ar
cădea.
Gradul în care noi nu
permitem banilor să raţionalizeze bunuri, gradul în care nu îngăduim bogaţilor
să obţină o parte mai mare din bunurile societăţii în mod proporţional cu cheltuiala
lor monetară, reprezintă gradul în care acceptăm deteriorarea sistemului
monetar. Desigur, este incorect să permitem bogaţilor să obţină o parte mai mare
de bunuri şi servicii, în măsura în care mulţi dintre ei şi-au adunat averile
nu prin intermediul pieţei, ci datorită ajutorului guvernamental. Cu toate
acestea, eliminarea sistemului monetar în scopul de a ne debarasa de averile
adunate ilicit ar fi similară eu aruncarea copilului o dată cu apa în care a
fost spălat. Soluţia este confiscarea directă a bogăţiei obţinute pe căi
necinstite.
Când bogăţia este câştigată cinstit, nu este nimic nepotrivit în faptul
de a putea primi o parte mai mare de bunuri şi servicii, iar acest lucru este
esenţial pentru menţinerea sistemului monetar. Speculantul, facilitând
raţionalizarea biletelor pe baza preţului, este eficient în a-i ajuta pe bogaţi
să obţină răsplata eforturilor lor.
Walter Block - Defending the undefendable
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu