O întîmplare în
provincie
În viaţa mea am
încercat să fac de toate, numai artist de circ n-am fost.
Dar odată,
totuşi, s-a întîmplat aşa că publicul m-a luat drept unul din aceia care
prezintă numere de travestiuri.
Nu ştiu cum o fi
acum, dar pe vremuri umblau prin Rusia specialişti din ăştia în ale deghizării.
Ieşeau, bunăoară, pe scenă, salutau publicul cu toată stima, apoi, după ce
dispăreau pentru un moment în culise, reapăreau, dar în alte haine, cu altă
voce şi în alt rol.
Ei bine, odată
am fost şi eu luat drept un artist din ăştia.
Era prin 1920
sau 1921.
La Piter, pentru
un funt de pîine se cereau două prosoape, trei cearşafuri, sau o armonică cu
trei rînduri de bumbi.
De-aceea, odată,
într-o toamnă, poetul imaginist Nikolai Ivanov, pianista Marusia Grekova, eu şi
poetul liric Dmitri Tenzor am părăsit Piterul în căutarea unei pîini mai lesne
de dobîndit.
Voiam să dăm o
raită prin mai multe oraşe din sudul ţării, cu un program variat
muzical-literar.
Voiam să
cîştigăm cu „arta noastră pură” o bucată de pîine cazonă, de secară.
Aşa că, la
sfîrşitul lui septembrie, înarmaţi cu tot soiul de delegaţii şi documente,
ne-am îmbarcat într-un vagon de marfă cu sobiţă şi am plecat în direcţia
sud-est.
Am mers mult.
Pe drum ne-am
împărţit în amănunt rolurile şi am întocmit programul.
Hotărîrăm
astfel. Primul număr îl prezintă pianista Marusia, cu cîteva piese muzicale
uşoare. Ea dă, ca să zic aşa, tonul întregii noastre reprezentaţii. Al doilea
număr îl susţine imaginistul. Acesta complică puţintel programul, făcînd aluzie,
cu versurile sale, în sensul că arta nu e întotdeauna înţeleasă de marea masă a
poporului.
Apoi mă produc
eu cu schiţele mele umoristice. Şi, în sfîrşit, poetul liric Dmitri Tenzor.
Acesta, ca să zic aşa, lăcuieşte tot programul, dîndu-i o nuanţă de facilitate
şi fineţe.
Programul era
întocmit cum nu se poate mai bine.
— Tovarăşi —
spunea imaginistul — în Rusia Sovietică noi suntem primii care am pornit pe
drumul cel bun. Noi coborîm conştient la nivelul maselor, pătrunzînd în
adîncurile lor. Cu acest program noi vom demonstra că arta pură nu piere. Cu
noi este poporul.
Pianista Marusia
îl asculta tăcută şi, ca să se exerseze, închipuia cu degetele pe genunchi nu
ştiu ce motiv complicat.
Eu trăgeam
mahorcă cu ceai, tot slobozind cîte-un scuipat verde şi veninos.
Poetul Dmitri
Tenzor spunea transportat:
— Arta pură îi e
necesară poporului... Ni se vor aduce pîini aburinde şi înmiresmate, flori, ouă
fierte... Bani nu luăm. Ce naiba să facem cu banii, dacă tot nu poţi să cumperi
nimic cu ei?...
În sfîrşit, pe
data de 29 am sosit într-un orăşel de provincie mic şi ploios.
În gară ne-a
întîmpinat foarte binevoitor un agent al căilor ferate. Agentul a cercetat mult
şi atent delegaţiile noastre. Pe urmă a dus mîna la chipiu salutînd în felul
acesta, şugubăţ, literatura rusă.
Ne-a spus
confidenţial că face şi el parte din pătura intelectuală şi că la timpul său a
absolvit două clase la gimnaziul de fete din localitate, şi că de aceea ar fi
amator şi el, între două procese-verbale, să guste din arta pură.
Agentul ne-a
promis că va veni neapărat la spectacolul nostru literar.
Am tras la nişte
cunoştinţe de-ale Marusiei.
Primele zile au
trecut într-o continuă alergătură.
Trebuia să
obţinem autorizaţia, să facem rost de sală, să aranjăm luminile şi să cădem la
o învoială cu impresarul.
Impresarul, un
om subţire şi dibaci, punînd la îndoială puterea de înţelegere a publicului provincial
în materie de artă pură, a stăruit să mai subţiem programul nostru cu numere
mai accesibile — muzică, cîntece şi exhibiţii de circ.
Asta, desigur,
ne dădea rău peste cap programul. N-am obiectat însă, pentru că altă soluţie
nu exista.
Spectacolul a
fost fixat pentru ziua următoare, la fostul club al comercianţilor.
În ziua de 30
septembrie, la ora 8 seara, stăteam emoţionaţi în cabina special rezervată
nouă.
Sala era ticsită
de lume.
Vreo sută de
ostaşi, o mulţime de gospodine, domnişoare, slujbaşi şi oameni cu tot soiul de
profesii libere aşteptau cu nerăbdare începerea reprezentaţiei, bătînd din
palme şi cerînd să se ridice cortina.
Primul, după
cîte mi-aduc aminte, s-a produs un trio muzical. Apoi un jongler excentric.
Acesta a avut un succes teribil. Publicul l-a bisat la nesfîrşit, urlînd şi
tropăind din picioare.
Urmau apoi
numerele noastre.
Marusia Grekova
a ieşit pe scenă într-o rochie neagră încheiată pînă la gît.
Cînd a apărut
Marusia, în sală s-a produs oarecare rumoare. Spectatorii s-au săltat de pe
locurile lor şi se uitau la pianistă. Mulţi rîdeau cu hohote.
Marusia s-a
aşezat la pian puţin tulburată şi după ce a executat o piesă scurtă, s-a oprit,
aşteptînd aplauzele. Dar aplauzele n-au urmat.
Marusia s-a
retras în culise teribil de derutată, fără s-o fi aplaudat nimeni.
După ea, a ieşit
aproape imediat imaginistul.
Aplauzele
furtunoase şi strigătele aprobative care l-au întîmpinat n-au contenit multă
vreme.
Flatat de
această atenţie şi de celebritatea de care se bucura pînă şi într-un mic oraş
de provincie, imaginistul se ploconea respectuos pînă la pămînt, cu mîna la
inimă.
A citit cîteva
poezioare pline de venin, dar cam confuze şi s-a retras foarte tulburat, pentru
că nici la plecarea lui n-au urmat aplauzele aşteptate.
N-a bătut din
palme nimeni.
Apoi, speriat
de-a binelea, am ieşit eu.
Apariţia mea a
fost primită cu strigăte de bucurie încă şi mai prelungite.
Cei din spate
săreau pe bănci, îi împingeau pe cei din faţă şi mă priveau ca pe cine ştie ce
dihanie.
— Dibaci! a
strigat unul. Dibaci lucrat, măi frăţioare!
— Tii,
pezevenghiul! a ţipat altul, vădit încîntat.
Eu, cu spaima-n
suflet, tremurînd pentru soarta ce mă aştepta, mi-am început povestirea abia
îngăimînd frazele.
Publicul îmi
asculta răbdător bălmăjeala şi chiar mă încuraja cu exclamaţii de felul acesta:
— Măi, ce pungaş!
Fir-ar el să fie!...
— Dă-i aşa, că-i
dai bine!
Bălmăjind
povestirea aproape pînă la capăt, m-am retras abia tîrîndu-mi picioarele. Ca şi
cei dinaintea mea, n-am fost răsplătit cu niciun fel de aplauze. Numai un
ostaş, unul înalt, s-a ridicat şi a zis:
— Iu-iu,
nemernicul, uite la el cum calcă! Ia uitaţi-vă, fraţilor, cum şchioapătă
înadins!
Ultimul trebuia
să se producă poetul liric.
S-a împotrivit
mult să iasă în scenă. Mai că plîngea în gura mare şi spunea că simte nişte dureri
în partea de jos a burţii. Zicea că abia în ajun a sosit din Piter, ca nu s-a
familiarizat cu oraşul şi că nu e obişnuit cu un asemenea auditoriu. Pînă la
urmă, tăbărînd cu toţii pe el, l-am îmbrîncit în scenă.
Aplauze
formidabile, însoţite de hohote de rîs şi de înjurături admirative, au zguduit
sala.
Publicul hohotea
şi urla peste măsură de încîntat.
O parte din
spectatori s-au repezit la scenă, privindu-l pe poetul liric cu o nespusă
curiozitate.
Poetul, buimăcit
de-a binelea, s-a rezemat de pian şi a stat aşa vreo cinci minute, fără a
scoate o vorbă. Pe urmă, s-a clătinat o dată, a deschis gura şi, mai mult mort
decît viu, s-a tîrît înapoi în culise.
Aplauzele n-au
contenit multă vreme. Cineva bătea de zor cu călcîiele în podea. Altcineva urla:
„bis, bis!”
Cu desăvîrşire
zguduiţi, noi stăteam ghemuiţi în cabină şi trăgeam cu urechea la rumoarea din
sală.
Impresarul se
foia pe lîngă noi şi se tot uita speriat la feţele noastre, pe care se citea
amărăciunea.
Imaginistul,
trist, cu buzele strînse, cu desăvîrşire perplex, şedea pe canapea. Apoi,
dîndu-şi părul pe spate, a zis cu tărie în glas:
— Eu voi fi
înţeles peste cincizeci de ani. Nu mai devreme. Versurile mele nu sunt
accesibile. Văd asta acum.
Marusia Grekova
plîngea înăbuşit, cu faţa ascunsă în palme.
Poetul liric
stătea nemişcat şi asculta speriat strigătele şi urletele din sală.
Eu nu mai
pricepeam nimic. Mai bine zis, îmi închipuiam că masele au înţeles arta pură,
dar într-o formă ciudată, necunoscută mie.
Strigătele,
însă, nu conteneau.
Deodată, s-a
auzit un tropăit în culise, şi în cabina noastră au dat buzna cîţiva
spectatori.
— Bis! Bis! ţipă
voios un cetăţean, dînd din mîini.
Noi am înlemnit.
Impresarul zise
cu o voce stinsă, împăciuitoare:
— Tovarăşi...
Nici o grijă... Se face... Aranjăm noi imediat... Ce ziceţi că doriţi?
— Ăla de
adineauri... — zise cetăţeanul. Publicul îl roagă mult să mai facă o dată...
Noi suntem delegaţi şi vă rugăm... Ăla de adineauri, cu deghizarea...
În clipa aceea
ne-am lămurit. Tuspatru fuseserăm luaţi drept unul, Iakimov, specialist în
arta deghizării, care dăduse spectacole în acest oraş anul trecut. Azi urma să
se producă după noi.
Buimăciţi cu
totul, ne-am pus maşinal paltoanele şi am ieşit din club.
A doua zi am
părăsit oraşul.
Mica pianistă,
lunganul de imaginist, eu şi, în sfîrşit, rubicondul poet liric demonstraserăm,
tuspatru, publicului din provincie, o adevărată minune a deghizării.
Dar poporul nu
ne-a răsplătit cu flori, cu ouă fierte şi cu onoruri.
O să
trebuiască să mai aşteptăm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu