În biroul
tăticului, gras şi rotund ca un cărăbuş, intră mămica, sfrijită ca o scrumbie
de Olanda, şi tuşeşte. La intrarea ei, fata din casă sare de pe genunchii
tăticului şi o zbugheşte după perdea; mămica nu dă acestui fapt nicio atenţie,
fiindcă a avut tot timpul să se deprindă cu micile slăbiciuni ale tăticului, pe
care le priveşte prin prisma unei soţii înţelepte, înţelegătoare faţă de
civilizatul ei bărbat.
— Pompicule, –
spune ea, aşezându-se pe genunchii tăticului, – am venit la tine ca să ne
sfătuim, dragul meu. Şterge-ţi buzele, vreau să te sărut.
Tăticul începe să clipească din
ochi şi îşi şterge buzele cu mâneca.
— Uite ce e,
tăticule. Ce să ne facem cu băiatul nostru?
— Dar ce s-a
întâmplat?
— A, nu ştii?
Doamne! Ce nepăsători sunteţi voi, taţii! E groaznic! Pompicule, hotărăşte-te
odată să fii măcar tată, dacă nu vrei… dacă nu poţi să fii soţ!
— Iar începi? Am
mai auzit de o mie de ori povestea asta…
Tăticul face o mişcare de nerăbdare
şi mămica e cât p-aci să cadă de pe genunchii lui.
— Voi, bărbaţii,
sunteţi toţi la fel; nu vă place să auziţi adevărul.
— Ai venit să-mi
vorbeşti de adevăr sau de băiat?
— Bine, bine,
gata… Pompicule, băiatul nostru a venit iar cu note proaste de la liceu.
— Ei şi?
— Cum „ei şi”?
N-o să fie primit la examen şi n-o să treacă în clasa a patra!
— N-are decât să
nu treacă. Nu-i nicio nenorocire. Numai să fie la şcoală şi să nu facă năzbâtii
acasă.
— Dar are
cincisprezece ani, tăticule! E cu putinţă să mai fie în clasa a treia la
vârsta asta? Închipuieşte-ţi că nemernicul de profesor de aritmetică i-a pus
iar un doi… E admisibil?
— Dacă o să-i
tragi ştrengarului vreo câteva nuiele, n-o să mai fie.
Mămica îşi trece degetul ei cel mic
pe buzele grase ale tăticului, şi i se pare că şi-a încruntat drăgălaş
sprâncenuşele.
— Nu, pompicule,
să nu-mi vorbeşti de pedepse… Copilul nostru nu-i vinovat… La mijloc trebuie să
fie o persecuţie… Fiul nostru – de ce să facem exces de modestie – e atât de
inteligent, încât nu se poate să nu ştie o tâmpită de aritmetică oarecare. El
le ştie pe toate foarte bine, de asta sunt convinsă!
— E un
chiulangiu, asta-i! Ar trebui să se zbenguie mai puţin şi să înveţe mai mult…
De ce nu stai tu pe scaun, mămico? Nu cred să fie prea moale pe genunchii mei.
Mămica coboară de pe genunchii
tăticului şi se îndreaptă spre fotoliu, convinsă că mişcările ei au graţii de
lebădă.
— Doamne, ce
nepăsare! şopteşte ea, aşezându-se şi închizând ochii. Nu, nu-ţi iubeşti
copilul! Fiul nostru e atât de drăguţ, atât de deştept, atât de frumos… E
persecutat, pot să jur că e persecutat! Nu, nu trebuie să rămână repetent, n-am
să admit aşa ceva.
— Ba o să
trebuiască să admiţi, dacă nemernicul nu se ţine de carte… Of, voi, mamele!… Şi
acum du-te frumuşel, că eu mai am ceva… treabă…
Tăticul se apleacă pe birou, îşi
bagă nasul în nişte hârţoage şi trage cu coada ochiului spre perdea, aşa cum se
uită un căţel la farfurie.
— Nu plec, tăticule…
nu plec! Văd că te necăjesc, dar ai şi tu un pic de răbdare… Tăticule, trebuie
să te duci la profesorul de aritmetică şi să-i dai ordin să-i pună fiului
nostru o notă bună… Trebuie să-i spui că fiul nostru ştie bine aritmetică, dar
că-i cam plăpând şi de aceea nu poate să strălucească chiar de fiecare dată.
Constrânge-l pe profesor. Cum poate un băiat în toată firea să rămână în clasa
a treia? Dă-ţi toată silinţa, pompicule! Sofia Nicolaevna a găsit că fiul
nostru seamănă cu Paris, închipuieşte-ţi!
— Mă simt foarte
măgulit, dar nu mă duc! N-am timp de pierdut.
— Ba da,
tăticule, ai să te duci!
— Nu mă duc…
Când am spus un lucru, aşa rămâne… Acum lasă-mă, drăguţo… Mai am ceva treabă…
Mămica se scoală şi ridică glasul.
— Ai să te duci!
— Nu mă duc!
— Ba ai să te
duci!! strigă mămica. Dacă n-ai să te duci, dacă n-o să-ţi fie milă de unicul
tău fiu, atunci… Mămica scoate un ţipăt ascuţit şi, cu gestul unui tragedian
înfuriat, arată perdeaua… Tăticul roşeşte, se fâstâceşte, începe netam-nesam să
cânte o melodie oarecare şi îşi scoate haina… Întotdeauna se fâstâceşte şi se
prosteşte cu desăvârşire când mămica arată spre perdea. Se predă. Este chemat
fiul, căruia i se cere să-şi dea cuvântul că se va îndrepta. Fiul se supără, se
încruntă, se bosumflă şi declară că ştie aritmetică mai bine decât profesorul
şi că nu este vinovat că pe lumea asta nota cinci nu o obţin decât elevele de
pension, bogătaşii şi linguşitorii. Începe să plângă cu hohote şi se grăbeşte
să indice cât mai exact adresa profesorului. Tăticul se bărbiereşte, îşi trece
de câteva ori cu pieptenele peste chelie, se îmbracă mai îngrijit şi se duce
să-şi arate „mila de unicul său fiu”.
Potrivit obiceiului mai tuturor
tăticilor, intră la profesorul de aritmetică fără să se anunţe. Câte lucruri
poţi să vezi şi să auzi când intri fără să te fi anunţat! Tăticul îl aude de
pildă pe profesor spunând nevestei sale: „Mă coşti foarte scump, Ariadna!…
Capriciile tale n-au margini!” Şi o vede pe nevastă aruncându-se de gâtul
soţului şi spunând: „Iartă-mă! Tu nu mă coşti decât puţin, dar te preţuiesc
mult!” Tăticul găseşte că nevasta profesorului este tare nostimă şi că, dacă
n-ar fi atât de sumar îmbrăcată, nu ar avea atâta farmec.
— Bună ziua!
spune el, apropiindu-se foarte la largul lui de cei doi soţi şi înclinându-se.
Profesorul se fâstâceşte o clipă, iar nevastă-sa se aprinde la faţă şi dispare
cu iuţeala fulgerului în odaia vecină.
— Iartă-mă,
începe tăticul zâmbind, poate că te-am cam… deranjat… Eşti sănătos? Am onoarea
să mă recomand… Precum vezi, nu sunt chiar un necunoscut… Sunt şi eu
funcţionar de stat… Ha-ha-ha! Dar nu te osteni, te rog!
Domnul profesor zâmbeşte uşor, din
bună cuviinţă, şi arată cu mâna un scaun. Tăticul se întoarce pe un picior şi
ia loc.
— Am venit,
continuă el, jucându-se cu ceasul său de aur, pentru a-l arăta domnului
profesor, am venit să stau de vorbă cu dumneata… Mda… Ai să mă ierţi,
bineînţeles… Nu prea ştiu să mă exprim savant, îmi place să spun lucrurilor pe
nume. Ha-ha-ha. Ţi-ai făcut studiile la universitate?
— Da, la
universitate.
— Aşa-a!… Ei,
dar… ce vreme frumoasă e astăzi… Dumneata, Ivan Feodorîci, ai pus băieţaşului
meu un doi… Mm… da… Dar n-are a face… Fiecare capătă ce i se cuvine… Orice bir
este bir, şi o învăţătură de minte e o învăţătură de minte. He-he-he!… Totuşi,
e… cum să-ţi spun?… neplăcut. Oare fiul meu nu pricepe bine aritmetica?
— Ce să vă spun?
N-aş zice că nu pricepe, dar nu învaţă. Da, nu ştie materia.
— Şi de ce n-o
ştie?
Profesorul holbează ochii.
— Cum de ce?
spune el. Fiindcă nu ştie şi nu-şi dă osteneală.
— Vai de mine,
Ivan Feodorîci! Fiul meu îşi dă multă osteneală. Mă ocup chiar eu de el…
Munceşte şi nopţile… Ştie totul foarte bine… Faptul că mai face câte o
ştrengărie… Ce vrei, e vârsta! Care dintre noi n-a fost tânăr? Nu te-am deranjat?
— Vai de mine!…
Vă sunt chiar foarte recunoscător… Dumneavoastră, părinţii, sunteţi musafiri
prea rari la noi, dascălii… De altfel, lucrul acesta dovedeşte încrederea pe
care o aveţi în noi; şi lucrul principal în toate este încrederea.
— Bineînţeles…
Principalul e că nu ne amestecăm… Vasăzică, fiul meu n-o să treacă în clasa a
patra?
— Nu, fiindcă nu
are numai la aritmetică media anuală doi.
— Aş putea să mă
duc şi la ceilalţi. Dar ce facem cu aritmetica? Hm!… Ai să-i îndrepţi nota?
— Nu pot! (Profesorul
zâmbeşte.) Nu pot!… Doream ca fiul dumneavoastră să treacă, mi-am dat toată
silinţa, dar nu învaţă, şi e şi obraznic pe deasupra… Am avut de mai multe ori
neplăceri cu el.
— E un copil. Ce
să-i faci?! Îndreaptă-i nota, pune-i măcar un trei!
— Nu pot!
— Ei, fleacuri!…
Ce tot vorbeşti? Ca şi cum eu n-aş şti ce se poate şi ce nu se poate. Îţi spun
că se poate, Ivan Feodorîci!
— Nu se poate!
Ce vor spune ceilalţi cu nota doi? Nu-i drept, oricum aţi întoarce lucrurile.
Zău că nu pot!
Tăticul îi face cu ochiul.
— Poţi Ivan
Feodorîci! Ce să mai pierdem timpul cu vorba! Nu-i o treabă atât de importantă,
ca să ne tocmim trei ceasuri… Spune-mi, ce socoteşti drept în cugetul dumitale
de om învăţat? Ştim şi noi ce înseamnă dreptatea dumneavoastră. He-he-he! Mai
bine mi-ai vorbi deschis, Ivan Feodorîci, fără ascunzişuri. I-ai pus dinadins
nota doi… Atunci, unde-i dreptatea?
Profesorul deschide ochii mari şi
se mulţumeşte cu atât; de ce nu se arată jignit – asta va rămâne întotdeauna
pentru mine o taină a sufletului de dascăl.
— Ai făcut-o
înadins, continuă tăticul. Aşteptai un musafir. He-he-he!… Ce să zic? Poftim!…
Sunt de acord… orice bir este bir… Înţeleg viaţa, precum vezi… Oricât am
progresa… mda… obiceiurile din vechime rămân totuşi mai bune, mai folositoare…
Cât am, atâta dau.
Suflând zgomotos, tăticul scoate
portofelul din buzunar şi întinde spre mâna profesorului o hârtie de douăzeci
şi cinci de ruble.
— Poftim!
Profesorul roşeşte, îşi bagă capul
între umeri şi nimic mai mult. De ce nu-i arată tăticului uşa, iată ce va
rămâne întotdeauna pentru mine o taină a sufletului de dascăl.
— Nu te ruşina…
continuă tăticul. Te înţeleg foarte bine. Acel care spune că nu ia – ia totuşi…
Cine refuză în ziua de astăzi? Nu se poate să nu iei, frate dragă… Pesemne că
nu te-ai obişnuit încă? Poftim!
— Nu, pentru
Dumnezeu…
— E prea puţin?
Ce vrei, mai mult nu pot să dau… Ei, haide!
— Vai de mine,
pentru nimic în lume!…
— Cum vrei…
Îndreaptă totuşi nota doi!… Nu te rog atât eu, cât mama… Plânge mereu, vezi dumneata…
Are bătăi de inimă şi aşa mai departe.
— Îmi pare
sincer rău de soţia dumneavoastră, dar nu pot.
— Dacă fiul meu
nu trece în clasa a patra… nu mai am trai în casă! Mda… Hai, trece-l!
— Aş face-o
bucuros, dar nu pot… Doriţi o ţigară?
— Grand mersi…
mai bine făgăduieşte-mi să-l treci… Ce grad ai?
— Consilier
titular… Totuşi, îndeplinesc o funcţie care corespunde gradului superior. Hm!…
— Aşa… Ei, ne
vom înţelege… O simplă trăsătură de condei, ce zici? Merge? He-he!
— Nu pot, odată
cu capul!…
Tăticul tace niţel, se gândeşte şi
porneşte din nou la ofensivă împotriva domnului profesor. Ofensiva ţine foarte
mult. Profesorul este nevoit să repete de vreo douăzeci de ori invariabilul său
„nu pot”. În cele din urmă, i se face lehamite, fiindcă tăticul a depăşit orice
limită. Vrea să-l pupe, îl roagă să fie examinat chiar el la aritmetică,
povesteşte câteva anecdote porcoase şi ia un ton familiar. Profesorului i se
face silă.
— Vania, e
timpul să pleci! strigă din odaia vecină nevasta profesorului. Tăticul înţelege
aluzia şi taie cu trupul său masiv drumul spre uşă. Profesorul se simte sleit
de puteri şi începe să se tânguie. În cele din urmă, i se pare că a născocit un
lucru genial.
— Iată ce e, spune el
tăticului. Voi îndrepta media anuală a fiului dumneavoastră, dacă şi ceilalţi
colegi ai mei îi vor pune nota trei la materiile lor.
— Pe cuvânt de
onoare?
— Da, îi voi
îndrepta nota – dacă o îndreaptă şi ei.
— Aşa mai zic şi
eu. Bate palma. Eşti o bomboană. Am să le spun că ai şi îndreptat-o. Vasăzică
ne-am înţeles! Îţi datorez o sticlă de şampanie. Şi când pot să-i găsesc acasă?
— Chiar acum.
— Bine! Vasăzică
rămânem prieteni? Ai să vii odată pe la noi, fără fasoane?
— Cu multă
plăcere. Mergeţi sănătos!
— Orevuar!
He-he-he!… Of, tinere, tinere! La revedere!… Bineînţeles că trimiţi un salut
domnilor colegi ai dumitale? Am să li-l transmit. Spune soţiei dumitale un
resume respectuos din partea mea… Şi vino să ne vezi!
Tăticul face o plecăciune, îşi pune
pălăria pe cap şi iese…
„Ce om cumsecade, gândeşte domnul
profesor, uitându-se pe urma tăticului. Simpatic chiar. Ce-are în guşă şi-n
căpuşă. E simplu şi bun… Îmi plac oamenii ca el”.
În aceeaşi seară mămica şade din
nou pe genunchii tăticului (pe care după aceea are să se aşeze fata în casă).
Tăticul o asigură că fiul lor va trece şi că pe intelectuali mai uşor îi
îndupleci cu o purtare plăcută şi cu un fel politicos de a le pune piciorul în
prag, decât cu bani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu