Concert
De cîteva clipe inginerul Dallasia simţea că-l
deranjează ceva prin somn. Îi răsunau în cap ecouri ciudate, rezonanţe,
acorduri; acorduri ca de pian. Se trezi şi, după lumina slabă, înţelese că era
mult mai devreme ca de obicei. Alături de el soţia, aşezată pe pat, numai
pe jumătate, cu pleoapele lăsate şi cu mătăniile împletite pe degete, mişca
buzele în tăcere.
Într-o cameră depărtată, acorduri adevărate de pian se
succedau lent, amplu, cu dezacorduri frecvente, arpegii, pauze, ca nişte
încercări repetate de a fixa anumite note în octavă, cînd foarte jos, cînd
foarte sus.
— Aţi înnebunit? spuse inginerul foarte iritat
soţiei. Chemaţi acordorul la ora asta!? E şase!
Doamna Dallasia ridică o clipă ochii spre tavan pentru
a cere lui Dumnezeu învoirea de a întrerupe rugăciunea, apoi se întoarse spre
soţ :
— E Laura care repetă La Cathedrale engloutie. Nu
auzi orga, cîntecele călugărilor, apele care se despart? Ştii bine că azi are
concert.
— Eu am trimis-o. În ajunul concertului este
întotdeauna atît de nervoasă... Puţin schi, puţină puritate, acolo sus, o
calmează.
— Nu mi se pare. Întotdeauna coboară mai irascibilă
ca înainte. Cu cine s-a dus?
— Cu S.P.Z.A., Societatea prietenelor zăpezilor alpine.
Sunt numai fete. În fiecare excursie le însoţeşte o doamnă în vîrstă. În
privinţa aceasta sunt liniştită.
— Eu aş prefera să meargă şi băieţi.
— Guido!
— Ei, da, are douăzeci şi doi de ani şi nu ştie să
danseze, nu ştie să se poarte în societate; cînd o roagă cineva să cînte
pozează ca şi cum ar fi vorba de o profanare. „Ah, Chopin nu; orice, dar Chopin
nu!“ Iar tu, în loc s-o ajuţi sa iasă din starea asta, o afunzi din ce în ce
mai mult. Pariez că la douăzeci şi doi de ani nu s-a sărutat cu niciun băiat!
— Guido! Doamna Dallasia se ridică pe pat foarte
palidă oscilînd între dezgust şi indignare. Nu ştiu cum îndrăzneşti să vorbeşti astfel în faţa mea. De altfel,
întotdeauna mi-ai spus că-mi încredinţezi în întregime sarcina şi
responsabilitatea educaţiei copiilor noştri şi ai declarat întotdeauna că n-ai
să te amesteci. Nu pot discuta
cu tine pentru că un om care este departe de Dumnezeu, e departe de orice
adevăr, chiar şi de cel mai mic. E inutil să repetăm scenele obişnuite.
Gîndeşte-te mai întîi să-ţi linişteşti propriul tau cuget. De cît timp nu te-ai
spovedit?
Inginerul se stăpîni să nu izbucnească. Oftă (nu avea
chef să se certe) şi tuşi (dar îşi menţinea ideile). Şi totuşi, dacă nu
îndrăznea niciodată să discute cu soţia despre educaţia copiilor, aceasta nu se
datora atît lenei, cît unui vag sentiment de remuşcare pentru păcatele sale
ascunse, pentru viciile sale. Şi mai ales în zilele acelea cînd risca să fie
descoperit. Se ridică oftînd şi se îndreptă spre baie. Trecînd prin faţa
camerei fiicei şi auzind că aceasta continua să cînte, intră.
Un frig neaşteptat, aprig, îl sili să se înfăşoare mai
bine în halat. În fundul camerei încăpătoare şi mohorîte, o fereastră mare era
larg deschisă spre curte: se vedea albind un zid. Intrau frigul şi bruma toamnei
înaintate. Patul, aproape un pat de campanie, era desfăcut. Alături pe noptieră
şi de jur împrejur, pe jos, pe scaune, pe noptieră, pe birou, pe pian, zăceau fară
rînduială cărţi răvăşite sau pe jutmătate deschise, hârtii, partituri, note muzicale,
bocanci de munte, ciorapi trei sferturi, tricouri, ulcele de aluminiu, tablete
de meta care strecurau mirosul lor metalic în atmosfera aceea cenuşie şi
îngheţată. O pereche de schiuri era sprijinită de perete. Ultimele acorduri
din Debussy, pianissimo şi foarte înalte,
se rostogoleau ca nişte monede false. Vîrîtă într-o pijama mare de lînă ca
într-un sac, Laura cînta cu ochii închişi şi nici măcar nu se întorsese să
privească. La un moment dat tatăl său, crezînd că terminase, făcu un pas
înainte: - Laura.
Lipsea însă un acord. Laura ţinea mîinile suspendate
deasupra claviaturii. La întreruperea tatăui îşi strîmbă buzele în semn de
iritare şi dezgust. Aşteptă un momenit, ţinând mîinile ridicate, ca şi cum ar
fi vrut să-i provoace o criză de catalepsie unei persoane întinse în faţa ei, apoi
se lăsă să cadă perpendicular, dar calculînd şi reţinînd greutatea în aşa fel încît
acordul să rezulte conform indicaţiei, pppp, de două ori pianissimo.
Inginerul tremura de frig. Ca să fie sigur că bucata
se terminase, aşteptă încă o jumătate de minut, apoi înaintă şi o sărută pe
frunte :
— Bună dimineaţa, Lalla. Dar e frig al dracului. De
ce ţii deschis? Şi apoi bucata o ştii foarte bine, ai înnebunit de cînţi la ora
asta cînd lumea din jur doarme?
— Puţin îmi pasă; nu încercasem niciodată aşa devreme;
minunat; e ca o rugăciune; mama spune rugăciunea, eu cînt La Cathedrale engloutie: mult mai potrivit, foarte
frumos.
Vorbea repezit, foarte iute, amestecînd partea finală
a fiecărui cuvînt cu începutul celui următor, astfel încît cineva care n-o mai
văzuse demult o înţelegea greu. Avea o voce aspră, enervantă, cînd răguşită,
cînd ascuţită. Tonul era încontinuu agresiv şi plictisit.
În faţa acelei reacţii şi a explicaţiei cu privire la
rugăciune, inginerul lăsă capul în jos cum făcea de obicei cînd asculta
discursurile paradoxale şi arogante ale fiicei sale. Simţea vag că la mijloc
era ceva ciudat. Dar acel fel de a fi agresiv, atît de asemănător cu cel al
soţiei sale, îi cam închidea gura; şi gîndul că Laura era atît de pricepută în
acele materii, atît de cultă, licenţiată în litere şi absolventă a
Conservatorului (la vîrsta ei! Studiase şi citise atît!) îi inspira o anumită
timiditate, lui care era complet ignorant în privinţa a tot ce nu era cifră sau afacere, care citea numai romane
franţuzeşti cu coperta galbena ca: Gyp, Prevost, Benoît, pe care fiica şi soţia
sa le detestau în egală măsură, fiecare din alte motive...
„Dacă nu mă înţelege, să nu vină să mă
plictisească", gîndea Laura iritată de reticenţa şi de slăbiciunea
tatălui său.
Aşteptă nerăbdătoare să iasă, apoi lăsă
capacul peste claviatură. Alergă la uşă şi învîrti cheia. Închise fereastra,
apropie obloanele.
Simţea un nod în gît, o apăsare, nevoia de a lăsa
totul baltă, de a schimba, de a începe să trăiască. Ah, cum îl mai ura pe
taică-său, omul acela mic de statură, parfumat şi ipocrit. Cum o ura pe
mamă-sa, femeia aceea brunetă, grasă, dogmatică. Şi iată, camera ei, se izola
de restul casei, se desprindea ca un vagon de convoi şi călătorea departe, dar
nu spre efemera castitate a zăpezilor sau a muzicii; în întuneric şi în căldura
pe care caloriferul începea din nou s-o împrăştie, apărea un alt idol, tainic,
înăbuşitor, mai scump. Laura se cutremură de oroare, amintindu-şi că în curînd,
poate foarte curînd, se va afla în prezenţa materială a acestui idol. Şi
totuşi ea însăşi visase şi jinduise după clipa care se apropia înfricoşătoare,
făcuse toţi paşii necesari ca să ajungă aici, înfrînsese rămăşiţele vechilor
scrupule religioase, se constrînsese la ceea ce ar fi fost considerat o
nebunie, numai să termine cu chinul, cu falsitatea continuă a propriei vieţi,
numai să facă în sfîrşit un lucru pe care îl
visase. Strada aceea aglomerată; uşa aceea cu geamuri;
biroul în care se prezentase aproape travestită... va avea forţa să continue,
să meargă pînă la capăt ? Cu un tremur lăuntric, nervos, aproape fizic
întrevăzu plăcerea şi gîndind: după
concert, in seara asta, se îngrozi.
Se aruncă în genunchi înaintea patului, apucă o pernă
şi îşi înfundă capul în ea. Din laşitate îşi negă pentru o clipă propria
suferinţă, îşi învinui instinctele de exagerare. Se întoarse în urmă: Chopin şi
munţii erau unicul adevăr. Nu se va duce. Nu va face nimic. Şi deodată, simţind
moliciunea pernei în propriile-i braţe, se răsuci în pat, cuprinsă din nou de
o dorinţă disperată.
Compania de revistă Diana Francy era în turneu la
Torino; inginerul Dallasia trăia într-o nelinişte continuă. Cînd, profitînd de
propriile-i afaceri, o întîlnea pe Diana în alte oraşe, acestea erau evadări
necondamnabile de lîngă soţie şi familie, zile de bucurie vulgairă şi
iresponsabilă. La Milano, la Genova, la Roma, nu risca să fie recunoscut, îndoielile
sale morale amuţeau. Dar, vai, provincia asta, gaura asta de Torino...
Privirile trecătorilor la ieşirea de la Bursă, în staţia de taxi, la intrarea
în hotel. ’L cavajer Arduin ’l nvud d’l panaté d’an facia, ’l
cugnà d’l barbé (*); la fiecare
colţ era unul care-l cunoştea din vedere. Şi acum, să aştepte într-un coridor
de hotel, în faţa uşii unei artiste de varieteu: dintr-o clipă în alta putea să
răsară careva! Cu ce nerăbdare şi cu ce teamă ciocănea ca să-i deschidă Diana.
—
Draga mea, te
rog, deschide, sunt eu, şopti şi privea în jur, exasperat.
In sfîrşit, se auzi din interiorul camerei zgomotul
unor picioare desculţe care alergau pe covor. Uşa se deschise.
—
Tocmai mîncam.
Diana îl conduse înăuntru, se urcă din nou în pat şi
continuă să mănînce sandvişurile de pe o tavă. Inginerul se întinse alături de
ea şi îi puse capul pe umăr, suspinînd. Cît îi era de antipatic omul acela cînd
se aflau la Torino! Părea un bătrînel irascibil, care păstrase temeri şi
slăbiciuni de adolescent.
—
Nu trebuie să
închizi uşa cu cheia cînd n-ai cameristă. În fiecare dimineaţă trebuie să
aştept afară un sfert de oră. Încă n-ai găsit?
—
Agenţia mi-a
telefonat astăzi că îmi trimite una să o văd. Vrei? Gin, portocală, lămîie. Şi
acum trebuie sa mă aranjez puţin. Nu, nu, lasă-mă în pace.
Se ridică. Era înaltă, grasă, voinică dar fără să fie
masivă, cu pieptul şi şoldurile puternice. Capul, în raport cu restul trupului,
era foarte mic. Văzută din spate, cu pijamaua aceea de mătase roşie pe ea, cu
părul negru tăiat în unghi pe ceafă, foarte scurt, şi cu urechile descoperite,
putea fi luată drept bărbat.
Întins pe pat, inginerul o privea insistent:
—
Micuţo...
—
Dacă te
plictiseşti, uite - şi ridică de jos o broşură; Madona din sleeping. Ai citit-o?
Inginerul luă cartea.
—
Nu, dar am auzit
de ea. A den ésse fresc(**).
—
O, e foarte
nostimă! Am şi ajuns la jumătate.
Aşezată
în faţa oglinzii, cu bluza de la pijama lăsată pe umeri, începu să-şi maseze
pieptul cu cremă.
CONCERTUL DE
BINEFACERE AL PIANISTEI LAURA DALLASIA
Program :
Beethoven Sonata Les adieux
César Franck Preludiu,
coral şi fugă
Debussy
La Cathedrale engloutie
Chopin
Balada în la bemol major,
opus 53
Liszt
San Francesco vorbind păsărilor
În pauzele dintre bucăţi, Laura se retrăgea într-un
salon şi se odihnea câteva minute. Prin uşa deschisă putea să vadă un colţ din
sala plină de lume şi zgomot. Observa publicul cunoscut al concertelor din
oraş. I se părea că vede toată acea lume falsă, meschină şi plicticoasă cu un
amestec de milă şi ironie, ca într-o amintire îndepărtată. Peste o jumătate de
oră ea o părăsea, îşi schimba viaţa. Vechii amatori, nelipsiţi, pasionaţi,
îndobitociţi. Maestrul Beurati care, surîzînd, şi clătinînd liniştit din cap
în semn de veşnic scepticism şi dezaprobare, nu pierde nici un concert.
Avocatul Strano, diletant la violoncel, suflet de muzician oprimat de proza
judecătoriilor, care ridică în slăvi, entuziast, ultima operă, ultimul concert,
ultimul artist pe care l-a ascultat. Şi tinerii eleganţi care fac caz de
muzică întocmai ca de cravatele lor dernier cri,
care nu admit să se plictisească la Bach şi, care aşezîndu-de alături de
domnişoarele cele mai drăguţe sau de partidele cele mai bogate, se apleacă la
urechea lor şi le fac curte. O, Doamne, ce plictiseală! Cît sunt de nesuferiţi
bărbaţii, de neghiobi şi de enervanţi. Privesc fetele din jur cu ochi
strălucitori, cu chipuri prostite. Chiar şi cei mai inteligenţi, cît sunt de
proşti! Şi mai ales inutili, exact, inutili.
—
Domnişoară, îmi
permiteţi. Mulţumesc. L-am înţeles pentru prima dată pe Franck. Această dorinţă
de logică şi totodată de transcendenţă, după marea senzualitate a
agnosticismului wagnerian.
Era un tînăr înalt, palid, cu ochelari mari, cu părul
aproape blond şi ondulat, căzut pieziş pe frunte. Laura îşi aminti că urma
să-şi dea licenţa în istoria muzicii.
„Ah, da, dorinţa, cît e de frumoasă, nu? Ce lucru
minunat! O să lase viaţa aceea dar pianul n-o să-l lase. O să ducă cu sine
toată muzica. Un pian o să găsească cînd şi cînd, şi o să cînte pe furiş. Şi
poate într-o zi o să fie certată şi luată în rîs prin cuvinte vulgare fiindcă o
să fie prinsă cîntînd. O să fie batjocorit Franck, şi se va scuipa (ah ce
voluptate!) pe divinul Chopin.
Mama
apăru în uşă.
—
Grăbeşte-te,
Laura, mi se parc că este timpul sa începi.
Era ultima parte. Laura se ridică. Picioarele
îi tremurau. Încă o jumătate de oră. Apoi viaţa (această viaţă comodă, leneşă,
fără griji, plină de satisfacţii pentru vanitate) se va schimba.
Se aşeză la pian în aplauze. Sala
tăcu. Laura ridică mîinile, îşi imagină oceanul, falezele bretone, un soare
mare, împrăştiat pe un cer alb de ceaţă. Lăsă să-i cadă mîinile, valurile
începură să se spargă încet, armonios, la intervale regulate. Era o dimineaţă
liniştită.
Ca într-un vis scena se schimbă şi
în aceeaşi lumină albă şi difuză Laura văzu munţii. O, de vreme ce nu era
posibil să plece pe ocean, să plece în schimb în munţi să trăiască toată viaţa
într-o pace inumană, extatică, înconjurată de ceţuri.
Doamna Dallasia îşi privea fiica cu
mîndrie dar şi cu nelinişte. Toaleta aceea neagră era totuşi puţin cam
decoltată. Ar merge dacă Laura, cîntînd,
nu s-ar răsuci atîta. Parcă aş fi ştiut. Alaltăieri, cînd a venit croitoreasa,
atîta m-am înfuriat. Vai, i se desface
breteaua. Dacă nu ar mişca atîta din umerii ăia. Cîntă bine, e adevărat, cîntă cu multă expresivitate, şi Casella a spus asta, dar se identifică aşa de mult cu ce cîntă, sărăcuţa.
Laura începuse Poloneza lui Chopin, gîndindu-se tot la munţi. Dar cînd
ajunse la crescendoul mîinii stîngi, misterios, înspăimîntător, exaltant,
asemănător apropierii de ceva necunoscut, groaza de ceea ce i se va întîmpla
peste puţin o cuprinse din nou şi împreună cu groaza o sfîşietoare dorinţă:
astfel încît, cu şalele cutremurate de un fior, se lăsă brusc pe spate, iar mana
ei văzu cu ruşine cum i se desface breteaua subţire.
Tatăl, care sosise la puţină vreme
după ce începuse, asculta în picioare, în fundul sălii, amestecat în mulţimea
întîrziaţilor. Asculta? Îşi reţinea căscatul, privea prin sală, se uita la
chipul fiicei sale. În toaleta neagră, gîndi el, nu e chiar atît de urîtă.
Paloarea o prinde. Dar are bărbia prea slabă, gura prea mare, distanţa dintre
buze şi nări exagerată şi puful acela negru, mustăţile acelea... Sfinte
Dumnezeule, de ce nu-şi dă cu un depilator! Noroc că era un geniu (aşa zicea
soţia lui) şi avea o jumătate de milion dotă; o partidă trebuia să se găsească.
Măcar de s-ar nimeri vreun băiat de treabă. Ea era atît de ciudată. Chiar
pentru a cînta avea nevoie de toate strîmbăturile şi zvîrcolirile acelea. I-am
văzut pe Backhaus, pe Cortot pe Horovitz, sunt genii şi ei, sper, şi totuşi nu
făceau o mişcare, păreau nişte buda.
Privea ceasul şi se gîndea că o să ajungă la ultimul
act. În clipele acelea, Diana, cu pantalonaşi verzi, sutien de argint şi cu
capul încadrat de un buchet imens de pene verzi, cînta probabil încet cîntecul
de mare succes :
Creolă
Cu
brună aureolă
Te
rog surîde-mi
Fiindcă
mă cuprinde dragostea
şi-şi îndrepta pasul spre centrul
scenei săltînd şi lăsînd şoldurile, în timp ce în jur se mlădiază şi trec
încolo şi încoace fetele din cor.
La un moment dat orchestra execută un crescendo, o
gamă rapidă şi atacă foarte puternic, cu un zgomot furibund de talere.
Chinuieşte-mă
Dar satură-mă de sărutări!
Diana, aruncînd publicului un surîs
larg circular, o invizibilă reţea de seducţie, părea un acrobat care ezită
cîteva clipe în alegerea piciorului cu care să pornească şi deodată, cu o
graţioasă scuturare a bustului (te gîndeai la un cal), pornea spre rampă cu
paşi mici care înaintau spre spectatori aproape năzuroşi. Dar cînd aceştia
reuşeau să-i vadă faţa descopereau că totul era un truc. Ochii Dianei erau
reci, rimelaţi, buzele înţepenite într-un surîs distrat şi convenţional. Nu mai
era femeia dulcilor drăgălăşenii, ci o mască stupidă, nemişcată, întunecată şi
mult mai atrăgătoare. Diana termina turul. Toţi ochii o urmăreau întorcîndu-se,
aţintiţi asupra liniştitei întinderi a umerilor şi a spatelui, asupra forţei
aproape animalice a feselor.
Iar aici, cu capul răsturnat, cu braţele întinse, cu
ochii închişi, Laura cînta San Francesco vorbind păsărilor.
Dar cu voia Domnului, se terminase. Inginerul Dallasia se asocie cu moderaţie
studiată aplauzelor publicului, răspunzînd cu înclinări modeste şi uşoare
clătinări din cap privirilor pline de omagii ale cunoscuţilor. Îşi făcu loc
prin mulţime ca sa ajungă la fiica sa, să o sărute şi să plece imediat. Dar
mergea împotriva curentului şi după ce traversă sala descoperi că Laura
plecase.
—
Întotdeauna face
aşa, această fată binecuvîntată, îi spuse soţia care, înconjurată din toate
părţile de lume, părea că primeşte felicitările pentru fiică. Guido nu o vezi
pe contesa Doria?
Inginerul fu obligat să se oprească
şi să salute.
—
Guido, înţelegi,
contesa Doria a fost atît de amabilă, voia s-o invite pe Laura acasă la dînsa
în seara aceasta, ca să o sărbătorească împreună cu prietenele. Şi fata asta a
dispărut.
—
O să se întoarcă,
o fi plecat pentru o clipă. Sărut-o din partea mea.
—
Pleci?
—
Da, dragă, nu
ştii că trebuie să plec la miezul nopţii la Genova?
Laura era într-un bar din apropiere
şi bea şampanie.
În culise era un frig groaznic.
Transpirată, Diana se înfăşură în blana nouă şi le străbătu în grabă.
Inginerul o aştepta în salonaş. Ea
îi aruncă braţele după gît.
— Mulţumesc, micuţule!
—
E bună măsura cel
puţin? Am luat-o pe cea mai mare.
—
Perfectă, şi cu
braţele încrucişate pe piept şi mîinile prinse de umeri se mişca în blană vrînd
parcă să o simtă. Intră, ce e?
Un om de serviciu apăruse în uşă:
— O domnişoară,
care zice că e trimisă de agenţie, zice că o aşteptaţi...
—
Spune-i să intre. Of, altă cameristă. Am văzut azi cel puţin douăzeci.
Dar nimic care să meargă. Înţelegi, vreau să fiu foarte sigură de ce iau.
Bijuteriile mele. Nu pot să încui tot. Pleci? Nu, de ce? Rămîi. Aşa vezi şi tu,
mă sfătuieşti.
— Ai răbdare, micuţo. Am destule
poveşti din astea acasă. Aştept aici. Grăbeşte-te.
Inginerul intră în cabina alăturată
şi aprinse o ţigară Londres.
Cineva ciocăni la uşă, timid.
Vanitatea nu neglijează satisfacţiile mai uşoare. Cine nu este preocupat să
facă o anumită impresie în faţa chelnerului din restaurant sau în faţa
şoferului de piaţă? Diana aşteptă dinadins cîteva minute. Se duse să se aşeze
pe o sofa. Deşi acum îi era cald se înfăşură strîns în blană. În sfîrşit,spuse:
—
Intră.
Văzu apărînd o fată foarte palidă,
îmbrăcată într-un impermeabil verde închis, cu o pălărioară de piele maron şi
cu o mapă ciudată şi neagră sub braţ. Avea un aer stingherit, înspăimîntat, dar
foarte distins. Cine ştie dacă asta n-o să fie bună.
—
Tu eşti camerista?
Laura făcu semn că da. Acel tu
nu-1 visase. Tremură de plăcere şi de dezgust.
—
Hai, intră. Închide uşa că intră frigul. Vino mai aproape.
Laura nu putea să ridice ochii
deschişi spre ea. Înaintă încet şi aruncînd doar cîteva priviri pe furiş, văzu
că Diana o măsura, o cîntărea, se trăgea înapoi, desfăcea braţele pe speteaza
canapelei, punea picior peste picior; neţinută, blana se desfăcea, aluneca în
părţi, o descoperea goală ca în ultimul tablou, cu pantalonaşii verzi şi cu
sutienul de argint.
—
Dă-mi te rog ţigările acelea.
O clipă, Laura se emoţionă auzind
că i se porunceşte; nu înţelese. Apoi, urmărind gestul Dianei, observă pe o
măsuţă un pachet ide' ţigări, dar —se făcu în continuare că nu pricepe, privi
ca năucită prin cameră, sperînd să provoace enervarea stăpînei sale. Şi
într-adevăr :
—
Cutia aceea galbenă, de-acolo, de deasupra, hai!
Laura luă ţigările şi chibriturile
care erau alături. Ah, de ce venise! De ce nu putea să dispară din locul
acela? Acum se gîndea că va trebui să aprindă ţigara. Va fi în stare? Aceste
gesturi mărunte erau îndatoriri istovitoare, eroisme.
Diana frecă ţigara, o bătu pe dosul
mîinii, o duse la buze. Laura privea cu lăcomie. Ea stînd în picioare şi Diana
jos, putea să-i cerceteze mişcarea mîinilor, cu pleoapele lăsate, fără să-i
întîlnească ochii.
Strică două chibrituri. Mîinile îi
tremurau. În sfîrşit, făcîndu-şi palmele căuş, cum îl văzuse făcînd pe tatăl
său, reuşi să-i aprindă ţigara. Mîinile ei atinseră pentru cîteva clipe
degetele care ţineau ţigara. Contactul cu mîna aceea caldă, albă, moale,
împodobită cu o perlă. Laura fixa degetele alungite, unghiile roşii, alături
de propriile-i degete slabe, nervoase, unghiile scurte de pianistă, mîinile pe
care de atîtea ori le privise cu disperare.
—
Ai mai slujit în vreo familie? începu Diana, vorbind cu ţigara între
buze.
—
Nu.
—
N-ai mai fost angajată niciodată?
—
Niciodată.
—
A! Eşti... decăzută?
—
Da.
—
Poţi să-mi dai referinţe?
—
Da... cred, adică da, desigur.
—
Din ce regiune eşti?
—
Din Torino.
—
Ce ştii să faci?
—
Dar... ştiţi, eu...
—
Ştii să ondulezi părul?
—
Pot... să învăţ.
—
Manichiura, pedichiura?
—
Ştiţi, vedeţi... eu...
—
Masaje?
—
Nu, dar... (De ce nu spunea da? Îi venea să se pălmuiască. Decisese să
facă totul pentru a fi angajată, cu orice preţ. Pînă atunci fusese foarte tare.
Şi iată că acum îi lipsea curajul să spună nişte minciuni uşoare. Şi nu era
vorba de sinceritate. Nu era teama de a fi descoperită incapabilă la probă, de
a face un masaj. Era însă vechea spaimă de a face tocmai ceea ce dorise. Ca un
zid pe care credea că l-a doborît şi care în schimb se ridica în faţa ei la
fiecare pas, mai neclintit ca înainte. Cîte gusturi fireşti îi dispăruseră, din
pricina acestei spaime pe care călugăriţele o transmiseseră nervilor ei de
copil. Cărei deformări morale îi căzuse pradă pentru că pierduse credinţa dar
nu şi scrupulele copilăriei? Sau poate că biserica avea acuma şi întotdeauna
dreptate? Aceste acuzaţii împotriva educaţiei religioase nu erau diavoleşti?
Această spaimă de a nu şti să păcătuiască, nu era pur şi simplu o ultimă
ispită, dar mai rafinată? nu era singurul drum pe care diavolul putea să-l
urmeze pentru a învinge puritatea unui suflet care a trăit vreme îndelungată
într-o stare de har?)
—
Dar măcar ştii să coşi?
—
Nu prea bine.
—
Atunci de ce ai venit? Ce credeai că te pun să faci?
—
Dar eu...
Diana o cerceta, întrebîndu-se de
ce o fi aşa de încurcată. Fata ţinea ochii în jos, părea concentrată să
privească ceva, să privească în jos... către pantalonaşii săi verzi. Iritată,
bănuitoare, Diana se acoperi instinctiv cu blana şi o întrebă la fel de
indiscretă:
—
Ce ai în mapa aceea ?
—
Muzică.
—
Muzică! Eşti cumva artistă?
—
Cînt la pian.
Laura spera s-o audă batjocorind-o.
Dar Diana continuă, supărată :
—
O, atunci nu eşti fără lucru. De ce să faci pe camerista? Cînţi în vreo
cafenea?
—
Nu, nu, cînt aşa, pentru mine.
Vai, îi scăpase! Ar fi fost atît de
plăcut să fie dispreţuită de ea. Să fie luată drept o biată tapeuse.
Tocmai de aceea îşi pusese impermeabilul acela vechi, pălăria aceea. Deodată o
văzu pe Diana aruncînd jos ţigara şi strivind-o cu vîrful pantofului. Piciorul
uşor plinuţ şi roz ieşea din pantoful de argint, iar glezna ciudat de
groasă, aproape îndesată, prelungea acea umflătură. Zdrobind mucul de ţigară,
piciorul se mişca.
—
De ce nu mă angajezi, Diana ?
După ce şopti involuntar aceste
cuvinte, chipul Laurei se făcu ca focul.
Diana izbucni în rîs şi se ridică
numaidecît.
—
Pleacă, pleacă, te rog. Nu am timp de pierdut. Du-te.
Era descoperită, totul se prăbuşea,
trebuia să plece. Ar fi strigat de uşurare, ar fi plîns de durere.
—
Scuzaţi-mă, ştiţi?...
—
Îmi pare rău, dar faci o greşeală, draga mea, crede-mă. Uite, e aproape
miezul nopţii, trebuie să mă şi îmbrac, îmi-e foame. Bună seara.
Cu mîna plină de inele o mîngîie pe
obraz, ca şi cum ar fi vrut s-o împingă afară. Laura prinse acea mînă la timp
ca s-o sărute.
—
Ei! Acum nu mă mai plictisi! Pleacă sau chem pe cineva. Şi să-ţi fie
ruşine!
Auzind că se închide uşa, inginerul
Dallasia scoase un suspin de uşurare. Printr-un geam al uşii de la cabină îşi
recunoscuse fata imediat, şi fără să audă bine ceea ce ea şi Diana îşi spuneau,
trăise un sfert de oră neplăcut. Dîndu-se drept o cameristă în căutare de
lucru, fiica sa venise aici să-l descopere!
Diana intră rîzînd şi începu să se
îmbrace:
—
Ah, ce plictiseală, mi se întîmplă adesea. O păţesc dacă angajez o
cameristă ca asta.
—
Dar ce voia?
—
Ce voia? Să facă dragoste!
—
Le furnizezi bărbaţi? Faci tu meseria asta?
—
Cît eşti de naiv, micule. E îndrăgostită.
—
De cine?
— De mine! Şi totuşi e ciudat cum
înnebunesc femeile după mine. Măcar de-ar fi nişte fete frumoase. Da de unde!
Urîte: îţi taie orice poftă. Să nu mai vorbim de asta. Dac-ai fi văzut-o... Şi
părea o fată fină, ştii, instruită, din lumea bună. Închipuie-ţi că mai cîntă şi
la pian, ca fiică-ta!
Şi Diana rîdea.
Inginerul se simţi în afara
primejdiei. Şi gîndul la ceea ce ar fi putut să-i spună a doua zi soţiei îi
atenuă ruşinea de tată: „Am aflat din sursă sigură că fiica noastră... acum
îndreaptă tu lucrurile, vorbeşte-i, nu ai vrut să mă amestec în educaţia
ei..." Ah, soţia mea va avea ce să audă de data aceasta!
De departe, de pe bulevard, Laura
pîndea. În sfîrşit o văzu ieşind, învăluită în blană şi urmată de un domn, urcînd
într-un taxi, dispărînd.
Trecuse de unu. Maică-sa, acasă,
trebuie să fi fost moartă de grijă. Puţin i-ar fi păsat dacă n-ar fi trebuit să
suporte cine ştie ce scenă şi să născocească vreo poveste ca s-o calmeze.
Mergea pe bulevardul pustiu, pe
frunzele căzute şi ude. Ceaţa acoperea oraşul, atenua zgomotele rare,
scîrţîitul tramvaielor care se retrăgeau la depouri, claxonul vreunui
automobil; la intervale regulate, Laura întîlnea felinarele scufundate în
halouri de ceaţă, străzile care tăiau bulevardul. Geometria oraşului Torino.
Pacea. Simţi că înăuntrul său se topea ceva.
Am ajuns, gîndi. Şi pentru prima
dată se revoltă. Dispreţui pacea aceea din jur, care cu vechile vicleşuguri
era gata să o primească, să o învăluie, să o îndepărteze de viaţă, să o
nimicească; aşa, ca munţii, ca Debussy, ca rugăciunea de odinioară. Ştiu ce o să
fac după ce mă închid în camera mea. O să mă arunc pe pat, o să mă gîndesc că
pantoful Dianei Francy îmi zdrobeşte capul.
O nu, nu vreau pacea aceasta. Nu
vreau catedrala, ceaţa, geometria. Dar de ce? De ce nu putea? De ce era
condamnată să fie exclusă? Dumnezeule, dacă exişti, pentru ce?
Doamna Dallasia îşi ascultase soţul
cu surîsul pe buze, fără să se tulbure.
—
Ai terminat? Asta e tot? Ei bine, mi-e milă de tine. Întotdeauna ai fost
aşa. Crezi tot ce ţi se spune. Calomnii. Calomnii. Sunt atîtea invidioase. Văd
că e inteligentă, că e bună; văd că devine o pianistă celebră; nu izbutesc să-i
găsească defecte; nu pot spune că nu e serioasă pentru că n-a văzut-o nimeni
vreodată cu un tînăr pe stradă şi o calomniază. Ah, perfidia lumii! Ceea ce mă
întristează e că şi tu ai putut să gîndeşti aceasta despre Laura. O, aceasta mă
doare foarte mult.
—
Dar noaptea trecută! Mi-ai spus că s-a întors acasă la două.
—
Ei bine, vrei să ştii unde s-a dus? La slujba de noapte, la Sanctuarul
„della Consolata", ca să-i mulţumească Sfintei Fecioare că i-a reuşit atît
de bine concertul.
(*) Cavalerul Arduin, nepotul
brutarului de vizavi, cumnatul bărbierului – dialect torinez
(**) Trebuie să fie simpatică – dialect
torinez
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu