Cand faci cate o judecata de genul "femeile parcheaza prost cu spatele", esti imediat catalogat drept "misogin". Tipul asta de reactie arata ca femeile si-ar dori ca nimeni sa nu formuleze vreo judecata in ceea ce le priveste (da, tocmai am formulat una si am re-devenit misogin).
Iesirea din cercul asta e simpla: in loc sa ripostam invariabil si monoton cu cuvinte de genul "misogin", e de ajuns sa acceptam ca barbatii si femeile sunt fiinte diferite, exact cum vrabia este diferita de pitigoi. Daca am accepta asta, toate judecatile de tipul "barbatii se dau mari" ar fi perfect acceptabile, la fel cum se accepta fara comentarii judecati de genul "elefantii sunt greoi", sau "pisicile sunt viclene".
O pledoarie pentru intelegerea faptului ca barbatii si femeile sunt fiinte diferite, exact cum sunt oaia si capra, poate fi gasita in cartea "De ce barbatii se uita la meci si femeile in oglinda" a lui Allan Pease, pe care nu pot inceta s-o recomand. Iata inca niste pasaje din aceasta carte.
Citind această carte, unii
s-ar putea să simtă mulţumire, aroganţă sau furie. Asta pentru că, în mai mică
sau în mai mare măsură, au fost victime ale filozofiilor idealiste, care susţin
că femeile şi bărbaţii sînt la fel, aşa încît e cazul să ne clarificăm punctul
de vedere încă de pe acum. Noi, autorii, scriem această carte pentru a vă ajuta
să vă dezvoltaţi şi să vă îmbunătăţiţi relaţiile cu ambele sexe. Considerăm că
bărbaţii şi femeile trebuie să aibă şanse egale în carieră, în orice domeniu şi
că persoanele cu o calificare egală trebuie să primească compensaţii egale
pentru un efort similar. Diferit nu intră în antinomie cu egal. Egalitatea
visează libertatea de a alege să facem ceea ce dorim, iar diferenţa înseamnă că
noi, ca bărbaţi sau femei, s-ar putea să nu vrem să facem aceleaşi lucruri. De
pe aceeaşi listă, alegem de obicei lucruri diferite.
Scopul nostru este să privim obiectiv
relaţia dintre bărbaţi şi femei, să o explicăm din punct de vedere istoric; să
avem în vedere sensurile şi implicaţiile pe care le presupune această abordare,
dar şi dezvoltarea tehnicilor şi a strategiilor unei vieţi mai fericite şi mai
împlinite. Noi nu ne ascundem după deget avansînd supoziţii sau clişee politically correct sau îm-bîrligături
ştiinţifice. Dacă ceva arată ca o raţă, măcăie ca o raţă, umblă ca o raţă,
înseamnă că sînt destule dovezi pentru a demonstra că este o raţă şi o vom
recunoaşte ca atare.
Dovezile
prezentate aici arată că persoanele de sex diferit sînt intrinsec înclinate să gîndească în mod diferit. Noi
nu sugerăm că vreunul dintre sexe ar trebui să se comporte într-un anumit fel
sau că aşa i-ar fi scris.
Natură versus
formare
Melissa a născut gemeni, un
băiat şi o fată. Pe Jasmine a înfăşat-o într-o păturică roz, iar pe Adam
într-una albastră.
Rudele au adus tot felul de jucării
pufoase şi pluşate pentru Jasmine şi o minge de fotbal american, de jucărie,
pentru Adam, precum şi un tricou sportiv minuscul. Toată lumea i-a vorbit
Jasminei pe un ton blînd, gîngurindu-i şi spunîndu-i ce frumoasă şi grozavă e
ea, dar de obicei numai rudele de sex feminin au luat-o în braţe şi au
alintat-o. Cînd au venit în vizită bărbaţii din familie, ei s-au concentrat mai
ales asupra lui Adam, vorbindu-i mai tare, bătîndu-l pe burtică, aruncîn-du-l
în sus şi în jos şi gîndindu-se deja că ar putea face din el un fotbalist.
Această
carte se ocupă de fapte şi realităţi. E vorba despre oameni adevăraţi, studii
autentice, întîmplări şi conversaţii înregistrate, care au avut loc realmente.
Nu trebuie să vă preocupe dendritele, corpus callosum, neuropeptidele,
rezonanţa magnetică şi dopamina la nivelul cercetării funcţiilor creierului.
Noi am făcut-o, dar vrem să păstrăm totul la un nivel cît mai simplu, pentru a
fi mai uşor de citit. Ne ocupăm pe larg de o ştiinţă relativ nouă, care se
numeşte sociobiologie — aceasta sudiază felul în care genele şi evoluţia ne
determină comportamentul.
Veţi constata că există concepte extrem
de serioase, precum şi tehnici şi strategii susţinute din punct de vedere
ştiinţific ce par a fi în majoritate de la sine înţelese sau o chestiune de bun
simţ. Am lăsat deoparte toate tehnicile, practicile şi părerile care nu îşi au
rădăcina sau nu sînt dovedite ştiinţific.
Avem de-a face aici cu maimuţa modernă —
maimuţa care deţine controlul asupra lumii megacalculatoarelor şi care poate
ateriza pe Marte, dar despre care se poate oricînd dovedi că provine dintr-un
peşte. A fost nevoie de milioane de ani pentru a ne dezvolta ca specie şi
totuşi, în prezent, ne-am adîncit într-o lume a tehnologiei şi a ceea ce este politically correct, care nu permite
prezenţa decît eventual în foarte mică măsură a părţii noastre biologice.
Ne-au trebuit aproape 100 de milioane de
ani pentru a evolua la stadiul unei societăţi suficient de sofisticate pentru
ca omul să poată ajunge pe lună, dar el este totuşi nevoit să meargă la toaletă
asemeni strămoşilor săi primitivi. Oamenii pot să pară oarecum diferiţi de la o
cultură la alta, dar dincolo de asta, nevoile şi impulsurile noastre biologice
sînt aceleaşi.
Vom demonstra că trăsăturile noastre
comportamentale diferite sînt moştenite sau transmise de la o generaţie la alta
şi că, aşa cum veţi vedea, practic nu există diferenţe culturale.
Să aruncăm acum o privire rapidă asupra
felului în care a evoluat creierul nostru.
Cum am ajuns astfel
A fost o vreme cînd bărbaţii şi femeile
trăiau fericiţi la un loc şi munceau în armonie. Bărbatul se aventura zilnic
într-o lume ostilă şi periculoasă, riscîndu-şi viaţa ca vînător, pentru a aduce
hrană femeii şi copiilor săi, apărîndu-i împotriva animalelor sălbatice sau a
duşmanilor. El şi-a dezvoltat un sistem de orientare în spaţiu pentru a găsi
mai uşor hrana şi a o aduce acasă, dar şi îndemînarea necesară pentru a putea
nimeri o ţintă în mişcare. Fişa postului său ar fi următoarea: vînarea
prînzului — şi asta se şi aştepta de la el.
Femeia se simţea totuşi preţuită, pentru
că bărbatul îşi punea în joc şi viaţa pentru a se îngriji de familie. Reuşita
lui ca bărbat era măsurată prin capacitatea de a vîna şi de a aduce acasă
de-ale gurii, iar respectul de şine era măsurat prin recunoştinţa femeii lui
pentru bătălia şi eforturile depuse de el.
Familia depindea de el şi de măsura în
care îşi îndeplinea datoria de vînător al prînzului şi de protector — de nimic
altceva. El nu trebuia în nici un caz să „analizeze relaţia" şi nici să
ducă gunoiul sau să ajute la schimbatul aşternuturilor.
Rolul femeii era la fel de limpede. I se
încredinţase purtatul copilului în pîntece, acest lucru stabilind felul în care
va evolua şi se va specializa pentru îndeplinirea acestui rol. Ea trebuia să
fie capabilă să supravegheze exact zona în care se afla pentru a detecta semne
ale primejdiei şi avea un excelent simţ de orientare, într-un spaţiu îngust
însă, folosind delimitări precise pentru a nu se rătăci şi avînd talentul să
sesizeze schimbările mărunte din comportamentul şi aspectul copiilor şi
adulţilor. Lucrurile erau foarte simple: el era vînătorul-prînzului, iar ea,
apărătoarea-cuibului.
Ea
îşi petrecea ziua avînd grijă de copii, adunînd fructe, legume şi nuci, intrînd
în legătură cu celelalte femei din grup.
Nu trebuia să se preocupe de hrana de
bază ori să se lupte cu duşmanii, iar reuşitele îi erau măsurate în raport cu
capacitatea de a menţine o viaţă de familie. Respectul de sine era determinat
de recunoştinţa bărbatului ei şi de felul în care acesta îi aprecia talentul de
a ţine „casa" şi de a avea grijă de toată lumea. Capacitatea de a purta
copii în pîntece era con-corpul unui porc sau al unui cal sau faptul că ADN-ul
nostru este în proporţie de 97,5% identic cu al gorilei şi de 98,4% cu al
cimpanzeului. Singura diferenţă în raport cu celelalte animale este capacitatea
noastră de a gîndi şi de a plănui. Celelalte animale nu pot decît să
reacţioneze la diverse situaţii în funcţie de moştenirea genetică a creierului
lor şi printr-o repetare de comportament. Ele nu pot gîndi, ci doar reacţiona.
Majoritatea oamenilor acceptă şi
recunosc faptul că animalele acţionează în funcţie de instincte, care le
determină în mare măsură comportamentul. Acest comportament instinctiv este
uşor de perceput — păsările cîntă, broaştele orăcăie, cîinii ridică piciorul şi
pisicile îşi vînează prada stînd la pîndă. Acestea nu sînt comportamente
intelectuale, drept pentru care mulţi oameni fac cu greutate legătura între
acest comportament şi comportamentul lor. Ignoră pînă şi faptul că şi
comportamentele lor primare sînt instinctive — cum ar fi plînsul şi suptul.
Toate
comportamentele pe care le moştenim, pozitive şi negative, de la părinţii noştri
sînt transmise la copii aşa cum se întîmplă şi în cazul animalelor. Atunci cînd
noi, ca oameni, acceptăm că sîntem, de fapt, animale ale căror impulsuri sînt
sensibilizate de milioane de ani de evoluţie, ne e mai uşor să ne înţelegem
nevoile fundamentale, precum şi impulsurile, acceptîndu-ne în mai mare măsură
şi acceptîndu-i totodată şi pe ceilalţi. In acest lucru constă drumul pe care
trebuie pornit spre adevărata fericire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu