Încovoierea în sclavie
Tocqueville nu ne spune exact cum se produce transformarea
treptată în sclavie totalitară. Dar cu 150 de ani în urmă el nu putea să
prevadă exact că scena parlamentară va produce două tipuri principale de
partide: partidele Moş Crăciun, în general de stînga, şi partidele Strînge
Cureaua, mai mult sau mai puţin de dreapta. Partidele Moş Crăciun, cu cadouri
pentru cei mulţi, în mod normal iau de la unii pentru a da altora: îşi
desfăşoară activitatea cu largheţe (largesse), ca să folosim termenul lui John
Adams. Socialismul, fie el naţional sau internaţional, va acţiona în numele
“justiţiei distributive”, precum şi a “justiţiei sociale” şi a “progresului”
şi, astfel, va cîştiga popularitate. La urma urmei, nu poţi trage în Moş
Crăciun. Ca urmare, aceste partide vor cîştiga în mod obişnuit alegerile, iar
politicienii care utilizează sloganurile lor vor fi extrem de eficienţi în
strîngerea de voturi.
Un Sfînt Nicolae politizat este un stăpîn sumbru. Darurile
nu pot fi distribuite fără o reglementare birocratică, fără înregistrarea şi
înregimentarea întregii ţări. Nenumărate fire sînt ataşate de toate darurile
primite de “sus”. Statul intervine în toate domeniile existenţei umane –
educaţie, sănătate, transporturi, comunicaţii, divertisment, alimentaţie,
comerţ, industrie, agricultură, construcţii, ocuparea forţei de muncă,
moşteniri, viaţă socială, naştere şi moarte.
Există două feţe ale acestei intervenţii pe scară largă:
etatismul şi egalitarismul, dar acestea sînt strîns legate, deoarece pentru a
înregimenta perfect o societate oamenii trebuie să fie reduşi la un nivel
identic. Astfel, “societatea fără clase” devine scopul real şi orice fel de
discriminare trebuie să dispară. Însă discriminarea este intrinsecă unei vieţi
libere, pentru că libertatea voinţei şi a alegerii este o caracteristică a
omului şi a personalităţii sale. Dacă mă căsătoresc cu Bess în loc de Jean, eu,
evident, fac o discriminare faţă de Jean; dacă îl aleg pe Dr. Nishiyama ca
profesor de japoneză, în locul Dr. O’Hanrahan, îl discriminez pe cel din urmă,
şi aşa mai departe. (Nu ar trebui să fiţi surprinşi dacă un teatru de operă
care ar respinge un Bambuti de 1.20m pentru rolul lui Siegfried în “Inelul
Niebelungilor” al lui Wagner ar fi acuzat de rasism!)
Nu există în realitate decît discriminare justă sau injustă.
Cu toate acestea, democraţia egalitaristă rămîne de neclintit în politica sa
totalitară. Jocul, popular în democraţiile moderne, al pedepsirii celor harnici
şi gospodari şi, concomitent, de răsplătire a leneşilor, risipitorilor şi
nechibzuiţilor, este cultivat prin intermediul Statului, împlinind astfel un
program demo-egalitarian bazat pe o ideologie demo-totalitară.
Tirania democratică, care se dezvoltă pe
neobservate ca o descompunere lentă şi subtilă şi conduce la un control total
al Statului, este, aşadar, a treia şi în nici un caz cea mai rară cale către
forma cea mai modernă de sclavie.
Erik von
Kuehnelt-Leddihn
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu