O sută şapte zeci şi
cinci de minute la Mizil
Nu am câtuşi de puţin intenţia să glumesc, atunci când voi afirma
că una dintre marile dorinţe ale vieţii mele a fost să vizitez Mizilul. Dorinţa
aceasta mi s-a împlinit, în fine, în toamna anului trecut.
Cu cinci ani în urmă, când am adoptat, pentru prima oară în viaţa
mea, o meserie şi am început să o practic aproximativ, aceea de reporter, m-am
gândit că prima ei condiţie, de a călători prin tot felul de locuri, îmi va
îngădui să văd şi Mizilul, într-un mod mai amplu şi poate cu rezultate mai
substanţiale decât s-ar fi petrecut până atunci. În tot acest răstimp, de câte
ori directorii ziarelor la care am lucrat, văzând că activitatea mea începe să
devină vagă, mă întrebau ce am de gând să mai scriu, le răspundeam cu un surâs
nostalgic, care părea că păstrează în el un secret superior:
-Am un subiect pe care îl iubesc foarte mult: Mizilul. Sunt sigur
că dacă am să stau două zile la Mizil, am să mă întorc cu un reportaj
senzaţional.
Mărturisesc că gândul acesta m-a făcut în nenumărate rânduri
fericit. Mă vedeam ajungând în oraş, instalându-mă în hotel şi pornind apoi pe
străzi liber şi curios, amestecându-mă printre oameni, trăgând cu urechea la
ceea ce discută oamenii între ei.
Alteori, căutând să judec printr-o optică mai puţin personală,
călătoria la Mizil îmi apărea extrem de importantă: o acţiune necesară pe care
o reclamă cunoştinţele noastre, moderne despre lume. Să vedem, îmi spuneam cu
oarecare gravitate, ce este cu acest Mizil, pe care l-a zeflemisit odată
Caragiale şi asupra căruia nimeni nu s-a mai aplecat de atunci.E poate timpul
să se afle în întreaga ţară ce-i Mizilul – Mi-zi-lul – cum trăiesc, cum
gândesc, la ce visează, cum iubesc şi cum mor, acolo, în urbea lor, oamenii
aceia peste care de atâţia ani planează, batjocoritor, zâmbetul marelui
umorist. Erau momente cînd nici o acţiune nu mi se părea mai urgentă şi
necesară, decât prezentarea Mizilului, după datele şi sensibilitatea timpului
nostru.
Multă vreme, nici aceste consideraţiuni, nici fericirea personală
ce mă cuprindea la gândul ce voi fi în Mizil, că voi mânca şi dormi alături de
oamenii lui, nu au putut să se înfăptuiască. Viaţa vrut ca meseria, relativ
frumoasă, pe care o practicăm, să mă poarte în multe oraşe, unele foarte
îndepărtate, dar în Mizil niciodată.
În toamna anului trecut, am primit de la cercul de recrutare, ca
atâţia dintre noi, o foaie de drum până la Buzău. În tren m-am gândit că pentru
prima oară în viaţa mea călătoresc în contul statului. În astfel de împrejurări
mi-a fost dat să cunosc, în sfârşit, Mizilul.
Cum am trecut de Ploieşti, gândul că aş putea să mă opresc ,
câteva ore cel puţin, în Mizil, a pus stăpânire pe mine. Oprirea aceasta o mai
proiectasem de câteva ori, în anii trecuţi, când mă duceam spre Roman, la
Blecher, dar nu o înfăptuisem niciodată. Ezitări începuseră, de altfel, să mă cuprindă şi acum. Din o mie de motive,
fervoarea mea reportericească scăzuse mult în ultima vreme. Atunci la ce bun?
M-am
hotărât totuşi să mă opresc, spunându-mi că vizitarea Mizilului poate deveni o
dată istorică în viaţa mea. Am coborât din tren la ora 16 şi 15 minute.
Nu
pot spune că eram excesiv de emoţionat, totuşi o curiozitate gravă, care îşi
avea şi partea ei de emotivitate, pusese stăpânire pe întreaga mea fiinţă.
Aşadar, Mizil! În fine, Mizil! Luni, 10 octombire 1938! Era o zi de toamnă,
caldă şi bună, cu cerul albastru, senin (19 şi 10) când mi-am continuat drumul
spre Buzău.
În
cele ce urmează voi povesti pas cu pas, minut cu minut, tot ceea ce am făcut în
Mizil; întâmplări ce vor putea fi considerate de o banalitate ucigătoare, sau
aventuri cu adevărat senzaţionale, după cum vor fi cititorii obişnuiţi să
privească şi să judece lumea.
Minutul
1
(Ora
4 şi 15)
Aşadar,
Mizil.
Inginerul
Lungu, cunoştinţă din regiunea petroliferă a Prahovei, a coborât şi el. Vine să
facă o ofertă pentru repararea uzinei electrice, defectată. Mi-a spus-o în
tren, unde l-am întâlnit din întâmplare. Vom lua amândoi aceeaşi trăsură?
Minutul 2
Trec
peste linia întâia, prin pietriş, spre clădirea gării. Sentiment că trenul cu
care am venit, trenul meu, va pleca şi eu voi rămâne aici, în Mizil.
Ce-am făcut? O vagă senzaţie de nelinişte, de vinovăţie, urmată imediat de un
gând calm, apreciind aventura care începe.
Încă
o senzaţie cunoscută, încercată de multe ori: iarăşi pe peronul unei gări,
singur, în timp ce oameni necunoscuţi trec într-o parte şi alta pe lângă mine,
iar trenul cu care am venit se pregăteşte să plece.
Minutul 3
Inginerul
Lungu, care se dusese până la ieşire, se întoarce şi mă întreabă ce am de gând
să fac. Aşadar vrea să luăm trăsura împreună. Îmi ajută să notez pe o bucată de
hârtie trenurile care vor trece mai târziu, spre Buzău.
Minutul 4
Caut
din ochi biroul de mişcare, intru. Pe lângă oamenii dinăuntru, par deodată
elegant. Un impiegat, puţin perplex, îmi vizează foaia de drum. Când ies,
peronul e gol. Se văd ultimele vagoane ale trenului care a plecat. Prin
ferestrele de la clasa a treia, capete de oameni scoase afară. Brusc, scena îmi
reaminteşte o alta, cea dintâi de felul acesta, văzută în timpul războiului.
Retrăiesc aceeaşi nelinişte amară, din vremea copilăriei.
Minutul 5
Traversăm
sala de aşteptare şi ieşim în partea cealaltă a gării. Senzaţie de praf, mult,
nesfârşit, ca senzaţia de apă pe malul mării.
Zărim trei birje, înspăimântător de
hodorogite. Altele au şi plecat, stârnind praful. Ne suim în cea mai de
aproape. Trăsura porneşte.
Minutul 6
În
stânga, alunecă în urmă un gard. În dreapta, rari stâlpi de lemn cu becuri
electrice. Dincolo, calea ferată spre Buzău.
Brusc,
manifestez o veselie idioată, exagerat de zgomotoasă.
-Ei, şefule, strig birjarului, cum e
viaţa la Mizil? Ceva fete găsim noi pe-aici? Inginerul râde. Birjarul râde.
Minutul 7
Tot
atât de brusc, veselia se sparge. Ce tâmpenie! Inginerul îşi va închipui
probabil că asta e preocuparea mea de căpetenie când ajung într-un oraş. De
altfel, n-am întrebat aşa decât pentru că eram cu el.
Minutul 8
Când
am mai mers în viaţa mea, cu încă un om în trăsură, de la gară în oraş? A, da,
o dată la Bălţi, cu un negustor ovrei. Numai atunci. În afară de el, nu mai ţin
minte pe nimeni. Şi acum, cu inginerul acesta, care vine să repare uzina
electrică.
Minutul 9
Potop de întrebări asupra birjarului.
De când e stricată uzina? Cine e primar? Cât costă litrul de lapte? Cât costă
pâinea în Mizil? Cât e kilogramul de carne? Birjarul răspunde la toate,
cumpătat. Trăsura merge pe un covor moale de praf.
Minutul 10
Drumul încetează să mai fie paralel
cu calea ferată. Coteşte la stânga, spre oraş. Întrebare birjarului: Sunt
hoteluri în Mizil? Răspuns afirmativ.
Minutul
11
Senzaţie
plăcută, foarte plăcută, în legănarea trăsurii pe arcuri. E bine să mergi aşa,
în trapul cailor.
Mă
simt învăluit de căldura coaptă şi gravă a unei zile frumoase, de toamnă. E atât
de bine să fii viu, să trăieşti, să stai tolănit într-o trăsură.
În
faţa noastră, în fund, se zăresc dealuri luminate de soare.
Cum reacţionează oare mizilenii în
faţa conflictului cehoslovac, care e gata să dezlănţuie războiul?
E
atât de bine să mergi cu trăsura în soarele de toamnă!
Minutul 12
Apar
primele case ale oraşului. Nu-s nici pipernicite, nici urâte, nici mari, nici
frumoase. Tot ce poate fi mai anost. Spaimă: Cum de mi-a trecut prin minte că
în Mizil ar putea fi ceva interesant de văzut? O adunătură banală de case.
Atâta tot. Era, de altfel, de aşteptat. Respir uşurat: Bine că n-am pornit
încoace angajându-mă să scriu ceva. Nimeni nu ştie de aventura mea (Senzaţie de
fericire.)
Minutul 13
Trăsura
coteşte la dreapta: o stradă cu prăvălii. La stânga: o piaţă. Birjarul ne arată
cu braţul: Iată, aici e hotel… E o clădire cu etaj. Centrul oraşului.
Minutul 14
La
dreapta, pe o stradă mai largă decât toate cele de până acum. După o sută de
metri, birjarul opreşte. Casa primarului. Din curte iese un om cu hainele
pătate de uleiuri industriale. Mecanicul uzinei. E trimis să-l cheme pe primar.
Minutul 15
Inginerul
plăteşte birjarului: 20 de lei. Scurtă deliberare interioară: Să contribui şi
eu cu „partea mea”? Zece lei. E ridicol! Dar dacă el se aşteaptă la asta? Îl
cunosc destul de vag. Să spună că am profitat de pe urma lui? Scot o monedă de
zece lei. Gest de mirare din partea inginerului. O ia neglijent surâzând.
Minutul 16
Apare primarul, însoţit de mecanic.
Căpitan Nu-ştiu-cum. În orice caz… escu. Căpitan de rezervă. Numit de guvern.
Minutul
17
După câteva surâsuri, discuţia începe
chiar în drum. Uzina, motorul, cabluri. Noi facem ofertă completă. Cu toată
reţeaua, spune inginerul. De patru luni, toată lumea arde gazul, spune
primarul.
Pe lângă noi, trec automobile. Ne
aflăm pe şoseaua Ploieşti-Buzău, în porţiunea ei care străbate Mizilul.
Birjarul pleacă, salutând cu respect.
Minutul 18
-Asta nu vă priveşte pe
dumneavoastră. Noi ne angajăm ca în termen de două luni… Vocea inginerului.
Vocea primarului: Cu totul, cam un
milion de kilowaţi pe an.
Minutul 19
E poate timpul să plec, mă gândesc. E
nevoie de un efort fizic, pentru că din atitudinea mea, din felul cum mi-am
schimbat poziţia corpului, să se înţeleagă că vreau să plec. În toiul
discuţiei, cei doi sesizează disonanţa pe care o fac. Le întind mâna şi încerc
un surâs de dimensiuni cât mai mari. Un surâs bocanc. Primarul răspunde, mirat.
Crezuse că sunt tovarăş cu inginerul.
Minutul 20
Plec pe jos înapoi, spre piaţă. Un
gard de şipci.
Minutul 21
Calc cu o senzaţie ciudată de
amorţire a picioarelor, după statul în trăsură. Cunosc asta din vremea
copilăriei.
Minutul 22
Ajung în colţul pieţei. Mă opresc
puţin să privesc. Văd o biserică înconjurată de o grădină mare. Plec din nou.
Minutul 23
Ajung în mijlocul pieţei. Stau
locului.
Minutul 24
Mizil!
Minutul
25
Sunt în Mizil. Aici, tot ce văd, e
Mizil. Mizil! Mă simt perplex şi dezorientat.
Minutul 26
Trece un câine pe drum.
Minutul 27
Sunt în Mizil. (Teribilă întâmplare,
în orice caz. Dar dezorientarea continuă.)
Minutul 28
Ce văd din încremenirea în care mă
aflu, singur în mijlocul pieţei, ca un plop uman? Văd, spre stânga, într-o
grădină, un monument. Dincolo de el, mai departe, e câmpul. Şi mai departe, în
fund, dealurile. Aici, în faţă, într-o parte, e biserica, iar în cealaltă
hotelul. Are firmă. Privesc câtva timp firma. O citesc. Ho-tel. Atâta tot. Nu
spune ce hotel. În spate, o farmacie. Alături o casă. Firmă: „Sfatul negustorilor
din Mizil.” În partea cealaltă, o căsuţă albă, cu firmă mare: TELEFOANE. La
dreapta, în fund, o stradă cu prăvălii.
Minutul 29
Aşadar, sunt în Mizil. Fac câţiva
paşi, mă opresc din nou.
Citesc iarăşi firma hotelului:
Ho-tel.
Minutul 30
Ce să fac acum?
Minutul 31
Câinele de adineauri trece din nou.
Pare plictisit. În afară de el, piaţa e cu desăvârşire pustie. Ho-tel. Hotel.
Minutul 32
Am impresia că am terminat cu
Mizilul. Pornesc totuşi agale, spre strada cu prăvălii. Să vedem ce are să mai
fie.
Mă gândesc deodată că ar fi bine să
cumpăr nişte cărţi poştale ilustrate, să le trimit cunoscuţilor. „Salutări din
Mizil.” O, da, asta poate e o idee.
Minutul
33
Nu, e un eveniment prea important
prezenţa mea în Mizil pentru a fi semnalată doar prin cărţi poştale. Trebuie să
trimit o telegramă. Neapărat o telegramă.
Caut în memorie un prieten care ar
face cel mai mult haz de o asemenea întâmplare. Cui să trimit oare telegrama?
Câinele trece iar spre biserică. Pare
extrem de plictisit.
Minutul 34
În colţul străzii mă opresc. O
băcănie cu vitrina plină de pachete identice. Bomboane: „505 cu dungă”. Sunt
câteva zile de când mă obsedează asta: „505 cu dungă”. Bomboane! Bomboane cu
dungă! Teribile idei le pot trece prin minte negustorilor. „505 cu dungă.
Bomboana Europei”. Asta e fantastic! Bomboana Europei.
Gând minor: Cum or fi cel puţin la
gust?
Îmi vine în minte Horia Bottea.
Minutul 35
O iau pe stradă, la stânga, în
direcţia Buzăului. Desigur, Horia Bottea e cel care ar face cel mai mult haz
primind o telegramă din Mizil. Ce bine că i-am aflat adresa. E la
Ocna-Sibiului.
Minutul 36
Caut să-mi închipui faţa lui, când
factorul îi va aduce o telegramă din Mizil. Ce o să gândească? Şi deodată: Cel
mai bine ar fi să nu semnez telegrama. Să nu ştie de la cine e. Să-şi bată
capul: Cine mi-o fi telegrafiat oare din Mizil? Cine mi-a putut telegrafia din
Mizil? Fulgerător un nume îmi vine în minte: Caragiale.
Ce-ar fi să semnez telegrama,
Caragiale?
Minutul 37
Gândul acesta mă pironeşte locului un
minut.
Minutul 38
Iată, în adevăr, un lucru care merită
să fie făcut: o telegramă trimisă din Mizil şi semnată Caragiale. Ce are să
spună Horia Bottea? Mizil. Salutări, Caragiale… Nu. Salutări emoţionante,
Caragiale.
Sunt aproape fericit de această
descoperiere.
Minutul
39
Brusc un alt gând îmi taie elanul şi
mă paralizează: Ce au să spună cei de la Poştă?
În adevăr, este imposibil de trimis
din Mizil o telegramă semnată Caragiale. Nu se poate să nu ştie că şi-a bătut
joc de oraşul lor.
Minutul 40
Cum să trimit telegrama fără să
trezesc nici o bănuială? Mă şi văd în faţa ghişeului. Salutări, Caragiale.
Horia Bottea o să facă atâta haz! Îmi este imposibil să renunţ la ideea
aceasta.
Minutul 41
Îmi propun să mă îndrept, în orice
caz, spre poştă. Un om care trece îmi dă lămuriri. Se află în partea opusă
oraşului. Îmi întorc paşii. Iarăşi 505 cu dungă. Salutări, Caragiale. Trebuie
să fac asta.
Minutul 42
Merg până în dreptul pieţei.
Minutul 43
Cotesc la stânga pe o uliţă foarte
îngustă. Unele aspecte care ar putea fi numite mizerie. Poate e ghetoul
Mizilului uliţa aceasta… La sfârşitul ei, un zgomot de ciocane în activitate.
La colţul din stânga, atelierul unui tâmplar. Afară, lângă uşă, aşezate rând pe
rând, şapte coşciuge rudimentare. Scânduri abia date la rindea, totul lucrat de
mântuială, ca nişte cutii pentru o marfă ieftină. Coşciuge de Mizil. Stau şi le
privesc câteva clipe. Impresionat. Tot aş fi avut ce scrie într-un reportaj…
Minutul 44
Traversez o piaţă pavată grosolan cu
bolovani. Aici se face desigur târg de vite, de cereale.
Idee: Am să semnez telegrama Caragealis.
Caragealis poate fi numele unui om care trece prin Mizil. Un cerealist, de
exemplu. Domnii de la poştă n-au să aibă ce spune. Dacă nu vor, fac scandal.
Deschid o poartă şi intru. Trebuie să
traversezi o grădină pentru a ajunge la poştă. Clădirea ei e în fund, destul de
mare.
Minutul
45
Ghişeul de telegrame e închis.
Ciocănesc. Apare un domn în haine negre, cu ochelari. Bătrâior. Cer un formular
de telegramă. Mi-l dă. Nu bănuie nimic. Îl privesc atent. O va primi! N-are
încotro.
Trec la pupitru să scriu textul
telegramei.
Minutul 46
Textul telegramei: „Horia Bottea,
judecător, Ocna-Sibiului. Salutări emoţionate, Caragealis”.
Desigur, în prima clipă are să rămână
perplex. Mă va bănui? De un an nu i-am mai dat nici un semn de viaţă.
Aştept să se usuce cerneala.
Minutul 47
Acum e acum. Iau o mutră cât mai
indiferentă, cât mai comercială. „Salutări emoţionate”. N-o să se întrebe ce
înseamnă asta? Treaba lui. Mă apropii de ghişeu.
Minutul 48
Ghişeul e iarăşi închis. Ciocănesc
din nou. Se deschide. O clipă rămân dezorientat. În locul funcţionarului
bătrâior, un altul, tânăr. La asta nu mă aşteptam. Întind telegrama, hotărât.
Puţin, simt că mă cheamă chiar Caragealis. Cerealist. De ce nu? Voi şti să-mi
joc rolul, la nevoie. El închide ghişeul brusc.
Minutul 49
Câteva clipe de emoţie. Dacă s-au
strâns cu toţii în jurul telegramei şi discută?
Ghişeul se deschide. Iau recipisa şi
restul.
Plec. Mă simt puţin ca un om care a
dat foc la fitilul unui butoi cu dinamită. Cândva, într-o clipă pe care n-o pot
bănui, se va produce explozia. Ce-o să fie pe Horia Bottea! O telegramă din
Mizil!
Minutul 50
Un argat, pare-se ardelean, a oprit
chiar în faţa poştei o căruţă trasă de doi cai superbi şi strigă cu deznădejde
unui trecător, să-i spună unde e poşta. Când o vede, se dă jos şi intră
înăuntru, cu o cutie sub braţ. Pare o scenă dintr-un film cu Stan şi Bran.
Trec pe partea cealaltă a pieţei Un
lung şir de gherete pentru comerţul măcelarilor. Unele sunt deschise. Hălci
dezgustătoare de carne. Şi muşte. De mult nu mai văzusem atât de multe muşte.
Minutul 51
Splendid contrast. Mă aflu în curtea
unei biserici, cu flori şi iarbă moale. Calm.
În geamul uşii, un aviz cu cerneală
violetă: „Parohia are de dat în arendă zece hectare de pământ. A se adresa
biroului parohiei”. Zăresc biroul parohiei în dreapta, o casă scundă, cu
ceardac.
Un gând: Intru, spun că mă
interesează locul, câte parale hectarul? Văd oameni noi, aud cum vorbesc, aflu
ce gândesc.
Poruncă interioară: Haide, nu fii
leneş, du-te, numai aşa poţi afla ceva despre Mizil. Du-te şi fă pe
agricultorul!...
Minutul 52
Dramatică deliberare interioară: Mi-e
lene, mi-e lene, nu vreau să vorbesc cu nimeni.
Părăsesc curtea bisericii, cu regret
totuşi. Ce bine ar fi fost dacă nu-mi era lene. Aş fi luat o voce agricolă: „Mă
interesează cele zece hectare anunţate pe uşa bisericii…” Iar ei şi-ar fi spus:
„Iată arendaşul!”
Minutul 53
Trec din nou pe lângă cele şapte
coşciuge (se aude dinăuntru ciocanul bătând mereu cuie), şi intru în uliţa
îngustă. La celălalt capăt al ei câţiva oameni adunaţi. O femeie se ceartă cu
un bărbat, îşi strigă unul altuia ocări. Omul e beat, se clatină pe picioare.
Minutul 54
Privesc grupul şi ascult cum se
ceartă cei doi. Roşii la faţă şi mânioşi. Din partea bărbatului, înjurăturile
obişnuite, pe temă religioasă şi genitală. Mamă, Dumnezeu şi sfinţi. Femeia
blesteme: Usca-ţi-s-ar… Arde-ţi-ar…
Minutul 55
Nu intervine nimic nou în cearta
dintre ei. Mă hotărăsc să plec.
Minutul 56
Cotesc la dreapta şi continui, în
direcţia Buzăului, drumul început înainte de a mă fi dus la poştă.
Minutul
57
Stradă înţesată de prăvălii.
Îmbrăcăminte, încălţăminte, coloniale. Firme: „La Mireasa,” „La Unirea
Principatelor”, „La Oituz”.
Toate băcăniile au în vitrină doar
„505 cu dungă”. Se vede că reprezentanţii fabricii au venit într-o după-amiază
aici şi au făcut ravagii. Dumping cu „505 cu dungă”.
Minutul 59
Merg. Cerul senin. Ziua frumoasă.
Minutul 60
Cotesc la stânga pe o stradă mai
îngustă.
Minutul 61
Într-un colţ, o căscioară. Afară, pe
un grătar încins, cârnaţi negri, hidoşi. Înăuntru, chef. La o masă, câţiva
tineri răcnesc. Unul are un acordeon. Câţiva oameni în etate îi privesc de la
distanţă, cu jind.
Minutul 62
Îmi continui drumul. Deodată observ
că locuinţele printre care trec nu sunt cu nimic deosebite de acelea ale unui
sat. Totul seamănă a sat. În primul rând gardurile. Apoi casele mici, foarte
mici, cu prispă şi ferestre de o şchioapă. În curţi câte o femeie, sau vreun
copil numai în cămaşă.
Minutul 63
Acelaşi peisaj rural.
Minutul 64
Undeva, aproape, se zăreşte câmpul
gol. Foarte bine; simţeam nevoia.
Minutul 65
Ajung în plin câmp. Dar de la ultima
casă o femeie care m-a văzut trecând se uită tot timpul după mine. Asta e
culmea. Merg mai departe, până după o claie de paie vechi, înnegrite.
Minutul
66
În timp ce stropesc ţărâna, privesc
calm peisajul. Câmpul galben, de toamnă, se întinde până la dealurile care
încep să se ridice în zare. Gând didactic: „Suntem la poalele Carpaţilor”.
Minutul 67
Mă întorc pe altă stradă, paralelă cu
aceea pe care am venit. Am impresia că pe aici locuiesc ţigani. Din diferite
curţi sunt privit cum trec, de femeie şi copii.
Minutul 68
Au început să mă doară picioarele de
bolovanii prin care am mers poticnindu-mă.
Minutul 69
Într-o curte, un porc guiţă, de parcă
ar fi să-l taie. Dar nu-l taie nimeni.
Minutul 70
Cotesc la dreapta, spre centru. Îmi
pare rău că n-am cumpărat puţină pâine.
Minutul 71
E ora cinci şi douăzeci şi cinci.
Trenul pleacă la ora şapte şi zece.
Mai am de stat în Mizil.
Minutul 72
Merg din nou pe strada cu prăvălii.
În sens invers şi pe trotuarul celălalt. „La 24 ianuarie”, „La Podgoreanu”, „La
turma de oi”.
Minutul 73
Lumina zilei a început să scadă şi
aerul serii pare deodată mai rece. Mă simt rătăcit, undeva, în lume. Mi-aduc
aminte, nu mintea, ci altceva mult mai profund din mine îşi reaminteşte: aşa
mergeam în amurg, singur pe străzi, când ieşeam de la şcoala primară. E atât de
mult de atunci! Şi după atâta vreme, după atâţia oameni cunoscuţi şi iubiţi, mă
găsesc iarăşi singur, pe străzi, într-un amurg de toamnă.
Lumea mi se pare o ceaţă, ceva nebulos,
nedesluşit, care în clipa aceasta mai e şi rece, ca un vânt de toamnă cu picuri
de ploaie.
Minutul
74
Lumina mai scade cu o nuanţă.
Minutul 75
Merg pe aceeaşi stradă din Mizil,
singur, undeva în lume, într-o seară răcoroasă de toamnă.
Minutul 76
Am ajuns aproape de centru. O
brutărie cu taraba plină. Deodată zăresc la marginea ei o bucată de lipie. De
mult nu mai văzusem lipie. Întind repede mâna şi o iau. O femeie de după
tarabă, cu un şorţ, un şorţ alb cu dungi gri, mă priveşte. Spun să-mi taie
jumătate din ea.
-Cât costă?
-Un leu.
Răspunsul trezeşte în mine o emoţie
extraordinară. De mult o dorinţă, destul de mare, cum fusese aceea de a mânca
lipie, nu mă costase atât de puţin. Mă uit la brutăreasă surprins, parcă
nevenindu-mi să cred. Un leu…
Minutul 77
Merg cu bucata de lipie în mână.
Minutul 78
Ajung în piaţa din centru. Mă aşez pe
o bancă din dreptul farmaciei, cu faţa spre biserică şi hotel. Simt că sunt
obosit; mă dor picioarele mai ales, din mersul prin bolovani.
Minutul 79
Încep să mănânc din lipie.
Minutul 80
Mă gândesc: Mănânc lipie care costă
un leu.
Minutul 81
Am terminat lipia.
Minutul
82
Mă dor picioarele. Le întind cât pot
de mult, să se odihnească.
Minutul 83
Cum stau singur pe o bancă, mă simt
şomer sau vagabond.
Minutul 84
Recapitulez persoanele pe care le-am
văzut trecând de când stau pe bancă.
De la stânga la dreapta au trecut:
Un om cu un cal.
Un sergent de stradă.
O femeie care a intrat în farmacie.
O fată cu picioarele goale.
O căruţă.
Doi domni cu pardesie.
Un copil.
De la dreapta la stânga:
Un om înalt îmbrăcat prost.
Un electrician.
Un popă de etate mijlocie.
Un cîine.
O căruţă încărcată cu paie.
O femeie cu o oglindă.
Un grup de gâşte.
O trăsură.
Un ţigan.
Minutul 85
Deodată, observ o scenă
extraordinară. Sub copacii din faţa bisericii, un om s-a prăbuşit. Un altul
care îl însoţea se bălăbăne şi strigă tare la el. Apoi, clătinându-se cumplit,
se aşează pe o bancă şi începe să chiuie.
Minutul 86
Omul căzut zace jos, nemişcat.
Celălalt, cuprins de o veselie desperată, chiuie cât îl ţin plămânii. Se uită
la tovarăşul lui şi râde.
Minutul
87
În jurul celor doi au apărut câţiva
copii. Privesc înspăimântaţi şi înveseliţi în acelaşi timp.
Minutul 88
Numărul copiilor se îngroaşă. Sunt
peste douăzeci, cu totul. S-au strâns în cerc în jurul beţivilor. Se ameninţă
unii pe alţii, împingându-se de la spate spre cel căzut. Chiote mici, ascuţite.
Larmă de copii în recreaţie.
Minutul 89
Apare un bărbat pântecos, cu mustăţi
lungi, galbene. Cred că e dascălul bisericii. Apar încă doi oameni prost
îmbrăcaţi. Toţi privesc omul căzut.
Minutul 90
(Ora şase fără un sfert)
În scenă intră un nou personaj. De
cum îl zăresc, copiii încep să-i strige:
Costică nebunu
Trage cu tunu…
El se ia după ei, în mână cu o
stinghie, şi copiii fug înspăimântaţi, împrăştiindu-se. Cei neameninţaţi se
strâng din nou şi încep să strige.
Costică nebunu
Trage cu tunu…
Minutul 91
Brusc, mă hotărăsc să mă apropii de
teatrul acestor evenimente. Mă ridic de pe bancă şi pornesc.
Când sosesc la faţa locului, ajunge
în acelaşi timp cu mine şi o femeie care se apleacă asupra celui căzut:
„Tănase, hai scoală, mă Tănase!” Tănase nu răspunde.
Minutul 93
Femeia priveşte consternată în toate
părţile. Se ridică de lângă Tănase şi îşi frânge mâinile. Pe de lături nebunul
fugăreşte copiii.
Minutul 94
După felul cum zace la pământ, îl
simt pe Tănase greu, de plumb.
Tovarăşul lui de beţie,
continuându-şi veselia, chicoteşte tot timpul. Râde fericit, fără să aibă aerul
că vede ce se petrece în jurul lui.
Minutul
95
La îndemnul dascălului, cei doi
oameni îi ajută femeii să-l ridice pe Tănase şi să-l aşeze pe bancă. Izbutesc
anevoie. Îl ţin de subţiori să nu se prăbuşească. Tănase nu dă nici un semn de
viaţă. Femeia îl zgâlţâie şi-l strigă, cuprinsă de o deznădejde care o face
palidă. Capul lui Tănase se bălăbăne greoi dintr-o parte în alta.
Minutul 96
Prin piaţă trece o trăsură cu un fel
de domn în ea. Femeia strigă birjarului să se întoarcă, să-l ducă pe Tănase
acasă. „Îţi plătesc, mă…”
Minutul 97
Tovarăşul lui Tănase nu-şi mai
conteneşte veselia. Pare să aibă cincizeci de ani, un fel de puşlama bătrână,
om fără meserie. Chicoteşte tot timpul: „Hi, hi, hi”.
Tănase, în schimb, arată a fi om
gospodar. Este o namilă de om, încălţat cu cizme enorme. Umeri laţi şi
puternici. Nevasta lui e o femeie tot atât de voinică. Îi ia capul între mâini,
ţinându-l să nu se mai clatine.
Minutul 98
Cu o figură gravă, de preot care
oficiază, Costică nebunu îndepărtează cu stinghia copiii de la acest spectacol.
E un băiat de vreo douăzeci de ani,
într-un hal de murdărie îngrozitoare. E atât de negru şi de soios, de parcă ar
fi trecut printr-o ladă de gunoi şi apoi prin alta de cărbuni. Tot obrazul îi
este mânjit de funingine. Picioarele-i goale sunt atât de negre, încât la
început crezi că-i încălţat.
Pe cap are înfundată o pălărie ale
cărei boruri le-a tras în jos, peste urechi, legându-se sub bărbie cu o sfoară.
Sub braţul stâng, nemişcat, ţine un teanc de reviste ilustrate, făcute
ferfeniţă. Cu braţul drept agită stinghia, fugărind copiii. Ei se întorc şi
strigă:
Costică nebunu
Trage cu tunu…
Minutul 99
Mă gândesc: „Ce nume pentru un nebun:
Costică!” O clipă mai târziu, o frază se formează în mintea mea, ca şi cum ar
urma să o spun cuiva: „Pe nebunul Mizilului îl cheamă Costică…”
Minutul
100
Tănase geme de câteva ori. Femeia îl
strigă, cu o voce rustică, aspră: „Mă, Tănase! Tănase! Mă Tănase, mă!”
Minutul 101
Soseşte o trăsură goală. (Alta, nu
aceea care a trecut adineauri.) Femeia şi cu cei doi oameni întind de Tănase
să-l ducă spre trăsură. E o muncă grea. Copiii se îngrămădesc buluc, ca la urs.
Costică îi alungă cu stinghia.
Încercare zadarnică de a-l urca pe
Tănase în trăsură.
Minutul 102
Tănase e pe jos, lângă roţile
trăsurii. Cei trei trag de el, cu deznădejde.
Minutul 103
Cui multă greutate l-au târât în
trăsură, dar jos, unde se ţin picioarele. După câteva încercări de a-l ridica
pe scaun, îl lasă acolo, de-a curmezişul trăsurii. Femeia rămâne pe scară
proptindu-i capul cu un picior. Trăsura porneşte.
Minutul 104
Jos, unde zăcuse Tănase, a rămas o
baltă de vărsătură roşiatică.
Minutul 105
Toată lumea începe să se împrăştie.
Tovarăşul lui Tănase dă un chiot cumplit şi porneşte şi el bălăbănindu-se şi
încercând să cânte. E îmbrăcat numai în zdrenţe, dar pălăria lui soioasă are
totuşi ceva semeţ, ca o pălărie de vânător.
Minutul 106
Trec înapoi, în partea cealaltă a
pieţei.
Minutul 107
Ajung în dreptul casei pe care scrie Telefoane.
Are un geam mare, ca vitrina unui magazin. Mă apropii să văd ce e înăuntru.
Când sunt lângă geam zăresc o fată subţire, cu păr negru, îmbrăcată cu un
pulover bleumarin. În aceeaşi clipă ridică şi ea capul şi se uită la mine. Mă
îndepărtez spre partea dreaptă a pieţei.
Minutul
108
Ajung iarăşi în strada cu prăvălii.
De data aceasta o iau spre Ploieşti.
Reflecţie: „De ce am plecat? Trebuia
să deschid uşa şi să intru!”
Stare de suflet: Era atât de singură!
O fată din Mizil. Să fi stat de vorbă cu ea.
Minutul 109
Aha! Şi aici ca în toate oraşele. O
cofetărie care e probabil localul en vogue al Mizilului. Cutii de
bomboane, prăjituri, mese afară. Aviz: „Aici servim îngheţată”. Pesemne că e un
capitol palpitant din viaţa Mizilului concurenţa dintre aceşti doi cofetari.
Minutul 110
Desigur, trebuia să deschid uşa.
Toată lumea are dreptul să intre la telefoane. Ce prostie că am plecat. Să mă
întorc? Eh, acum e prea târziu. M-a văzut cum m-am uitat pe geam şi am plecat.
Trebuia să intru de la început, hotărât să mă prefac că am treabă.
Minutul 111
Fata asta de la telefoanele din
Mizil! Uite ceea ce mi-ar fi fost de folos. Să stau de vorbă cu ea. Sunt un
prost.
Minutul 112
Alte câteva prăvălii. Apoi un depozit
de ziare.
Minutul 113
Să intru? Să nu intru? Sunt plictisit.
Ce am să aflu?
Vocea interioară, energică şi
batjocoritoare în acelaşi timp. Haide, mişcă-te, fă ceva şi pentru meseria ta.
Informează-te!
Mă hotărăsc să intru.
Intru.
Minutul 114
O tejghea cu ziare şi romane
poliţiste. Mă uit pe rând la toate.
- Ziarul cutare nu-l aveţi?
- Nu, nu mai vine.
- De ce?
- Nu ştiu, se vindea puţin, nu mi
l-au mai trimis.
Minutul
115
- Revista asta se vinde?
- Două bucăţi.
- Şi ziarul acesta?
- Cinci, şase.
- Puţin.
- De, acum nu-i sezon de ziare.
- Cum, nu-i sezon de ziare?
- La noi se citeşte mult iarna. Acum
oamenii sunt plecaţi la vii, cu culesul. N-au timp de ziare.
Minutul 116
Reflecţie: Simţisem eu că oraşul e
gol într-un fel care nu putea fi normal.
Minutul 117
- Mulţumesc foarte mult. Bună seara
- N-aveţi pentru ce. Bună seara.
Minutul 118
Mai departe, în direcţia
Ploieştiului. Cerul e vânăt şi rece. S-a făcut seară de-a binelea.
Minutul 119
O clădire mai mare despre care bănui
că e o moară.
Minutul 120
La dreapta, iar se zăreşte câmpul.
Oricum, e destul de mic Mizilul. Ocolesc şi pornesc din nou spre centru.
Minutul 121
Puteam să întreb, de exemplu, până la
ce oră este deschis seara. Sau dacă se poate vorbi la Oradea Mare. O, dar
puteam găsi atâtea pretexte…
Minutul 122
(Ora şase şi un sfert)
Mai e aproape o oră până la tren. Să
mă duc acum? Merg, în orice caz spre centru.
Minutul
123
Fata de la telefoane din Mizil! E
cineva cu care trebuie să vorbesc negreşit! Şi în afară de asta, cred că este
şi drăguţă.
Minutul 124
Am să intru, am să spun: „Bună seara,
domnişoară. Vă rog, până la ce oră se poate vorbi cu Bucureştiul?” Pe urmă, am
să văd…
Minutul 125
Am să mă duc!
Minutul 126
Fac colţul. Trec prin faţa farmaciei.
Ajung. Deschid uşa.
Minutul 127
„Bună seara, domnişoară. Vă rog, până
la ce oră se poate vorbi cu Bucureştiul?”
Răspunsul domnişoarei: „Până la
zece”.
O privesc: e mult mai puţin frumoasă
decît părea prin geam. Şi puloverul e spălăcit şi vechi. Înfăţişare de mică,
foarte mică funcţionară provincială.
Minutul 128
Sunt decepţionat de această
înfăţişare a fetei? Nu sunt decepţionat, dar îmi pare rău pentru ea.
Întreb dacă are cartea cu numerele de
telefon din Bucureşti. O caută printre altele şi mi-o dă. Mă aşez pe bancă,
lângă perete.
Minutul 129
Deocamdată am să răsfoiesc cartea de
telefon. Caut diferite numere şi le însemn cu creionul pe o hârtie. Numerele de
telefon ale prietenilor mei, pe care le ştiu pe dinafară de ani de zile.
Totuşi, când le găsesc, în după-amiaza aceasta în Mizil, sunt uşor emoţionat.
Minutul 130
Rămân cu privirile pe un nume,
deosebit de toate celelalte. Un nume, ceva cifre. Emoţia mea se măreşte şi
devine apoi tristeţe. Mă uit pe geam. Mă simt din nou obosit.
Minutul
131
Strâng cu grijă hârtia pe care am însemnat
în mod inutil numerele de telefon. Glasul domnişoarei: „Alo, da, aveţi legătura
cu Buzăul”.
Minutul 132
Aflu că în Mizil sunt treisprezece
numere de telefon. Zece la autorităţi şi trei particulare.
- Numai trei.
- Da, trei.
Aflu numele celor trei persoane din
Mizil care au telefon.
Minutul 133
Fata e simplă, cumsecade, modestă.
Stă pe scaun după un grilaj de lemn, pe deasupra căruia îi văd totuşi capul.
Minutul 134
E fardată prost, cum se fardează
fetele în provincie. Părul lung, dat peste cap. Camera în care ne aflăm e plină
de umbrele serii. E aproape întuneric. Vorbesc cu ea şi îmi dau seama că, în
acelaşi timp, îmi odihnesc picioarele mai bine decât pe banca de afară.
Minutul 135
Aflu că nu e telefonistă decât de
două luni. Nu e de fel din Mizil. E din provincie. Stupoare.
- Cum, din provincie?
- Adică de la ţară, dintr-un sat.
- A, da!
A venit în Mizil, fiindcă în
provincie nu avea ce face. Aici, e telefonistă.
Minutul 136
A urmat o şcoală să se facă
telefonistă? N-a urmat nici o şcoală. A venit şi i-a arătat şeful două zile. Nu
e greu. Aveau nevoie de o telefonistă.
- Şi cât îţi plătesc pe lună,
domnişoară?
Răspuns: Două mii trei sute.
Minutul 137
Se deschide uşa din fund şi intră o
bătrână cu o lampă de gaz, aprinsă. Aha! Uzina defectă, inginerul Lungu,
primarul.
Minutul
138
Stăm sub lumina lămpii de gaz. Simt
că e seară, o seară de provincie, venită devreme.
Domnişoara strigă în pâlnia
relefonului… Alo, Ploieştiul, Ploieştiul? Strigă cât poate de tare şi se
îneacă. Afară e întuneric de-a binelea. Am să plec curând.
Minutul 139
Îmi vine în minte o strofă de Tudor
Arghezi:
„Niciodată toamna nu fu mai frumoasă
Sufletului nostru bucuros de moarte”.
În fiecare toamnă mi-o aduc aminte.
Minutul 140
Peste o jumătate de oră trebuie să
fiu la gară. Îi spun domnişoarei, bună seara şi ea răspunde cu un glas obosit
de cât a trebuit să strige în convorbirea cu Ploieştiul.
Din nou afară, în piaţa atât de
cunoscută acum. Pornesc în dreapta, şi iar trec prin faţa farmaciei.
Minutul 141
În casa pe care scrie „Sfatul
Negustorilor”, câteva zeci de oameni adunaţi se pare că discută ceva. Uşa e
întredeschisă. Intenţie de a intra, repede abandonată.
Minutul 142
Mai am totuşi timp până la tren. În
faţă e hotelul. Ce ar fi să intru, să văd cum e hotelul din Mizil? Proiect:
Intru, cer să mi se arate o cameră, pentru cazul că nu mi-aş termina treaba şi
s-ar putea să rămân noaptea în Mizil. De unde au să ştie că de la ei voi pleca
de-a dreptul la gară?
Minutul 143
Intrarea în hotel e printr-o
cârciumă. Mă apropii de tejghea unde se află o femeie. În clipa când deschid
gura mă aud strigat pe nume. Supriză. Întorc capul: Inginerul Lungu, în fund,
la o masă. Sunt nevoit să renunţ la ideea de a cere să mi se arate o cameră.
Îmi pare rău.
Minutul
144
Convorbire cu inginerul.
-Cum a rămas cu uzina electrică?
-În clipa asta se consfătuiesc cu
toţii ce hotărâre să ia.
-Aha, la Sfatul Negustoresc.
-Da, la Sfatul Negustoresc,
Minutul 145
Cârciuma e vastă. Sunt multe colţuri
obscure, pe care nu poate să le lumineze lampa de gaz. Inginerul aşteaptă aici
rezultatul consfătuirii. În faţa lui un pahar de vin.
-E bun?
-Aş, prost.
Minutul 146
Mă ridic: Trebuie să plec la gară.
Inginerul: „La revedere!”
Afară e noapte de tot. Voi face
drumul pe jos.
Minutul 147
Strada cu prăvălii. Toate luminate cu
lămpi de gaz. La stânga, pe drumul care duce de-a dreptul la gară.
Minutul 148
Merg.
Minutul 149
O băcănie. Am şi trecut de ea când
mi-am dat seama că ar fi fost mai bine să cumpăr un săpun, să am la Buzău, la
hotel. Încetinez pasul, ezit, vreau să mă întorc, dar merg mai departe.
Minutul 150
Întâlnire cu nişte vaci. Se întorc
probabil de la păscut.
Minutul 151
Deodată, printre case şi arbori
zăresc luna. Tocmai răsare, în fund, din câmpia Bărăganului, tăcută. Simt
foşnetul, misterul şi imensitatea nopţii care începe.
Minutul
152
Merg. Din timp în timp zăresc luna.
Bucurii profunde şi pline de nelinişte.
Minutul 153
O nouă băcănie. Câteva clipe oprit,
ezitând. Apoi intru. „Bună seara”. Rotesc ochii prin prăvălie. În rafturi o
mulţime de lucruri. Cer săpun „Cheia”.
Minutul 154
Un om care se afla în prăvălie
continuă discuţia cu negustorul. Ascult, uimit de violenţa limbajului. Îi
înjură pe liberali, pe chestia uzinei electrice. Negustorul aprobă.
Minutul 155
Stau în băcănie, ascultând. Omul mi
se adresează şi mie. Dau din cap, încurcat.
Intră o femeie care cere o litră de
făină. Discuţia se întrerupe. Părăsesc băcănia.
Minutul 156
În dreapta drumului pe care merg,
deodată, un spectacol măreţ. În întunericul nopţii, o fierărie. Limbi de foc
ţâşnesc de pe vatra în care suflă foalele. Trec drumul şi mă apropii.
Minutul 157
Din uşa fierăriei, privesc. Îmi place
grozav ce văd. Fierarul bate pe nicovală bucata de fier. Scântei şi zgomotul
ciocanului, atât de cunoscut, neauzit totuşi de multă vreme. O fierărie noaptea
e un lucru extraordinar.
Minutul 158
Urmăresc atent tot ce se petrece în
fierărie. Meşterul e ajutat de doi ucenici. Repară o căruţă. Limbi de foc,
scurte, dar dense, ţâşnesc din cărbuni. Într-adevăr: O fierărie noaptea e un
lucru extraordinar.
Minutul
159
Nu mă mai satur privind flăcările, nu
mă îndur să plec, dar mi-e teamă să nu întârzii, să pierd trenul. Cu multă
părere de rău mă despart de fierărie. Iuţesc paşii. Zăresc luna.
Minutul 160
Ajung la calea ferată. Cotesc la
dreapta, în lungul ei.
Minutul 161
Merg repede, în câmp. Gara nu se
zăreşte încă. Aud un zgomot îndepărtat. Mi-e teamă să nu fie trenul. Întorc
totuşi capul în urmă să mai privesc luna.
Minutul 162
O clădire lângă linie. Crezusem că e
gara. Dar se vede că nu-i decât un canton. Din fericire zgomotul a încetat. Nu
era trenul. Mai am răgaz.
Minutul 163
Desigur, ar fi idiot să pierd trenul.
De aceea, mai bine să mă grăbesc.
Minutul 164
Merg repede în lungul linei ferate.
Minutul 165
Lumini palide în întuneric. În
sfârşit, gara! Bine că am ajuns.
Minutul 166
Sunt chiar în faţa gării. Nu se aude
nici un zgomot de tren. Destindere în toată fiinţa. Scufundată în întunericul
compact de sub câţiva copaci, trăsura aşteaptă. Aud clopoţeii de la gâtul
cailor. În dreapta e câmpul, plin de întuneric. Luna abia răsărită nu luminează
cine ştie ce.
Minutul 167
Fac câţiva paşi pe câmp. Mai mult
tentat de întuneric, stropesc pământul. Să nu trebuiască să mă trambalez în
tren. Foarte plăcut sentiment venit din siguranţa că nu mă poate vedea nimeni.
De pretutindeni sunt învăluit în întuneric.
Minutul 168
Urmăresc farurile unui automobil ce
străbate câmpia, în depărtare. E poate şoseaua Ploieşti-Bucureşti. Cele două
lumini apar, dispar, apar din nou, străpungând noaptea cu fâşia lor, împinsă
departe în beznă, tremurătoare, ca o antenă care ar pipăi pereţii
întunericului.
Minutul 169
În spate, luna se face din ce în ce
mai albă. Mă întorc. Stau drept în razele ei, privind-o. Clopotele de la gâtul
cailor zăngănesc mereu. Sunetele de metal măsoară micile adâncimi ale nopţii.
Minutul 170
Intru în gară. Şapte şi cinci minute.
Câţiva călători. Birjarii. Toţi, cu bicele în mână. Merg să mi se vizeze foaia
de drum.
Minutul 171
Peronul e luminat cu lămpi de petrol.
Dincolo de linii se zăreşte o câmpie nesfârşită, puţin argintie în razele
lunii.
Minutul 172
Se aude uruitul metalic al trenului.
Creşte cu fiece clipă. Călătorii se îngrămădesc pe peron, privind în direcţia
Ploieştiului.
Minutul 173
Locomotiva sparge noaptea, intrând în
gară, apocaliptică.
Vaiet metalic al vagoanelor frânate.
Dreptunghiuri de lumină în care se zăresc capete de bărbaţi şi femei.
Mă urc în vagonul din dreptul meu.
Minutul 174
Rezumat:
Am stat în Mizil trei ore fără cinci
minute. În timpul acesta:
Am dat o telegramă.
Am mâncat de un leu lipie.
Am văzut doi oameni beţi.
Am vorbit cu depozitarul de ziare.
Am vorbit cu fata de la telefoane.
Am cumpărat un săpun „Cheia”.
Minutul 175
Trenul porneşte. Trec la fereastra
din partea cealaltă, spre câmp. Sub lumina lunii, Bărăganul se întinde
nesfârşit şi în depărtare devine haotic. E luni, 10 octombrie 1938, mă cheamă
Geo Bogza, am treizeci de ani şi am vizitat pentru prima oară în viaţa mea
Mizilul. Viaţa şi lumea mi se par fantastice, de neînţeles.
P.S. În direcţia Buzăului, trenul străbate ca un balaur câmpia,
fantastic luminată de lună.
Geo Bogza, 1940
Geo Bogza, 1940
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu