La prima vedere nu este greu de răspuns la întrebarea „Este şantajul cu adevărat nelegitim?“
Singura problemă de rezolvat ar fi „De ce se pune această întrebare?“ La urma
urmelor, şantajiştii... şantajează oamenii, nu? Şi ce ar putea fi mai rău? Ei
se folosesc de secretele întunecate şi ascunse ale oamenilor. Ei ameninţă că le
vor face cunoscute, îşi chinuie victimele şi, adesea, le împing la sinucidere.
Vom descoperi, totuşi,
că pledoaria împotriva şantajistului nu rezistă la o analiză serioasă; că ea se
bazează pe o reţea de lozinci neanalizate şi de neînţelegeri filozofice grave.
Singura diferenţă între
un bârfitor şi un şantajist este aceea că şantajistul se va abţine să vorbească
- pentru un anumit preţ. Intr-un sens, bârfitorul este mult mai rău decât şantajistul, pentru că şantajistul îi dă celui
şantajat o şansă de a-l face să tacă. Bârfitorul dezvăluie secretul fără
avertizare. Oare persoana care are un secret nu se găseşte într-o poziţie mai
bună faţă de şantajist decât faţă de bârfîtor? Cu bârfitorul, totul este
pierdut; cu şantajistul, se poate câştiga sau se poate rămâne la nivelul
existent. Dacă preţul cerut de şantajist este mai scăzut decât valoarea secretului,
persoana în cauză va plăti şantajistul - acesta fiind cel mai mic dintre două
rele. In acest caz, el câştigă diferenţa dintre
valoarea secretului şi preţul şantajului. Dacă şantajistul cere mai mult decât
valorează secretul, cererea lui nu va fi satisfăcută şi informaţia va deveni
publică. Totuşi, în acest caz, persoana nu este într-o situaţie mai rea faţă de
şantajist, decât ar fi fost faţă de un bârfitor înveterat. De aceea este
într-adevăr dificil să accepţi înfierarea suferită de şantajist, cel puţin în
comparaţie cu bârfitorul, care de obicei este ignorat cu un uşor dispreţ şi o anume
înfumurare.
Şantajul nu presupune
întotdeauna oferta tăcerii în schimbul banilor. Aceasta este doar forma lui cea mai cunoscută.
Şantajul poate fi definit fără referire la nici una dintre ele. In termeni
generali, şantajul este ameninţarea de a face ceva - orice (ceea ce nu este în
sine ilegal) -, dacă nu sunt îndeplinite anumite cereri.
Multe acţiuni din
domeniul public pot fi calificate drept acte de şantaj, dar în loc să fie
înfierate, câştigă adesea un statut de respectabilitate! De exemplu, recentul
boicot al salatei este o formă de şantaj. Prin boicotul salatei (sau oricare
alt boicot) sunt ameninţaţi vânzătorii cu
amănuntul şi cu ridicata de fructe şi legume. Dacă ei manevrează salata în
afara sindicatului, spune boicotul, oamenilor li se va cere să nu cumpere de la
ei. Aceasta este în perfectă conformitate cu definiţia: ameninţarea că ceva,
care nu este ilegal în sine, se va întâmpla dacă nu sunt îndeplinite anumite
cereri.
Dar ce se poate spune
despre ameninţările implicate de şantaj? Mai
mult decât orice altceva, poate, acest aspect al şantajului este cel mai
greşit înţeles şi temut. La prima vedere, suntem înclinaţi să acceptăm că
ameninţările sunt imorale. Obişnuitul dicton împotriva agresiunii, de exemplu,
avertizează nu numai împotriva agresiunii per se,
ci şi împotriva ameninţării cu agresiunea. Dacă un
autostopist acostează un şofer pe autostradă, de obicei este suficientă ameninţarea cu agresiunea pentru a-l face să se supună.
Să analizăm natura
ameninţărilor. Când eşti ameninţat cu violenţa agresivă, ameninţarea este
condamnabilă. Niciun individ nu are dreptul să iniţieze violenţa agresivă
împotriva altuia. Cu toate acestea, în şantaj se ameninţă cu ceva pe care
şantajistul are dreptul să-l facă! - fie că este
vorba despre exercitarea dreptului la liberă exprimare, fie că este refuzul de
a cumpăra de la anumite magazine, fie a-i convinge pe alţii să facă acest
lucru. Lucrul cu care se ameninţă nu este nelegitim în sine; de aceea, nu este
posibil să numim „ameninţarea“ o „ameninţare nelegitimă“,
Şantajul poate fi
nelegitim numai atunci când între şantajist şi cel şantajat există o relaţie
specială, bazată pe un jurământ prealabil. Cel care are un secret poate angaja
un avocat sau un detectiv particular cu condiţia ca
informaţiile încredinţate acestuia să rămână confidenţiale. Dacă
avocatul sau detectivul încearcă să îl şantajeze pe deţinătorul secretului, aceasta
ar fi o violare a contractului şi, în consecinţă,
un act nelegitim. Când însă un străin deţine un secret fără obligaţii
contractuale, atunci este legitim ca el să-şi ofere tăcerea spre „vânzare“.
Pe lângă faptul că este
o activitate legitimă, şantajul are şi unele efecte bune, plângerile contrare
neputând fi susţinute. In afară de câteva victime inocente prinse în plasă,
cine îi cade victimă şantajistului de obicei? Există în principal două grupuri.
Unul este alcătuit din delincvenţi: criminali, hoţi, escroci, delapidatori,
pungaşi, violatori etc. Celălalt grup constă din oameni care se angajează în
activităţi care nu sunt nelegitime prin ele însele, dar sunt contrare
obiceiurilor şi moralei majorităţii: homosexuali, sado-masochişti, perverşi
sexuali, comunişti, soţi adulteri etc. Instituţia şantajului are efecte
benefice, dar diferite, asupra fiecăruia din aceste grupuri.
În cazul delincvenţilor,
şantajul şi ameninţarea cu şantajul servesc drept factor de descurajare. Ele se
adaugă riscurilor implicate de activitatea delincventă. Câte dintre
informaţiile anonime primite de poliţie - a căror valoare nu poate fi supraestimată
- pot fi puse în legătură, în mod direct sau indirect, cu un şantaj? Câţi delincvenţi
sunt determinaţi să comită delicte singuri, evitând ajutorul prietenilor delincvenţi
în „lovituri“ care necesită cooperarea, de teama unui posibil şantaj? Şi, în
sfârşit, există acei indivizi aflaţi pe punctul de a comite delicte, sau „la
marginea delincvenţei“ (cum ar spune un economist), unde cel mai mic factor îi
va împinge într-o direcţie sau alta. Teama de şantaj ar putea fi suficientă, în
unele cazuri, pentru a-i face să se răzgândească.
Dacă şantajul însuşi ar
fi legalizat, fără îndoială că el ar fi un factor de descurajare mult mai
eficient. Legalizarea ar duce fără îndoială la o creştere a şantajului,
însoţită de adevărate ravagii în clasa delincvenţilor.
Este important să
subliniem că instituţia şantajului duce la creşterea probabilităţii ca
delincvenţii să fie prinşi, pentru că şantajiştii se adaugă forţelor poliţiei,
cetăţenilor, grupurilor de „vigilantes“ şi altor unităţi anti-delincvenţi.
Şantajiştii, adesea membri ai lumii interlope, au o poziţie privilegiată când
vine vorba de împiedicarea delictelor. Statutul lor de persoane „din interior“
îl depăşeşte adesea pe cel al spionului sau al infiltratului, care este obligat
să joace un rol. Legalizarea şantajului ar permite astfel unităţilor anti-delincvenţă
să profite în acelaşi timp de două principii de bază ale luptei împotriva
criminalităţii: „dezbină şi stăpâneşte“ şi „lipsa onoarei între hoţi“. Este
foarte clar că un efect important al legalizării şantajului ar fi diminuarea delincvenţei,
şi anume a celei reale.
Legalizarea şantajului
ar avea efecte benefice şi asupra acţiunilor care nu implică agresiune, dar
sunt contrare obiceiurilor societăţii luate ca întreg. Asupra acestora, legalizarea
şantajului ar avea un efect de emancipare. Chiar şi în condiţiile în care
şantajul este ilegal, suntem martorii unor efecte benefice. De exemplu,
homosexualitatea este în anumite împrejurări ilegală din punct de vedere
tehnic, dar nu este cu adevărat un delict, deoarece nu implică agresiunea.
Pentru indivizii homosexuali, şantajul
produce adesea un rău considerabil şi anevoie poate fi considerat benefic. Dar
pentru un grup luat ca întreg, adică pentru fiecare individ ca membru al grupului, şantajul a fost de ajutor, făcând
ca publicul să devină conştient şi să se familiarizeze cu homosexualitatea.
A-i forţa pe membrii individuali ai unui grup opresat din punct de vedere
social să se dezvăluie, să „iasă în câmp deschis“, nu poate fi considerat,
desigur, un serviciu. Folosirea forţei este o violare a drepturilor unui individ.
Totuşi, aceasta duce la conştientizarea de către o parte a unui grup, a
existenţei membrilor celeilalte părţi. Forţând această percepţie, şantajul
poate în mod legitim să-şi atribuie un oarecare merit
în emanciparea oamenilor a căror crimă unică este devierea de la normă într-un
mod nedelictual.
Reflectând
asupra vechiului aforism „adevărul te va elibera“, singura „armă“ aflată la dispoziţia
şantajistului este adevărul. Folosind adevărul pentru a-şi susţine
ameninţările (aşa cum trebuie să facă uneori), el eliberează adevărul, adesea
fără intenţie, pentru a face binele sau răul pe care acesta este capabil să-l
facă.
Walter Block- Defending the undefendable
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu