luni, 3 decembrie 2012

3/4 Led Zeppelin

Ieri, 2 decembrie, trupa Led Zeppelin a fost invitata la Casa Alba pentru a primi un premiu important, care se acorda celor care au avut contributii esentiale in cultura americana. Doua lucruri sunt de observat. Primul, ca America acorda acest premiu unei trupe care nu este americana: Led Zeppelin s-a constituit spre finalul anilor '60 in Marea Britanie. Ce-i drept, dupa ce au ajuns pe culmile gloriei, au urcat rapid pe locul doi la vanzari de discuri in SUA. Asadar, cultura americana a fost, fara discutie, influentata de aceasta trupa extraordinara. Al doilea lucru de observat este ca Obama i-a premiat pe cei trei Zeppelini (au fost patru, dar bateristul John Bohnam a murit in 1980), dupa ce a castigat alegerile. Asadar, Obama nu s-a gandit sa tranforme evenimentul intr-un gest de campanie electorala. 
Obama la intalnirea cu 3/4 Led Zeppelin
La festivitatea cu pricina, Barack Obama a spus asa: "O generaţie de tineri a supravieţuit crizei din adolescenţă cu căşti stereo şi un album Led Zeppelin. Iar o generaţie de părinţi s-a întrebat ce era acel zgomot". O rostire frumoasa, care merita citata. Probabil ca presedintele american s-a gandit destul pana a scos-o - cert e ca i-a iesit.
Cuvintele spuse de Obama au prilejuit o mica discutie in familia mea. Iata si din ce pricina.
Asa cum am mai spus, eu unul sunt foarte necajit ca Maria asculta numai muzica din categoria "Antonia". De nenumarate ori i-am pus si altceva, inclusiv Led Zeppelin, numai ca n-am obtinut niciun rezultat. Astazi, lucrurile stau astfel: fetele care topaie pe scena in tinute sexy, toate mentinand cam aceleasi ritmuri si rostind toate cam aceleasi cuvinte, sunt denumite generic "maimute". Din partea cealalta, vin etichete de genul "maimutoi neispraviti" aplicate unor trupe "esentiale", de genul Jethro Tull ori Genesis. Buuuuuun. Dupa cum se stie, aceasta disputa este fara de sfarsit. 
Astazi, relatand eu familiei episodul Obama - Led Zeppelin si reproducand cuvintele presedintelui, am primit replica pe care o asteptam: "Vezi, la fel faci si tu, precum parintii de care zice Obama. Bravo Obama!"
Ei bine, lucrurile sunt si nu sunt asa. Iata ce i-am explicat Mariei.
Fiecare generatie are parte de mai multe oferte muzicale. Intai de toate, e muzica usoara - slagare, hituri, melodii etc. Muzica asta se dansa candva in discoteci, acum te asurzeste in cluburi - La meme Jeanette, autrement coiffee. Interpretii acestui gen de muzica apar si dispar precum ciupercile dupa ploaie. Pe vremea mea, erau, printre altii, K.C and the Sunshine Band, ori Eddie Kendricks. Mai stie cineva ceva despre ei? Mai canta cineva hiturile lor? Si astia erau dintre cei care au reusit sa urce in topuri, pe langa ei, insa, existau o puzderie de trupe si interpreti solo, despre care nu au auzit decat maniacii acelor timpuri. Astazi, locul astora e luat de Antonia, Alexandra Stan, Puya si ce-o mai fi - desigur, fiecare dintre ei avand un stil anume pe care un ignorant ca mine le confunda si le baga intr-o aceeasi oala imensa - muzica usoara. Unii dintre ei ajung sa fie mai mult sau mai putin cunoscuti si pe ei ii asculta Maria cu veneratie. Ceilalti, care nu au bani sau nu sunt promovati, raman niste obscuri si pana la urma parasesc muzica si se apuca de altceva.
In acelasi timp cu muzica usoara, toate generatiile au avut acces si la alte gen de muzica: jazz, rock, muzica progresiva, eperimentala etc. Si, deasupra tuturor, muzica asa zis culta. Zic deasupra, pentru ca ea e sus cu adevarat. Acolo nu ajunge toata lumea, dar cine reuseste, greu se mai intoarce.
Ei bine, i-am explicat Mariei ca eu nu vreau de la ea sa renunte la Antonia, ci altceva: sa asculte si altceva. Sa asculte si putin jazz si putin Boccherini si oleaca de Maria Tanase, si ceva Phoenix dar si un piculet de Pink Floyd. Ca la mancare: cum ar fi sa mananci zi de zi numai si numai cartofi? Incearca si branza, si carne si oua si morcovi, ia si spanac, ia si rechin, incearca sa simti toate gusturile si apoi fa trierea. I-am mai spus ca eu, cand eram copil, as fi putut sa stau toata ziua sa ascult numai si numai Bonnie M. Dar eu am ascultat si Janis Joplin si Bach si Miroslav Vitous. Am ascultat si muzica populara, dar nu mi-a placut si am abandonat-o. Am ascultat Olimpia Panciu si Marius Teicu, dar nu m-au interesat si am trecut la altceva. Sigur ca a contat si moda, au contat si gusturile prietenilor. Dar, una peste alta, am incercat sa nu ma limitez. 
So, nu stiu daca Maria a considerat ca e ceva demn de luat in seama in tot ce i-am spus. Abia astept sa vad cum o sa reactioneze cand o sa pun in fapt proiectul meu numit "Jumatate de ora de muzica zilnic".


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!