Un "Millet" original
Prietenul meu Adolphe C, astăzi
milionar, proprietar de castel în Fontainbleau, împărţea cu noi, acum cîţiva
ani, mizeria, plictiseala şi farmecul Cartierului Latin.
Ca să scăpăm de odaia sărăcăcioasă a hotelului de pe rue Cujas şi de întunericul cafenelei
„Vachette”, ne adăposteam pe vreme de ploaie în muzeul „Luxemburg", iar
cînd era senin, rătăceam prin grădina uriaşă de la spatele muzeului. Eram
credincioşii statornici ai cartierului. Aveam un nobil
dispreţ pentru Parisul modern ce se americaniza în fiecare zi. Nu treceam Sena
cu lunile. În cartier vei găsi întotdeauna zece boemi, cari pun mai presus
„Odeonul" decît „Comedia franceză", fiindcă e în cartier, „Luxemburgul”
mai presus decît „Luvrul", fiindcă „Luvrul” e dincolo de apă, şi în
virtutea acestui obicei... democratic, Academia „Goncourt” mai presus de cea
Franceză, pe Jean Moreas mai presus de toţi ceilalţi poeţi francezi, fiindcă
venea la cafeneaua noastră... Prietenul Adolphe C. era dintre aceştia. Ce era
al cartierului era şi al lui. Ajunsese să socotească al lui şi al cartierului
tot ce n-avea celebritatea întîietăţii. N-ar fi dat toate „vechiturile"
„Luvrului” pe o pînză de Claude Monet,
iar Venera din Milo
îi părea un moft pe lîngă Cariatida din sala impresioniştilor.
— Dragul meu, Angelus
nu e nimic. Am găsit un original de Millet care
face de zece ori mai mult decît Angelus..
Uimit de revelaţia prietenului
meu, cu care discutasem şi catalogasem de nenumărate ori fiecare pînză,
i-am sorbit vorbele cu o nerăbdare din ce în ce
mai mare:
— Am găsit, dragul meu, la o ouvreuse de la „Odeon", un tablou de Millet: Primăvara. Un măr înflorit, cu o creangă lungă, paralelă
cu pămîntul. O fată stă rezemată în cot pe creanga de măr, şi se uită în zare,
dusă pe gînduri... E o minune! Ouvreuse-a
asta a fost pe vremuri model. A cunoscut „marea generaţie”.
Are schiţe de Puvis, machete de Rodin, crochiuri de Jean Paul. O comoară, dragul
meu. Femeia asta are o comoară
în casa ei. Dar toate la un loc, nu preţuiesc cît Primăvara lui Millet. Cît crezi că n-am rugat-o să mi-o
dea mie? Ce crezi că nu i-am oferit?... Peste putinţă... Şi pînza asta
a ajuns o obsesie pentru mine. Nu văd, pretutindeni, decît creanga de
măr înflorit şi fata-ngîndurată. Trebuie să-l am, tabloul ăsta! Aş fi în stare
să fac o crimă ca să-l am!...
Cîteva zile de-a
rîndul, prietenul Adolphe nu-mi vorbi decît de Primăvara
lui Millet. Într-o zi, o rază genială îi lumină fruntea: găsise.
După noi rugăminţi, bătrîna ouvreuse îi îngădui să-i dea originalul lui Millet ca să-şi
scoată o copie. Şi Adolphe îmi împărtăşi planul său drăcesc:
— Am un prieten, un
rapin din Montmartre, care copiază
uimitor. Cum voi avea Primăvara, mă duc la el şi-l
pun să-mi tragă o copie. Dar o copie genială... O copie aşa de genială, încît
să nu se deosebească de original. Şi-am să-i dau bătrînei copia, iar eu, eu am
să-mi opresc originalul!
Intr-adevăr, după
zece zile, cu ochii strălucitori de bucurie, Adolphe mi-aduse Primăvara lui Millet.
—
În sfîrşit!... În sfîrşit! spuse el, cu glasul
înecat, sărutînd şi mîngîind pînza. Eşti a mea! A mea pentru totdeauna!
—
Bătrîna ce-a zis?
—
A luat copia, s-a uitat lung la ea, a surîs şi a
pus-o la loc.
—
N-a bănuit nimic?
—
Nimic, dragă!... Prietenul meu din Montmartre e genial!...
Şi Adolphe începu să rîdă
cu hohot de păcăleala pe care o trăsese ouvreusei.
El se minuna totuşi cum de n-a bănuit nimica fostul model al „marei generaţii”...
Din ziua aceea, Primăvara lui Millet îşi întindea creanga de măr
deasupra patului lui Adolphe, luminînd odaia sărăcăcioasă din rue Cujas, odaia
pe care prietenul meu o părăsea tot mai rar, în paza şi-n admirarea nepreţuitei
comori...
Cîteva luni mai
tîrziu, întîmplarea m-a dus în mijlocul unor pictori din Montmartre. Din vorbă
în vorbă, ajunserăm la Millet. Deodată, unul dintr-înşii strigă altuia:
—
Ehe! Dar domnul nu cunoaşte pe Millet al
tău...
—
De unde să-l cunoască? răspunse celălalt, cu mîndrie.
—
Ce Millet? am întrebat.
—
Un Millet original, domnule! D-ta n-ai văzut Primăvara lui Millet. Hai cu mine să ţi-o arăt...
Ce însemna
aceasta? De care Primăvară era vorba? Eu cunoşteam o Primăvară
şi-i ştiam povestea... Atunci?
Îmi bătea
inima. Chipul lui C. îmi venea în minte. Am plecat
în mijlocul entuziasmului şi nu ne-am oprit decît la al şaselea etaj al unei case, în atelierul modest al fericitului
pictor.
De acolo, din mansardă, se vedea Parisul revărsat în vale.
In depărtare,
se desluşea lumina Pantheonului, dominînd întregul cartier. Fără voie, gîndul
mi se duse la odaia din
rue Cujas, unde prietenul meu contempla Primăvara iui Millet. Dar toate acestea se petrecură
într-o clipă. Pictorul se repezi în zid şi scoase un tablou. Îl cunoşteam
foarte bine: o creangă de măr, paralelă cu pămîntul, şi de care se rezima în cot o fată visătoare. M-am făcut că nu ştiu
nimic.
—
Admirabilă pînză!... Admirabilă!... Dar e o
copie, nu-i aşa?
—
Te-nşeli, domnule... Dacă era o copie, nu te
făceam să urci şase etaje...
—
Cum? E originală? îl mai întrebai, cu glasul pe
jumătate.
— Fireşte că-i originală, îmi răspunse el, foarte
simplu şi totuşi foarte grav.
— M-ar interesa grozav să ştiu de unde o
aveţi...
Pictorii se priviră şireţi. După cîteva
semne, stăpînul tabloului se hotărî să-mi spună:
— Uite ce e — dar rămîne între noi, nu-i aşa? Acum
cîteva luni a venit la mine un prieten din Cartierul Latin — un oarecare
Adolphe şi nu ştiu mai cum, n-ai de unde să-l cunoşti — cu tabloul ăsta. Mi-a
spus să-i fac o copie. „Dar să fie genială — insista
el — fiindcă vreau s-o dau drept original...” Am
înţeles procedeul. Era cam învechit, dar prinde încă. Şi i-am făcut într-adevăr
o copie genială. Dar am avut grije să-i fac una tot aşa de genială. I-am dat
lui amîndouă copiile, însemnîndu-i una din ele drept adevăratul Millet, şi
mi-am oprit originalul, pe care am onoarea să ţi-l prezint. Dar rămîne între
noi, nu-i aşa?
—
Intre noi!... i-am răspuns eu...
Şi, fără voia mea, mi se
înfăţişă în minte odăiţa din rue Cujas,
în care bietul meu Adolphe privea şi-şi admira nepreţuita comoară, făcînd mare
haz pe socoteala ouvreusei păcălite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu