Cîinii
cei buni
Lui Joseph
Stevens
Niciodată
n-am roşit, chiar înaintea tinerilor scriitori ai veacului meu, din cauza
admiraţiei mele pentru Buffon, dar astăzi nu sufletul acestui zugrav al naturii
pompoase îl voi chema în ajutor. Nu.
M-aş
adresa mai degrabă lui Sterne, şi i-aş spune: „Coboară din cer, sau urcă spre
mine din Cîmpiile Elizee, să-mi inspiri în folosul cîinilor buni, ai bieţilor
cîini, un cîntec vrednic de tine, sentimental, poznaş, poznaş fără pereche!
Reîntoarce-te crăcănat pe vestitul măgar care te însoţeşte mereu în amintirea
posterităţii; şi măgarul să nu piardă mai cu seamă din vedere să aibă, delicat
aninată între dinţi, nemuritoarea lui pricomigdală!"
Mi-e
silă de cîinele care se crede frumos, de acest înfumurat patruped, danez,
king-charles, carlin sau gredin, atît de încîntat de sine, care se aruncă
necuviincios în picioarele sau pe genunchii musafirului, ca şi cînd ar fi sigur
că place, zgomotos ca un copil, prost ca o curtezană de lux, arţăgos uneori şi
neobrăzat ca un servitor! Mi-e silă mai ales de acei şerpi cu patru labe, tremurători
şi trîndavi, numiţi ogarce, care n-au nici cel puţin destul miros în botul
ascuţit spre a fi pe urmele unui prieten, nici destulă deşteptăciune în capul
turtit ca să joace un domino. La cuşcă, toţi aceşti paraziţi obositori! Întoarcă-se
la coteţele lor îngrijite şi capitonate! Eu cînt cîinele plin de noroi, cîinele
fără sălaş, dinele hoinar, cîinele saltimbanc, cîinele al cărui instinct, ca şi
al celui sărac, al vagabondului şi al histrionului, e minunat ascuţit de necesitate,
această maică atît de bună, această adevărată patroană a inteligenţelor! Cînt
cîinii bătuţi de soartă, fie cei ce rătăcesc, singuratici, în puhoaiele
şerpuitoare ale imenselor oraşe, fie cei ce au spus omului părăsit, cu ochi
sclipitori şi spirituali: „Ia-mă cu tine, şi din două nefericiri vom face
poate un fel de fericire!"
„Unde se duc cîinii?" zicea cîndva
Nestor Roqueplan într-un nemurilor foileton pe care l-a uitat fără îndoială, şi
de care numai eu, şi poate Sainte-Beuve, ne mai amintim astăzi.
Unde
se duc cîinii, spuneţi, oameni puţin băgători de seamă? Se duc la treburile
lor.
Intîlniri
de afaceri, întîlniri de amor. Prin ceaţă, prin zăpadă, prin noroi, pe zăduful
muşcător, cînd toarnă cu găleata, se duc, vin, aleargă, trec pe sub trăsuri,
aţîţaţi de pureci, de pasiune, de nevoie sau de datorie. Ca şi noi, s-au sculat
dis-de-dimineaţă, şi-şi caută hrana sau aleargă după plăceri.
Sunt
unii care dorm într-o dărîmătură de mahala şi care vin în fiecare zi, la oră
fixă, să-şi ceară tainul la uşa unei bucătării de la Palais-Royal; alţii care
aleargă în haite peste cinci leghe, ca să-şi împartă prînzul pregătit de
milostenia unor fecioare sexagenare, a căror inimă liberă s-a dăruit
dobitoacelor pentru că bărbaţii imbecili nu le mai vor.
Alţii
care, ca nişte negri sclavi fugiţi de la stăpîn, înnebuniţi de dragoste, îşi
părăsesc, în anumite zile, departamentul ca să vină la oraş, ţopăie un ceas
împrejurul unei căţele, cu o toaletă cam neglijentă, dar mîndră şi recunoscătoare.
Şi
sunt foarte exacţi, fără carnete, fără însemnări şi fără portofele.
Cunoaşteţi
lenevoasa Belgie, şi i-aţi admirat, ca şi mine, pe toţi acei cîini viguroşi
înhămaţi la careta măcelarului, lăptăresei ori brutarului, şi care, cu lătratul
lor triumfător, mărturisesc mîndra plăcere pe care-o dovedesc rivalizînd cu
caii?
Şi
iată doi care fac parte dintr-un ordin şi mai civilizat. Daţi-mi voie să vă
introduc în odaia saltimbancului plecat. Un pat de lemn zugrăvit, fără perdele,
învelitori atîrnînde şi mînjite de ploşniţe, două scaune de paie, o sobă de
tuci, unul sau două instrumente muzicale stricate. Oh, tristul mobilier! Dar
priviţi, vă rog, aceste două personaje, cu veşminte în acelaşi timp destrămate
şi somptuoase, pieptănate ca nişte trubaduri sau nişte militari, care
priveghează cu luare-aminte de vrăjitori opera
fără nume ce fierbe înfundat pe soba încinsă, şi în mijlocul
căreia se înalţă o lingură mare, împlîntată întocmai ca unul din acele catarge
aeriene ce arată că zidăria s-a terminat.
Nu
se cuvine ca nişte comedianţi atît de zeloşi să n-o pornească la drum fără
să-şi fi umplut stomacul cu o supă grasă şi vîrtoasă? Şi nu veţi îngădui să fie
ceva mai pofticioşi aceşti sărmani, care toată ziua au de înfruntat nepăsarea
publicului şi nedreptăţile unui director ce-şi face partea cea mai mare şi
mănîncă el singur mai multă supă decît patru comedianţi?
De
cîte ori, surîzînd şi înduioşat, i-am contemplat pe aceşti filozofi in patru
labe, sclavi îndatoritori, supuşi sau devotaţi, pe care dicţionarul republican
i-ar putea la fel de bine califica drept îndatoritori,
dacă republica, prea ocupată de fericirea
oamenilor, ar avea răgazul să menajeze onoarea
cîinilor!
Şi
de cîte ori n-am cugetat că poate ar fi undeva (la urma urmelor, cine poate şti?),
pentru a răsplăti atît curaj, atîta răbdare şi trudă, un paradis anume pentru
bunii cîini, sărmanii cîini, cîinii plini de noroi şi îndureraţi. Swedenborg o
spune răspicat că există unul pentru turci şi unul pentru olandezi.
Păstorii
lui Vergiliu şi Theocrit, ca preţ pentru alternatele lor cîntări, se aşteptau la
o brînză gustoasă, la un fluier de la cel mai bun meşter sau la o capră cu
ugerele doldora. Poetul care i-a cîntat pe sărmanii cîini a primit ca răsplată
o frumoasă jiletcă de-o culoare şi bogată şi veştedă în acelaşi timp, care te
face să gîndeşti la soarele de toamnă, la frumuseţea femeilor coapte şi la verile
din Saint-Martin.
Niciunul
dintre cei de faţă în taverna de pe strada Villa-Hermosa nu va uita cu cîtă
vioiciune pictorul şi-a scos jiletca în folosul poetului, aşa de lesne a
înţeles cît de bine şi cinstit e să-i cînţi pe bieţii cîini.
Tot
aşa, un măreţ tiran italian din timpurile de altădată dăruia divinului Aretino
fie un pumnal împodobit cu diamante, fie o manta de curte, în schimbul unui
preţios sonet ori al unui curios poem satiric.
Şi
de cîte ori poetul ia pe spate jiletca pictorului, e nevoit să gîndească la
cîinii cei buni, la cîinii filozofi, la verile din Saint-Martin şi la femeile
în plinătatea puterii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu