In anul 1918, acuzat de tradare pentru ca scrisese in niste ziare ale nemtilor ocupanti, Tudor Arghezi a fost bagat la zdup, mai precis la inchisoarea Vacaresti, unde a avut prilejul sa cunoasca mai indeaproape decat omul obisnuit diverse bube, mucegaiuri si noroi(uri). A stat acolo aproape un an si a intalnit o multime de lume buna. Dupa 11 ani, in 1930, a scos un volum intitulat "Poarta Neagra" in care deapana amintiri de dupa gratii. In 1931 a aparut varianta in versuri a "Portii Negre", sub titlul "Flori de mucegai".
Volumul din 1930 se deschide cu un "Preludiu", in care Arghezi face un portret de zile mari al Bucurestilor.. Cititi si intrebati-va daca multe s-au schimbat de atunci in capitala Romaniei.
Oraşule, pe care te iubesc, ce-ai să
aduci tu ţărilor unite laolaltă sub putredul tău prestigiu? Ce-ai să dai tu
milioanelor de oameni, care vin la tine ca la o cetate sfântă? Ce miruri porţi
în mâinile tale de noroi, ca să le ungi sufletul şi să li-l întăreşti?
Din închisoarea de unde te privesc peste
cântecul broaştelor din smârcurile ce mă despart de tine, îmi dau seama,
oraşul meu de reverie şi de suferinţă, că tu n-ai avut ce face cu mine, că nu
ţi-a păsat de inima mea, că nădejdiile mele te-au ofensat.
Am fost în tine un locuitor supărător şi
m-ai trimis între puşti, cu ordinul ca să mă gândesc la trecutul meu ca la o
greşală şi la visurile mele ce te priveau, ca la o crimă. M-ai zidit aci,
unde-ţi trimiţi escrocii, hoţii de buzunare, spărgătorii şi bandiţii, lângă
cimitirul unde-ţi trimiţi dricurile ca nişte caleşti de mireasă, în vecinătatea
casei unde-ţi trimiţi nebunii; m-ai zidit în regiunea ta deşartă, în infernul
tău, ale cărui munci le-ai învecinat cu o pustietate.
Trecutul meu, ascultă, nu am să mi-l
tăgăduiesc, nici după ce un tribunal de popi m-a osândit pentru ceruri, nici
după ce o poruncă m-a pedepsit pentru oameni, nici după ce furia putregaiurilor
tale s-a răscolit, ca să-mi aducă în şoaptele sufletului cuvintele de părere
de rău. Au putut cei de o seamă cu mine, lucrători şi canoniţi ai ideii, să se
lepede de prizonierul tău, să-l alunge dintre dânşii, să-l blesteme şi să-l
bârfească; oraş al încercării şi al neputinţei, insulă de liliac şi de
mătrăgună, baltă stătătoare a purulenţei, în care se îneacă din zbor şi se fac
leşuri toate păsările ce vin tinere pe deasupra apelor şi de printre munţi.
Cloacă de nenufari.
Dar mă gândesc la viaţa ta, capitală a
unei ţări întinse, prin care trec astăzi, pe mijloc, Alpii şi şerpii mari ai
norilor negri. Cum te înfăţişezi tu astăzi, când fruntariile s-au depărtat şi
holdele noastre ating răsăritul, amurgite de apus? Ce suflet şi ce puteri
aşezi tu la temelie? Ce sânge bate în vintrele tale?
Mă adâncesc în tine şi caut, cetate cu
gloată numeroasă, o elită care să-ţi dea dreptul să te mândreşti că din tine a
purces în cele patru unghiuri ale lumii cântecul de adunare laolaltă a întregii
odrasle. Tu ai vorbit cu înlesnire toate limbile drumeţilor şi te-ai supus
obiceiurilor lor, trecând de la unele la celalte, ca de la o zi la ziua viitoare,
încălţându-ţi simţirea cu cizmele sau cu pantofii celui mai de curând sosit.
Sufletul tău e ca bucătăria ta: toţi i-au lăsat câte ceva, halvaua şi
stridiile, porcul si fazanul, sarmalele şi pateul, Mavrocordat şi Paul
Verlaine, mastica şi şampania «gout americain», tutunul turcesc şi marylandul,
papucii sultanei şi tocul Louis XV.
Ai hipodrom ca Londra şi Parisul, bătaie
de flori ca Nissa, rulete ca Monte-Carlo, modiste pariziene, croitori englezi,
băcani greci, grădinari bulgari, misiţi armeni şi evrei, ai cluburi şi
tripouri, automobile, covoare persane, dancinguri şi varieteuri; ai o Academie
a la Richelieu.
Dar n-ai avut niciodată niciun sfânt şi
nici un scelerat strălucit. Şi tu n-ai dat nici pe Eminescu nici pe Anton Pann,
nici pe Creangă nici pe Veniamin Kostachi, nici pe Cantemir, nici pe Kogălniceanu.
Tu n-ai putut să dai un Domnitor.
Ai o bibliotecă închisă cititorilor,
pentru şoareci. Ai câteva sute de biserici în care cântă greierii de vecernii.
Ai arhierei, negustori de acatiste şi de cadavre, ai episcopi care fac
negustoreselor măritate copii şi văduvelor lepădături. Ai profesori fără studenţi
şi studenţi fără profesori şi ai mulţi copii fără tată.
Ai restaurante, hoteluri şi o sumedenie
de case închise.
Nu voi exagera nimic, oraşul meu iubit
şi ticălos, de o ticăloşie minusculă. Mă voi duce însă din casă-n casă, în
toate casele tale mari, din club în club, din local în local, şi voi spune ce
am văzut. Voi însemna cu o cruce mesele numeroase la care mănâncă doi domni şi
o doamnă elegantă. Unul din ei e soţul doamnei şi celălalt e însoţitorul, care
plăteşte restaurantul, teatrul, chiria, bijuteriile şi echipajul nobilei
căsnicii fără descendenţă. Soţul consumă mulţumit şi în vreme ce pierde la
cărţi, însoţitorul îi distrează perechea într-un alcov împrumutat. Voi face
iarăşi un cârd deosebit din soţii bătrâni, dregători în societate, care
întreţin pe cheltuiala lor vigorile tinerilor inseparabili, prepuşi la
egalizarea temperamentului soţiei tinere şi luxoase.
O, Metropolă! Ziua nimeni nu stă acasă
şi noaptea nimeni nu-i în casa lui. Fiecare bărbat îndulceşte singurătatea
voită a femeii prietenului său şi femeile, adunate în casele cu perdelele
groase, slujesc ritului tău pentru bani. Îmi este neuitată sinuciderea acelui
bărbat frumos şi de-o construcţie fizică uriaşă, care ascuns cu viţiile lui
într-un apartament cu tripoul în faţă şi cu camerele spre curte, a dezmierdat
fără să ştie trupul fiicei lui, plecată la şcoală. Urîtul te alunga totdeauna
într-altă parte, nomad. Medicul, omul de ştiinţă, omul politic, avocatul,
inginerul, profesorul, îşi lasă vatra goală şi nevestele lor îşi lasă întâmplătorii
copii pe seama unguroaicei.
Cu ştirea soţului, femeia unui factor însemnat
vilegiatureaza în societatea unui şef de partid, care va îmmulţi onorurile
cuvenite soţului. Cu ştirea soţiei, bărbatul se bucură de
graţiile servitoarei. Începătorul se înrudeşte noaptea cu femeia şefului său.
Bărbatul divorţează de nevastă şi se căsătoreşte cu sora ei, cu care a
concubinat, unind într’un acoperământ, ca fii ai lui, pe verii născuţi din
încăierarea cu un singur mascul, a două surori — şi-i cea mai înaltă culme de
cavalerism şi moralitate la care poate ajunge unul din cetăţenii tăi aleşi.
Căci de obicei nu se simte nevoie nici de primul divorţ nici de a doua
căsătorie, idila merge paralel.
S-au văzut în
tine învăţaţi măsluind cărţile, ca să poată sustrage zestrea proaspătă a unui
partener şi apărători împărţind cu hoţul, drept onorariu juridic, bocceaua cu
lucruri furate.,
Mănâncă porceşte scumpa mea cetate şi te
împreună ca muştele şi gândacii, din zbor sau între molozuri.
Şeful familiei deboşează pe verişoară,
pe soacră, pe mătuşă, pe cumnată, pe nepoată. Mă duc la un cunoscut si dacă
nu-i iau soţia, mă provoacă ea să încerc. Vine prietenul la mine şi-mi
acostează nevasta, după ce desbrăcându-se de blană, a frecat cu spinarea ţâţele
servitoarei. Il primeşti bine şi el se crede pensionarul autorizat al bunurilor
întregii familii. Unchiul se informează la nepoată de câte ori e strânsă în
braţe în timpul unei nopţi şi acest unchi s-a întâmplat să fie şi Mitropolit.
Când se întrunesc la ceai în saloanele
tale, soţiile cetăţenilor tăi distinşi comentează forma, lungimea şi elasticitatea
unui atribut la persoanele încercate, după cum bărbaţii fac, în colţul lor, confidenţe
asupra facultăţilor secrete ale doamnelor măritate, din vecinătatea
canapelelor pe care fumează agale.
Ceea ce mă revoltă la spectacolul tău neruşinat,
de universală şi neîncetată streche, nu e în primul rând tinereţea care se iroseşte
pe canal, creşterea copiilor, nelepădaţi la timp în casele tale bogate, căci
toate acestea le plăteşti cu bătrâneţea precoce şi cu putregaiul. Mă revoltă
consimţirea generală şi liniştea normală a monstruosului tău coit. Nicio
dramă, nicio tragedie nu izbucneşte din smârcul în care zeci de mii de broaşte
zac încălecate.
Mă revoltă că nici măcar cuvântul «înşelăciune»
nu caracterizează starea de priapism desgustător a cetăţenilor tăi. Mă revoltă
lipsa de pasiune, absenţa dragostei, absenţa inimii, a curajului şi a
primejdiei din actele elitei tale presupuse. Soţiile nu-şi ucid bărbaţii,
bărbaţii nu-şi ridică din pământ coarnele ca să-şi împungă adversarul, fetele
seduse nu-şi răpun seducătorul. Urăsc în tine indiferenţa care devine o
carieră, urăsc în tine sfatul şi tactul prudenţei. Fata sedusă şi cu averi îşi
găseşte întotdeauna bărbatul care să-i dea în schimbul traiului comod şi al
evoluţiei sociale, condusă de legăturile alianţei, numele lui, tot aşa după cum
fetele slute, cocoşate, foanfe şi cu albeaţă îşi găsesc arhitecţii, medicii şi
profesorii de care au trebuinţă.
Urăsc în tine tiparul după care
situaţiile cele mai complicate şi mai scârnave se aranjează fără morţi, ca o
afacere între moştenitori libidinoşi. Urăsc în tine, oraş care făgăduiai
reveriei mele trepte de ascensiune fără sfârşit, identificarea sufletelor cu
banul abject. Pasiunile tale sunt microscopice, nebunia ta e cunoscută numai
în forma paraliziei generale, sângele tău e păstrat cu îngrijire.
Asasinatele tale apar în forma minoră a
pungăşiei prudente. Morţii tăi mor de indigestie sau de cantaridă, niciodată
de un vârtej de patimi, de o răscoală de suflet, de o vijelie. Şi după cum
năzuinţele se liniştesc cu un scaun în Parlament şi cu o sinecură, avânturile
tale amoroase sfârşesc printr-o socoteală cuminte. Eşti o capitală care deteşti
toate excesele, şi în cutezanţă, şi în răutate, şi în revendicare, şi în
bunătate. Eşti un oraş cu măsură, un oraş intermediar, un oraş samsar. Nu crezi
în nimic, nu nădăjduieşti nimic.
In plină tragedie istorică bărbaţii tăi
de seamă, bătrâni şi gârbovi, se căsătoresc vlăguiţi cu femei tinere, cari
ştiu că vor aparţine altora. Când trupul nu mai ajută pe marii tăi cetăţeni,
sufletul lor nici atunci nu se vindecă de luxură. Obsedat de lubricitate, el a
luat forma, încă demult, a unui singur organ.
Pentru simţirea ta degradată, o, cetatea
mea, când se va cutremura pământul, ca să te doboare şi să te învieze pură, ca
pe Lazăr, în tinereţea, naivitatea şi lumina pe care le merită ţărâna ta
binecuvântată?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu