joi, 21 martie 2013

Rugaciune si gandire (4)

Dar Dumnezeu are iesire din aceasta incurcatura. Si anume, el ne anunta (prin vocile slujitorilor sai) ca pentru a ne fi indeplinite rugamintile, trebuie intai sa devenim un anume fel de oameni. Trebuie sa ne curatam de pacate, sa avem credinta neabatuta, sa credem cu adevarat ca vom primi ceea ce cerem. Asa ca de indata ce o fiinta omeneasca se roaga la Dumnezeu pentru ceea ce ii este folositor si nu primeste nimic, explicatia vine rapid: „nu esti suficient de credincios”. Mai intalnim variante de genul „nu stii sa te rogi”, „n-ai facut suficient bine” si multe altele, pe care le voi desemna, generic, prin sintagma „nu ti-ai pus ciorapii” despre care am scris anterior.
Si atunci ajungem la formularea din „Tatal nostru”, anume „faca-se voia ta”, dictata de Cristos care este fiul lui Dumnezeu. Ea evita varianta dinainte, absolvindu-l astfel pe Dumnezeu de suspiciunea de comportament arbitrar. Aceasta varianta de rugaciune este, practic, un straniu mod de a-l ruga pe Dumnezeu fara a-i cere nimic. Rugaciunea detasata de orice obiect concret al ei – cumva ca si cum am desprinde adverbul „aici” de orice continut, acceptand ca un loc poate sa aiba calitatea de a fi „aici” fara ca asta sa aiba vreo legatura cu o persoana care sa il perceapa in acest mod.
Cui ii este adresata aceasta rugaciune, „faca-se voia ta”? Lui Dumnezeu. Si atunci te poti intreba: de ce este formulata in acest mod? De ce nu zicem „fa, Doamne, voia ta”? De ce aceasta forma impersonala, de parca ne-am ruga unei entitati superioare chiar si Creatorului? Suna ca si cum m-as duce la prefectul judetului si i-as cere sa dirijeze niste bani catre localitatea mea, spunandu-i „stiu ca asa vrei si tu, dar mai stiu ca hotararea o iau cei din guvern, asa ca nu pot sa zic decat faca-se voia ta”. Ori aici ar fi o recunoastere a faptului ca exista altii mai puternici decat prefectul. In cazul lui Dumnezeu, insa, nu putem admite asa ceva, intrucat el este, cum am mai spus, Atotputernic.
Dar sa admitem si asta: prin „faca-se voia ta” il rugam pe Dumnezeu sa-si faca voia. Dar aici intram intr-un absurd total, pentru ca Dumnezeu nu poate face altceva decat voia lui, cata vreme tot ce se petrece in univers este sub controlul sau direct. Ce sens are sa-l rogi pe Dumnezeu sa-si faca voia? Ar putea avea el intentia, cumva, sa faca altfel decat ii este voia? Si daca ar avea-o, facand altceva decat voia lui, ceea ce ar rezulta de-aici a cui voie ar fi? Nu tot a lui Dumnezeu?
Exegetii crestini au explicatii pentru toate. Ei ar putea vorbi zile in sir despre semnificatia reala a acestor cateva cuvinte – „faca-se voia ta”,  intr-un limbaj de lemn de cruce, as zice eu, cu speranta ca nu comit vreo blasfemie. Crestinismul se adreseaza tuturor oamenilor, dintre care cei mai multi sunt simpli. Pentru ce atunci e nevoie de explicatii de parseci intregi pentru a-l face pe omul obisnuit sa inteleaga ce inseamna „faca-se voia ta”? Cumva Cristos a venit pe pamant ca sa ne spuna niste lucruri de neinteles? La ce bun sa propovaduiesti ceva de neinteles? Daca vii pentru toata lumea, de ce atunci sa vorbesti criptic, in asa fel incat sa te inteleaga doar foarte putini? De ce sa-mi ceri sa ma rog cu cuvintele „faca-se voia ta” si apoi sa ma lasi sa-mi prind urechile fara a reusi sa pricep aceasta absurditate?
Cred ca pana la urma, iesirea din acest impas ar fi posibila daca s-ar accepta anumite re-interpretari ale textelor biblice. Nu cred ca e musai ca eu, in acest secol, sa accept ca gandirea celor care au hotarat acum 1500 de ani cum trebuie citita Scriptura sa nu poata fi pusa in discutie sub nicio forma.

P3


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!