Niciun poet nu foloseşte atâtea cuvinte specifice
cultului nostru religios ca Octavian Goga. E ca o stropitură rituală de botez,
pulverizată peste toate versurile şi peste întreaga lume a viziunii sale
poetice. Feciorul preotului din Răşinari, cu cel mai firesc gest al
făuritorului de metafore, extinde cât lumea biserica satului natal, îi face
zidurile străvezii ca bolta cerului şi le duce până la marginea orizontului.
Altar, clopotniţă, catapeteasmă, preot sau popă, apostol, liturghie,
scriptură, ceaslov şi molitfelnic, cantor şi strană, credeul, rugăciune,
cuminecătură, hirotonire: aghiazmă, mir, busuioc, raiul, păcatul, iadul,
soborul, cucernic, tropare, isonul, praznic, Mântuitorul, Născătoarea sau Prea
Curata, Sfântul Nicolae, milostiv, umilinţă şi aşa mai departe, —sunt cuvintele
cele mai frecvente, care dau mireasma şi muzica deosebită a poeziei lui
Octavian Goga. El le întrebuinţează când în sens propriu, ca să definească un
legământ sufletesc cu aşezământul credinţei, când în sens figurat, ca să dea
lumii o coloratură potrivită cu sensibilitatea creştină a poporului românesc.
Goga si Veturia la Karlsbad |
Dacă atitudinea faţă de natură defineşte în bună
parte sufletul unui poet, Goga intră în împărăţia ei ca în biserică. Lunca
bătută’n floare e pentru el un patrafir. Roua cerului e mir preacurat. Razele
soarelui se revarsă în creştet ca o hirotonire. Svonul din dumbravă e ca o
vecernie domoală; altădată ca un glas cucernic de tropare. Seninătatea văzduhului
e sfântă şi e izvor de neprihană. Codrul e totdeauna o catedrală în care se
prăznueşte învierea:
Curat e duhul lumii tale
Căci Dumnezeu cel sfânt şi mare
Sub bolta ta înrourată
Îşi ţine mândra sărbătoare.
Cu cât te-afunzi în fiinţa codrului, cu atât măreţia
lui primitivă îţi dă fiorul vecinătăţii lui Dumnezeu:
E Dumnezeu aici la el acasă,
Vorbeşte ’ncet că poate să
ne-audă!
Toate sunt departe sau toate sunt aproape, după
inima cu care le privim. In poezia lui Octavian Goga, freamătul naturii
s'amestecă familiar cu freamătul inimii. Dumnezeu, oriunde te-ai duce, e ascuns
în spatele lucrurilor, că ai putea să-i desluşeşti suflarea. Sentimentul
acestei familiarităţi cosmice se ţine de evlavia noastră românească. El e
simbolizat în stilul bizantin al altarelor. De ce oare bisericile noastre n’au
proporţiile ameţitoare ale domurilor apusene? Fără îndoială că nu din pricini
economice. Domul colosal, cu pereţi de piatră pustie, reprezintă o distanţă
nemăsurată şi rece între Dumnezeu şi om, un raport juridic, de care face atâta
caz concepţia religioasă a Occidentului. Biserica bizantină, cu rotunzimile ei
cereşti, e aproape de pământ, cu interiorul încălzit de flăcările aurului şi
ale colorilor picturale, de parcă s’ar strânge toată în jurul omului, ca o
îmbrăţişare părintească. Ea reprezintă un raport de familiaritate intimă între
Dumnezeu şi om. Intrăm în ea ca într’un cer lăsat pe pământ, unde ne aşteaptă
iubirea şi iertarea. Sentimentul acestei evlavii familiare se resfiră în natura
întreagă ca într’o altă biserică a lui Dumnezeu. Dimensiunile ei, oricât de
covârşitoare, se topesc în intimitatea sufletului nostru ortodox. Octavian Goga
îmbisericeşte firea întreagă cu încrederea unui copil că se află în casa lui
Dumnezeu. Şi când ne vorbeşte, foarte des, despre „înţelepciunea firii” sau
despre „înţeleapta firii îndrumare”, el dă acestei expresii un înţeles divin,
în acord cu evlavia răsăriteană.
Un sonet aduce „iubirea vinovată” în codrul de
brazi. Aici însă singurătatea şi curăţenia primordială a pădurii o înfruntă, o
mustră — zice poetul — şi-i evidenţiază gravitatea păcatului. Înţelepciunea
firii apare deci în contrast cu patima vinovată a omului. Căci înţelepciunea
firii e înţelepciunea lui Dumnezeu, întipărită în ea ca geniul unui artist în
opera pe care a făurit-o.
Gândul cel mai înalt al filosofului, care vede în
rânduiala cosmică ideea divină concretizată în timp şi spaţiu, gândul
ţăranului, care nu poate concepe altfel această lume decât ca ieşită din sfânta
mână, meşteră în toate, a lui Dumnezeu, se întâlnesc aici cu gândul poetului.
Octavian Goga nu face din credinţă o problemă, care să-i frigă sufletul pe
jeratecul îndoielilor şi al neliniştilor metafizice. Pentru el firea e casa
înţelepciunii lui Dumnezeu, fiindcă aşa şi nu altfel s’a pomenit gândind şi
simţind. Duhul din căminul popii Iosif, unde plânge mama pe ceaslov cu rugi la
Prea Curata, nu e altfel decât duhul satului Răşinari. Aici oamenii nu-şi mişcă
sufletul ca să ridice judecată asupra lui Dumnezeu, întrebându-l dacă există sau
dacă nu există, ci ca să se închine pur şi simplu. Poetul lor e la fel cu ei.
El n’aduce în faţa veşniciei cursa de şoareci a silogismului, ci smirna
evlaviei strămoşeşti.
Ca mai toţi poeţii, Octavian Goga visează o viaţă
aşa cum s’ar fi bucurat s’o trăiască. Nimic ciudat în acest vis familiar, care
ar fi vrut să fie o cununie în satul natal, binecuvântată de copii, cari să
ştie crezul şi să-i audă cântând la strană sărbătoarea. Adică aşa ca ţăranii;
cum am apucat din bătrâni! Să trăiască precum ei trăiesc; să moară precum ei
mor:
Pe cine ’ngropi, părinte, azi?
Pe-un om de omenie!
Această omenie, care însemnează neprihănire morală,
e o idee fundamentală în poezia şi în cugetarea politică a lui Octavian Goga.
In ochii lui, cine şi-a lăsat legea şi cine şi-a renegat neamul încetează să
mai fie om de omenie. O spune de o sută de ori în acel monument de luptă cu
condeiul, care e Însemnările
unui trecător, carte ce-l pune alături
de Eminescu ziaristul. Omenia e un cuvânt de rezonanţă adâncă şi complexă, care
cuprinde cea mai înaltă concepţie de viaţă românească. Ea însemnează totdeodată
Român desăvârşit şi creştin desăvârşit, — adică om care trăieşte după
rânduiala firii sau după rânduiala bisericii, ceea ce e totuna pentru Octavian
Goga.
Se foloseşte de multe ori un
termen foarte nepotrivit, acela de panteism, când cineva vrea să caracterizeze
atitudinea religioasă a poporului nostru faţă de natură. Panteismul pretinde o
substanţă unică în Dumnezeu şi în lume, o confuzie între Creator şi făptură. Nu
există nicăeri nicio urmă că poporul românesc ar cădea în asemenea greşeală în
care cad unii critici literari. Faptul că el se socoteşte în frăţie cu codrul
sau numeşte căprioarele surioare nu însemnează panteism, precum nu însemnează
nici atunci când poetul îşi aseamănă povestea cu a puiului golaş de ciocârlie.
Sentimentul acesta de rudenie cu natura înconjurătoare, înrădăcinat în simbioza
milenară a Românului cu pământul străbun, reprezintă un raport ca dela făptură
la făptură, iar nu ca dela făptură la Divinitate. Frăţia cosmică, pe care el o
acordă elementelor din natură, porneşte dimpotrivă, din conştiinţa creştină
foarte limpede că şi omul şi celelalte existenţe, de care îşi simte legată viaţa,
sunt făpturi ale lui Dumnezeu. Sentimentul familiarităţii cu ele presupune o
distinctă paternitate divină. Şi omul şi zidirea toată sunt dela Dumnezeu şi-i
oglindesc în timp şi în spaţiu înţelepciunea şi bunătatea părintească. In acest
înţeles de reflex al veşniciei în veac, rânduiala firii e rânduiala lui
Dumnezeu sau rânduiala bisericii. Toată vieata ţăranului nostru, cu succesiunea
anotimpurilor şi a muncilor legate de ele, e organizată în disciplina
religioasă a calendarului bisericesc. Rânduiala firii e astfel o rânduiala care
vine din altar. Natura înviază când înviază Hristos. Şi dacă pentru Octavian
Goga, înţelepciunea firii e înţelepciunea lui Dumnezeu, el se integrează prin
aceasta în marea şi unica tradiţie de viaţă a poporului nostru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu