Capitolul
I
Cum s-a ivit
capelmaistrul Johann Sebastian Bach din vuietele orgii, asemenea Sfântului
Gheorghe, cum singuratica auditoare a fugit înfiorată din biserică, şi cum a
devenit tânăra Magdalena soţia atotputernicului Bach, pe care l-a înţeles cu
desăvârşire, pentru că-i era drag din tot sufletul.
Am
primit azi, în singurătatea mea, o vizită care mi-a înveselit inima. M-a căutat
Caspar Burgholt, altădată cel mai iubit dintre discipolii scumpului meu Sebastian,
îmbătrânit şi dânsul între timp. I-a trebuit însă o oarecare stăruinţă ca să poată da de urma bătrânei doamne
Bach în părăsirea şi sărăcia ei, de când zilele fericite ale familiei au fost
prea curând date uitării.
Avem
multe să ne împărtăşim unul altuia, bătrânul şi cu mine. El vorbea de
succesele sale modeste, de nevasta şi de copiii săi mărişori, dar am vorbit
îndeosebi despre cel care ne părăsise, lui maestru, iar mie soţ. După ce, în
convorbirea noastră prietenească, am reînviat multe amintiri minunate din anii
aceia fără seamăn, Caspar a rostit câteva cuvinte care împrumută pe
neaşteptate un rost mai adânc vieţii mele de singurătate şi răstrişte:
— Încearcă
să scrii o scurtă cronică despre viaţa bărbatului ilustru — m-a îmboldit el. L-ai
cunoscut doar mai bine decât oricare altul. Caută să povesteşti toate câte
ţi-au rămas întipărite în minte despre dânsul. De bună seamă că inima domniei
tale, credincioasă, n-a uitat prea multe. Descrie-i cuvintele, privirile,
viaţa şi muzica. Lumea a cam început să-i nesocotească memoria, însă el n-a
fost dat uitării pentru totdeauna. Omenirea nu-l poate amuţi prea multă vreme
şi, într-o bună zi, are să-ţi fie recunoscătoare pentru toate câte îi vei
împărtăşi despre dânsul.
Acestea
au fost cuvintele lui Caspar şi, îndată după plecarea lui, m-am grăbit să le
consemnez, deoarece fie că se vor împlini cele spuse de el despre posteritate,
fie că nu se vor împlini, voi afla — dându-i ascultare — o dulce consolare a
singurătăţii mele. L-a cunoscut de aproape pe Sebastian şi i-a fost profund
devotat, la fel ca toţi discipolii destul de copţi la minte spre a-i înţelege
măreţia sufletească, deoarece, dacă stau să mă gândesc bine, numai zburdalnicii
elevi ai şcolii Sfântul Toma au fost pentru el o plagă.
Abia
mi-a rămas ceva din toate câte i-au aparţinut lui Sebastian. Obiectele de un
oarecare preţ au fost vândute sau împărţite între noi, atât de mulţi la număr.
Mă covârşeşte amărăciunea la gândul că n-am putut păstra nici măcar tabachera
lui de aur cu încrustaţii de agată, care-i fusese atât de dragă. De câte ori am
văzut-o în mâna lui, de câte ori i-am umplut-o cu tutun! Ea a fost găsită însă
prea valoroasă ca să fie lăsată văduvei lui, astfel încât s-a vândut, iar
banii s-au împărţit între noi.
Dar
chiar dacă n-aş avea nimic
din toate câte mi-ar putea aminti de el, cerul îmi este martor că nici nu am
nevoie de aşa ceva, pentru că izvorul nesecat al aducerilor aminte mă
împiedică să-l dau vreodată uitării. Deşi sunt săracă şi părăsită, trăind din
milosârdia oraşului Lipsca, deşi sunt bătrână — ieri am împlinit cincizeci şi
şapte de ani, am, aşadar, cu şapte mai puţini decât avea el când ne-a părăsit
pentru totdeauna — n-aş vrea să renunţ la sărăcia mea pentru o bătrâneţe cât de
fericită şi frumoasă, dacă pentru ea mi s-ar cere ca preţ să nu fi fost soţia
lui.
Cred
de altfel, că în toată Thuringia n-au fost decât două femei fericite cu
adevărat: Maria Barbara Bach(1), vara şi prima lui soţie, şi
cu mine, care i-am fost soţia a doua. Pe amândouă ne-a iubit deopotrivă, însă
uneori mă gândesc surâzând că pe mine m-a iubit, totuşi, mai mult decât pe
Maria Barbara, deoarece, graţie ursitei, i-a fost dat să mă poată iubi timp
mai îndelungat.
Maria
Barbara i-a fost soţie numai timp de treisprezece ani, după care s-a stins,
sărmana, tocmai când Sebastian îl însoţea pe prinţul Leopold de Anhalt-Cöthen într-una din călătoriile
lui. Al doilea dintre fiii săi, Emanuel(2), cu toate că era pe atunci
foarte mic, n-a uitat niciodată durerea tatălui său când, înapoindu-se acasă,
i-a găsit pe copii orfani, iar pe soţie, pe care la despărţire o lăsase
sănătoasă şi plină de voioşie, strivită sub bulgării mormântului. Biata
Barbara a închis ochii pe vecie fără să poată primi de la el o ultimă privire
sau un cuvânt de bun rămas!
Când
mă gândesc la felul cum am dat întâia oară ochii cu dânsul, anii scurşi între
timp se topesc ca şi cum nici n-ar fi fost, şi revăd totul în faţa mea limpede
şi desluşit.
În
nemărginita lui bunătate, tata mă lua adesea cu dânsul în scurtele sale voiajuri,
îndeosebi când avea prilejul de a auzi muzică, el cunoscându-mi dragostea pentru
această artă sublimă. In iarna anului 1720, l-am însoţit la Hamburg, pentru a-i
vizita pe unchiul şi pe mătuşa lui. În biserica Sfânta Ecaterina din acel oraş
se afla o orgă foarte valoroasă. Avea patru claviaturi şi pedale; pe prietenii
melomani ai tatei îi auzisem vorbind în repetate rânduri despre ea.
A
doua zi după sosirea mea la Hamburg, am plecat să fac nişte cumpărături pentru
mătuşa. La înapoiere, trecând prin faţa bisericii, m-am furişat înăuntru ca să
văd orga. Deschizând uşa, am auzit pe cineva cântând la ea. Din întunericul
bisericii năvălea înspre mine o muzică atât de divină, încât părea că izvorăşte
de sub degetele unui arhanghel. Am făcut tiptil câţiva paşi şi m-am oprit ca
să ascult. Am ridicat privirea către orga zidită în galeria apuseană; fluierele
ei gigantice se înălţau până în tavan, frumoasele-i sculpturi scânteiau brune
şi aurii, dar pe organist nu l-am văzut nicăieri.
Nu
ştiu cât am stat astfel în biserica pustie, fermecată de vraja sunetelor, cu
picioarele înrădăcinate parcă în lespezile de piatră şi pierzând desăvârşit
orice noţiune despre timp.
Eram
atât de răpită de şuvoiul de muzică, încât am rămas nemişcată chiar atunci când
văzduhul fu cutremurat de bubuiturile unor acorduri glorioase, după care se
făcu, brusc, tăcere. Aşteptam parcă să urmeze un nou tunet ceresc din
fluierele orgii, însă, în locul lui, organistul se ivi de după instrument şi
porni spre scara ce cobora în biserică. Mă zări, în timp ce eu mă mai uitam cu
ochii holbaţi spre galerie. L-am privit o clipă, deoarece mă speriasem atât de
tare de apariţia lui neaşteptată, încât rămăsesem pironită locului. Îmi vine
să cred azi că dacă, după muzica aceea sublimă, s-ar fi ivit Sfântul Gheorghe
însuşi, aş fi fost mai puţin surprinsă decât la vederea unei făpturi în carne
şi oase. Am simţit că sunt pătrunsă de un negrăit fior şi, ridicând de jos
pelerina pe care o scăpasem din mână, am ieşit val-vârtej din biserică.
Tremuram din toate mădularele. Ajunsă afară şi simţindu-mă în siguranţă, m-a
cuprins mirarea la gândul purtării mele neghioabe, pentru că nici chiar severa
mea mătuşă n-ar fi găsit nimic rău în faptul că intrasem în biserică să ascult
orga.
Nu
ştiam cine poate să fie organistul. Când însă, la cină, i-am povestit tatălui
meu aventura ce-o avusesem, fără să pomenesc nimic, fireşte, de privirea
aceea, de tremurul ce mă cuprinsese şi de fuga mea din biserică, tata exclamă:
—
Nu
putea să fie altul decât Johann Sebastian Bach, capelmaistrul prinţului de Cöthen.
Mâine dimineaţă cântă pentru domnul Reinken(3)
la biserica Sfânta Ecaterina. Mă duc împreună cu câţiva domni să-l ascultăm.
Am să-i spun ce mult i-a îndrăgit fata mea felul de a cânta. Dacă te-ar auzi
cântând, privighetoarea tatii, poate că ar compune şi pentru vocea ta vreo melodie.
Am
roşit sfioasă şi l-am rugat pe tata să nu-i pomenească nimic capelmaistrului
de mine. Cu cât roşeam însă mai tare, cu atât creştea şi buna dispoziţie a
tatei, care pretindea că m-am îndrăgostit de fracul organistului, devreme ce,
în timpul cât cânta nu puteam să-i văd faţa, şi pe deasupra capelmaistrul Bach
nu era omul care să facă ochi dulci fetelor.
Tata
s-a dus a doua zi la concertul din biserica Sfânta Ecaterina. La înapoiere,
l-am copleşit cu întrebări.
Vorbea
despre el cu o admiraţie plină de însufleţire. Spunea că niciodată nu i-a fost
dat să audă orga astfel cântată şi că, fără doar şi poate, nici n-are s-o mai
audă vreodată decât, poate, atinsă de aceleaşi mâini. Ne adunaserăm toţi în
jurul lui şi îl ascultam. Ne-a povestit că organistul cântase două ceasuri fără
întrerupere, după care dăduse frâu liber fanteziei sale, improvizând câtva
timp pe tema coralului La râul
Vavilonului şi obţinând din instrument, cu ajutorul pedalelor,
pasaje minunate. Tata ne spunea uluit că Bach folosea pedala dublă cu uşurinţa
cu care alţii cântă gama cu o mână. Apoi executase o fantezie şi fugă în sol
minor(4), compuse cu puţin înainte.
Era o piesă negrăit de frumoasă, vibrantă şi plină de strălucire. Mai târziu
am auzit-o şi eu cântată adesea de el şi mi-a plăcut nespus de fiecare dată. Îmi
place mai cu seamă începutul fugii. Ce bucurie nepământească, ce jubilare
răzbate din sunetele ei! Când Sebastian sfârşi minunatul lui concert, domnul
Reinken, organistul de până atunci al bisericii, se apropie de el. Reinken avea
pe acea vreme nouăzeci şi şapte de ani. Toată lumea ştia că este din cale-afară
de gelos şi foarte vanitos în privinţa calităţilor sale de organist. Dar, spre
neţărmurita uimire a celor prezenţi, el apucă mâna lui Bach, o sărută şi zise:
—
Credeam
că arta asta e moartă. Abia acum îmi dau seama că ea trăieşte mai departe, prin
domnia ta!
Pe
tata îl covârşise felul de a cânta la orgă al lui Bach şi, îndeosebi, calmul şi
simplitatea lui. Cu toate că picioarele îi zburau încoace şi încolo pe pedale,
de parc-ar fi fost înaripate, nu părea să-şi mişte trupul, nici nu se agita ca
mulţi alţi organişti. Execuţia lui era întruchiparea desăvârşirii, care pare
întotdeauna uşoară şi nu lasă nicicând să se ghicească vreo sforţare.
Ceea
ce s-a întâmplat pe urmă, am aflat de la unchiul, el însuşi muzician, nutrind
o mare slăbiciune pentru Sebastian. Organistul bisericii Sfântul Iacob, înzestrată şi ea cu o orgă deosebit
de frumoasă, murise nu demult, şi cum Sebastian râvnea de vreme îndelungată să
compună muzică religioasă la un astfel de instrument puternic şi ales (la
cererea prinţului scria, de obicei, muzică de cameră), încercă să obţină el
postul. În loc însă ca organistul cel mai de seamă al ţării să fi fost primit
cu braţele deschise, preacinstiţii consilieri ai oraşului numiră în locul lui
pe un oarecare Joachim Heitmann, muzicant mediocru, dar care făcuse bisericii o
danie de patru mii de taleri.
—
Omul
ăsta cântă mai bine din taleri decât din degete! — exclamase înfuriat unchiul.
Pastorul
Neumeister se supărase şi el atât de mult din pricina celor întâmplate, încât
îşi dăduse demisia din consiliu, rostind la cea dintâi predică a lui următoarele
vorbe usturătoare:
— Cred
că dacă vreunul dintre îngerii care au legănat în cântecele lor cereşti somnul
pruncului Isus în ieslea de la Bethleem ar încerca să devină organist al
bisericii Sfântul Iacob, el ar fi trimis înapoi în paradis, dacă n-ar aduce cu
sine şi câteva mii de taleri.
Aşa
s-a făcut că maestrul Bach n-a fost angajat la Hamburg.
Şi
iată că ajung la istorisirea primei noastre întâlniri, întâmplată la un an
după ce îl văzusem întâia oară. Tata era trompetist al curţii din Weissenfels,
şi în casa noastră era un necurmat du-te-vino de muzicanţi. Mergea el însuşi
adeseori la curtea din Cöthen, unde Sebastian era capelmaistru al prinţului. Am
cântat şi eu de câteva ori la concertele curţii de acolo, dar Sebastian n-a
fost niciodată prezent, fiind bolnav sau plecat altundeva. Absenţa lui mi-a
pricinuit de fiecare dată o cumplită decepţie, căci doream fierbinte să-l
revăd şi să schimb cu el câteva cuvinte.
Intr-o
bună zi însă — îmi aduc bine aminte că era o dimineaţă senină de primăvară — am
plecat de acasă. La înapoiere, pe când mă pregăteam să intru în camera de zi
pentru a aşeza în vaza de lângă uşă ramurile înverzite pe care le adusesem, am
simţit pe braţ mâna mamei.
—
Aşteaptă
puţin, Magdalena — îmi spuse ea. Tatăl tău discută ceva cu capelmaistrul Bach.
Cred că i-ai deranja.
Inima-mi
nebună începu să bată cu putere. Cu toate că nu-l văzusem decât o singură
dată, auzisem adeseori vorbindu-se despre dânsul şi mă mistuia dorul nelămurit
de a-l revedea. Tremuram la gândul că tata ar putea să mă cheme înăuntru, dar
tremuram în acelaşi timp şi la gândul posibilităţii de a nu fi chemată. Voiam
să alerg în iatac, să-mi leg o altă panglică în păr — aveam una de culoare
albastră despre care credeam că mi s-ar potrivi mai bine — când tata scoase
capul pe uşă şi întrebă:
—
S-a
întors Magdalena?
Când
mă zări, îmi spuse:
—
Vino,
copila mea; în marea lui bunătate, domnul Bach doreşte să-ţi asculte vocea.
Am
intrat şi m-am pomenit, în sfârşit, în faţa lui. Eram atât de zăpăcită, încât
abia am îndrăznit să-mi înalţ privirile către el. Nădăjduiam să nu mă recunoască,
pentru că biserica Sfânta Ecaterina fusese cufundată în umbră. Mai târziu însă
am aflat de la el că a recunoscut-o îndată pe auditoarea lui sperioasă.
Sebastian
mi s-a părut a fi din cale-afară de voinic, vreau să spun trupeş, deşi nu era
mai înalt decât alţii, abia întrecându-l cu ceva pe tata. Cu toate acestea părea
înalt, voinic, solid şi lat. Era în toată făptura lui o nemaipomenită forţă şi
vigoare, deşi, de fapt, numai inima şi spiritul îi erau mai mari şi mai
puternice decât ale altora. Caspar mi-a mărturisit şi el, ieri, că a simţit
întotdeauna superioritatea fizică şi morală a lui Sebastian faţă de cei din
jur. Simpla lui prezenţă înrâurea pe ceilalţi, şi nu numai ceea ce spunea,
deoarece era mereu calm şi serios, vorbea puţin şi doar cu aceia care-i erau
foarte apropiaţi.
Am
fost în clipa aceea foarte tulburată. Am făcut o uşoară plecăciune către el,
fără să spun ceva înainte ca el să ia notele de pe pian, să se aşeze şi să mă
roage să cânt. Noroc că, în timp ce cânt, uit de tulburarea mea, astfel că,
după ce am sfârşit, tata dădu mulţumit din cap:
—
Bine,
copila mea!
O
clipă, Bach mă privi nemişcat, apoi zise:
—
Ştii
să cânţi şi ai un glas cristalin.
—
Iar
tu ştii să faci muzică — aş fi voit eu să-i spun.
Dar
n-am îndrăznit să spun nimic. E aproape cu neputinţă să descrii ce era în
stare să scoată dintr-un simplu acompaniament, pe care eu îl cântasem de atâtea
ori. Îl admiram pentru poziţia mâinii, pentru felul cum îşi îndoia policele,
pentru digitaţia cu totul diferită de a altor pianişti. Nu eram însă în stare
să scot un singur cuvânt. De când isprăvisem cântecul, mă cuprinsese din nou o
nemărginită emoţie. Îmi venea să ies în fugă, aşa cum ieşisem şi din biserică,
dar am rămas lângă pian, de parcă picioarele mele ar fi prins acolo rădăcini.
Cerul îmi desferecase sufletul pentru înţelegerea muzicii şi, acum că-l auzisem
pe Sebastian Bach cântând la pian, niciun bărbat n-ar mai fi putut să însemne
ceva pentru mine. Dar şi el s-a gândit din prima clipă la acelaşi lucru (o,
de-aş fi ştiut!): vreau să mă însor cu această fată! Era sigur că voi consimţi
să-l iau de bărbat, deoarece obţinea tot ce dorea cu adevărat. În anii de mai
târziu, am crezut de multe ori că voinţa şi stăruinţa lui sunt încăpăţânare.
Îmi
aduc foarte bine aminte de el din clipa în care ne-am întâlnit prima oară.
Impresiile de atunci trăiesc cu o limpezime netulburată în sufletul meu.
Imaginea aceea n-a fost umbrită nici de intimitatea desăvârşită a anilor
îndelungaţi, n-a fost înceţoşată nici de amintirea ultimei priviri aruncate pe
faţa-i dragă în timp ce zăcea, cu ochii închişi pentru totdeauna, în sicriu.
Aş
fi ridicolă dacă aş încerca să spun că Sebastian era frumos. In familia Bach
sunt puţini bărbaţi cu adevărat frumoşi, dar trăsăturile feţei lui răsfrângeau
întreaga sa forţă spirituală. Era impresionantă îndeosebi fruntea înalt
boltită şi ochii cu sprâncenele puternic arcuite, pe care le încrunta mereu
datorită gândirii profunde. Când l-am cunoscut, ochii lui erau neobişnuit de
mari, dar, în anii de mai târziu, suferinţele şi munca peste măsură i-au
obosit şi i-au micşorat, astfel că pleoapele s-au lăsat tot mai mult peste ei.
Privirile păreau a i se îndrepta înăuntru cu o nemaipomenită intensitate, şi
lucrul ăsta i se citea pe faţă. Avea ochi ce iscodeau în adâncul sufletului şi
expresia lor părea, uneori, aburită şi tainică.
Gura
lui era lată şi mobilă. Stăruia în jurul ei expresia generozităţii şi, la
colţul buzelor, mijirea unui surâs neîntrerupt. Avea bărbia lată şi pătrată,
care numai astfel izbutea să-i ţină în echilibru fruntea imensă. Nimeni nu-l
putea privi o dată, fără a-l privi din nou, deoarece făptura lui radia ceva cu
totul deosebit, care trebuia să se transmită tuturor. Personalitatea lui era
o îmbinare minunată de măreţie şi modestie; deşi conştient de forţa sa, nu
dădea nicio importanţă faptului că era chiar dânsul purtătorul acestei forţe,
pentru că nici nu se gândea la ea. Muzica singură îl înflăcăra, şi părea
adesea convins că hărnicia, munca încordată şi credinţa pot ajuta pe oricine
să ajungă la fel cu el. Uneori, când intram în încăperea lui, în timp ce studia
la pian cu vreunul din discipoli, îl auzeam rostind această încurajare:
—
Dacă
vei fi tot atât de sârguincios ca mine, vei cânta în scurtă vreme ca şi mine.
Unul
dintre discipoli, care ţinea în mod deosebit la el şi ştia cu câtă plăcere
ascult cele spuse de Sebastian, mi-a destăinuit odată ce minunat îi cântase el
la orgă. Tânărul nu fusese în stare să-şi stăpânească însufleţirea, simţind
nevoia s-o exprime şi prin cuvinte, dar Sebastian îl privise aproape dojenitor
şi îi spusese, ca un fel de refuz:
—
Nu
este nicio vrăjitorie în toate acestea. Esenţialul este să apeşi în clipa
potrivită pe clapa potrivită. Restul săvârşeşte orga de la sine.
Am
râs amândoi de remarca lui, deoarece pe vremea aceea începusem să-mi dau
foarte bine seama de dificultăţile cântatului la orgă pentru a putea crede ceea
ce spusese Sebastian, că esenţialul ar fi, în adevăr, să apeşi în clipa
potrivită pe clapa potrivită. La puţină vreme după căsătoria noastră, îl
rugasem să mă înveţe să cânt la orgă şi el îmi împlinise cu bucurie dorinţa,
deşi spunea mereu că orga nu i se pare un instrument potrivit pentru femei.
Voiam însă s-o cunosc cel puţin atâta cât să pot înţelege şi preţui mai bine
arta lui Sebastian.
La
sfârşitul verii anului 1721, cam după un an de la moartea primei sale soţii,
Sebastian îmi ceru mâna. Îl vedeam rar, dar mă gândeam la el mai mult decât
socotea mama că s-ar cuveni. Înainte chiar de a fi putut nădăjdui ca el să
dorească să-i fiu soţie, am simţit clar că niciodată nu voi putea aparţine
altcuiva. Părinţii mei îşi dădeau seama ce onoare deosebită înseamnă pentru
noi cererea lui, au ţinut însă să-şi facă datoria prevenindu-mă că Sebastian este
cu cincisprezece ani mai mare decât mine şi că are patru copii. Trei muriseră
înainte, dar celor patru rămaşi trebuia să le fiu mamă, dacă aveam să mă
căsătoresc cu el. Când din bâlbâiala, din bujorii de pe obraji şi din lacrimile
mele — fericirea mea nu aflase altă ieşire! — înţeleseră că primesc propunerea
ce mi se făcea, m-au trimis la dânsul.
Sebastian
aştepta răspunsul meu în încăperea vecină. Cred că nu s-a îndoit nicio clipă
de consimţământul meu, pentru că ştia să-mi citească gândurile cu privirile
lui pătrunzătoare, deşi până atunci schimbaserăm împreună doar câteva cuvinte,
eu fiind mereu tăcută şi sfioasă în prezenţa lui. De câte ori îl revedeam,
inima îmi bătea cu atâta putere, încât nu eram în stare să leg două cuvinte.
Stătea de astă dată lângă fereastră. Când am intrat, s-a întors către mine şi,
înaintând doi paşi, mi-a spus:
—
Magdalena,
cunoşti dorinţa mea, pe care părinţii tăi o încuviinţează. Vrei să-mi fii
soţie?
—
Da,
mulţumesc — i-am răspuns şi m-a înecat plânsul, deşi asta nu se cuvenea, însă
lacrimile mele erau lacrimile celei mai curate dintre fericiri, lacrimi de
recunoştinţă, deoarece eram recunoscătoare cerului şi lui Sebastian pentru
fericirea mea neaşteptată.
Când
m-a cuprins în braţe, şi-a făcut loc în inima mea simţământul: „Puternică
cetate-i..."(5) şi, fără să vreau, am
început să fredonez în gând melodia plină de măreţie a psalmului pe care îl
cântasem adeseori, în serile de iarnă, la gura sobei.
Da,
Sebastian a fost o cetate puternică, şi el a rămas pentru mine toată viaţa o
astfel de cetate.
Logodna
noastră a fost o sărbătoare minunată, plină de veselie. Eram fericită să văd
mândria dragilor mei părinţi la gândul că fata lor se mărită cu un muzician de
o faimă atât de mare, pe care până şi principele îl onora cu bunăvoinţa sa.
Prinţul Leopold mi-a vorbit cât se poate de cordial, spunându-mi că mă căsătoresc
cu un om al cărui nume va fi cinstit şi slăvit atâta timp cât muzica va dăinui
pe pământ. Mi-a mai spus că este un noroc deosebit faptul de a putea cânta
melodiile compuse de soţul meu. Avea un fel prietenesc, aş spune aproape intim,
în care se purta cu Sebastian — ceea ce se manifestase de altfel şi prin faptul
că era naşul celui mai mic copil din cea dintâi căsătorie a lui Sebastian. Admiratia
pentru el l-a făcut să-l roage pe Sebastian
să-l însoţească în călătoriile sale. Dintr-o astfel de călătorie se întorcea
Sebastian când şi-a găsit prima soţie moartă şi înmormântată, aşa cum am
povestit.
Sebastian
iubea pacea şi tihna orăşelului Cöthen şi, pe vremea aceea, credea cu toată
puterea că vom petrece întreaga noastră viaţă în slujba binevoitorului
principe, cărui îi plăcea sincer muzica. Christian Halen, secretarul
principelui, ne rugase, încă înaintea căsătoriei noastre, să-i botezăm
copilul. Ziua aceea va rămâne neştearsă în amintirea mea, deoarece atunci am
fost prima dată în lume alături de logodnicul meu. Rochia albastră, tivită cu
panglici, îmi venea foarte bine şi mi-am dat seama mulţumită că îi plac.
Din
ziua aceea şi până la moartea lui, o încuviinţare din partea lui Sebastian a
însemnat pentru mine mai mult decât laudele întregii lumi. Copilaşii lui se
aflau în preajma noastră şi acolo mi-a fost dat să simt pentru întâia oară că
suntem toţi o singură familie.
Familia
a însemnat şi pentru el adevăratul rost al vieţii. Soţia, copiii, căminul,
acestea au fost universul lui. În afara, de bună seamă, a voiajurilor din
tinereţe, când străbătuse drumuri lungi pe jos ca să-i poată asculta pe marii
organişti şi ca să poată cânta el însuşi la diverse orgi. Când nu călătorea în
tovărăşia prinţului — în cursul unor asemenea călătorii a compus aproape toate
preludiile şi fugile adunate mai târziu sub titlul de Clavecinul bine temperat(6),
pe care l-am socotit întotdeauna muzică de cea mai înaltă calitate, deşi o
destinase doar exerciţiilor discipolilor lui — trăia în pace în mijlocul alor
săi. In anii petrecuţi la Lipsca n-a plecat de acasă aproape niciodată.
Îl mulţumea pe deplin munca zilnică la
biserica şi la şcoala Sfântul Toma, concertele pe care le conducea, creaţia şi
căminul. Niciodată n-a voiajat cu scopul de a isca vâlvă în jurul său, ca
atâţia alţi artişti care erau mult în urma lui ca valoare, pentru că dacă firea
a înzestrat vreodată un om cu harurile sale, acesta a fost Johann Sebastian
Bach, deşi azi, în afara câtorva foşti discipoli de-ai lui sau altor câtorva
persoane, de altfel foarte puţine, abia îşi mai aduce aminte cineva de el şi
de arta lui.
Dar
să nu mai vorbesc despre toate acestea, pentru că n-aş vrea să anticipez
nimic.
Ne-am
logodit în luna septembrie a anului 1721, iar în decembrie ne-am şi căsătorit,
în casa lui Sebastian, care avea să-mi fie din ziua aceea adevăratul cămin.
Cununa de mireasă mi-a dăruit-o preabunul prinţ al lui Sebastian, care a
participat cât se poate de bine dispus la sărbătoarea noastră, cu atât mai mult
cu cât, opt zile mai târziu, avea el însuşi s-o conducă în faţa altarului pe
fermecătoarea principesă de Anhalt-Brandenburg.
Numai
aceia cărora le-a fost dat să treacă prin astfel de momente fericite îşi pot
da seama de visul trandafiriu în care trăiam, de felul în care Sebastian mi-a
destăinuit în acea zi iubirea ce mi-o purta.
Se
zice că în viaţa unei femei, cea mai frumoasă zi este aceea a nunţii ei. Nu
cred însă ca vreo fată să fi fost mai fericită decât am fost eu în ziua aceea.
Dar oare, căreia dintre ele i-a dăruit soarta un soţ la fel cu Johann Sebastian
Bach al meu? După nuntă, n-am mai trăit decât viaţa lui. Mă simţeam ca
firicelul de apă pe care marea îl absoarbe în nemărginirea ei. M-a absorbit şi
m-a ferecat într-însa viaţa cea nouă, care era mai adâncă şi mai puternică
decât ar fi putut să fie vreodată propria mea viaţă. Trăind an de an în cea mai
desăvârşită armonie alături de el, i-am pătruns tot mai mult măreţia. Uneori
îl vedeam atât de uriaş, încât aproape că mă înspăimântam. L-am înţeles însă
întotdeauna, deoarece mi-era drag.
—
Dragostea
este plinirea legii — obişnuia el să repete adesea cuvintele Bibliei lui
Luther, din care citea de multe ori cufundat în jilţu-i de piele, vara lângă fereastra
deschisă, ori în serile de iarnă la gura sobei, încât ar fi putut spune
împreună cu Luther: „Puţini pomi sunt în grădina lui, ale căror roade să nu le
fi gustat..
Doamne,
câte aduceri aminte se trezesc în sufletul meu când mă gândesc la toate
acestea!
În amintirea
nunţii noastre, el a compus pentru mine un cântec, pe care l-a adăugat la
celelalte în albumul meu de note:
Miresei
îi aduc frumoasa închinare:
Să-ţi
fie drumul vieţii un drum lin,
Pe
faţă ardă-ţi zâmbetul senin,
Ca
un balsam de blândă alinare!
Când
ziua îşi întoarce fila moartă,
C-o
sărutare mângăie-i sfârşitul;
Şi când apusul
îţi va bate-n poartă,
Să-i spui
c-aştepţi în suflet răsăritul!
Acesta a fost
darul meu de nuntă, vestitor al viitoarei mele fericiri!
(1) Maria Barbara Bach (1684-1720) era fiica
lui Johann Michael Bach (1648-1694) din Gehren, văr primar cu Ambrosius Bach
(1645-1695), din Eisenach, tatăl lui Johann Sebastian Bach. Prima soţie a
compozitorului a fost astfel vară de gradul al doilea cu soţul ei. Căsătoria
lor s-a încheiat la 17 octombrie 1707.
(2) Karl Philipp Emanuel Bach
(1714^1788) a fost al cincilea copil născut din căsătoria lui Johann Sebastian
Bach cu Maria Barbara Bach şi al doilea dintre cei care au supravieţuit. Poreclit
„berlinezul" sau „hamburghezul", el a cultivat melodia uşoară,
„galanteria" pianistică franceză, preluând de la părintele său doar modul
de armonizare. In 1740, a fost pianistul de curte al lui Frederic cel Mare,
rege al Prusiei, mare amator de flaut, el însuşi bun cunoscător al
instrumentului. Karl Philipp Emanuel Bach a rămas la curtea Prusiei până în
1767, fiind angajat apoi, în calitate de director muzical al bisericilor din
Hamburg, ca succesor al lui Telemann.
(3) Jan Adam Reinken
(1623-1722) este socotit de istoria muzicii unul din reprezentanţii de frunte
ai orgii în nordul Germaniei, înclinat spre virtuozitatea instrumentală, în
dauna altor elemente ale interpretării. Ca să-l poată auzi cântând, Johann
Sebastian Bach a făcut drumul pe jos, în tinereţe, de la Luneburg la Hamburg,
unde Reinken era organist al bisericii Sfânta Ecaterina, începând din anul
1663.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu