In tabăra cazacilor era mare
frămîntare şi zarvă. La început nimeni nu putea răspunde lămurit cum de au
pătruns în oraş oştile de sprijin. Dar mai pe urmă ieşi la iveală că tot
curenul Pereiaslavski, ce-şi avea locul de aşezare în faţa porţii lăturalnice
a oraşului, a fost beat turtă, şi iată că astfel nu mai e de mirare că jumătate
din oamenii lui au fost măcelăriţi, iar cealaltă jumătate legaţi burduf, mai
înainte chiar să se fi dumirit cum stau lucrurile, şi pînă să pună mîna pe armă
ceilalţi cazaci din curenele vecine, treziţi de zgomotul încăierării, oastea
duşmanului izbutise să treacă aproape toată pe poarta cetăţii, iar cele din
urmă rînduri se apăraseră cu focuri de flinte împotriva cazacilor somnoroşi şi
pe jumătate ameţiţi de băutură, ce se năpustiseră în neorînduială asupra lor.
Hatmanul oştirii dădu poruncă să se strîngă toată căzăcimea, şi cînd oamenii
făcură roată în jurul lui şi se liniştiră, stînd cu capetele descoperite,
cuvîntă:
— Aţi văzut acum, cazaci
dumneavoastră, ce s-a petrecut în noaptea asta. Aţi văzut unde duce beţia! Aţi
văzut ce ocară ne-a făcut duşmanul! Se vede treaba că domniile voastre aşa aţi
înţeles lucrurile: dacă v-am îngăduit să îndoiţi măsura băuturii, sunteţi în
stare să vă afumaţi pînă într-atîta, încît duşmanul oştirii Domnului nu numai
că vă scoate şalvarii, dar vă şi scuipă în obraz şi voi nici că simţiţi!
Cazacii ţineau cu toţii capetele
plecate, ştiindu-se vinovaţi. Numai Kukubenko, hatmanul curenului
Nezamaikovski, îl înfruntă, zicînd:
— Ia stai oleacă, tătucule! Măcar
că nu se cade să ridici glasul cînd vorbeşte hatmanul a toată oastea în faţa
soborului de cazaci, dar faptele nu s-au petrecut chiar întocmai şi de aceea
voi a o spune. N-ai dojenit chiar pe drept toată oştirea pravoslavnică. Cazacii
s-ar fi făcut pe de-a-ntregul vinovaţi şi vrednici de moarte, dacă s-ar fi
ameţit cu băutură la drum, în luptă sau la vreo muncă anevoioasă şi grea. Dar
noi, noi am stat aici cu mîinile în sîn şi ne-am fîţîit fără nici o treabă în
faţa cetăţii. Şi-apoi nu era nici post, nici o altă oprelişte creştinească de
la băutură pe vremea asta, şi atunci cum e putinţă să nu se ameţească omul de
atîta huzur? Nu-i niciun păcat! Să le arătăm mai bine acum ce vra să zică să
taberi aşa, pe nepusă masă, asupra unor oameni nevinovaţi! I-am bătut noi şi
înainte vreme de ţi-era mai mare dragul, d-apoi acum o să-i batem de n-or să
ştie cum să-şi ia picioarele la spinare!
Cuvîntarea lui Kukubenko le merse
cazacilor drept la inimă. Îşi înălţară frunţile adînc plecate, iar mulţi dintre
ei încuviinţară din cap zicînd: „Bine a spus Kukubenko!“ Taras, care stătea mai
aproape de hatmanul oştirii, îl întrebă:
— Ce spui, hatmane? Oare n-a grăit drept Kukubenko? Ce ai de zis la asta?
— Ce spui, hatmane? Oare n-a grăit drept Kukubenko? Ce ai de zis la asta?
— Ce am de zis? Uite ce: ferice de
părintele care a zămislit un astfel de fecior! Că nu-i mare înţelepciune să
rosteşti vorbe de dojană! Mai mare e cînd ştii să zici un cuvînt care să nu
batjocorească omul în nenorocire, ci, dimpotrivă, să-l mîngîie, să-i aţîţe
îndrăzneala, cum aţîţă pintenii calul, răcorit de apa proaspătă. Îmi stătea şi
mie pe limbă să vă spun o vorbă de mîngîiere, dar Kukubenko mi-a luat-o
înainte.
„Bine a grăit şi hatmanul!“ se
auzi din rîndurile zaporojenilor. „Vorbă înţeleaptă!” spuseră şi alţii. Pînă şi
cei mai cărunţi, care se ţineau ca un pîlc de hulubi porumbaci, încuviinţară şi
ei din cap şi rostiră încet, mişcîndu-şi mustaţa sură: „Da, a spus vorbe
înţelepte!”
— Ascultaţi dar, cazaci
dumneavoastră! urmă hatmanul oştirii. Ca să cucerim cetatea, căţărîndu-ne ori
săpînd pe sub ziduri, cum fac veneticii, adică meşterii nemţi — găsi-i-ar
relele — nici nu se cade, nici nu-i treabă vrednică de un cazac. Dacă stai să
judeci toate cum sunt, duşmanul n-a adus în oraş cine ştie cîte merinde, pentru
că a avut cu el care puţine. Iar norodul din oraş e hămesit de foame! Se cheamă
că o să mănînce totul cît ai bate din palme! Ş-apoi iarăşi cu fînul pentru cai!
Nu ştiu zău, poate doar să le arunce din cer un braţ-două vreun sfînt de-al
lor... Numai că despre asta singur Dumnezeu ştie de-o fi sau n-o fi aşa. Cît
despre paterii lor, apoi numai gura-i de ei. Mă rog, pentru una sau pentru
alta, leşii o să fie nevoiţi să iasă din oraş. Voi să vă împărţiţi în trei cete
şi să vă aşezaţi pe trei drumuri, în faţa celor trei porţi de cetate. Înaintea
porţii celei mari să se aşeze cinci curene, iar în faţa celorlalte două, cîte
trei. Curenele Deadkivski şi Korsunski să se aşeze la pîndă. Aşijderea şi
polcovnicul Taras cu polcul lui. Curenele Tîtarevski şi Tîmoşevski să rămînă la
dreapta căruţelor, pînă cînd o să fie trebuinţă de ele, iar curenele
Şcerbinovski şi Steblikivski să rămînă şi ele de partea stîngă. Din rîndurile
oştirii să iasă în faţă toţi cei mai clonţoşi, ca să zădărască duşmanul. Că
leahul, care-i fudul din fire, n-o să rabde să fie luat în batjocură şi poate
chiar azi o să-i vedem ieşind pe toţi din oraş. Hatmanii de curene să stea
să-şi numere fiecare oştenii: dacă are ceva cazaci lipsă, să-şi întregească
polcul din rămăşiţele curenului Pereiaslavski. Toate să fie încă o dată
cercetate! Fiecare cazac să primească un păhărel de rachiu şi o pîine, ca să se
dreagă după beţia de ieri. Dar eu unul aşa zic, că trebuie să fiţi sătui cu ce
aţi mîncat ieri, pentru că — de ce să nu spunem drept — v-aţi umplut burţile de
mă prinde mirarea cum de n-a crăpat vreunul din voi în timpul nopţii. Şi încă
ceva: de s-o încumeta vreun cîrciumar jidov să-i vîndă cazacului fie şi numai
o cană de rachiu, o să-i bat în frunte, cîinelui celuia, o ureche de porc şi o
să-l spînzur de picioare, cu capul în jos! Şi acum, hai la treabă, fraţilor! La
treabă!
Aşa rîndui hatmanul oştirii, şi
cazacii, cîţi erau acolo, îi făcură o plecăciune adîncă, după care se îndreptară
spre căruţele şi taberele lor ţinîndu-şi întruna cuşmele în mînă, şi numai cînd
fură departe de tot se acoperiră din nou. Apoi fiecare dintre ei prinse a se
găti de luptă: îşi încercă sabia şi paloşul, îşi umplu cornul cu praful de
puşcă pe care-l lua dintr-un săculeţ, îşi aşeză cum e mai bine carul şi-şi
alese calul.
Taras porni şi el la polcul său,
tot gîndindu-se cam unde ar putea fi Andrii şi negăsind răspuns. Să fi căzut
oare rob împreună cu alţi cazaci care au fost legaţi buştean, adormiţi cum
erau? Dar nu, Andrii nu era dintre aceia care se lasă robit de vin! Nici
printre cazacii morţi nu se zărea leşul lui. Taras mergea în fruntea polcului
său atît de cufundat în gînduri, că nu auzi cum îl strigă de multă vreme cineva
pe nume.
— Care eşti ăla de mă strigi? rosti
el într-un tîrziu scuturîndu-se din toropeală.
În faţa lui
stătea Iankel, jidovul.
— Pan polcovnice, pan polcovnice!
spunea Iankel grăbit, cu glas întretăiat, după care se vedea că are de povestit
ceva nu tocmai lipsit de temei. Am fost în oraş, pan polcovnice!
Taras
îl privi, minunîndu-se cum de-a avut vreme să pătrundă în cetate.
— Şi ce naiba ai căutat acolo?
— Iaca, spun tot, făcu Iankel. De
îndată ce am auzit zarvă mare în zori de zi şi cazacii au început să puşte colo
şi colo, am înşfăcat caftanul şi, fără să-l îmbrac, m-am repezit într-un suflet
acolo; numai pe drum mi-am tras caftanul pe mîneci, atît eram de dornic să aflu
pentru ce e tărăboiul ăsta mare şi pentru ce trag cazacii cu noaptea-n cap. Am
ajuns la poarta cetăţii chiar în clipa cînd cei din urmă oşteni intrau în oraş.
Cînd, ce să văd? în fruntea lor era pan Galiandovici, stegarul. Pe ăsta îl
cunosc bine, îmi datorează de trei ani o sută de galbeni. M-am luat după
dînsul, chipurile, ca să-i cer datoria, şi am intrat împreună cu el în oraş.
— Cum adică? După ce că ai intrat
în oraş, mai vroiai să-ţi scoţi şi banii? întrebă Bulba. Şi n-a dat el poruncă
să fii spînzurat pe loc, ca un cîine?
— Aşa să trăiesc eu c-a vrut să mă
spînzu-re! răspunse jidovul. Slugile lui au şi pus mîna pe mine şi erau cît
p-aci să-mi anine ştreangul de gît, dar eu m-am rugat fierbinte de pan stegar,
zicîndu-i că o să-l aştept cu datoria cît vrea dînsul, ba i-am făgăduit să-i
mai dau şi alţi bani împrumut, de cum m-o lăsa să strîng tot ce-am de luat de
la alţi oşteni; iar pan stegar — pentru că a fost vorba să-ţi spun totul
domniei tale — n-are niciun galben în buzunar. Măcar că-i stăpîn peste nu ştiu
cîte sate şi moşii, şi patru castele, şi pămînt de stepă pînă la Şklov, dar la
pungă parcă-i cazac sadea: n-are o para chioară. Chiar şi acum, de nu l-ar fi
înzestrat cu arme jidovii din Braţlav, n-ar fi avut cu ce merge la război. Tot
din pricina asta n-a fost nici la adunarea trimişilor boierimii leşeşti...
— Şi-n oraş ce ai făcut? Ai văzut
barem pe cineva dintre ai noştri?
— Cum să nu? Sunt mulţi de-ai
noştri acolo! Alde Iţic, Rahum, Samuilo, Haivaloh, unul care-i arendaş...
— Lua-i-ar naiba de cîini! strigă
Taras, scos din fire. Ce-mi tot bagi pe gît neamul tău jidovesc, hai? Eu te
întrebam de zaporojenii noştri.
— Pe zaporojenii noştri nu i-am
văzut, afară de unul: pe pan Andrii!
— Pe Andrii l-ai văzut? întrebă
repede Bulba. De ce taci? Unde l-ai văzut? În vreun beci? În vreo groapă?
Necinstit? Legat?
— Cine ar îndrăzni să-l lege pe pan
Andrii? Ehei, ce cavaler mîndru e acum! Aşa să trăiesc eu că nici nu l-am
cunoscut întîi! Epoleţi de aur, mînecare de aur, platoşă de aur, şapcă de aur,
brîu de aur, pretutindeni aur, într-un cuvînt e cu totul şi cu totul de aur.
Cum îi soarele care s-arată primăvara, cînd piuie şi ciripeşte în grădină orice
păsă- ruică şi cînd miroase orice firicel de iarbă, aşa străluceşte şi pan
Andrii în aurul lui. Ba i-a dat voievodul şi un cal de călărit, mîndru de n-are
pereche! Numai calul cela face vreo două sute de galbeni!
Bulba
rămase încremenit.
— De ce s-a îmbrăcat cu straie
de-ale lor?
— Pentru că-s mai frumoase decît
ale lui, iaca de ce!... Să-l vezi cum se plimbă călare şi el, şi alţii; el îi
învaţă pe ei, ei pe dînsul. Mă rog, zici că-i cel mai bogat pan de-al leşilor
şi pace bună!
— Şi cine l-a silit să le facă pe
toate astea?
— Am zis eu că l-a silit careva?
Ori poate pan Taras nu ştie că dînsul a trecut de bunăvoie la ei?
— Cine să treacă?
— Păi... pan Andrii!
— Unde să treacă?
— A trecut, zic, de partea leşilor.
Acum e cu totul şi cu totul al lor!
— Minţi, ureche de porc ce eşti!
— Se poate să mint? Ce, sunt prost?
Să mint ca să dau de vreun bucluc? Ce, tocmai eu să nu ştiu că un jidov care
îndrăzneşte să mintă un pan e spînzurat pe loc ca un cîine?
— Atunci, după tine el şi-a vîndut
ţara şi credinţa strămoşească?
— Am zis eu c-a vîndut ceva? Eu am
zis atît: că a trecut de partea lor.
— Minţi, jidov afurisit! Una ca
asta nu s-a mai întîmplat pe pămîntul nostru pravoslavnic. Le cam încurci,
cîine!
— Să crească iarbă pe pragul casei
mele, dacă le-ncurc! Să scuipe cine-o vrea peste mormîntul lui taică-meu, al
mamei mele, al socrului, al tatălui tatălui meu şi al tatălui mamei mele, dacă
le-ncurc! Dacă pan Taras vrea, o să-i spun chiar pentru ce a trecut de partea
lor.
— Pentru ce?
— Are voievodul o fată frumoasă! Da
frumoasă, de zici Doamne!
Aici jidovul se strădui în fel şi
chip să arate cît e de frumoasă fata, desfăcîndu-şi mîinile în lături,
închizînd pe jumătate ochii şi strimbîndu-şi gura, de parcă ar fi gustat din
ceva.
— Ei şi ce-i cu asta?
— Păi, pentru ea le-a făcut pe
toate şi pentru ea a trecut de partea lor. Omul, cînd îl păleşte dragostea, e
ca o bucată de talpă muiată în apă: n-ai decît s-o îndoi cum îţi place.
Bulba căzu pe gînduri. Îşi aminti
cît e de mare puterea femeii plăpînde, care pe mulţi i-a dus la pierzare, îşi
mai aminti că despre partea asta Andrii era cam slab de înger şi rămase multă
vreme aşa, pironit locului.
— Numai să asculte pan Taras, că eu
o să-i spun tot, zise din nou jidovul. Cînd am auzit zarvă şi am văzut că
oştenii intră pe poarta cetăţii, am apucat în grabă, aşa ca să fie, un şirag de
mărgăritare, pentru că în oraş sunt duduci frumoase şi boieroaice, mi-am zis
eu, şi dacă-i aşa, poate să nu fie pic de mîncare, da’ mărgăritarele mele tot o
să mi le cumpere vreuna din ele. Iar după ce slugile stegarului mi-au dat
drumul, am alergat într-un suflet la curtea voievodului, ca să-mi vînd
mărgăritarele şi acolo am descusut-o bine de tot pe slujnica-tătăroaică. „Nunta
o prăznuim numaidecît după ce-i gonim pe zaporojeni. Pan Andrii a făgăduit să-i
gonească el, cu mîna lui.“
— Şi tu nu l-ai ucis pe loc, pe
cîinele cela? strigă Taras Bulba.
— Pentru ce să-l ucid? N-a trecut el de bunăvoie? Atunci cu ce-i vinovat? Se vede că se simte mai bine acolo, de aceea a trecut!
— Pentru ce să-l ucid? N-a trecut el de bunăvoie? Atunci cu ce-i vinovat? Se vede că se simte mai bine acolo, de aceea a trecut!
— Şi tu l-ai zărit cu ochii tăi?
— Să mor dacă nu l-am văzut cu
ochii mei! Ce voinic! Mîndru cum nu mai e nici unul! Şi de cum m-a văzut,
numaidecît şi-a adus aminte de mine, să-i dea Dumnezeu sănătate! Iar cînd m-am
apropiat de el, a zis...
— Ei, ce-a zis?
— A zis... dar mai întîi şi-ntîi mi-a făcut aşa cu degetul, adică să viu lîngă el, numai atunci a zis: „Iankel!" Iar eu i-am şi răspuns pe dată: „Pan Andrii!” — „Iankel, să-i spui tatălui meu şi fratelui şi cazacilor zaporojeni, să le spui tuturor că părintele meu nu-mi mai e părinte, că fratele meu nu-mi mai e frate şi tovarăşii de arme nu-mi mai sunt tovarăşi, şi că o să mă bat cu ei cu toţi! Cu toţi o să mă războiesc, uite-aşa!”
— Minţi, iudă afurisită! ţipă Taras Bulba, scos din fire. Minţi, cîine! Tot tu l-ai răstignit şi pe Hristos, blestematule! O să te ucid, satană! Şterge-o, că de nu, n-ai să scapi teafăr din mîna mea. Şi spunînd asta, Taras îşi smulse sabia de la brîu.
— Ei, ce-a zis?
— A zis... dar mai întîi şi-ntîi mi-a făcut aşa cu degetul, adică să viu lîngă el, numai atunci a zis: „Iankel!" Iar eu i-am şi răspuns pe dată: „Pan Andrii!” — „Iankel, să-i spui tatălui meu şi fratelui şi cazacilor zaporojeni, să le spui tuturor că părintele meu nu-mi mai e părinte, că fratele meu nu-mi mai e frate şi tovarăşii de arme nu-mi mai sunt tovarăşi, şi că o să mă bat cu ei cu toţi! Cu toţi o să mă războiesc, uite-aşa!”
— Minţi, iudă afurisită! ţipă Taras Bulba, scos din fire. Minţi, cîine! Tot tu l-ai răstignit şi pe Hristos, blestematule! O să te ucid, satană! Şterge-o, că de nu, n-ai să scapi teafăr din mîna mea. Şi spunînd asta, Taras îşi smulse sabia de la brîu.
Jidovul, speriat, o luă la fugă
de-i sfîrîiau călcîiele, alergînd atît de repede cît îl puteau duce picioarele
lui subţiri şi uscăţive. Aşa fugi el mult şi bine printre căruţele cazacilor şi
apoi dincolo de ele, în cîmp deschis, fără să privească îndărăt, deşi Taras nu
se ţinea după el: chibzuise bătrînul că nu face să-şi răzbune mînia pe cel
dintîi om care i-a căzut la îndemînă.
Iar Taras abia
acum îşi aduse aminte că l-a văzut pe Andrii trecînd cu o seară înainte prin
tabără alături de o femeie şi îşi lăsă adînc în piept capul nins de ani, dar
tot nu-i venea să creadă că a fost cu putinţă să i se întîmple o ocară ca asta!
Fiul lui să-şi vîndă credinţa şi sufletul!
În cele din urmă, îşi duse polcul
la locul de pîndă, dincolo de singura pădure ce scăpase nepîrjolită de cazaci,
în vreme ce zaporojenii ceilalţi, călare şi pe jos, înaintau pe cele trei
drumuri, spre cele trei porţi de cetate. Unul după altul veneau toate curenele:
Umanski, Popovicevski, Kanevski, Steblikivski, Nezamaikovski, Gurguziv,
Tîtarevski, Tîmoşevski. Numai curenul Pereiaslavski lipsea din rîndul lor.
Straşnic au băut cazacii acelui curen. Atît de straşnic, că şi-au băut şi
libertatea. Unii dintre ei s-au trezit legaţi, în mîinile vrăjmaşilor, iar
alţii nu s-au mai trezit deloc, ci aşa, adormiţi cum erau, au trecut în somnul
veşnic, în pămîntul umed. Hatmanul Hlib s-a pomenit şi el în tabăra vrăjmaşă,
fără şalvari şi fără hainele de deasupra.
Cei din oraş au simţit numaidecît
mişcarea cazacilor şi au ieşit cu toţii sus, pe meterez. În faţa zaporojenilor
se desfăşura acum un tablou cît se poate de viu: muchia valului era presărată
cu cavaleri leşi, unul mai mîndru decît altul. Coifurile lor de aramă,
împodobite cu cîte un surguci din pene albe ca nişte lebede, străluceau ca
soarele. Alţii aveau pe cap tichiuţe subţiri, trandafirii şi albastre, îndoite
şi date spre ceafă, şi hainele lor, cu mîneci largi erau brodate cu fir sau
împodobite cu găitane de aur; unii aveau săbiile şi puştile lucrate cu podoabe
scumpe şi plătite cu bani grei, precum şi multe alte zorzoane ce-ţi luau ochii.
In faţa tuturor celorlalţi stătea ţanţoş polcovnicul din Budjaka, cu o căciulă
roşie cusută cu fir. Polcovnicul era un om greoi, mai înalt şi mai gras decît
toţi, iar haina mai largă şi scumpă abia de-l putea cuprinde. De partea
cealaltă a meterezului, mai spre partea lăturalnică, era un alt polcovnic, mărunţel
de stat şi uscăţiv. Dar ochii lui mici şi ageri priveau cu vioiciune de sub
sprîncenele stufoase, iar polcovnicul se răsucea ca o sfîrlează în toate
părţile, arătînd ceva cu o mişcare sprintenă a mîinii lui slabe şi descărnate
şi împărţind porunci. Se vedea bine că, în ciuda staturii sale mărunţele, se
pricepea în meşteşugul armelor. In apropierea
lui se aţinea un stegar lung ca o prăjină, cu mustăţi stufoase şi cu obrajii
roşii ca para focului, care arătau că acest pan se da în vînt după mieduri tari
şi mîncări gustoase. Iar dincolo de ei se vedeau sumedenie de alţi şleahtici
înarmaţi pînă în dinţi, unii pe galbenii lor, alţii pe socoteala statului, iar
alţii pe banii jidovilor, cărora le zălogiseră tot ce aveau în castelele
moştenite din strămoşi. Mai erau acolo şi mulţi trîntori aciuaţi pe lîngă
senatori, pe care aceştia îi luau cu dînşii la mese simandicoase, ca să pară
mai străluciţi, dar care furau de pe masă ori din dulapuri cupe de argint şi a
doua zi, după vreo sindrofie pompoasă, se urcau pe capra trăsurii unui pan
oarecare. Într-un cuvînt, era acolo multă lume fel de fel. Unii dintre ei
n-aveau adeseori cu ce să-şi plătească un păhărel de băutură, dar acum, că era
război, se înţoliseră cu toţii ca de sărbătoare.
Cazacii, aşezaţi şiruri-şiruri,
stăteau tăcuţi în faţa zidurilor cetăţii. Nimeni n-avea aur pe el, ici-colo
lucea răzleţ cîte o înfloritură pe o plăsea de sabie sau pe un pat de puşcă. Nu
le plăcea zaporojenilor să se gătească în straie scumpe cînd ieşeau la luptă.
Purtau zale din cele mai obişnuite şi svitci. Doar căciulile lor negre de oaie,
cu fundul roşu, se zăreau pînă departe, ca nişte pete vişinii.
Din rîndurile căzăceşti se
desprinseră curînd doi călăreţi: unul tinerel de tot, altul ceva mai copt,
amîndoi erau meşteri buni la vorbă usturătoare, dar şi la faptă: Ohrim Naş şi
Mikîta Golokopîtenko. Îndată după ei ieşi din rînd şi Demid Popovici, un cazac
voinic aciuat de multă vreme la Seci, care se războise sub zidurile
Adrianopolului şi trecuse prin nenumărate încercări la viaţa lui; ba odată
scăpase şi din foc şi ajunsese la Seci cu capul negru de pîrlit ce era, şi cu
mustăţile pîrjolite. Dar acum Popovici era iar gras şi frumos, cu un moţ pe
care-l răsucea după ureche, iar mustăţile-i crescuseră la loc, negre ca
tăciunele. Şi ce meşter mai era la vorbă usturătoare, Popovici ăsta!
— Tare mîndre veşminte are toată
oştirea voastră! Mult am da să ştim dacă şi puterea oştirii tot aşa de mîndră
e!
— O să vă arăt eu vouă! strigă
numaidecît de sus polcovnicul cel gras. O să vă leg buştean pe toţi! Închinaţi-ne
de bunăvoie, slugi nenorocite, armele şi caii voştri! Aţi văzut cum v-am legat
fraţii? Aduceţi încoace pe zaporojenii ceia, ca să-i vadă!
Şi leşii aduseră pe meterez
zaporojenii prinşi în strînsoarea funiilor. Înaintea tuturor venea hatmanul de
curen Hlib, fără şalvari şi fără hainele de deasupra, aşa cum fusese înşfăcat,
în ameţeala băuturii. Hatmanul ţinea ochii în pămînt: îi era ruşine faţă de
cazacii lui că-l vedeau despuiat şi că-l ştiau ajuns în robie, ca un cîine,
luat în somn. Într-o singură noapte capul lui semeţ cărunţise de tot.
— Nu te mai amărî, Hlib! Te scăpăm noi! îi
strigară de jos cazacii.
— Nu fi trist, fîrtate, spuse şi
hatmanul de curen Borodatîi, că te-au luat despuiat — asta nu-i vina ta.
Fiecăruia poate să i se întîmple! Mai mare ruşinea pentru cei ce te-au adus
aici spre necinstire, fără să-ţi fi acoperit cuviincios trupul despuiat!
— Se vede treaba dă sunteţi viteji
nevoie mare, cînd e vorba de oameni toropiţi de somn! zise Golokopîtenko,
privind în sus, spre meterez.
— Un bob zăbavă, că vă tăiem şi
vouă moţurile, îi răspunseră cei de pe val.
— Straşnic aş vrea s-o mai văd şi
pe asta, strigă Popovici, răsucindu-se cu cal cu tot. Apoi le aruncă o
căutătură cazacilor şi adăugă: Sau ce zic eu? Or fi avînd dreptate şi leşii! Dacă
o să-i ducă la atac burtosul cela, o să aibă o pavăză de toată nădejdea!
— Şi de ce gîndeşti c-ar avea o
pavăză de nădejde? îl întrebară cazacii, ştiind că Popovici pregăteşte pesemne
una bună.
— Păi, pentru că îndărătul lui
poate să se pitească toată oştirea, iar burta îi e atît de grozavă, că pe naiba
mai poţi ajunge prin ea cu suliţa la vreunul din leşi!
Cazacii izbucniră cu toţii în
hohote de rîs şi multă vreme unii din ei mai clătinară încă din cap, zicînd:
„Halal, Popovici! De-o apuca să-l atingă pe careva cu o vorbuliţă de-a lui,
apoi...“ Dar nu sfîrşiră să spună ce s-ar întîmpla „apoi“.
— Fugiţi, fugiţi mai repede de
lîngă ziduri! strigă deodată hatmanul oştirii, pentru că leşii, pe cît se pare,
nu putuseră îndura vorba usturătoare a lui Popovici şi căpetenia lor făcuse un
semn cu mîna.
De-abia se traseră cazacii de la
meterez, că leşii îi şi împroşcară cu mitralii. Pe val începu o mişcare vie:
se ivi chiar voievodul, călare, cu părul alb. Porţile se deschiseră şi oastea
ieşi din cetate. În faţă veneau, frumos orînduiţi în şiruri drepte, husarii cu
hainele cusute cu fir. După ei veneau oştenii îmbrăcaţi cu zale, apoi alţii cu
platoşe şi lance, apoi cei cu coifuri de aramă; în urmă înaintau călare, unul
cîte unul, cei mai arătoşi dintre şleahtici, îmbrăcaţi fiecare în alt fel. Nu
voiseră, semeţii de ei, să se amestece în rîndurile celorlalţi; chiar şi cei
care n-aveau oşteni, veneau singuri, numai cu slugile lor. Apoi veneau iar
şiruri de luptători, iar în spatele lor ieşi, tot călare, stegarul. Apoi alte
şiruri, şi după ele polcovnicul cel gras şi în sfîrşit, cel din urmă, după
oştirea toată, ieşi polcovnicul cel mărunţel.
— Nu-i lăsaţi, nu-i lăsaţi să se
rînduiască şi să se aşeze în şiruri! strigă hatmanul oştirii căzăceşti. Pe ei,
toate curenele o dată! Lăsaţi celelalte porţi! Curenul Tîtarevski să atace
dintr-o parte! Deadkivski — din alta! Kukubenko şi Palîvoda să le sară-n
spate! Învălmăşiţi-i, amestecaţi-i şi despărţiţi-i unii de alţii!
...Şi cazacii îi izbiră din toate
părţile, îi învălmăşiră, îi amestecară şi se amestecară şi ei. Nu-i lăsară nici
măcar să tragă cu flinte: dintr-o dată ajunseră la paloşe şi lănci. Se făcu un
vălmăşag cumplit şi toţi avură prilejul să-şi arate dibăcia. Demid Popovici
străpunse trei luptători de rînd şi trînti de pe cai doi dintre şleahtici cei
mai semeţi, zicînd: „Ce mai cai! De mult vroiam să pun mîna pe asemenea cai!“
După care mînă caii departe în stepă, strigîndu-le cazacilor ce se ţineau
deoparte să-i prindă. Apoi îşi făcu iar loc pînă în grămadă, se repezi la
şleahticii doborîţi de el la pămînt, pe unul îl omorî, iar altuia îi aruncă
arcanul de gît, îl legă de şaua lui şi îl tîrî peste tot cîmpul, după ce mai
întîi îi scosese de la brîu sabia cu minerul scump şi chimirul doldora de
galbeni. Kobita, un alt cazac vrednic, tînăr de ani, se încăieră şi el cu un
viteaz cunoscut din oastea leşească şi se luptă cu dînsul vreme îndelungată,
pînă ajunseră să se bată piept la piept. Cazacul fusese cît pe-aci să iasă
învingător: îşi trîntise duşmanul la pămînt, îl lovise în piept cu un pumnal
turcesc bine ascuţit, dar nu ştiuse să se ferească la vreme: un glonte fierbinte
îl plesnise în
aceeaşi clipă drept
în tîmplă. Îl doborîse cel mai de seamă dintre pani, cavalerul cel mai
strălucit, din neamul cel mai de vază! Ca un plop subţirel şi mlădios, zbura
tînărul peste tot cîmpul, pe calu-i şarg. Multă vrednicie de cavaler şi vitejie
vădise el pînă în clipa aceea; despicase în două pe doi zaporojeni — pe Feodor
Korj, un cazac inimos, îl trîntise la pămînt cu cal cu tot. Apoi împuşcase
calul, iar pe călăreţ îl străpunsese cu lancea; tăiase multe mîini şi multe capete
şi-l lăsase mort pe loc pe Kobita, trimiţîndu-i un glonţ drept în tîmplă.
— Iată cu cine aş vrea să mă măsor!
strigă hatmanul curenului Nezamaikovski — Kukubenko. Apoi dădu pinteni calului,
zbură cît ai clipi din ochi drept în spatele cavalerului şi slobozi un strigăt
atît de sălbatic, încît toţi cei din jur tresăriră de spaimă. Leahul vroi să-şi
întoarne calul, ca să stea faţă-n faţă cu cazacul, dar calul nu-l ascultă:
înspăimîntat de strigătul năprasnic al cazacului, se smuci în lături şi-l
ajunse din urmă glonţul lui Kukubenko; i se înfipse fierbinte între umeri şi-l
doborî la pămînt. Dar nici acum nu se lăsă bătut leahul şi cercă din răsputeri
să-şi izbească duşmanul. Numai că mîna, căzută sub povara săbiei, slăbea din ce
în ce. Iar Kukubenko îşi luă cu amîndouă mîinile paloşul greu şi i-l împlîntă
drept între buzele ce începuseră să se învineţească. Paloşul îi rupse doi dinţi
albi ca zahărul, îi despică în două limba din gură, sfărîmă osul cefii şi se
înfipse adînc în pămînt, ţintuind pentru vecie ţeasta duşmanului de ţărîna
rece. Un val de sînge ţîşni în sus, roşu ca bobul de călin crescut pe-un mal de
apă, sînge boieresc de viţă veche, scăldînd veşmîntul galben, cusut cu fir. Iar
Kukubenko îl părăsi numaidecît şi îşi făcu loc, împreună cu cazacii lui, spre o
altă grămadă de luptători.
— Ehei, ce mai podoabe a lăsat Kukubenko
ăsta! zise Borodatîi, hatmanul curenului Umanski, depărtîndu-se de cazacii săi spre
locul unde zăcea ucis cavalerul doborît de Kukubenko. Am omorît şi eu şapte
şleahtici cu mîna mea, dar podoabe ca astea n-a avut niciunul dintre ei.
Şi s-a lăsat
ademenit de lăcomie hatmanul Borodatîi: s-a aplecat spre leah, ca să-i scoată
găteala scumpă de oştean; a izbutit să-i smulgă pumnalul turcesc bătut cu
nestemate, i-a desprins de la brîu chimirul doldora de galbeni, i-a luat din
piept tolba cu rufe de pînză subţire, cu argintărie bogată şi cu o buclă din
părul unei fete, păstrată cu grijă spre bună amintire... Şi n-a
simţit Borodatîi cum îl ajunge din urmă, ca o furtună, stegarul cel cu nasul
roşu, pe care-l doborîse mai adineauri de pe cal, lăsîndu-i spre aducere-aminte
şi un semn de paloş
de toată
frumuseţea. Şi şi-a luat avînt stegarul şi mi l-a izbit pe hatman cu toată
setea, drept peste grumazul aplecat. Cazacului nu i-a fost spre bine lăcomia: a
sărit departe de trup capul voinicesc şi s-a prăvălit trupul văduvit de cap,
muind pînă hăt departe ţărîna cu sîngele lui. S-a înălţat în sus, spre tăriile
cerului sufletul dîrz de cazac, mohorît şi supărat de cele petrecute, dar
totodată mirat că părăseşte atît de timpuriu un trup atît de puternic. Dar n-a
apucat bine stegarul leah să-şi înfigă degetele în moţul hatmanului, pentru ca
să şi-l lege de şa, că răzbunătorul nemilos s-a şi ivit.
Întocmai ca hultanul din ceruri
care, după ce s-a rotit de cîteva ori pe aripile-i puternice, se opreşte
deodată ca răstignit şi apoi se repede în zbor de săgeată peste pitpalacul ce
strigă la margine de drum, tot aşa Ostap, fiul lui Taras, s-a năpustit fără
veste asupra stegarului leah şi i-a aruncat cît ai clipi din ochi laţul de gît.
Stacojie s-a făcut faţa stegarului, din roşie cum era, cînd s-a strîns în
jurul gîtului laţul nemilos, mîna lui s-a încleştat pe mînerul pistolului, dar
degetele închircite de durere n-au putut să îndrepte ţeava şi glonţul s-a
pierdut de-a surda. Ostap i-a desprins pe loc de pe şa şnurul de mătase pe care
stegarul îl purta la dînsul pentru înlănţuirea vrăjmaşilor robiţi, şi cu el l-a
legat pe stegar de mîini şi de picioare; celălalt capăt al şnurului şi l-a
prins de şa şi a pornit peste cîmp, tîrîndu-l pe leah după el, în vreme ce-i
chema cu glas tare pe toţi cazacii din polcul Umanski să vină şi să dea
hatmanului lor cea din urmă cinstire.
Iar cazacii aceia, de cum auziră
că Borodatîi, hatmanul lor, nu mai e în viaţă, părăsiră cîmpul de bătaie şi
se adunară într-un suflet ca să-i ridice trupul; tot acolo, pe loc, ţinură sfat
pe cine să aleagă hatman. In cele din urmă ziseră cu toţii:
— La ce bun atîta vorbă? Unul mai
vrednic ca Ostap al lui Bulba nici că se poate. E mai tînăr, ce e drept, decît
noi toţi, dar are judecată cît unul bătrîn.
Ostap îşi scoase căciula şi le
mulţumi tuturor fraţilor săi cazaci pentru cinstea pe care i-au arătat-o, dar
nu putu să se mai împotrivească, zicînd că-i tînăr ori necopt la minte, pentru
că vedea bine că războiul e în toi şi că nimănui nu-i arde de astfel de
fleacuri, ci îşi luă cazacii şi-i duse tocmai unde era vălmăşagul mai mare,
arătînd astfel tuturor că nu l-au ales degeaba hatman. Leşii, simţind că se
îngroaşă gluma, se dădură mai înapoi şi trecură în fugă de cealaltă parte a
cîmpiei, pentru a se aduna cu toţii la un loc. Iar polcovnicul lor cel mărunţel
făcu semn cu mîna spre cei patru sute de luptători proaspeţi,
neosteniţi ce stăteau chiar
în poarta cetăţii,
şi o ploaie de gloanţe se abătu asupra cazacilor. Dar nu atinse pe mulţi:
izbiră mai cu seamă boii care se uitau înnebuniţi la luptă. Boii mugiră
sălbatic, se întoarseră spre tabăra cazacilor şi în fuga lor rupseră o mulţime
de care şi striviră în picioare oameni. În aceeaşi clipă însă, Taras, care
stătuse pînă atunci la pîndă cu polcul, se năpusti înaintea lor cu oamenii lui,
care strigau de mama focului, şi le tăie calea. Turma înnebunită se întoarse în
loc, înspăimîntată de strigătele cazacilor, şi se repezi spre oastea leşilor,
dînd peste cap călăreţii, strivind şi împrăştiind tot ce întîlnea în cale.
— Mulţumescu-vă, boilor, strigară
zaporojenii, ne-aţi slujit cu cinste pe drum, iar acum ne-aţi adus folos şi în
luptă, şi se repeziră iar asupra vrăjmaşului.
Mulţi duşmani au mai căzut atunci
şi mulţi dintre cazaci au arătat de ce sunt în stare: Metelîţia, Şilo, fraţii
Pîsarenko, Vovtuzenko şi cîţi alţii! Dacă au văzut şi au văzut leşii că le
merge prost, au înălţat steagul şi au început să strige să le deschidă porţile.
Şi s-au deschis scîrţîind porţile ferecate şi au primit în cetate pe călăreţii
istoviţi şi prăfuiţi, cum primeşte ţarcul o turmă de oi înghesuite în faţa lui.
Mulţi dintre zaporojeni se luară dintru început după ei, dar Ostap şi-i opri
pe ai lui, zicîndu-le: „Mai departe de
ziduri, fraţi cazaci! Nu-i
bine să vă apropiaţi prea mult de ele!“ Şi bine le-a zis, pentru că de pe
ziduri leşii prăvăliră şi aruncară tot ce le cădea la îndemînă şi mulţi cazaci
o păţiră. Tocmai atunci se apropia călare şi hatmanul oştirii, care-l lăudă pe
Ostap, spunînd: „Iaca un hatman nou-ales, care îşi călăuzeşte oamenii întocmai
ca unul vechi!” Bătrînul Bulba întoarse şi el capul, ca să vadă hatmanul cel
nou, şi-l zări pe Ostap călare în fruntea polcului Umanski, cu căciula dată
voiniceşte pe spate şi cu buzduganul de hatman în mînă. „Ia te uită!” zise
Bulba, privindu-şi fiul şi, cu inima plină de bucurie, le mulţumi tuturor
cazacilor pentru cinstirea ce i-o arătaseră feciorului său.
Zaporojenii se traseră apoi iar
îndărăt, pregătindu-se să se întoarcă la taberele lor, iar sus pe val se
arătară din nou leşii, numai că de astă dată aveau îmbrăcămintea zdrenţuită.
Multe veşminte scumpe erau pline de sînge închegat, iar coifurile frumoase de
aramă erau acoperite de praf.
— Ei, ce ziceţi? Ne-aţi legat
burduf, hai? le strigau de jos zaporojenii.
— Las’ că vă arăt eu vouă! se răţoi
la fel ca înainte polcovnicul cel gras, arătîndu-le funia.
Şi multă vreme încă oştenii
prăfuiţi şi rupţi de oboseală îşi trimiseră ameninţări unii altora, iar aceia
dintre ei care erau mai ascuţiţi la limbă, schimbară vorbe care mai de care
mai usturătoare.
Într-un tîrziu
se împrăştiară cu toţii. Unii se întinseră pentru odihnă, istoviţi de luptă cum
erau. Alţii îşi presărară rănile cu pămînt şi acum rupeau batistele şi
veşmintele scumpe luate de la vrăjmaşii ucişi, prefăcîndu-le în feşe. În
sfîrşit, alţii, mai puţin obosiţi, se apucară să strîngă morţii şi să le dea
cea din urmă cinstire: săpară morminte cu ajutorul paloşelor şi lăncilor,
scoţînd ţărîna cu cuşma sau în poala hainelor, apoi rînduiră frumos în gropi
trupurile neînsufleţite şi le acoperiră cu pămînt proaspăt, ca să nu le scoată
ochii corbii sau vulturii hrăpăreţi. Iar morţii leşilor îi legară laolaltă, cum
se nimerea, cîte zece împreună, de cozile cailor înnebuniţi, pe care îi lăsară
slobozi în cîmpie, ba îi mai şi fugăriră vreme îndelungată după aceea, biciuindu-le
coastele. Iar caii porniră în goană turbată peste brazde şi hîrtoape, peste rîpe
şi peste ape, izbind de pămînt leşurile însîngerate, acoperite cu praf.
Apoi toate
curenele se aşezară să cineze, alcătuind cercuri, cercuri şi vorbiră îndelung
despre faptele şi vitejiile ce le-a fost dat să săvîrşească în acea zi, menite
să fie povestite apoi veacuri în şir urmaşilor lor, precum şi străinilor ce vor
veni pe acele locuri. Tîrziu în noapte au rămas de veghe cazacii, şi mai tîrziu
decît toţi a rămas treaz bătrînul Taras, cătînd să înţeleagă pentru ce nu s-a
aflat şi Andrii în rîndul oştirilor vrăjmaşe. S-o fi ruşinat oare Iuda să iasă
împotriva alor săi, ori o fi minţit jidovul şi Andrii căzuse rob la leşi? Dar
numaidecît îşi aminti Taras că sufletul lui Andrii era peste măsură de pornit
să asculte vorbe muiereşti; atunci îşi simţi inima plină de amărăciune, se
oţărî cumplit împotriva muierii care-i vrăjise feciorul şi se legă să se
răzbune. Şi n-ar fi pregetat bătrînul să-şi îndeplinească legămîntul! Nu s-ar
fi uitat la frumuseţea ei strălucitoare; ar fi apucat-o de părul bogat împletit
în coadă groasă şi ar fi tîrît-o peste tot cîmpul, printre toţi cazacii. S-ar
fi zdrobit de pămînt, s-ar fi acoperit de sînge şi colb sînii şi umerii ei
minunaţi, a căror strălucire nu se putea asemui decît cu zăpezile veşnice de pe
cele mai înalte piscuri ale munţilor. I-ar fi ciopîrţit în bucăţi trupul ei
nespus de frumos! Dar nu ştia Bulba ce-i hărăzeşte Dumnezeu omului pentru a
doua zi. Somnul puse încetul cu încetul stăpînire pe el şi bătrînul adormi...
Iar
cazacii vorbiră între ei multă vreme şi noaptea întreagă rămaseră lîngă focuri
străjile treze şi neadormite, cercetînd cu luare-aminte împrejurimile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu