N-apucase soarele să urce în
creştetul cerului, că toţi zaporojenii se şi adunară roată. Sosise veste de la
Seci că tătarii, folosindu-se de plecarea cazacilor, jefuiseră tot ce lăsaseră
ei acolo, dezgropaseră bunurile tăinuite de ei sub pămînt, omorîseră şi
robiseră pe toţi cei rămaşi pe loc, luaseră turmele şi hergheliile zaporojenilor
- şi acum erau în drum spre Perekop. Un singur cazac, pe nume Maxim Goloduha,
izbutise să scape din mîna tătarilor, înjunghiase un mîrzac, îi luase săculeţul cu ţechini,
se îmbrăcase cu straie tătăreşti, încălecase un cal tătăresc şi vreme de o zi
şi jumătate şi două nopţi fugise de urmărirea duşmanilor; tot gonind aşa,
omorîse calul, se urcase pe-un altul, îl omorîse şi pe acesta şi numai pe-un al
treilea ajunsese în tabăra zaporojenilor, despre care aflase pe drum că sunt
lîngă Dubno. Cazacul nu apucă să spună decît numai că s-a întîmplat o
nenorocire; dar cum de s-a abătut o asemenea urgie asupra lor... dacă
zaporojenii rămaşi la Seci s-au dedat la chefuri, după obiceiul căzăcesc, şi
s-au lăsat robiţi, pentru că erau beţi, şi cum de-au aflat tătarii locul unde
fuseseră îngropate bunurile oştirii — despre toate
astea nu apucă să sufle o vorbă. Era rupt de oboseală cazacul; se umflase tot
şi avea faţa arsă de vînt; căzu la pămînt şi fu cuprins pe loc de un somn
adînc.
La un asemenea prilej,
zaporojenii obişnuiau să-i urmărească îndată pe făptaşi, căutînd să-i ajungă
din urmă în drum, pentru că altfel cazacii robiţi se trezeau vînduţi în pieţele
Asiei Mici, la Smirna, în ostrovul Creta, sau cine ştie unde mai puteai zări
capetele moţate ale zaporojenilor. Iaca de ce ţineau acum sobor cazacii.
Stăteau cu toţii acoperiţi, cu căciulile în cap; pasămite nu veniseră să
asculte porunca hatmanului oştirii, mai mare peste ei, ci să se sfătuiască,
fiind toţi deopotrivă.
— Să-şi spună mai întîi cuvîntul
cei mai bătrîni dintre noi! se auziră glasuri din mulţime.
— Ba să şi-l spună hatmanul
oştirii! strigau alţii.
Şi hatmanul oştirii se descoperi,
nu ca mai-marele cazacilor, ci ca un tovarăş bun de-al lor, le mulţumi tuturor
pentru cinstea ce i-o arătau şi grăi:
— Printre noi, aici, se află mulţi
cazaci mai vîrstnici şi mai înţelepţi decît mine. Dar dacă mi-aţi făcut mie
cinstea asta, o să vă spun care-i sfatul meu: să nu pierdem vremea, fraţilor,
şi să pornim în urmărirea tătarului. Că ştiţi şi dumneavoastră ce fel de
liftă-i asta: n-o să stea să aştepte cu bogăţiile jefuite de la noi, ca să-l
ajungem din urmă, ci o să irosească într-o clipită totul, de n-o să le aflăm
nici urma. Sfatul meu este: să mergem! Ne-am făcut de ajuns cheful aici. Acum
ştie orice leah ce poate cazacul. Am răzbunat cît a fost cu putinţă credinţa
noastră pravoslavnică. Cît despre pradă, nu prea avem de luat mare lucru
dintr-un oraş bîntuit de foamete. Încă odată vă zic, dară: sfatul meu e să
mergem!
— Să mergem! se auziră strigăte
pornite din toate polcurile.
Dar
vorbele acestea nu erau pe placul lui Taras Bulba; sprîncenele-i încruntate,
atinse de cărunţeală, asemenea tufelor crescute pe marginea munţilor
întunecaţi, ale căror piscuri stau troienite pe de-a-ntregul de bruma tăioasă
de la miazănoapte, îi pogorîră şi mai jos, peste ochi.
— Nu, nu e bun sfatul tău, hatmane!
grăi dînsul. N-ai vorbit cum se cuvine! Ai uitat, pesemne, că o să rămînă
robiţi fraţii noştri prinşi de leşi! Ai vrea, se vede, să călcăm cea dintîi şi
cea mai sfîntă lege a frăţiei, adică să ne lăsăm cazaci de-ai noştri să fie
jupuiţi de vii sau sfîrtecaţi de leşi, care o să le poarte apoi trupurile
ciuntite prin oraşele şi satele lor, aşa cum au făcut cu hatmanul Ucrainei şi
cu cei mai destoinici viteji ai ei. Oare nu-i de ajuns cît şi-au bătut joc de
tot ce-avem noi mai sfînt? Dar ce suntem noi, la urma urmelor, vă întreb eu? Ce
fel de cazac e acela care-şi leapădă un frate de-al său în nevoie, ca pe-un
cîine, lăsîndu-l să moară prin străine locuri? Şi dacă am ajuns aici, dacă
nimeni dintre domniile voastre nu dă o para chioară pe cinstea noastră de
cazaci şi îngăduie ca oricine să-l scuipe în mustăţile-i cărunte şi să-l dojenească,
aruncîndu-i vorbe de ocară, apoi eu unul n-o să mă las dojenit! Rămîn singur
aici!
Prin
rîndurile zaporojenilor trecu un freamăt.
— Dar ai uitat tu, oare, polcovnice
viteaz, zise atunci hatmanul oştirii, că în mîinile tătarilor sunt de asemenea
fraţi de-ai noştri, că de nu i-om libera acum, viaţa lor o să fie vîndută
păgînilor spre robie veşnică, care-i mai rea decît moartea cea mai crîncenă? Ai
uitat tu oare că în mîinile lor e toată visteria noastră, plătită cu sînge
creştinesc?
Cazacii
căzură pe gînduri. Nu ştiau ce să mai spună! Nimeni nu vroia să se aleagă cu un
nume de ocară. Atunci ieşi în faţă cel mai bătrîn cazac din toată oştirea
zaporojană, pe nume Kasian Bovdiug. Era în mare cinste la toţi ceilalţi; de
două ori fusese ales hatman al oştirii; pe cîmpul de luptă iarăşi se dovedise
tare vrednic, dar acum era bătrîn şi de multă vreme nu mai plecase la drum,
întru săvîrşirea faptelor vitejeşti; de obicei bătrînului luptător nu-i plăcea
să dea sfaturi, ci doar să stea tolănit într-o rînă pe lîngă ceilalţi cazaci
aşezaţi în cerc şi să asculte poveşti despre tot soiul de întîmplări petrecute
cu adevărat şi despre fapte de arme de-ale cazacilor. Nicicînd nu se amesteca
în vorbele lor, ci se mulţumea numai să asculte, apăsînd întruna cu degetul cenuşa
din luleaua-i scurtă, pe care n-o lăsa nici o clipă din gură; apoi rămînea
vreme îndelungată pe acelaşi loc, cu ochii pe jumătate închişi, şi cazacii nu
se puteau dumiri dacă doarme sau tot mai ascultă. De obicei, cînd plecau
cazacii la drum, el rămînea acasă, dar de data asta nu-l răbdase inima. A dat
din mînă, după obiceiul cazacilor, adică „fie ce-o fi!“ şi-a zis:
— Hai să merg şi eu! Poate tot oi
fi bun la ceva pentru cazacii noştri!
Acum că ieşea să ţină o cuvîntare
în faţa oştirii, zaporojenii stăteau tăcuţi, pentru că nu-l auziseră demult
vorbind. Fiecare era dornic să ştie ce o să spună Bovdiug.
— Iacă, mi-a venit şi mie rîndul să
vă zic o vorbă, cazaci dumneavoastră, începu dînsul. Ascultaţi
ce vă spune un bătrîn, feţii mei! Hatmanul nostru a grăit bine! Ca o căpetenie
a toată oastea căzăcească, menită să apere acea oaste şi să se îngrijească de
bunurile ei, nici nu putea să zică ceva mai înţelept. Iac-aşa! Şi ăsta să-mi
fie cuvîntul dintîi! Iar acum ascultaţi-mi-l şi pe cel din urmă! Mult adevăr
stă iarăşi în spusa polcovnicului Taras, să-i dea Domnul zile multe, iar nouă
cît mai mulţi polcovnici de felul lui, aici în Ucraina! Cea dintîi datorie şi
cea mai de seamă cinste pentru cazac este să rămînă întotdeauna bun tovarăş
pentru ai săi. Multe zile mi-a fost dat să trăiesc pe lume, cazaci
dumneavoastră, dar niciodată n-am auzit ca un cazac să-şi lepede sau să-şi
vîndă vreun tovarăş de-al său. Şi unii şi alţii sunt de-ai noştri şi dacă
într-o parte sunt mai mulţi, iar în alta mai puţini, totuna e: toţi ne sunt
deopotrivă de dragi. Şi acum, uite care mi-e cuvîntul: aceia dintre cazaci
cărora li-s dragi fraţii mei robiţi de tătari, să pornească în urmărirea
tătarilor. Iar aceia cărora li-s dragi fraţii mei robiţi de leşi şi care nu vor
să lase baltă lupta dreaptă pe care o duc aici, să rămînă aici. Hatmanul
oştirii are datoria să meargă cu acea jumătate de cazaci care i-ar urmări pe
tătari, iar cealaltă jumătate să-şi aleagă un nou hatman, care să-i ţină locul
celuilalt. Iar hatmanul acela — dacă vreţi să-i daţi ascultare unui cap nins de
ani — nu se cade să fie altul decît numai Taras Bulba. Că nu e printre noi
nimeni care să fie la fel de viteaz cum îi el.
Aşa grăi Bovdiug
şi după aceea tăcu. Iar cazacii se bucurară de vorba bătrînului care-i luminase
la minte, aruncară în sus căciulile şi prinseră a striga:
— Îţi mulţumim, taică! Multă vreme
ai mai tăcut şi la urmă bine ai mai grăit! Nu degeaba ziceai, cînd ne pregăteam
să pornim la drum, că ai să fii de folos cazacilor! Chiar aşa s-a şi întîmplat.
— Ei, fraţilor, primiţi? întrebă
hatmanul.
— Primim, primim cu toţii! strigară
cazacii.
— Atunci s-a sfîrşit şi sfatul
nostru!
— S-a sfîrşit! strigară cazacii.
— Ascultaţi acum porunca mea pe
oştire, feţii mei, rosti hatmanul, ieşind în faţă şi punîndu-şi căciula. Atunci
toţi zaporojenii cîţi erau acolo îşi scoaseră pe loc căciulile şi rămaseră cu
capetele descoperite şi cu ochii în pămînt, cum era obiceiul la cazaci, de cîte
ori vorbea mai-marele lor.
— Despărţiţi-vă în două, fraţi
cazaci! Care vrea să meargă împotriva tătarilor, să treacă de partea dreaptă;
care vrea să rămînă aici, să treacă de partea stîngă. Hatmanul fiecărui polc
să treacă acolo unde o trece cea mai mare parte a polcului
său; acei care rămîn mai puţini, să se
alăture altor polcuri.
Şi cazacii începură să treacă, unii la dreapta, alţii la stînga.
Acolo unde trecea partea mai mare a polcului, trecea şi hatmanul lui; acolo
unde trecea partea mai mică, se alipea altor polcuri şi pînă la urmă se
aleseră aproape tot atît de mulţi cazaci şi de o parte şi de alta. Cei care-şi
arătară dorinţa să rămînă, erau: aproape tot polcul Nezamaikovski, cea mai mare
parte din polcul Popovicevski, tot polcul Umanski, tot polcul Kanevski, cea mai
mare parte din polcul Tîmoşevski. Toţi ceilalţi se arătară dornici să pornească
în urmărirea tătarilor. Atît de o parte, cît şi de alta, erau mulţi cazaci
voinici şi plini de vitejie. Printre aceia care se pregăteau să meargă pe
urmele tătarilor era Cerevatîi, un cazac bătrîn, de nădejde, Pokotîpole, Lemiş,
Prokopovici Homa. Demid Popovici trecuse şi el de partea lor, pentru că era
grozav de aprins din fire şi nu-l răbda inima să rămînă vreme îndelungată pe un
loc; acum, că-i văzuse pe leşi cîte parale fac, vroia să-i vadă şi pe tătari.
Dintre hatmanii de polcuri erau: Nostiugan, Pokrîşka, Nevîlîciki şi cîţi alţi
cazaci voinici şi viteji care vroiau să-şi cerce paloşul şi braţul într-o
încăierare cu tătarii. Dar mulţi cazaci negrăit de viteji se aflau şi în
rîndurile celor care rămîneau pe loc; dintre hatmanii de polcuri erau Demîtrovici,
Kukubenko, Vertîhvist, Balaban şi Ostap al lui Bulba. Aşijderea şi mulţi alţi
cazaci viteji şi bine cunoscuţi: Vovtuzenko, Cerevîcenko, Stepan Guska, Ohrim
Guska, Mîkola Gustîi, Zadorojnîi, Metelîţia, Ivan Zakrutîguba, Moşii Şilo,
Degtearenko, Sîdorenko, Pîsarenko, apoi alt Pîsarenko şi încă un Pîsarenko şi o
sumedenie de alţi cazaci vestiţi. Toţi colindaseră lumea cu piciorul sau de-a-n
călare: bătuseră ţărmurile Anatoliei, pămînturile sărate şi stepele Crimeii,
umblaseră pe rîurile mari şi mici care se varsă în Nipru, străbătuseră toate
văile şi ostroavele lui, colindaseră pămînturile Moldovei, Valahiei şi Turciei,
brăzdaseră în lung şi în lat toată Marea Neagră în luntrile lor căzăceşti cu
două cîrme, năvăliseră cu cîte cincizeci de luntri rînduite în şir asupra unor
corăbii nespus de bogate şi mari, scufundaseră nenumărate galere turceşti şi
cheltuiseră atîta praf de puşcă în viaţa lor, cît nu se poate spune. Dar ce de
mătăsuri scumpe şi catifele au rupt ei în fîşii ca să-şi facă obiele dintr-însele!
De cîte ori nu şi-au umplut chimirurile cu ţechini curaţi! Iar bogăţiile fără
număr pe care fiecare din ei le-a băut şi le-a irosit în petreceri le-ar fi
ajuns altora pentru o viaţă întreagă! Dar ei le-au vînturat căzăceşte, cinstind
pe toţi cei din jur şi tocmind lăutari spre înveselirea a toată suflarea
omenească. Chiar şi acum puteai să numeri pe degete cazacii care aveau
îngropate diferite bunuri: căni, potire de argint şi brăţări, tăinuite pe sub
stufărişul ostroavelor, ca să nu le găsească tătarii, dacă ar călca, Doamne
fereşte, pe nepusă masă la Seci! Dar greu i-ar mai veni tătarului să le
găsească, pentru că şi stăpînii lor începuseră să uite pe unde le-au tăinuit.
Aşa erau cazacii care îşi arătau acum dorinţa de a rămîne pe loc şi de a se răzbuna
împotriva leşilor pentru tovarăşii robiţi şi pentru credinţa pîngărită.
Bătrînul Bovdiug îşi arătase şi el dorinţa de a rămîne, zicînd: „La anii mei nu
se cade să mai fugăresc tătari. Pe cînd aici e numai bine locul unde aş putea
să închid ochii de-o moarte vrednică de cazac! Demult i-am cerut lui Dumnezeu,
că de o trebui să mor, să mă ajute să-mi sfîrşesc viaţa în război, pentru
sfînta lege pravoslavnică. Şi uite că s-a întîmplat întocmai. Un sfîrşit mai
vrednic nici că poate găsi în altă parte un cazac bătrîn ca mine.“
Cînd
toată căzăcimea se împărţi în două şi se aşeză de o parte şi de alta
polcuri-polcuri, hatmanul oştirii trecu printre rînduri şi spuse:
— Ce ziceţi, cazaci dumneavoastră,
sunteţi mulţumiţi de împărţeală?
— Mulţumiţi, taică! răspunseră
într-un glas cazacii.
— Atunci, pupaţi-vă şi luaţi-vă
rămas bun unii de la alţii, că numai Dumnezeu ştie de ne-o mai fi dat să ne
întîlnim vreodată aici, pe pămînt. Ascultaţi-vă hatmanul şi faceţi aşa cum vă
porunceşte cinstea voastră de cazaci.
Şi toţi cazacii cîţi erau acolo
s-au pupat unii cu alţii. Mai întîi au început hatmanii: şi-au trecut mîna
peste mustăţile cărunte, s-au sărutat în cruciş pe amîndoi obrajii, apoi şi-au
strîns cu putere mîinile şi au rămas aşa. Le stătea pe buze fiecăruia să-l
întrebe pe celălalt: „Ce zici, frate cazac, ne-om mai întîlni noi oare
vreodată au ba?“ dar n-au scos o vorbă şi capetele lor albite de ani s-au
aplecat sub povara gîndurilor. Iar ceilalţi cazaci şi-au luat şi ei rămas bun,
ştiind că multe isprăvi au de făcut şi unii şi alţii. Dar au hotărît să nu se
despartă pe loc, ci să aştepte noaptea neagră, ca să nu vadă vrăjmaşul cum a
scăzut oastea căzăcească. Apoi s-au dus să prînzească fiecare polc la locul
lui.
După masă, toţi aceia care
trebuiau să pornească la drum s-au culcat să se odihnească şi au dormit mult şi
bine, de parcă ar fi simţit că este, poate, cel din urmă somn pe care-l gustă
într-o astfel de libertate... Nu s-au deşteptat decît pe la apusul
soarelui, iar cînd s-a înserat cît de cît, s-au apucat
să-şi ungă carele. După ce şi-au sfîrşit pregătirile, au trimis carele înainte,
iar ei au schimbat din nou cîte o plecăciune cu tovarăşii lor şi au pornit
încetişor în urma carelor. Iar călăreţii s-au avîntat şi dînşii, tropotind
uşor, în urma pedestraşilor, în mare rînduială, fără să chiuie sau să strige la
cai, şi curînd au fost înghiţiţi de întunericul nopţii. Nu se mai auzea decît
tropot înăbuşit de copite şi scîrţîitul vreunei roţi mai noi sau care fusese
unsă mai prost, din pricina întunecimii.
Iar tovarăşii lor au rămas vreme
îndelungată pe loc, făcîndu-le semn cu mîna de departe, cu toate că nu se mai
zărea nimic. Apoi, cînd au prins în sfîrşit a se mişca şi s-au întors la polcurile
lor, au văzut deodată a lumina stelelor limpezi şi strălucitoare că jumătate
din căruţe nu mai sunt pe locul lor şi că mulţi, mulţi dintre tovarăşi s-au
dus, şi o mare amărăciune le-a cuprins inima şi toţi au căzut pe gînduri fără
să vrea, plecîndu-şi în pămînt capetele lor pururi înfierbîntate.
Taras vedea bine cît de mohorîte
stau şirurile de cazaci şi cum tristeţea, ruşinoasă pentru cei viteji, pune
încetişor stăpînire pe minţile lor, dar tăcea; vroia bătrînul să le lase vreme
să se mai deprindă cu tristeţea stîrnită de
plecarea tovarăşilor, iar el plănuia, în întunecimea
nopţii, să-i trezească dintr-o dată şi pe neaşteptate printr-un chiuit
căzăcesc, ca să i se întoarcă fiecăruia din nou, cu şi mai multă putere,
vitejia în suflet, lucru de care e în stare numai firea unui slav, fire
năvalnică şi tare faţă de toate celelalte, cum e marea faţă de rîurile cu apă
puţină. Pe vreme de furtună mugeşte şi bubuie, încreţindu-şi faţa şi ridicînd
valuri pe care niciun rîu n-ar fi în stare să le ridice; iar pe vreme de
linişte, îşi aşterne mai senină decît toate rîurile faţa-i necuprinsă şi netedă
ca oglinda, spre veşnica desfătare a ochilor.
Şi a dat poruncă Taras slugilor
sale să desfacă încărcătura unuia din carele ce stăteau mai la o parte. Era
carul cel mai mare şi mai cu nădejde făcut decît toate celelalte; roţile-i puternice
erau prinse în două cercuri de fier în loc de unul, iar încărcătura lui era
grea şi învelită cu grijă în cergi, în piei tari de bou şi legată strîns cu
funii smolite. În carul acela erau toate balercile şi butoiaşele de vin vechi
şi tare care se păstraseră vreme îndelungată în beciurile lui Taras. Bătrînul
îl luase cu el pentru vreo sărbătorire mai osebită, sau, dacă s-o întîmpla să
pornească la o faptă măreaţă, vrednică a fi lăsată spre pomenire urmaşilor, şi
pentru ca fiecare cazac, pînă la cel mai din urmă, să se învrednicească să bea
din vinul acela străvechi,
ca într-o clipă măreaţă, măreţ să fie şi simţămîntul din sufletul omului. De
cum auziră porunca polcovnicului, slugile lui se repeziră la carul cu pricina,
tăiară cu paloşul funiile tari, dădură la o parte pieile groase şi cergile şi
descărcară balercile şi butoiaşele.
— Luaţi totul, zise Bulba. Tot ce e
aici! Aduceţi cine ce are: potir sau găleată de adăpat caii, mănuşă ori
căciulă, iar de nu aveţi nimic la îndemînă, ţineţi palmele căuş.
Şi cazacii, toţi cîţi erau acolo,
îşi luară cîte un potir, care o găleată de adăpat caii, care o mănuşă, care
cuşma... iar unii îşi făcură palmele căuş. Slugile lui Taras treceau printre
şiruri şi le turnau vin din balerci şi din butoiaşe. Dar Taras nu le îngăduia
cazacilor să bea, pînă nu le-o da el semn, ca să bea toţi deodată. Avea să le
spună ceva, vedeau bine voinicii. Pentru că ştia Bulba că oricît ar fi de tare
vinul străvechi şi oricît de mare ar fi puterea lui întru întărirea sufletului
omenesc, dacă-i mai adaugi şi o vorbă potrivită, sporeşte încă pe atîta şi
tăria vinului, şi cea a sufletului.
— Vă cinstesc acum, cazaci dumneavoastră,
începu el, nu pentru că m-aţi făcut hatmanul vostru, oricît de mare ar fi
această preţuire, şi nici în semn de rămas bun
cu prilejul plecării tovarăşilor noştri de
lupte, nu! Dacă ar fi fost alte timpuri, s-ar fi cuvenit să vă cinstesc şi
pentru una şi pentru alta. Dar azi trăim altfel de clipe. Avem în faţa noastră
isprăvi care cer de la noi multă caznă şi mare vitejie căzăcească! Să bem dar,
fraţilor, să bem înainte de toate pentru sfînta noastră credinţă pravoslavnică;
în sfîrşit, pentru ziua cînd sfînta noastră credinţă se va fi întins în lumea
întreagă şi toţi păgînii cîţi mai sunt pe pămînt se vor fi creştinat şi ei! Dar
totdeodată să bem şi pentru Seci, ca să dăinuie vreme îndelungată spre pieirea
a toată seminţia păgînă, şi să scoată-n lume, an de an, voinici, unul mai
vrednic decît altul şi care de care mai chipeş! Iar odată cu asta, să mai bem
şi pentru slava noastră, ca să spună într-o zi şi nepoţii noştri şi fiii lor că
au fost odată nişte cazaci care nu şi-au dat de ruşine seminţia şi nu i-au
trădat pe ai lor. Să bem, aşadar, pentru credinţa noastră, fraţi dumneavoastră!
— Pentru credinţă! strigară ca
unul, cu glasuri groase, cazacii din primele rînduri.
— Pentru credinţă! strigară şi cei
mai depărtaţi, prinzînd din zbor vorbele celor dintîi; şi toţi cîţi erau,
tineri şi bătrîni, băură pentru credinţă.
— Pentru Seci! rosti Taras,
ridicînd mîna sus, deasupra capului.
— Pentru Seci! îi răspunse cu
glasuri groase căzăcimea din faţă.
— Pentru Seci! făcură încet
bătrînii, şi mustăţile lor tremurară uşor; iar cei tineri, tresăriră ca şoimii,
îngînînd după ei:
— Pentru Seci!
Şi stepa largă
auzi pînă departe cum era pomenită Seci de către cazaci!
— Şi acum, fraţi zaporojeni, cea
din urmă înghiţitură, pentru slava tuturor creştinilor din lume!
Şi toţi cazacii
cîţi se aflau pe cîmpie băură şi cea din urmă înghiţitură de potir pentru
creştinii din lumea întreagă. Şi multă vreme încă răsunară printre şiruri şi
curene vorbele:
— Pentru toţi cerştinii
pravoslavnici din lume!
Potirele erau de
mult goale, dar cazacii tot mai stăteau cu mîna ridicată. Şi cu toate că ochii
lor, ai tuturora, cătau veseli, limpeziţi de vin, gînduri grele le frămîntau
capetele. Dar nu la cîştig ori la pradă de război cugetau acum cazacii, nici la
norocul care i-o ajuta să pună mîna pe cît mai mulţi galbeni, arme scumpe, veşminte
cusute cu fir ori armăsari caucazieni; stăteau şi ei să cugete, aidoma
vulturilor ce s-au lăsat pe piscurile înalte şi prăpăstioase ale munţilor de
unde se vede pînă departe marea întinsă, neţărmurită, presărată cu bărci,
corăbii şi vase felurite asemănătoare păsărilor mărunte, şi împrejmuită de
ţărmuri abia zărite, ca nişte fîşii subţirele, cu orăşele mititele cît
musculiţele şi păduri ca firele mici de iarbă. Asemenea vulturilor îşi roteau
cazacii ochii peste tot cîmpul, căutînd să pătrundă cu privirea şi soarta lor
întunecată, ascunsă în depărtare. Fi-va cîmpul tot, neumblat ori brăzdat de
drumuri, presărat de osemintele lor albe răspîndite pretutindeni, scăldat din
belşug din sîngele lor căzăcesc şi împestriţat de care fărîmate, de săbii şi
lănci frînte. Pînă departe s-or rostogoli capetele moţate, cu smocurile lor de
păr încîlcit şi încleiat de sînge închegat şi cu mustăţile pleoştite. Iară
vulturii s-or năpusti din zbor asupra lor, ca să le smulgă şi să le scoată
ochii de cazac! Dar cîtă slavă în această tabără a morţii care se întinde atît
de slobod, în toată voia ei! Nicio înfăptuire mare nu e sortită pieirii, cum
nu-i e sortită slava căzăcească ce nu se va irosi ca un fir de praf de puşcă,
picat de pe buza armei. Şi s-o găsi într-o zi un cobzar bătrîn, cu barba albă
în piept, ori poate unul cu părul nins, dar încă în toată virtutea şi cu
sufletul plin de har, care o să povestească despre ei cu slove răsunătoare şi
pline de putere. Şi slava lor o să umple lumea şi toţi urmaşii le vor pomeni
numele, că mult departe străbate cuvîntul puternic, asemenea clopotului de
aramă cu dangăt adînc, în care meşterul a turnat din belşug argint curat,
pentru ca glasul lui plin să se răspîndească pretutindeni prin oraşe, bordeie,
palate şi cătunuri, chemîndu-i pe toţi la sfînta rugăciune.
(*)Căpetenie
tătărască.
Cap6Cap8
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu