Pe 2 martie 1716, Dimitrie Cantemir isprăvea de scris "Descrierea Moldovei", în limba latină. Titlul complet era "Descrierea stării de odinioară şi de astăzi a Moldovei" (Descriptio antiqui et hodierni Status Moldaviae). Pentru a sărbători împreună evenimentul, urc aici capitolul 17 al acestei lucrări, intitulat "Despre năravurile moldovenilor". Ce vreau să spun e că azi fiind sâmbătă, cititorii acestui blog (între care eu sunt cel dintâi), vor sta liniștiți în fața monitoarelor, vor citi despre frații lor moldoveni - care nu cred să-și fi schimbat năravurile din 1716 și până azi - și vor închina în cinstea lor pahar după pahar până vor cădea în sprâncene. Dar mai întâi trebuie să pun și un portret al marelui cărturar. Uite:
Despre năravurile moldovenilor
În vreme ce încercăm să descriem năravurile moldovenilor
(lucru despre care nimeni sau numai puţini străini au o imagine adevărată),
dragostea ce avem pentru patria noastră ne îndeamnă pe de o parte să lăudăm
neamul din care ne-am născut şi să înfăţişăm pe locuitorii ţării din care ne
tragem, iar pe de altă parte, dragostea de adevăr ne împiedică, într-aceeaşi
măsură, să lăudăm ceea ce ar fi, după dreptate, de osândit. Le va fi lor mai
folositor dacă le vom arăta limpede în faţă cusururile care-i sluţesc, decât
dacă i-am înşela cu linguşiri blajine şi cu dezvinovăţiri dibace, încât să
creadă că în asemenea lucruri ei se conduc după dreptate, în vreme ce toată
lumea mai luminată, văzându-le, le osândeşte. Din această pricină vroim să
mărturisim curat că noi, în năravurile moldovenilor, în afară de credinţa cea
adevărată şi ospeţie nu găsim prea lesne ceva ce am putea lăuda. Din toate
cusururile obişnuite şi pe la ceilalţi oameni, au şi moldovenii dacă nu prea
multe, totuşi nici prea puţine. Năravurile bune sunt rare la ei şi întrucât
sunt lipsiţi de o adevărată creştere bună şi de deprindere a năravurilor bune,
va fi anevoie să găsim un om cu năravuri mai bune decât ceilalţi, dacă firea
cea bună nu i-a venit într-ajutor.
Trufia
şi semeţia sunt muma şi sora lor. Dacă moldoveanul are un cal de soi bun şi
arme mai bune, atunci el gândeşte că nimeni nu-l întrece şi nu s-ar da în
lături să se ia la harţă chiar şi cu Dumnezeu, dacă s-ar putea. Cu toţii sunt
mai cu seamă cutezători, semeţi şi foarte puşi pe gâlceavă; cu toate acestea se
liniştesc lesne şi se împacă iarăşi cu potrivnicul. Vorba duel încă nu le este
cunoscută. Ţăranii trec rareori de la vorbe la arme,
însă astupă gura semeaţă a potrivnicului cu ciomagul, cu bâta şi cu pumnii.
Asemenea fac şi oştenii; foarte rar trec de la sfadă la sabie şi dacă, totuşi,
acest lucru se întâmplă vreodată, ei trebuie să ispăşească cu pedepsele cele
mai straşnice. Sunt glumeţi şi veseli; ceea ce au în suflet le stă şi pe buze;
dar, aşa cum uită uşor duşmăniile, tot aşa nu ţin multă vreme nici prietenia.
De băutură nu au prea multă greaţă, dar nici nu-i sunt plecaţi peste măsură.
Desfătarea lor cea mai mare este să petreacă în ospeţe, uneori de la al şaselea
ceas al serii până la al treilea ceas după miezul nopţii, alteori şi până ce se
crapă de ziuă, şi să bea până ce varsă. Atâta că nu au obicei să facă petreceri
în fiece zi, ci numai la sărbători sau când e vreme rea, iarna, când gerul
sileşte oamenii să stea pe acasă şi să-şi încălzească mădularele cu vin.
Rachiul nu-l iubeşte nimeni, afară de oştean; ceilalţi beau numai un pahar mic
înainte de masă. Locuitorii Ţării de Jos, de la hotarul cu Valahia, iubesc
vinul mai mult decât ceilalţi. Odată s-a iscat sfadă dacă moldovenii sau
valahii sunt cei mai mari beţivi. Cei ce se luaseră la sfadă au mers pe podul
de la Focşani (la hotarul dintre Moldova şi Valahia), unde atâta s-au sfădit
amândoi cu paharele până când valahul a căzut jos de prea mult vin ce băuse.
Drept plată pentru izbînda lui moldoveanul a fost dăruit de domnie cu boieria.
Arcul
îl întind foarte bine, asemenea se pricep să poarte suliţa; dar totdeauna au
izbândit mai mult cu spada. Numai vânătorii poartă puşti şi moldovenii socotesc
că e un lucru de ocară să folosească această unealtă împotriva duşmanului, la
care nu ajungi nici prin meşteşugul războiului şi nici prin vitejie. La
începutul luptei sunt totdeauna foarte viteji, iar de-al doilea sunt mai moi;
dacă şi după aceea sunt din nou împinşi îndărăt, atunci rar mai cutează să
înceapă a treia oara. însă de la tătari au învăţat să se întoarcă iar din fugă
şi cu acest meşteşug au smuls adesea izbânda din mâna duşmanului. Faţă de cei
învinşi se arată când blânzi, când cruzi, după firea lor cea nestatornică. Ei
socotesc că este o datorie creştinească să ia viaţa
unui turc sau tătar şi pe acela care se arată blând cu aceştia îl socotesc că
nu este bun creştin. Ce gîndesc ei despre acest lucru, au arătat îndeajuns la
pustiirea cea din urmă a Bugeacului când Petriceicu a năvălit în Basarabia după
bătălia de la Viena.
Moldovenii
nu cunosc măsura în nimic; dacă le merge bine, sunt semeţi, dacă le merge rău,
îşi pierd cumpătul. Nimic nu li se pare anevoie la întâia aruncătură de ochi;
iar dacă se iveşte ceva cât de cât să le stea împotrivă, atunci se zăpăcesc şi
nu ştiu ce să facă. La urmă, când văd că străduinţele lor sunt zadarnice, se
căiesc pentru ceea ce au săvârşit, dar prea târziu. De aceea nu putem face nimic
alta, decât să punem pe seama osebitei şi nemărginitei pronii că împărăţia atât
de mare şi înfricoşată a turcilor — după ce răsturnase cu armele toată puterea
romanilor în Asia şi o bună parte din Europa, Ungaria, Serbia, Bulgaria şi alte
nenumărate împărăţii şi pusese stăpânire cu sila pe neamul cel mai înţelept —
grecii — nu a fost în stare să silească un norod atât de prost şi fără de
putere să i se plece sub stăpânire, norod care a umblat de atâtea ori să lepede
jugul pe care l-a primit de bunăvoie, dar şi-a păstrat întreagă şi nevătămată
rânduiala sa politicească şi bisericească.
De
altminteri moldovenii nu numai că nu sunt iubitori de învăţătură, ci chiar le e
urâtă aproape la toţi.(*) Chiar şi numele
meşteşugurilor cele frumoase şi ale ştiinţelor nu le sunt cunoscute. Ei cred
că oamenii învăţaţi îşi pierd mintea şi atunci când vor să laude învăţătura
cuiva, zic că a înnebunit de prea multă învăţătură. Despre lucrul acesta
moldovenii vorbesc fără cuviinţă zicând că "învăţătura este treaba
popilor; pentru un om de rând este deajuns dacă ştie să citească şi să scrie,
să-şi scrie numele, să-şi treacă în condica lui un bou alb, negru şi cu coarne,
caii, oile şi alte dobitoace de povară, stupii şi orice alte lucruri de
acestea; toate celelalte sunt netrebuincioase". Cu toate că
femeile nu stau ascunse faţă de bărbaţi cu aceeaşi băgare de seamă ca la turci,
cu toate acestea, dacă sunt cât de cât de neam bun, ies rareori afară din
casele lor. Jupânesele boierilor au, ce-i drept, o înfăţişare plăcută, dar cu frumuseţea
stau mult în urma nevestelor oamenilor de rând. Căci acestea au chipul mai
frumos, însă sunt în cea mai mare parte desfrânate. Unele beau pe acasă mult
vin; dar în adunări rareori vezi o femeie beată: căci o femeie este socotită cu
atât mai vrednică de cinste, cu cât mănâncă şi bea mai puţin la ospeţe. De
aceea rar va vedea-o cineva ducând îmbucătura la gură sau des- chizându-şi
buzele atât ca să i se poată vedea dinţii; ea îşi vâră îmbucătura în gură cât
poate mai în taină. Ei nu socotesc nimic mai de ocară decât să se vadă părul
unei femei măritate sau al unei văduve; şi se socoteşte fărădelege să descoperi
la vedere capul unei femei. Dimpotrivă fetele socotesc că e ruşine să-şi
acopere capul, chiar şi cu pânza cea mai subţire, căci ele socotesc că a umbla
cu capul gol este semnul curăţiei. Altminteri, obiceiurile sunt tot atât de
deosebite, cât este de deosebit aerul de la un ţinut la altul al ţării.
Locuitorii
din Ţara de Jos, de multă vreme obişnuiţi să trăiască în război cu tătarii,
sunt oşteni mai buni şi de asemenea oameni mai mânioşi decât ceilalţi: se
răzvrătesc mai lesne şi sunt mai nestatornici, iar dacă nu au un duşman
dinafară cu care să se bată, sunt lesne ispitiţi de lenevie ca să stârnească o
răzvrătire împotriva căpeteniilor, ba chiar şi împotriva domniei însăşi.
Despre slujba religioasă ştiu puţin lucru. Cei mai mulţi dintr-înşii şi aproape
tot norodul de rând crede că fiecărui om Dumnezeu îi hotărăşte ziua morţii; iar
înaintea acesteia nimeni nu poate să moară sau să piară în război. Aceasta le
dă o îndrăzneală aşa de mare, încât se năpustesc uneori nebuneşte asupra
duşmanului. Să omoare sau să prade un turc, un tătar sau un evreu socotesc că
nu este păcat şi cu atât mai puţin fărădelege. Cei ce locuiesc mai aproape de
tătari pradă şi omoară cu vrednicie; şi atunci când năvălesc în ţara tătarilor,
ei zic că n-au prădat, ci că şi-au luat înapoi numai ce era al lor, fiindcă
tătarii nu ar avea în stăpânire astăzi nimic afară de ceea ce au răpit cu sila
de la strămoşii lor. Preacurvia este rară la ei. însa tinerii socotesc nu numai
că nu este ruşine, ci că este de laudă să preacurvească în taină până se
însoară, ca şi când n-ar fi ţinuţi să asculte de vreo lege. De aceea la ei se
aude adesea vorbindu-se în chipul acesta: "Fătul meu iubit! fereşte-te de
furtişag şi de ucidere, pentru că eu nu te voi putea scăpa de la spânzurătoare;
dar pentru împreunare neîngăduită, nu ai a te teme de vreo primejdie de moarte,
câtă vreme vei plăti banii la şugubinat (aşa se cheamă acela care îi duce la femei
desfrânate)". Chipul cu care primesc oaspeţi străini şi drumeţi e vrednic
de cea mai mare laudă; căci deşi foarte săraci din pricina învecinării cu
tătarii, totuşi nu se dau înapoi niciodată să dea mâncare şi găzduire unui
oaspe şi-l adăpostesc fără plată timp de trei zile, împreună cu calul său. Pe
străin îl primesc cu faţa voioasă, ca şi când le-ar fi frate sau altă rudenie.
Unii aşteaptă cu masa de prânz până la al nouălea ceas din zi şi, ca să nu
mănânce singuri, îşi trimit slugile pe uliţe şi le poruncesc să poftească la
masă drumeţii pe care îi întâlnesc. Numai vasluienii n-au faima aceasta;
aceştia nu numai că închid casa şi cămara în faţa oaspetelui lor, ci se ascund
când văd pe cineva venind, se îmbracă în haine zdrenţăroase, vin apoi în chip
de calici şi cer ei înşişi pomană de la străin.
Locuitorii din Ţara
de Sus se pricep mai puţin în ale războiului şi nici nu sunt prea deprinşi cu
armele; mai degrabă îşi mănâncă pâinea în sudoarea frunţii şi în linişte. Sunt
înverşunaţi aproape până la eres în credinţa lor, de aceea se găsesc peste 60
de biserici din piatră numai în ţinutul Sucevei, peste 200 de mănăstiri mari,
clădite din piatră, în toată Ţara de Sus, iar munţii sunt plini de călugări şi
pustnici, care îşi jertfesc acolo, în linişte, lui Dumnezeu viaţa smerită şi
singuratecă. Furtişaguri nu se săvârşesc decât puţine sau deloc la ei. Totdeauna
s-au arătat cu credinţă către domn, iar dacă s-au iscat şi unele tulburări
printre ei, acestea au fost stârnite numai de boierii din Ţara de Jos. Asemenea
şi înainte de însurătoare păzesc curăţia şi au năravuri bune — lucru prea rar
în Ţara de Jos. în trebile ţării sunt mai vrednici decât ceilalţi; trebile
casei le fac cel mai bine; poruncile primite le împlinesc cu cea mai mare
râvnă, iar oaspeţii îi primesc mult mai bine decât locuitorii din Ţara de Jos.
Jocurile
sunt la moldoveni cu totul altfel decât la celelalte neamuri. Ei nu joacă doi
sau patru inşi laolaltă, ca la franţuji şi leşi, ci mai mulţi roată sau într-un
şir lung. Altminteri, ei nu joaca prea lesne decât la nunţi. Când se prind unul
pe altul de mână şi joacă roata, mergând de la dreapta spre stânga cu aceiaşi
paşi potriviţi, atunci zic că joacă hora; când stau însă într-un şir lung
şi se ţin de mâini aşa fel că fruntea şi coada şirului rămân slobode şi merg
împrejur făcând felurite întorsături, atunci acesta se numeşte, cu un cuvânt
luat de la leşi "danţ". La nunţi înainte de cununie au obicei sa
joace în ogrăzi şi pe uliţe în două şiruri, unul de bărbaţi, iar celălalt de femei.
La amândouă se alege o căpetenie, un om bătrân şi cinstit de toţi, care poartă
în mână un toiag poleit cu aur sau unul pestriţ, legat la capăt cu o năframă
cusută frumos. La pasul cel dintâi una dintre căpetenii trage pe ceilalţi, care
trebuie să vină după ea, de la dreapta spre stânga, cealaltă îi trage de la
stânga spre dreapta, astfel încât ajung să stea faţă în faţă; după aceea se
întorc spate la spate, apoi se învârtesc fiecare şir în şerpuiri arcuite şi, ca
să nu se încurce, se mişcă aşa de încet, încât mai că nu se poate vedea că
şirurile se mişcă. în amândouă şirurile fiecare îşi ia locul după rangul lui.
Jupânesele şi jupâniţele boierilor au locul după starea bărbaţilor şi
părinţilor lor. Totuşi căpetenia are totdeauna locul cel dintâi, locul al
doilea îl ia nunul, iar pe al treilea mirele. Aceleaşi locuri le iau în şirul
femeilor nuna şi mireasa, chiar dacă acestea sunt dintr-o stare mai de jos
decât celelalte. Până la urmă, însă, cele două rânduri se amestecă şi joacă
roată, în aşa chip că fiecare bărbat însurat ţine de mâna dreaptă pe nevasta
lui, iar holteii ţin fiecare de mână câte o fată de seama lor şi le învârtesc
împrejur. Uneori hora se învârteşte în trei colţuri, în patru colţuri sau în
forma unui ou, după voia şi iscusinţa căpeteniei. Afară de aceste feluri de
jocuri, care se joacă pe la sărbători, mai sunt încă alte câteva aproape un
eres, care trebuie alcătuite din numerele fără soţ 7, 9 şi 11. Jucătorii se
numesc "căluşari", se adună o data pe an şi se îmbracă în straie
femeieşti. în cap îşi pun cunună împletită din pelin şi împodobită cu flori;
vorbesc ca femeile şi, ca să nu se cunoască, îşi acoperă obrazul cu pânză albă.
Ţoţi au în mână câte o sabie fără teacă, cu care ar tăia îndată pe oricine ar
cuteza să le dezvelească obrazul. Puterea aceasta le-a dat-o o datină veche,
aşa că nici nu pot să fie traşi la judecată, când omoară pe cineva în acest
chip. Căpetenia cetei se numeşte stariţ, al doilea primicer, care are datoria
să întrebe ce fel de joc pofteşte stariţul, iar pe urmă îl spune el în taină
jucătorilor, ca nu cumva norodul să audă numele jocului mai înainte de a-l
vedea cu ochii. Căci ei au peste o sută de jocuri felurite şi câteva aşa de
meşteşugite, încât cei ce joacă parcă nici nu ating pământul şi parcă zboară în
văzduh. în felul acesta petrec în jocuri necontenite cele zece zile între
înălţarea la cer a lui Hristos şi sărbătoarea Rusaliilor şi străbat toate
târgurile şi satele jucând şi sărind. în toată vremea aceasta ei nu dorm
altundeva decât sub acoperişul bisericii şi zic că, dacă ar dormi într-alt loc,
i-ar căzni de îndată strigoaicele. Dacă o ceată de acestea de căluşari
întâlneşte în drum alta, atunci trebuie să se lupte între ele. Ceata biruită se
dă în lături din faţa celeilalte şi, după ce fac învoieli de pace, ceata biruită
este supusă celeilalte cete vreme de nouă ani. Dacă vreunul este omorât într-o
astfel de încăierare, nu se îngăduie judecată şi nici judecătorul nu întreabă
cine a savârşit fapta. Cine a fost primit într-o asemenea ceată trebuie să vină
de fiecare dată, vreme de noua ani, în aceeaşi ceată; dacă lipseşte, ceilalţi
zic că îl căznesc duhuri rele şi strigoaicele. Norodul lesne crezător pune pe sama căluşarilor
puterea de a izgoni boli îndelungate.
Vindecarea o fac în acest chip: bolnavul îl culcă la pământ, iar căluşarii încep să sară şi, la un loc ştiut
al cântecului, îl calcă, unul dupa altul, pe
cel lungit la pământ începând de la cap şi până
la călcâie; la urmă îi mormăie la urechi câteva vorbe alcătuite într-adins şi poruncesc boalei
să slăbească. După ce au făcut aceasta de trei ori în trei zile, lucrul nădăjduit
se dobândeşte de obicei şi cele mai grele
boli, care s-au împotrivit lungă vreme meşteşugului doftoricesc, se vindecă în
acest chip, cu puţină osteneală. Atâta putere are credinţa
până şi în farmece.
(*) Această imputare făcută
moldovenilor de rând este nedreaptă. Condiţiile social-politice au împiedicat
răspândirea învăţăturii în rândul maselor. în secolul al XVII-lea, învăţământul
căpătase oarecare extindere, prin înfiinţarea unor şcoli, pe care, însă, nu le
frecventau decât fiii boierilor şi chiar dintre ei, un numar destul de mare işi
făceau studiile în Polonia. (Nota ii apartine unui oarecare Constantin Măciucă, omul care a ingrijit editia din 1967 a Descrierii Moldovei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu